Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2003, 11:41   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Zoals beloofd zal ik tot 11 juli een rist topics plaatsen in deze rubriek 'communautaire discussies', om eventjes ieders (en ook het mijne) geheugen op te frissen, en ook de historie wat bij te sturen. Nogal wat flaminganten hier menen dat wij Antwerpenaars, wij Brabanders zomaar de annexatie van het voormalige Hertogdom Brabant door het Vlaamse Gewest hebben geaccepteerd.

Niets van dattum, wij Brabanders slagen keihard terug en zullen de Vlamingen van het synthetische Vlaams Gewest terug over de Schelde rammelen dat ze d'r niet goed van gaan zijn

Citaat:
[size=5]Brabants Bevrijdings Front, Leve de Republiek Brabant ! [/size]

[size=6]Wat Vlaams is Vals is ![/size]
[size=5]5 juni officiële feestdag van Brabant!! (Slag bij Woeringen)[/size]

Jan I, Hertog van Brabant, ook wel Jan Primus genoemd, werd in 1252 geboren, zoon van Hertog Hendrik III en Alix van Bourgondië. In 1267 werd hij Hertog van Brabant en Lorreijnen nadat zijn broer Hertog Hendrik IV afstand deed van de heerschappij.

Zijn naam, Jan Primus, werd later verbasterd tot [size=5]Cambrinus[/size]. Behalve Cambrinus wordt hij ook wel Gambrinus genoemd; verder zien we hem ook vaak afgebeeld als Hertog Jan.

De betekenis van Jan Primus voor de bierwereld ontstond toen hij de kiem legde van de Belgisch-Brabantse brouwerijnijverheid door de Brusselse wethouders het recht om vergunningen te verlenen voor het brouwen en verkopen van bier. Hij werd toendertijd benoemd tot erepresident van het Brusselse Brouwersgilde.

Jan Primus hield zelf ook van een stevige pot bier. Zo ontstond de legende die vertelt dat Jan Primus op [size=5]5 juni 1288[/size] een belangrijke overwinning op de Aartsbisschop van Keulen behaalde bij Slot Woeringen (ook de Slag bij Woeringen genoemd), waarbij hij ook de heerschappij kreeg over het Hertogdom Limburg.

Hij vierde de overwinning met een gigantisch driedaags banket, waarbij hij een enorme hoeveelheid bier achteroversloeg, zoveel dat men hem met ontzag tot "Koning van het Bier" promoveerde.

Na de glansrijke overwinning in de veldslag riep hij zijn mensen bijeen. Hij beklom een stapel biertonnen en ging schrijlings op de bovenste ton zitten, alsof het een paard was. Met een kruik schuimend bier in de hand proostte hij op zijn land en op de gezondheid van het volk. Zo zien wij Koning Cambrinus nog steeds afgebeeld. Jan Primus stierf in 1294 na een toernooi in Baarle-Hertog aan zijn verwondingen.

Hik...Schol!!!

Jan I van Brabant wordt ook Cambrinus genoemd: hieronder een tekening van onze illustere Brabantse volksheld, dat we nog lang samen zat mogen zijn! :razz:
.
Oud 1 juli 2003, 13:34   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Zoals beloofd zal ik tot 11 juli een rist topics plaatsen in deze rubriek 'communautaire discussies', om eventjes ieders (en ook het mijne) geheugen op te frissen, en ook de historie wat bij te sturen. Nogal wat flaminganten hier menen dat wij Antwerpenaars, wij Brabanders zomaar de annexatie van het voormalige Hertogdom Brabant door het Vlaamse Gewest hebben geaccepteerd.
Wat een gelul. Juist daarom dat de sterkste en actiefste Vlaamsnationale kringen zich juist in Antwerpen bevinden... En dat hier een zekere "Doomy" voortdurend ten strijde trekt tegen wat hij in zijn waanbeelden ziet opdoemen als een "Grootvlaanderen/Antwerps" gewest...

Even opmerken dat Antwerpen op een bepaald ogenblik van de geschiedenis weldegelijk deel uitmaakte van het graafschap Vlaanderen. En gedurende een hele tijd van de Middeleeuwen maakte het zelfs geen deel uit van het hertogdom Brabant, maar had een heel gepriviligeerde positie en gedroeg zich als een vrijstad.

Al de rest is uw verbeelding. En trouwens, mocht het zo zijn: waarom richt u geen partij op? Eens zien hoeveel stemmen u eigenlijk haalt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 13:37   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[size=5]5 juni officiële feestdag van Brabant!! (Slag bij Woeringen)[/size]
De slag van Woeringen verschilt sterk van de Guldensporenslag en heeft bijgevolg ook niet diezelfde betekenis (en kan die trouwens ook nooit krijgen): bij Woeringen werd een typisch feodale slag geleverd tussen twee grote ridderlegers. Aan de ene kant stond de Brabantse hertog met zijn bondgenoten en aan de andere kant de Keulse prinsbisschop eveneens met zijn getrouwen. Van enige volksopstand zoals bij 1302 was hier helemaal geen sprake. De slag van Woerigen was trouwens een slag die eerder om economische redenen werd gestreden, daar de Brabantse hertog op die manier de belangrijke handelsweg onder zijn controle plaatsen. Voor Brabant zelf had de slag geen specifieke sociale gevolgen, ook alweer in tegenstelling tot 1302.
Oud 1 juli 2003, 18:50   #4
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets van dattum, wij Brabanders slagen keihard terug en zullen de Vlamingen van het synthetische Vlaams Gewest terug over de Schelde rammelen dat ze d'r niet goed van gaan zijn
Antwerpse vrienden, laten we scheiden!

Citaat:
5 juni officiële feestdag van Brabant!! (Slag bij Woeringen)
Goed idee! Zoals ik al tegen Knuppel antwoordde: Brabanders/Antwerpenaars en Limburgers hebben geen verdienste aan de Guldensporenslag. Ze moeten zich maar zelf een feestdag zoeken. Mijn steun vanuit West-Vlaanderen heb je!
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 18:53   #5
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat er Mechelaars aan meegedaan hebben, maar toch wil ik de toenmalige West-Vlamingen bedanken voor hun overwinning tegen de Franse adel in 1302.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 18:54   #6
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Juist daarom dat de sterkste en actiefste Vlaamsnationale kringen zich juist in Antwerpen bevinden... En dat hier een zekere "Doomy" voortdurend ten strijde trekt tegen wat hij in zijn waanbeelden ziet opdoemen als een "Grootvlaanderen/Antwerps" gewest...
Zoals ik al tegen Knuppel antwoordde: ik ken Europeanen die er rotsvast van overtuigd zijn dat het Indianen zijn, en zich ook (proberen te) gedragen en kleden zoals Indianen. Maar daarom zijn het nog geen Indianen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 19:11   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Zoals ik al tegen Knuppel antwoordde: ik ken Europeanen die er rotsvast van overtuigd zijn dat het Indianen zijn, en zich ook (proberen te) gedragen en kleden zoals Indianen. Maar daarom zijn het nog geen Indianen.
Wat heeft dat met Woeringen en de Guldensporenslag te maken???
Oud 1 juli 2003, 19:14   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed idee! Zoals ik al tegen Knuppel antwoordde: Brabanders/Antwerpenaars en Limburgers hebben geen verdienste aan de Guldensporenslag. Ze moeten zich maar zelf een feestdag zoeken. Mijn steun vanuit West-Vlaanderen heb je!
Geen verdiensten? Wat heeft dat met de zaak te maken? Bij mijn weten waren het enkele van onze verre voorvaders die zich verdienstelijk maakten, niet wij. Maar door de betekenis van de slag is het zinvol dat die over heel het huidige Vlaanderen wordt gevierd.

Maar, beste vriend, ga dergelijke dingen eens vertellen aan de Grieken van Thessaloniki bijvoorbeeld: die hebben immers ook geen "verdiensten" aan de opstand tegen de Turken die op 25 maart uitbrak. Thessaloniki kwam immers heel wat later bij Griekenland; nochtans viert men in heel Griekenland probleemloos de nationale feestdag op 25 maart.
Oud 1 juli 2003, 19:17   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Antwerpse vrienden, laten we scheiden!
Leuke drogreden, beetje zoals wij tegen separatisme zijn. Het Belgische dan wel
Oud 1 juli 2003, 19:23   #10
A ( bub-er en belg in har
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
[size=16]5 juni officiële feestdag van Brabant!! (Slag bij Woeringen)[/size]
De slag van Woeringen verschilt sterk van de Guldensporenslag en heeft bijgevolg ook niet diezelfde betekenis (en kan die trouwens ook nooit krijgen): bij Woeringen werd een typisch feodale slag geleverd tussen twee grote ridderlegers. Aan de ene kant stond de Brabantse hertog met zijn bondgenoten en aan de andere kant de Keulse prinsbisschop eveneens met zijn getrouwen. Van enige volksopstand zoals bij 1302 was hier helemaal geen sprake. De slag van Woerigen was trouwens een slag die eerder om economische redenen werd gestreden, daar de Brabantse hertog op die manier de belangrijke handelsweg onder zijn controle plaatsen. Voor Brabant zelf had de slag geen specifieke sociale gevolgen, ook alweer in tegenstelling tot 1302.
Ja , inderdaad , volksopstand ; EIGEN VOLK EERST , t heeft er altijd al ingezeten hé .
Maar heu , mijn beste , dat eigenbelang was hoofdzakelijk WEL ECONOMISCH getint bij de Vlamingen . tegen Frankrijk zodat ze beter met Engeland konden handelenen ( WOl inport en Laken export )
wara is dus het verschil . ALLES draait ALTIJD om GELD .

Met gemeende Belgische groeten ,

btw :

Bij nader inzien vin k da 5e juni idee eigenlijk no ni zo slecht .
Oud 1 juli 2003, 19:28   #11
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ja , inderdaad , volksopstand ; EIGEN VOLK EERST , t heeft er altijd al ingezeten hé .
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 19:34   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Inderdaad, de Belgische "Revolutie" was dan weer geen eigen volk eerst, maar eerder eigen volk laatst...
Oud 1 juli 2003, 19:36   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar heu , mijn beste , dat eigenbelang was hoofdzakelijk WEL ECONOMISCH getint bij de Vlamingen . tegen Frankrijk zodat ze beter met Engeland konden handelenen ( WOl inport en Laken export )
wara is dus het verschil . ALLES draait ALTIJD om GELD .
Uw geschiedkundige kennis moet u dringend wat bijschaven: 1302 had hoegenaamd niets te maken met de wolinvoer vanuit Engeland. Dat probleem duikt veel later op, meer bepaald met Jakob van Artevelde. Toch even een boekje open doen voor u zichzelf weer belachelijk maakt.
Oud 1 juli 2003, 19:37   #14
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

wolinvoer was er reeds sedert de 13e eeuw.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 19:59   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Natuurlijk, maar in het conflict 1300-1302 speelde dat helemaal geen rol. Leer uw geschiedenis.
Oud 1 juli 2003, 20:50   #16
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Natuurlijk, maar in het conflict 1300-1302 speelde dat helemaal geen rol. Leer uw geschiedenis.
O en dat weet u zo zeker . Net zoals u zo zeker weet dat het een volksopstand was . Komaan , leefde u soms in 1302 ?

Btw ;

het was helemaal economisch ingegeven .

Frankrijk wilde Vlaanderen omdat er een rijke handel was ( in wol ! )
Vlaanderen wilde meer autonomie ( omwille van de wol en andere handel )

En ik denk niet dat de paupers en kleine lui ( die het overgrote deel van hét "volk" waren ) stonden te springen om te gaan vechten . Overleven was hun enige bekommernis . Dus die massale volksopstand daar heb ik serieuze bedenkingen bij .
de rijkere handelaarsklasse gesteund door wat edellieden , die waren uit op meer autonomie voor het graafschap want zo konden ze hun eigen macht nog meer vergroten . EIGENLIJK ZOALS NU FLAMINGANTEN HUN EIGEN MACHT WILLEN VERGROTEN TEN KOSTE VAN BELGIË !!!( zonder naar de gevolgen te kijken . )
==> De cirkel is rond !!!

nog iets : tot circa 1850 werd nauwelijks over 11 juli gesproken , niet omdat hij niet onbelangrijk zou zijn geweest en ook niet omdat het een gewone veldslag was , maar gewoon omdat men hem zag in eer reeks en niet als een feit op zich . Doordat Conscience alles en iedereen een geschiedenis wilde geven ( TYPISCH 19e eeuws ) schreef hij het gekende boek waardoor de slag bij alles en iedereen gekend werd .

Laat ons zeggen dat Woeringen en 11 juli 1302 op de zelfde hoogte staan en dat 11 juli door een speling van het lot bekender is geworden . Maar is hij daarom belangrijker ? NEE
Oud 1 juli 2003, 20:53   #17
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ik denk niet dat er Mechelaars aan meegedaan hebben, maar toch wil ik de toenmalige West-Vlamingen bedanken voor hun overwinning tegen de Franse adel in 1302.
En wat heeft dat dan eigenlijk te maken met de Walen en Vlamingen van heden ten dage ?

Walen zijn bij mijn weten helemaal geen Franse adel
Oud 1 juli 2003, 20:53   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O en dat weet u zo zeker . Net zoals u zo zeker weet dat het een volksopstand was . Komaan , leefde u soms in 1302 ?
Neen, maar ik heb wel de kronieken van tijdgenoten gelezen alsook meerdere goede studies over de Guldensporenslag. U blijkbaar niet.

Inderdaad, het ging om een volksopstand: het Vlaamse leger bestond uit gewoon de stadsmilities en gewoon volk. Bij Van Velthem, een kroniekschrijver uit die tijd, staat trouwens vermeld dat de Vlamingen de Fransen haatten en dat het volk zich roerde.
Oud 1 juli 2003, 20:55   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frankrijk wilde Vlaanderen omdat er een rijke handel was ( in wol ! )
Vlaanderen wilde meer autonomie ( omwille van de wol en andere handel )
Maar jongen toch, daar draait het helemaal niet rond in 1302. Vlaanderen handelde trouwens niet in wol, maar kocht wol aan en verwerkte die tot het wereldberoemde Vlaams laken alsook de tapijten die overal gegeerd en gesmaakt werden.

Vlaanderen wilde niet "meer autonomie", maar verzette zich openlijk tegen de inlijving bij het Franse kroondomein. Dat had niets met de wol te maken.

Lees toch eens Van Velthem i.p.v. dergelijke onzin neer te poten en uzelf onsterfelijk belachelijk te maken.
Oud 1 juli 2003, 20:56   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik denk niet dat de paupers en kleine lui ( die het overgrote deel van hét "volk" waren ) stonden te springen om te gaan vechten . Overleven was hun enige bekommernis . Dus die massale volksopstand daar heb ik serieuze bedenkingen bij .
Ach, u "denkt". U moet niet "denken", u moet de feiten leren aanvaarden. Lees Van Velthem en dan gaan we nog eens over de zaak praten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be