Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2004, 01:03   #1
Seba
Europees Commissaris

Standaard

kan er iemand mij uitleggen waarom de Palestijnen in de Gaza-strook gisteren aan het juichen waren dat Sharons plan werd verworpen door Likud?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 01:49   #2
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Dat wijst op verschillende dingen. Ik zie er zelf een paar maar ik denk niet allemaal.

- Palestijnen zien graag dat er verdeeldheid is aan Israëlische kant. Sharon heeft in zijn eigen partij bakzeil moeten halen en dat is leuk.
- Het plan Sharon werd gesteund door de Amerikanen. Ook dat valt in duigen.
- Zolang de kolonisten in de Gaza strook blijven hebben de Palestijnen extra redenen om daar actie te voeren. Stel dat die kolonisten daar nu niet meer zijn en er gebeuren toch nog aanslagen. Dan gaat de rest van de wereld geleidelijk aan anders tegen de zaak aankijken.
- Oosterse mentaliteit.

Wie nog dingen ziet mag aanvullen.
Oud 5 mei 2004, 07:58   #3
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Dat wijst op verschillende dingen. Ik zie er zelf een paar maar ik denk niet allemaal.

- Palestijnen zien graag dat er verdeeldheid is aan Israëlische kant. Sharon heeft in zijn eigen partij bakzeil moeten halen en dat is leuk.
- Zolang de kolonisten in de Gaza strook blijven hebben de Palestijnen extra redenen om daar actie te voeren. Stel dat die kolonisten daar nu niet meer zijn en er gebeuren toch nog aanslagen. Dan gaat de rest van de wereld geleidelijk aan anders tegen de zaak aankijken.
- Oosterse mentaliteit.

Denk dat je het belangrijkste hier geschreven hebt. Vooral het derde, want ze zullen toch nooit content zijn. Bedankt 8)
dagallemaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 08:33   #4
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
kan er iemand mij uitleggen waarom de Palestijnen in de Gaza-strook gisteren aan het juichen waren dat Sharons plan werd verworpen door Likud?
- Ze denken dat die verwerping wil zeggen dat Israël zich nu volledig zal terugtrekken uit de hele regio!
- Ze hopen hierdoor op meer sympathie en dus een betere onderhandelingspositie straks
- Ze vreesden dat als dit plan goedgekeurd werd, ze in een soort zoo terecht zouden komen waarbij hun eigen extremisten zich noodgedwongen op hun eigen terrein tot ontploffing zouden moeten brengen
- Verdeel en heers

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 08:37   #5
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het plan Sharon een eenzijdig plan is, dat de Palestijnen geen perspectief biedt op een Palestijnse staat op gans de Gaza-strook. Het is een opgelegde vrede, met slechte voorwaarden voor de Palestijnen.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 08:46   #6
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

op de VRT telezever
Citaat:
KWARTET STAAT ACHTER HET PLAN-SHARON

De Verenigde Staten, de Europese Unie, de Verenigde Naties en Rusland vinden het plan-Sharon "een zeldzame gelegenheid om vrede te scheppen in het Midden-Oosten".

Dat hebben ze gezegd na een vergadering in New York over de situatie in het Midden-Oosten. Het zogenaamde "kwartet" is verantwoordelijk voor het stappen- plan voor de vrede. Zie 163.

De vier hopen dat het plan-Sharon het stappenplan weer op de rails kan zetten. Dat is vreemd (voor de VRT natuurlijk, want die hebben er als gewoonlijk niets van begrepen en wat van Sharon komt is voor hen al in principe slecht zonder er ook maar eens over na te denken), want zowel de Palestijnen als Sharon zelf hebben het stappenplan al voor dood verklaard. Het kwartet zegt ook dat het nog met de Palestijnen wil samenwerken.
Oud 5 mei 2004, 10:25   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Het Plan Sharon voor een eenzijdige terugtrekking uit de Gaza-strook is een moedig plan. Zoals Bush en Blair reeds meteen wisten te zeggen.
Nu heeft het kwartet' Midden-Oosten, dus de Europese Unie, de Verenigde Staten, Rusland en de Verenigde Naties, het plan Sharon aanvaard.

Het is spijtig dat een meerderheid van de Likud-kiezers het plan hebben afgewezen, maar een meerderheid van de Israelische bevolking is er wel voor te vinden. Sharon heeft trouwens ook al gezegd dat hij ervoor zal gaan, en eventueel een nationaal referendum organizeert.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat er ook een meerderheid van de Palestijnen zullen te vinden zijn voor het plan, want ik ben er zeker van dat ook de Palestijnse bevolking graag een rustig en normaal leven leidt.

De vraag zal zijn of er na een terugtrekking uit Gaza een echte natie-opbouwende mentaliteit naar voor komt met enthoesiaste pioniers om de regio te ontwikkelen, of dat de terroristische organizaties (samen met Arafat en zijn bende) daar weer de bevolking gaan onderdrukken en de ontwikkelingsgelden gaan uitgeven aan de opbouw van een wapenarsenaal en terroristenscholen vol haatspuierij.

Hun eigen toekomst hangt ervan af en het is volgens mij hun laatste kans om een minimum te bereiken. Ik hoop dat ze eindelijk hun les hebben geleerd.
Oud 5 mei 2004, 10:46   #8
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD

- Oosterse mentaliteit.

Ze (de arabo-moslim wereld die de Palestijnen manipuleert) hebben er inderdaad alle baat bij dat de situatie blijft zoals-ie is, en de Palestijnen willen liever oorlog dan vrede, want zo zijn ze opgeleid. Ze zijn nog lang niet klaar voor een stukje land waar ze constructief mee zullen moeten omspringen. Ze zijn slechts voorbereid op het Pallie-ontplof-systeem.

Eén ding is zeker: door dat juichen verraden ze zichzelf weer eens meesterlijk.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 10:47   #9
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

[quote="S."]
Citaat:
Omdat het plan Sharon een eenzijdig plan is, dat de Palestijnen geen perspectief biedt op een Palestijnse staat op gans de Gaza-strook. Het is een opgelegde vrede, met slechte voorwaarden voor de Palestijnen.[/quote]

Voorwaarden voor VREDE zijn altijd slechte voorwaarden voor de Palestijnen.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 10:59   #10
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
op de VRT telezever
Citaat:

De Verenigde Staten, de Europese Unie, de Verenigde Naties en Rusland vinden het plan-Sharon "een zeldzame gelegenheid om vrede te scheppen in het Midden-Oosten".

Dat hebben ze gezegd na een vergadering in New York over de situatie in het Midden-Oosten. Het zogenaamde "kwartet" is verantwoordelijk voor het stappen- plan voor de vrede. Zie 163.

De vier hopen dat het plan-Sharon het stappenplan weer op de rails kan zetten. Dat is vreemd (voor de VRT natuurlijk, want die hebben er als gewoonlijk niets van begrepen en wat van Sharon komt is voor hen al in principe slecht zonder er ook maar eens over na te denken), want zowel de Palestijnen als Sharon zelf hebben het stappenplan al voor dood verklaard. Het kwartet zegt ook dat het nog met de Palestijnen wil samenwerken.
jij geeft hier de aanleding waarom ikd e vraag namelijk stelde: ik hoorde op het VRT nieuws namelijk het bericht over de kritiek van die 50 ambassadeurs op het MO-beleid van Bush. De commentator zei: "de ambassadeurs hebben vooral kritiek op de onvoorwaardelijke steun van de VS aan Israel. Gisteren nog verklaarde president Bush resoluut achter het plan van Sharon te staan dat door de meerderheid van zijn partij werd verworpen". Of hoe men bij de VRT weer alles bij elkaar klutst, waarheden verdraait etc. in de hoop dat er toch maar wat blijft hangen bij de mensen.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 11:59   #11
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Of hoe men bij de VRT weer alles bij elkaar klutst, waarheden verdraait etc. in de hoop dat er toch maar wat blijft hangen bij de mensen.
Blij dat je dat ook opmerkt en dat is hun strategie sinds een 4-tal jaren. Te wijten aan linkies, SPa en aan de één van de ergste anti-israelische propagandisten en PvdA-er die daar voor de archieven zorgt (en dus wel selectief te werk gaat, zoals in al zijn boeken en geschriften en daarbij dan nog eens Nazi-bronnen gebruikt als hem hem goed uitvalt. Over dit laatste wist hij niet dat hij zou betrapt kunnen worden )
Oud 5 mei 2004, 15:25   #12
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
op de VRT telezever
Citaat:

Als Sharon geen politieke steun krijgt voor het plan hebben ze hier gelijk met wat ze beweren. Ik snap uw punt niet?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 5 mei 2004, 16:52   #13
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
op de VRT telezever
Als Sharon geen politieke steun krijgt voor het plan hebben ze hier gelijk met wat ze beweren. Ik snap uw punt niet?
Kan geen tekeningen opladen om je te helpen 8)
Sharon zoekt vrede! Hij heeft een nieuwe weg gevonden die naar het stappenplan kan leiden en dat heeft het kwartet begrepen, de VRT niet...
Al een beetje capito
Oud 5 mei 2004, 17:40   #14
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Sharon zoekt vrede! Hij heeft een nieuwe weg gevonden die naar het stappenplan kan leiden en dat heeft het kwartet begrepen, de VRT niet...
Al een beetje capito
Als Sharon binnen zijn partij geen meerderheid heeft voor dat plan, plus de Palestijnen er niet mee akkoord gaan, kunt ge zoveel plannekes bedenken als ge wilt, oplossen zult ge het probleem dan niet. Het is in die optiek "vreemd" dat de rest van de wereld blijft vasthangen aan het plan dat eenzijdig werd voorgesteld en door de voorsteller niet eens gerealiseerd lijkt te kunnen worden.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 5 mei 2004, 18:53   #15
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

S. schreef:

Citaat:
Omdat het plan Sharon een eenzijdig plan is, dat de Palestijnen geen perspectief biedt op een Palestijnse staat op gans de Gaza-strook. Het is een opgelegde vrede, met slechte voorwaarden voor de Palestijnen.
juist.
Oud 5 mei 2004, 19:07   #16
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
S. schreef:

Citaat:
juist.
Pollycorrect schreef:
Citaat:
Voorwaarden voor VREDE zijn altijd slechte voorwaarden voor de Palestijnen.
nog juister
Oud 6 mei 2004, 10:46   #17
k9

Standaard

Citaat:
Al een beetje capito
Maar dit is niet het stappenplan, het leid er zelf niet naar toe. Dit is een plan ontworpen door de sharon regering .

De meeste kritiek van de palestijnen was dat zei zelf met het plan zouden willen meewerken en uitwerken, niet dat sharon alles voor hen beslist.

Vind ik raar want het is een stap in de goede richting en dan maakt het toch niet uit wie het beslst?
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 11:30   #18
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Al een beetje capito
Maar dit is niet het stappenplan, het leid er zelf niet naar toe. Dit is een plan ontworpen door de sharon regering .

De meeste kritiek van de palestijnen was dat zei zelf met het plan zouden willen meewerken en uitwerken, niet dat sharon alles voor hen beslist.

Vind ik raar want het is een stap in de goede richting en dan maakt het toch niet uit wie het beslst?
Het enige dat de meerderheid van de pallies wil is gewoon de staat Israël opdoeken en de Joden "ervan of erin" hebben (gelezen op het AEL-forum een jaar geleden). Een minderheid die de haatpropaganda boeken (door de EU betaald en in België gedrukt) niet lezen willen wel een oplossing).
Wanneer Israël zich uit de Gazastreek zal/zou terugtrekken dan staan de pallies op zichzelf en zulle ze iets moeten bewijzen dat ze niet willen noch kunnen: een democratisch systeem opbouwen. En ze willen niet dat dit geweten wordt want dan zijn ze een deel van hun langverworven sympathie in Europa kwijt.
Oud 6 mei 2004, 11:40   #19
k9

Standaard

Citaat:
Het enige dat de meerderheid van de pallies wil is gewoon de staat Israël opdoeken en de Joden "ervan of erin" hebben (gelezen op het AEL-forum een jaar geleden).
Onzin, ten eerste het AEL zijn geen palestijnen en ten 2e de meeste palestijnen willen gewoon wat de meeste joden willen:in vrede en vrij hun leven leven.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 11:44   #20
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9

Het enige dat de meerderheid van de pallies wil is gewoon de staat Israël opdoeken en de Joden "ervan of erin" hebben (gelezen op het AEL-forum een jaar geleden). Een minderheid die de haatpropaganda boeken (door de EU betaald en in België gedrukt) niet lezen willen wel een oplossing).
Wanneer Israël zich uit de Gazastreek zal/zou terugtrekken dan staan de pallies op zichzelf en zulle ze iets moeten bewijzen dat ze niet willen noch kunnen: een democratisch systeem opbouwen. En ze willen niet dat dit geweten wordt want dan zijn ze een deel van hun langverworven sympathie in Europa kwijt.
De EU heeft onlangs nog gesteld dat géén enkele oplossing die eenzijdig de grenzen van 1967 verandert als een oplossing erkent kan worden, tenzij ze door beide partijen aanvaard wordt.. Het plan Sharon wordt niet gesteund door de EU, maar heimelijk wordt er wél gehoopt op een terugkeer naar het stappenplan , dat Israel en de Palestijnen ondertussen achter zich hebben gelaten.

De Palestijnen willen inderdaad géén vrede op Israel's termen.. Dat is de kern van de zaak. En de slachtofferbereidheid is groter aan Palestijnse kant, dat lijkt me duidelijk.. Een gevaarlijke situatie voor Israel, op termijn..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be