Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2010, 19:07   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard Discriminatie op en top

Kinderen waarvan men thuis geen Nederlands praat krijgen voorrang op Nederlandstalige scholen.
Waar gaat dit naartoe?

Indien ik dit probleem had met mijn kinderen zou ik ze aanklagen voor discriminatie. Hopelijk zijn er nog zulke mensen die dit nu doen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 19:12   #2
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Kinderen waarvan men thuis geen Nederlands praat krijgen voorrang op Nederlandstalige scholen.
Waar gaat dit naartoe?

Indien ik dit probleem had met mijn kinderen zou ik ze aanklagen voor discriminatie. Hopelijk zijn er nog zulke mensen die dit nu doen.
Vanwaar heb je die info?
Oud 8 maart 2010, 19:35   #3
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Vanwaar heb je die info?
In het Nederlandstalig onderwijs (in Brussel) wordt 45 procent van de beschikbare plaatsen voorbehouden voor Nederlandstaligen.

Ronduit schandalig.

http://www.brusselnieuws.be/artikels...n-in-onderwijs
Cut de krap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 22:27   #4
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap Bekijk bericht
In het Nederlandstalig onderwijs (in Brussel) wordt 45 procent van de beschikbare plaatsen voorbehouden voor Nederlandstaligen.

Ronduit schandalig.

Ook in Antwerpen kennen we die toestanden.

Er werd zelfs een site voor opgericht.

http://www.mamaisboos.be/

Citaat:
Met andere woorden, het kind van een bemiddelde, goed opgeleide, Nederlandstalige moeder die werkt en bovendien dag en nacht voor haar kindjes zorgt wordt lager geklasseerd en zal voorrang moeten verlenen aan een allochtoon kind.

Laatst gewijzigd door daiwa : 8 maart 2010 om 22:28.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 22:42   #5
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Vanwaar heb je die info?
ik hoorde het ook op VRT-journaal vanavond.

Wij moeten zowat het enige land ter wereld zijn waar de autochtone bevolking gediscrimineerd wordt ten voordele van immigranten.

Ik vraag me inderdaad af, indien iemand hiermee naar het Grondwettelijk Hof zou trekken, of dit stand zou houden.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 01:36   #6
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Mij verwonderde het niet toen ik het hoorde op het journaal.

Zolang de regering schrik blijft hebben voor allahtonen en de Vlaamse bevolking te braaf blijft zal dit soort toestanden van kwaad naar erger gaan.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 07:26   #7
Zwitser

Standaard

Citaat:
De vraag is natuurlijk of dit voortrekken van Franstaligen betekent... Nederlandstaligen maken minder dan 45% van de Brusselse bevolking uit. 45% van de plaatsen reserveren voor Nederlandstaligen betekent dus eigenlijk dat zijn hun kind makkelijker in een nederlandstalige school geplaatst krijgen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 09:17   #8
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

De spreiding van GOK kinderen om concentratiescholen tegen te gaan is positief en ik vermoed (lees: hoop) dat dit de intentie is. Dat de "gewone" bevolking keuze wordt ontnomen is wel vrij bizar...
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 10:07   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk of dit voortrekken van Franstaligen betekent... Nederlandstaligen maken minder dan 45% van de Brusselse bevolking uit. 45% van de plaatsen reserveren voor Nederlandstaligen betekent dus eigenlijk dat zijn hun kind makkelijker in een nederlandstalige school geplaatst krijgen.
Op voorwaarde natuurlijk dat er genoeg Nederlandstalige scholen zijn en dat is NIET het geval. Dit lijkt me gewoonweg discriminatie.

Dan kunnen we even goed stellen dat 90% van de sociale woningen in de Brusselse rand gereserveerd wordt voor Nederlandstaligen. We zouden wat zien zeker.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 10:09   #10
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

de OORZAAK van het probleem wil men echter niet erkennen......

waarom zijn in sommige scholen de wachtlijsten lang en de plaatsjes zo schaars ????

omdat..... niemand zijne kleinen in een klas wil droppen waar het onderwijsniveau naar beneden gehaald zou kunnen worden door een over-aanwezigheid van taal-onkundige kindjes die op géén of amper feedback en/of naschoolse hulp kunnen rekenen van ouders die ook taal-onkundig zijn....

maar ja, sé.... dat is de realiteit die niet mag aangesneden worden hé....
Oud 9 maart 2010, 11:16   #11
marram
Banneling

Standaard

Citaat:
En is het niet absurd dat 55% van de Nederlandtalige schoolbevolking anderstalig is?
marram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 11:25   #12
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle scholen in Brussel zijn dan ook niet Nederlandstalig! In de weinige Nederlandstalige scholen dan nog slechts 45% reserveren voor de Nederlandstaligen... waarom maar 45%?
En wat voor komedie is men daar weer aan het spelen? Er zijn nu ineens en zeer binnenkort héél wat plaatsen tekort om alle leerlingen er naar school te sturen? Met oa een allochtone bevolking waarvan de jeugd de meerderheid uitmaakt...en die zich aan snelvaarttempo nog aan het uitbreiden is. En die allemaal naar school moeten en wat later naar het ocmw! Kon/kan men dat niet op voorhand weten en er rekening mee houden??
Ze zullen daar nog meer doen "alsof ze het niet wisten" binnen een paar jaar...

Laatst gewijzigd door andev : 9 maart 2010 om 11:50.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 11:34   #13
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

wel een probaat middel om aan meer nederlandstaligen te komen in brussel.

juist evaluatie kan zoals steeds maar gemaakt worden met cijfers. Hoeveel nederlandstalige kinderen zijn er, hoeveel plaatsen zijn er in nederlandstalige scholen. Is die 45% voldoende of niet?
Hoeveel pendelaars importeren kinderen, die niet in brussel hoeven te zijn?
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 11:52   #14
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
wel een probaat middel om aan meer nederlandstaligen te komen in brussel.

juist evaluatie kan zoals steeds maar gemaakt worden met cijfers. Hoeveel nederlandstalige kinderen zijn er, hoeveel plaatsen zijn er in nederlandstalige scholen. Is die 45% voldoende of niet?
Hoeveel pendelaars importeren kinderen, die niet in brussel hoeven te zijn?
Met al die lieden die hier rondlopen en die hier eigenlijk niet hoeven te zijn... zal het niet op een aantal Nederlandstaligen, meestal van eigen bodem, komen zeker?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:18   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ook in Antwerpen kennen we die toestanden.

Er werd zelfs een site voor opgericht.

http://www.mamaisboos.be/
Vergeet vooral niet te vermelden dat het een zoveelste propagandasite van het VB is, die dan ook alles behalve correcte info bevat.

De enigen die absolute voorrang krijgen zijn kinderen die al een broer of zus hebben in dezelfde school en dat lijkt me heel redelijk. GOK-kinderen krijgen enkel voorrang als de school er zelf voor kiest om ze voorrang te verlenen. En dat is dus echt wel een minderheid zoals je in deze brochure kan zien. Er zijn zelfs meer scholen die niet-GOK kinderen voorrang geven dan andersom, want ook daar kunnen scholen voor kiezen.

Waar het schoentje knelt, is gewoon het tekort aan scholen en dat is idd schandalig, want dit heeft men al lang zien aankomen en men heeft nagelaten om dat tijdig op te lossen. Met als flauw excuus geldgebrek, maar dat is natuurlijk een drogreden. Men vond dat blijkbaar niet prioritair. Erg wrang allemaal wanneer je je dan de promotiecampagne van de stad Antwerpen van vorig jaar herinnert om meer jonge gezinnen naar Antwerpen te lokken. "We hebben hier echt alles" klonk het toen, terwijl mensen die er wonen al lang met deze problemen geconfronteerd werden.

Op het aanmeldingssysteem op zich valt weinig aan te merken. Ik vind het niet meer dan normaal dat afstand tot de school een factor is die bepalend is voor wie toegang krijgt. Het is toch logisch dat je kind naar een school in de buurt kan gaan? Ook om het verkeer in de stad te beperken. En kampeertoestanden vind ik al helemaal niet kunnen. Dat leidt helemaal niet tot vrije keuze en gelijke kansen. Maar blijkbaar vinden sommigen dat niet zo belangrijk als ze doen uitschijnen.

Laatst gewijzigd door Edina : 9 maart 2010 om 12:20.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:32   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marram Bekijk bericht
En is het niet absurd dat 55% van de Nederlandtalige schoolbevolking anderstalig is?
Vooral dat.
Maar als men er echt iets wilt aan doen zou men meer mogelijkheden moeten voorzien voor taalbaden.
Geen Nederlands kunnen = geen Nederlandstalige school.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:34   #17
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Misschiens geraken ze nog binnen via het achterdeurtje?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:20   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
de OORZAAK van het probleem wil men echter niet erkennen......

waarom zijn in sommige scholen de wachtlijsten lang en de plaatsjes zo schaars ????

omdat..... niemand zijne kleinen in een klas wil droppen waar het onderwijsniveau naar beneden gehaald zou kunnen worden door een over-aanwezigheid van taal-onkundige kindjes die op géén of amper feedback en/of naschoolse hulp kunnen rekenen van ouders die ook taal-onkundig zijn....

maar ja, sé.... dat is de realiteit die niet mag aangesneden worden hé....
Exact ... het probleem wordt weer niet genoemd, in onzen tijd was er een taak leerkracht, die moest dergelijke gevallen, bijscholen, bijvijzen.

en als het niet lukte, pech gehad dan kunt ge blijven zitten.

Het is de leerling die maar moet volgen met het gevraagde niveau in een school, het is niet de school die het niveau moet laten zakken omdat er een deel niet meekan.

Dan moeten ze dat deel er maar uithalen en apart lesgeven.

Toen wij in den tijd informatica kregen op t school, (de leraars waren nauwelijks slimmer op dat vlak als wij. ) zat ik met een paar maten gefrustreerd te zijn omdat het niet vooruit ging, ... magneten op schermen leggen, kabels van ne monitor in nen andere computer steken, operating systems saboteren ... en dan haalden we nog tussen de 90 en 100 % en verder zaten er nen helen hoop gefrustreerd te zijn omdat ze er niks van begrepen...

hoe moeilijk kan een logische schakeling nu zijn... ? iets is 0 of 1 pas op dan moesten ze nog niet de basis van IP adressering of andere ingewikkelde netwerk of database zever leren.

Mocht men toen die klas opgesplitst hebben in advanced en basic dan waren de resultaten heel anders geweest, en hadden we daar misschien iets meer geleerd... Pas op wij zijn wel experten geworden in Operating Systems...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:52   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Vergeet vooral niet te vermelden dat het een zoveelste propagandasite van het VB is, die dan ook alles behalve correcte info bevat.

De enigen die absolute voorrang krijgen zijn kinderen die al een broer of zus hebben in dezelfde school en dat lijkt me heel redelijk. .
Ik wist niet dat de VRT nu ook al het VB steunt, want in het nieuws gisteren zeiden die exact hetzelfde.

Ik citeer even de VRT:

'' Kinderen van ouders die thuis geen Nederlands spreken krijgen voorrang''.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 15:05   #20
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ronduit schandalig.

Misschien beter alles eens goed lezen? 45 procent van de beschikbare plaatsen IN HET NEDERLANDSTALIG ONDERWIJS wordt voorbehouden aan Nederlandstalige kinderen (en die criteria vallen wel mee hoor).

Ik vraag me af wat de criteria zijn in de Brusselse Franstalige scholen. Hein?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be