Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2010, 00:30   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard 1 euro pintjes groot succes

Een café baas die zijn zaak steeds verder zag leeglopen tot op het niveau van een bijna faillissement nam de beslissing de prijs op zijn dranken terug te brengen naar 1 €.
Op nauwelijks een maand tijd is zijn klantenkring terug aangegroeid met minstens 25 %.
Koffie, cola, pintjes die voorheen 1,60€ kosten gaan nu vlot van de hand aan 1€ stuk. Speciale bieren of sterke dranken blijven duurder zoals voorheen.
U ziet wat ik hier al jaren probeer duidelijk te maken is dat wanneer prijzen afgestemd zijn aan de markt men TERUG volle zaken heeft. Eindelijk is er één zijn euro gevallen en met groot succes als gevolg.
De café baas in kwestie vond nochtans 1,60 € voor een consumptie ook niet te veel. Echter de klanten zijn een andere mening toegedaan hierover. Het bewijs is geleverd.
Dit is het beste bewijs dat wanneer alle zaken in zowel voeding, kleding, horeca, vastgoed, diensten, herstellingen…what ever… hun prijzen corrigeren naar beneden de omzet meteen serieus stijgt en de werkgelegenheid evenredig zal toenemen.
Goede afspraken maken goede vrienden!

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 februari 2010 om 00:31. Reden: klink beter
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 01:25   #2
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

1 euro vr een pintje

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 11:23   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ja .. wij hebben ons ook verlegd van stamcafé na de laatste prijsstijging.
Een duvel kost daar nu 3,5 euro, een glas wijn 4 euro. Dat was voor ons een prijsstijging te veel.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 11:25   #4
eno2
Banneling

Standaard

Hoeveel Zou Ik Als Teetootaller Uitsparen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 11:32   #5

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoeveel Zou Ik Als Teetootaller Uitsparen?
Dan drink je toch gewoon iets anders ... koffie of frisdrank of zo.

Koffie is pas duur in de meeste etablissementen. 1,8 euro is de gemiddelde prijs terwijl men honderd of meer tassen kan maken met één pakje koffie en kraantjeswater.
Oud 27 februari 2010, 11:33   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Dan drink je toch gewoon iets anders ... koffie of frisdrank of zo.

Koffie is pas duur in de meeste etablissementen. 1,8 euro is de gemiddelde prijs terwijl men honderd of meer tassen kan maken met één pakje koffie en kraantjeswater.
Alléz gij, ik ga al twintig jaar niet meer op café. Ik moest al miljardair zijn.
Oud 27 februari 2010, 11:36   #7

Karma's schermafbeelding

Standaard

Niet ver van waar ik woon is het "slechts" 2,2 euro voor een Duvel. De andere prijzen zijn ook relatief laag (ivm de concurrentie). Er zit daar dan ook alle dagen een pak volk terwijl men het aantal personen in de omliggende café's op één hand kan tellen (en dan heeft men dikwijls nog een aantal vingers over). Soms vraag ik me af hoe die open kunnen blijven.
Oud 27 februari 2010, 11:37   #8

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alléz gij, ik ga al twintig jaar niet meer op café. Ik moest al miljardair zijn.
En ik ga al bijna veertig jaar wel op café. Ik moest al lang steenarm zijn.
Oud 27 februari 2010, 11:41   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En ik ga al bijna veertig jaar wel op café. Ik moest al lang steenarm zijn.
Je kan ook voorzitter worden van de zuipvereninging, zoals ik vroeger.

Je laat dan gewoon je secretaris je zuiprekening betalen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2010 om 11:41.
Oud 27 februari 2010, 11:48   #10

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een café baas die zijn zaak steeds verder zag leeglopen tot op het niveau van een bijna faillissement nam de beslissing de prijs op zijn dranken terug te brengen naar 1 €.
Op nauwelijks een maand tijd is zijn klantenkring terug aangegroeid met minstens 25 %.
Koffie, cola, pintjes die voorheen 1,60€ kosten gaan nu vlot van de hand aan 1€ stuk. Speciale bieren of sterke dranken blijven duurder zoals voorheen.
U ziet wat ik hier al jaren probeer duidelijk te maken is dat wanneer prijzen afgestemd zijn aan de markt men TERUG volle zaken heeft. Eindelijk is er één zijn euro gevallen en met groot succes als gevolg.
De café baas in kwestie vond nochtans 1,60 € voor een consumptie ook niet te veel. Echter de klanten zijn een andere mening toegedaan hierover. Het bewijs is geleverd.
Dit is het beste bewijs dat wanneer alle zaken in zowel voeding, kleding, horeca, vastgoed, diensten, herstellingen…what ever… hun prijzen corrigeren naar beneden de omzet meteen serieus stijgt en de werkgelegenheid evenredig zal toenemen.
Inderdaad ... op het moment dat de mensen terug meer met hun geld kunnen doen zullen ze er ook effectief meer mee doen.
Oud 27 februari 2010, 12:22   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet niet hoe men het de mensen tegenwoordig leert om zaken te doen, een café houden is ook zaken doen immers.
Normaal gesproken kijk je rondom in de buurt hoeveel het kost bij een ander en dan ga je er steevast onder de prijs van met de bedoeling de klant die ergens anders zit naar u te halen natuurlijk. Wat de ander dan op zijn beurt ook zal proberen te doen uiteraard.

Tegenwoordig (enfin al redelijk lang zelfs) duwen ze letterlijk hun eigen klanten bij de concurrent !
En dan slaan ze nogmaals op om hun verlies te compenseren.

Ik vraag het me dikwijls af, leren ze dat zo tegenwoordig of zijn ze gewoon dom van nature ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 februari 2010 om 12:25.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 12:26   #12
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik ga vrijwel nooit op café. Maar de prijsstijgingen lopen wel de spuigaten uit. En dan heb ik het niet alleen over pinten en sigaretten. Maar gewone voedingsmiddelen worden stilaan ook onbetaalbaar. Toen ik dat over een jaar of twee tegen mensen zei, keken ze me verbaasd aan. Ik blijf zeggen dat de komst van de Euro voor velen een kans is geweest om rijk te worden op onze kosten...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 18:24   #13

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik ga vrijwel nooit op café. Maar de prijsstijgingen lopen wel de spuigaten uit. En dan heb ik het niet alleen over pinten en sigaretten. Maar gewone voedingsmiddelen worden stilaan ook onbetaalbaar. Toen ik dat over een jaar of twee tegen mensen zei, keken ze me verbaasd aan. Ik blijf zeggen dat de komst van de Euro voor velen een kans is geweest om rijk te worden op onze kosten...
Ja inderdaad ... is ook één van mijn stokpaardjes.
Vorige week ging ik naar de apotheker voor een supplement dat naar het schijnt goed is voor de gewrichten. Een doos kostte 60 euro ... "wablief" herhaalde ik ... "2400 frank"? De apotheker, precies enigszins verrast wist even niet goed wat zeggen. Eigenlijk beseft men het niet eens hoeveel het allemaal kost de dag van vandaag. Geef mij maar terug die oude Belgische frank zodat het weer wat meer merkbaar is wat er wordt gevraagd.
Oud 27 februari 2010, 18:30   #14
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Mooi initiatief . Er zouden er nog moeten volgen ...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 20:21   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Gedaan met accijnzen
Liberale revolutie
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 20:38   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het lijkt hier wel een Hollanders forum.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 20:39   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het lijkt hier wel een Hollanders forum.
Tja, het is niet mijn fout dat Vlamingen zoveel op Hollanders lijken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 21:58   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Koffie, cola, pintjes die voorheen 1,60€ kosten gaan nu vlot van de hand aan 1€ stuk.
Dat dus wil zeggen dat die cafébaas in het verleden woekerwinsten aanrekende, wat nochtans verboden is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 22:07   #19
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf erbij ... als iets de jongste vijftien jaar extreem duur is geworden zijn het wel bier en frieten. Na de invoering van de euro was de pilsprijs in veel 'bruine cafés' nog 1,20 euro of 1,30 euro, vervolgens is het een paar jaar op 1,50 euro blijven staan en nu zitten we aan 1,60 euro tot 1,90 euro. Ik vrees dat binnenkort de drempel van 2,00 euro zal bereikt worden en iets nadien zullen ze er zelfs over gaan. Laten we zeggen dat sinds 2002 de bierprijs met 50 % gestegen is, nadat ze in de jaren '90 al exponentieel is gestegen. In vergelijking met 8 jaar geleden zijn onze lonen maar met 15 �* 20 % geïndexeerd, dus bier wordt in verhouding duurder en duurder.

En ondanks het feit dat men beloofde met de introductie van de euro geen prijsstijgingen in de supermarkten toe te passen, en er daarnaar nog ook geen concreet wetenschappelijk onderzoek is gevoerd, kan elke ervaringsdeskundige (winkelende huisvrouwen onder andere) je zeggen dat ze steeds minder kunnen kopen voor hetzelfde geld. Grootwarenhuisbezoek en dan vooral de aanschaf voor merkproducten is in België overigens enorm duur in verhouding met onze buurlanden. In Duitsland heb ik een min of meer vol winkelkarretje (van vergelijkbare grootte uiteraard) met merken voor minder dan 100 euro, in België zit ik tegenwoordig bij Delhaize of Carrefour aan 150 �* 200 euro. Dit zonder luxeproducten als bijvoorbeeld kreeft, dure wijn, champagne of truffelolie. Maar gewone dagdagelijkse merkrpoducten voor de 'normale' dingen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 22:11   #20
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat dus wil zeggen dat die cafébaas in het verleden woekerwinsten aanrekende, wat nochtans verboden is.
Een goed initiatief van die ene euro, al vraag ik me af waar die cafébaas zijn winstmarge vandaan haalt? Ze klagen toch allemaal dat ze vanwege de brouwerijen en leveranciers nog maar zeer kleine winstmarges hebben? Ik vrees dat die cafébaas dus het een en ander in 't zwart doet om te overleven en bier aan een euro te kunnen tappen. Misschien veel winst genereren met koffie en thee? Het is immers een publiek geheim dat cafés massa's verdienen aan hun koffietjes en andere warme dranken en dat ze deze zelden aan de fiscus aangeven, ook omdat het zo moeilijk traceerbaar is en niet langs de brouwer moet passeren. Nu, in hun plaats zou ik uiteraard hetzelfde doen. De klant heeft er nauwelijks last van en anders gaan er nog meer horecazaken ten onder.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be