![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() 114 tt-canvas 114 di 11 mei 11:33:00
binnenland �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* GENERISCHE PRIJSVERLAGING WERKT NIET �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* De prijsverlaging voor oude genees- middelen heeft een omgekeerd effect. Dat zegt het Rijksinstituut voor Ziek- te en Invaliditeitsverzekering Riziv. Vier jaar geleden voerde de regering de prijsverlaging in om 40 miljoen euro te besparen. De farmaceutische industrie brengt echter de oude geneesmiddelen dikwijls niet meer op de markt omdat er meer te verdienen is met nieuwe producten. De prijsverhoging voor grote verpak- kingen levert ook niet veel op omdat artsen ze blijven voorschrijven. De farmaceutische sector verwijt de regering een gebrek aan overleg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Twee opmerkingen:
1) Een studie van de RIZIV heeft ook opgemerkt dat dankzij de regel van goedkopere generische medicamenten er meer geld wordt besteed door de pharma-industrie aan de ontwikkeling van nieuwe medicamenten. De reden hiervoor is simpel: men kan met nieuwe medicamenten meer verdienen. 2) Het is idd. zo dat men oudere geneesmiddelen dikwijls niet meer gaat produceren, maar daar kan de overheid weinig aan doen. Ze kan moeilijk een bedrijf verplichten om een bepaalde hoeveelheid van een goed op de markt te brengen. In de oorspronkelijke plannen wist men dus ook wel dat dit om een tijdelijke actie van rpijsdaling (en besparingen) zou gaan, maar door de "nieuw-periode" van medicamenten te verkleinen zou men dit kunnen aanpakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Toch een vreemde redenering: een maatregel doorvoeren waarvan je weet dat het amper iets oplevert
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
amper? De maatregel heeft op die enkele jaren miljoenen euro's bespaard aan de sociale zekerheid. Ondertussen heeft het kabinet sociale zaken een uitgebreider plan voorbereid waarin met rekening zou houden met de -opzettelijke- aanbodbeperking van bepaalde geneesmiddelen. Het is een harde wet van de economie, maar wel schrijnend. Vooral als je ziet dat er vele geneesmiddelen uit de handel worden genomen die nog enorm goed zijn en vele mensen helpen. Maar zoals iedereen wel weet is de pharma-industrie een branche die zeer uit is op winstbejag en een harde lobby vormt tegen zowel consument als overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Die prijsverhoging op grote verpakkingen is walgelijke maatregel: Besparen in de sociale zekerheid op kap van de chronisch zieken.
![]() |
#7 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() de simpelen van geest... wat hadden die nu gedacht ![]() ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of bedoel je met besparen dat ze maar eens een dag hun medicatie overslaan?!
![]() |
![]() |
#10 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het minder terugtrekken is vaak bij geneesmiddelen die facultatief zijn (aspro) en waar je dus verondersteld wordt die maar 'tijdelijk' te nemen. Als je die om één of andere reden meer moet nemen bestaan er terugbetalingsstelsels waar je ze bijna volledig terugkrijgt (o.a. in de palliatieve stadia). Maar ik zal hiern iet over doorbomen want dit zou ons te ver leiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De bedoeling van die maatregel was de hoeveelheid geneesmiddelen terugdringen... ![]()
![]() |