Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2010, 13:29   #1
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard No-go-zones Brussel

De meningen zijn verdeeld. Sommige prominenten beweren dat erin het Brusselse geen probleem is (ze hebben blijkbaar geen weet van in brand gestoken politiekantoren). Anderen noemen Anderlecht de Bronx van Europa.

Anderlechts gemeenteraadslid Vandenbossche (CD&V) op 29/01/2009 in de Morgen:

Citaat:
'Je kunt er niet meer omheen: de gemeente Anderlecht krijgt zowaar de reputatie van de "Bronx van het Europese continent". De feiten zijn onbetwistbaar. Geweld, aanranding, diefstal en verkrachting, elke dag worden we opnieuw en opnieuw geconfronteerd met de machteloosheid van de lokale overheden om een halt toe te roepen aan jongerenbenden die onze lokale samenleving tot in haar diepste vezels raken.'
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...n-Europa.dhtml
Een dag later kwam De Morgen al met een andere stem:

Citaat:
'Anderlecht is niet 'de Bronx van Europa', maar een 'sense of urgency' is wel degelijk nodig om de problemen te bestrijden. De Brusselse werkgeversorganisatie BECI vraagt een masterplan in plaats van 'schadelijk populisme'. (...) Maar doen alsof dit een levensgevaarlijke no-go zone is, waar handelaars in elkaar geslagen worden en je 's avonds niet op straat kan, is schadelijk populisme.'
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-go-zone.dhtml
Politievakbond VSOA in HLN van 30/01/2009 heeft een andere mening:

Citaat:
Politievakbond: maat is vol
Politievakbond VSOA vindt dat de maat vol is na deze nieuwe schietpartij met overvallers in het Brusselse. "Straatbendes die ongestoord terreur zaaien, daders die onmiddellijk worden vrijgelaten, politieambtenaren die het slachtoffer worden van vuurwapengeweld. Het zijn de trieste kenmerken van een regio waar gangsterisme, geweld en wetteloosheid de bovenhand lijken te halen op de openbare orde", schrijft VSOA in een mededeling. Dit is de derde schietpartij op de politie in het Brusselse in enkele weken tijd.

VSAO vraagt harde maatregelen: "Voor ons is de maat vol. De overheid moet drastische maatregelen nemen om het geweld in te dijken. Zero tolerance, een lik op stuk beleid, snelrecht en bijzonder zware straffen."
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-Brussel.dhtml
Vandaag (31/01) komt een woordvoerder van de politievakbond deze sterke taal nog eens herhalen in 'De zevende dag'. Hij komt bijvoorbeeld vertellen dat de wijk rond het Lemmensplein in Anderlecht in praktijk een zone is waar de politie geen interventies doet. Beveiligingscamera's worden voortdurend vernield, politiewagens kunnen niet onbewaakt worden achtergelaten en wijkagenten durven niet in uniform door de wijk. De man spreekt harde taal.

Citaat:
'We moeten dat, vergeef me het woord, uitschot met de grove borstel van straat vegen.'
Met uitschot doelde de man niet alleen op jongeren, maar ook op 30'ers, 40'ers en zelfs 50'ers. Er zijn al geruime tijd plannen om de criminaliteit in de buurt rond het Lemmensplein grondig aan te pakken.

De woordvoerder had het dan niet over de actie die de gemeente oktober vorig jaar op poten zette. Misschien vatte de gemeente 'grove borstel erdoor halen' toen letterlijk op.

Citaat:
dinsdag 27 oktober 2009
Grote schoonmaak in wijk rond Lemmensplein

Anderlecht - De wijk rond het Lemmensplein in Anderlecht werd de afgelopen twee dagen grondig onder handen genomen. De gemeentelijke diensten en Net Brussel hielden er grote schoonmaak.

De bewoners rond het Lemmensplein klagen al langer over overlast in hun wijk. Met de schoonmaakactie komt de gemeente tegemoet aan de grieven van de bewoners. “Het gaat om een wijk met veel moeilijkheden en daarom willen we de levenskwaliteit voor de bewoners verhogen,” zegt burgemeester Gaëtan Van Goidsenhoven (MR).

In totaal ruimden de schoonmaakdiensten 25 ton afval op. Twee woningen werden onbewoonbaar verklaard en een winkel moest onmiddellijk de deuren sluiten omdat er problemen met de hygiëne waren.

De gemeente wil ook in andere wijken van Anderlecht gelijkaardige acties ondernemen.

http://www.brusselnieuws.be/artikels...d-lemmensplein
Zou de overheid, die zich momenteel in een besparingshysterie bevindt, beide schoonmaakacties niet kunnen combineren?

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 31 januari 2010 om 13:32.
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:32   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb al jaren geleden gezegd dat het ooit nog zover ging komen dat vrijwel "alle" buurten in criminele netwerken zullen opgedeeld worden waar ieder zijn bijdrage zal toe moeten leveren.
Of je het nu wil of niet, je kan dat niet tegenhouden.
Niet met de politie en niet met het leger.

Er zitten veel te veel mensen met een strafblad die nergens anders meer in kunnen voor deftig en eerlijk werk. Het is normaal dat ze samenklitten en een nieuwe samenleving ontwerpen.
Oud 31 januari 2010, 14:48   #3
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb al jaren geleden gezegd dat het ooit nog zover ging komen dat vrijwel "alle" buurten in criminele netwerken zullen opgedeeld worden waar ieder zijn bijdrage zal toe moeten leveren.

Er zitten veel te veel mensen met een strafblad die nergens anders meer in kunnen voor deftig en eerlijk werk. Het is normaal dat ze samenklitten en een nieuwe samenleving ontwerpen.
Sorry maar ik moet je tegenspreken...wie een strafblad heeft( afhankelijk van de feiten) kan na verloop van tijd aan de politie ( commissaris bevoegd voor de wijk) vragen om het strafblad van de feiten te ontdoen.
Het is dus niet zo dat je daarmee levenslang gestigmatiseerd bent.
Wel is het volop bezig( ook in Antwerpen) dat criminele organisaties wijken verdelen en dit hun gebied maken, dat klopt!
Maar dat is geen gevolg van gebrek aan maatschappelijke kansen, maar een welbewuste keuze voor criminaliteit omdat dit veel meer opbrengt dan een baantje als ongeschoolde, enige eerlijkheid lijkt me hier toch op zijn plaats!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:52   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sorry maar ik moet je tegenspreken...wie een strafblad heeft( afhankelijk van de feiten) kan na verloop van tijd aan de politie ( commissaris bevoegd voor de wijk) vragen om het strafblad van de feiten te ontdoen.
Het is dus niet zo dat je daarmee levenslang gestigmatiseerd bent.
Wel is het volop bezig( ook in Antwerpen) dat criminele organisaties wijken verdelen en dit hun gebied maken, dat klopt!
Maar dat is geen gevolg van gebrek aan maatschappelijke kansen, maar een welbewuste keuze voor criminaliteit omdat dit veel meer opbrengt dan een baantje als ongeschoolde, enige eerlijkheid lijkt me hier toch op zijn plaats!
De politie doet juist niks van uw strafblad. Of het zouden echt prullen moeten zijn.
Nee dat blijft levenslang.

En wie maatschappelijk er uit valt, zoekt daar waar hij aanvaard wordt. En voor ex criminelen is dat nogal duidelijk.

Je oogst wat je zaait.
En tot hiertoe is dat nog heel kalm.
Oud 31 januari 2010, 15:53   #5
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

ja, het is allemaal "onze" schuld, ben jij toevallig advocaat?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 16:28   #6
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
tuurlijk kun je dat tegenhouden. de probleemwijken zijn gekend.
alle bedrijfjes/winkels/vzw onder de microscoop vd federale diensten gooien (belastingen, sociaal, juridisch, vreemdelingendienst, ...)
iedereen die daar woont en al een strafbald heeft tijdelijk oppakken en ondervragen om de sociale hiërarchie en het criminele weefsel binnen die wijken te breken.
en als dat criminele weefsel te lastig doet de grote middelen inschakelen (afgrendelen, avondklok edm)

dat duurt echt niet lang en het uitschot ligt er vrij snel uit (bak, asielcentra edm)

maar zolang de politieke macht (ps bvb) andere belangen heeft zal er niets veranderen en zullen zowel politie als gerecht geen poot kunnen uitsteken
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 16:54   #7
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Als ik goed heb geluisterd naar wat de woordvoerder van de politievakbond in De zevende dag vertelde, is erom collectief straatgeweld te kunnen aanpakken een wet in de maak naar Zwitsers model. Die houdt in dat bij rellen het hele collectief van relschoppers kan worden aangepakt en niet zoals nu het geval is, enkel degenen die op het moment van de rellen aantoonbaar de wet aan het overtreden zijn. In plaats van dat men er dan bijvoorbeeld vijf van de honderd kan aanpakken, kan men de hele groep 'van straat vegen'.

Je moet dan als je in die buurt woont er gewoon voor zorgen dat je net op dat moment je deur niet uitkomt. Anders word je mee weggebezemd.
Oud 31 januari 2010, 17:10   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tuurlijk kun je dat tegenhouden. de probleemwijken zijn gekend.
alle bedrijfjes/winkels/vzw onder de microscoop vd federale diensten gooien (belastingen, sociaal, juridisch, vreemdelingendienst, ...)
Kristalnacht!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 17:14   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Als ik goed heb geluisterd naar wat de woordvoerder van de politievakbond in De zevende dag vertelde, is erom collectief straatgeweld te kunnen aanpakken een wet in de maak naar Zwitsers model. Die houdt in dat bij rellen het hele collectief van relschoppers kan worden aangepakt en niet zoals nu het geval is, enkel degenen die op het moment van de rellen aantoonbaar de wet aan het overtreden zijn. In plaats van dat men er dan bijvoorbeeld vijf van de honderd kan aanpakken, kan men de hele groep 'van straat vegen'.

Je moet dan als je in die buurt woont er gewoon voor zorgen dat je net op dat moment je deur niet uitkomt. Anders word je mee weggebezemd.
Veel effect gaat het wel niet hebben als ze dan weer iedereen gewoon onmiddellijk vrijlaten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 17:43   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik snap echt niet waarom de Vlamingen zo halsstarrig aan Brussel vasthouden. Ik zou er voor geen goud willen wonen, en het al helemaal niet willen onderhouden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:34   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat doe je ermee ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:34   #12
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kristalnacht!
roep ik op om winkels te vernielen?
allé dan, uw vermogen tot begrijpend lezen is blijkbaar zwaar onderontwikkeld
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:40   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
roep ik op om winkels te vernielen?
allé dan, uw vermogen tot begrijpend lezen is blijkbaar zwaar onderontwikkeld
Die kritiek deed pijn hé?
Oud 31 januari 2010, 18:40   #14
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
iedereen die daar woont en al een strafbald heeft tijdelijk oppakken en ondervragen om de sociale hiërarchie en het criminele weefsel binnen die wijken te breken.
Waar ga je die duizenden mensen steken? In de lokale amigo? Hoelang denk je die vast te houden zonder aanklacht? Een uur of twaalf?

Citaat:
en als dat criminele weefsel te lastig doet de grote middelen inschakelen (afgrendelen, avondklok edm)
Lastig doen? Het enige wat ze moeten doen is twaalf uur zwijgen. Oh ja, wie gaat precies die duizenden strafbladbezitters ondervragen? Binnen de twaalf uur dan nog.

Citaat:
dat duurt echt niet lang en het uitschot ligt er vrij snel uit (bak, asielcentra edm)
Het is je wellicht ontgaan dat we onze gevangenen nu al moeten opsluiten in Nederlandse gevangenissen. 30 miljoen euro/jaar voor 500 stuks. Misschien moeten we geld bijdrukken.

Citaat:
maar zolang de politieke macht (ps bvb) andere belangen heeft zal er niets veranderen en zullen zowel politie als gerecht geen poot kunnen uitsteken
Hier heb je een punt. Mag ik er wel op wijzen dat de burgemeester van Anderlecht van MR-signatuur is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:44   #15
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik snap echt niet waarom de Vlamingen zo halsstarrig aan Brussel vasthouden. Ik zou er voor geen goud willen wonen, en het al helemaal niet willen onderhouden.
U zou het ook niet kunnen betalen. Dus blijf aub in de provincie.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:57   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Sommigen denken dan weer dat door Brussel af te stoten de problemen plotsklaps aan de gemeentegrenzen van Dilbeek, Sint-Pieters-Leeuw of Asse zullen stoppen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 18:58   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mwa... ik kan die kamerprijzen wel betalen hoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:07   #18
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En wat doe je ermee ?
Ik vermoed dat wanneer de 'kuisploeg' een paar keer is langsgekomen voor een groot aantal amokmakers de 'lol' er wel vanaf gaat zijn. Blijven nog over: de harde kern of aanstokers. Als die van hun achterban (de meelopertjes) worden afgesneden, zijn ze waarschijnlijk ook gerichter aan te pakken.

Voor alle duidelijkheid. De noodzakelijke aanpak waarover politievakbonden het hebben, is er niet zozeer één van relschoppers oppakken, maar wel van keihard 'chargeren'.
Oud 31 januari 2010, 19:52   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat wanneer de 'kuisploeg' een paar keer is langsgekomen voor een groot aantal amokmakers de 'lol' er wel vanaf gaat zijn. Blijven nog over: de harde kern of aanstokers. Als die van hun achterban (de meelopertjes) worden afgesneden, zijn ze waarschijnlijk ook gerichter aan te pakken.

Voor alle duidelijkheid. De noodzakelijke aanpak waarover politievakbonden het hebben, is er niet zozeer één van relschoppers oppakken, maar wel van keihard 'chargeren'.
En nu nog een competent politiekorps om de zaken aan te pakken...
Oud 31 januari 2010, 20:05   #20
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zegt iemand die in het chique Kraainem woont...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be