Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2009, 08:23   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Verhouding EU - Rusland

Citaat:
Kan het partnerschap van Rusland met de EU in de toekomst worden uitgebouwd tot een volwaardig EU-lidmaatschap? Er zijn inmiddels genoeg Russische beleidsmakers en commentatoren die deze vraag serieus aan de orde hebben gesteld. Toch wordt dit idee zowel in Rusland als in de Europese Unie als onuitvoerbaar beoordeeld.

En daar is een groot aantal redenen voor aan te voeren. Zo blijven de Russen zich voorlopig nog wel afvragen of ze in een Europees, Aziatisch of in een Euraziatisch land leven. Het enorm uitgestrekte Rusland blijft een zelfstandige grootmacht die zich niet laat overheersen door een andere macht, maar zelf het centrum van een machtsblok is. De invoering van de standaarden en kwaliteitsnormen van de Europese Unie zou in Rusland een gigantisch karwei betekenen. Het bestaande EU-beleid wordt volkomen onbetaalbaar als Rusland lid wordt. De EU-begroting zou ontploffen als Rusland een beroep kan doen op alleen al de regionale structuurfondsen.

De vraag is welke samenwerking tussen Rusland en de Europese Unie dan wel mogelijk is. Het beste lijkt een beleid van 'kleine stappen'. Zo pleit bovengenoemde Sjmeljov voor een sectorgewijze en projectmatige aanpak van de nauwere samenwerking.
Bron: http://cf.hum.uva.nl/oosteuropa/pros...ec.html#omhoog

De vraag wordt gesteld welke stappen toenadering van de EU en Rusland naderbij kunnen brengen. Er worden er twee genoemd:
  • concrete samenwerkingsprojecten in de Europese grensregio's van Rusland;
  • samenwerkingsprojecten in sectoren als wetenschappelijk en technisch onderzoek (op terreinen als kernenergie, ruimtevaart en telecommunicatie), energie, transport en milieubescherming.

Dat is nogal mager. Ik denk dat een belangrijke opgave is de economische kansen voor de Europese landen in Rusland in de spotlights te zetten. Rusland is al lang niet meer de oude vijand. Poetin heeft gezorgd voor een stabiel democratisch land, waar onverantwoordelijke zakkenvullers weinig kansen meer krijgen. Voor Europese bedrijven ligt er in Rusland een gigantisch potentieel.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 08:40   #2
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht

De vraag wordt gesteld welke stappen toenadering van de EU en Rusland naderbij kunnen brengen. Er worden er twee genoemd:
  • samenwerkingsprojecten in sectoren als wetenschappelijk en technisch onderzoek (op terreinen als kernenergie, ruimtevaart en telecommunicatie), energie, transport en milieubescherming.

at is nogal mager. Ik denk dat een belangrijke opgave is de economische kansen voor de Europese landen in Rusland in de spotlights te zetten. Rusland is al lang niet meer de oude vijand. Poetin heeft gezorgd voor een stabiel democratisch land, waar onverantwoordelijke zakkenvullers weinig kansen meer krijgen. Voor Europese bedrijven ligt er in Rusland een gigantisch potentieel.
De voorgestelde projecten lijken me prima.
Rusland lid worden van de NAVO, zou ik hieraan toevoegen.
Lid worden van de EU zeker niet ,want dan wordt de EU helemaal onbestuurbaar.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 09:34   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De voorgestelde projecten lijken me prima.
Lid worden van de EU zeker niet ,want dan wordt de EU helemaal onbestuurbaar.
Inderdaad....

Het zou prachtig zijn dat,met Rusland erbij,dan zowat alle naties van enig belang in het noordelijk halfrond, via de NAVO hun onderlinge militaire besognes zouden regelen.....

Rusland,en nog een resem andere landen eromheen(en waarvan er jammer genoeg al een paar in de EU geschoenlepeld zijn)horen helemaal niet in de Europese Unie,gezien er dan in de kortste keren geen sprake meer zou zijn van een "Unie"(dat is nu al enigszins preciar)...

Ik weiger ook om NAVO en EU als "gezamelijk pakket" te zien,meer nog,het een moet het ander niet uitsluiten,maar beide organisaties moeten AUTONOOM op hun eigen veld werken...

Laatst gewijzigd door kelt : 27 juni 2009 om 09:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 14:28   #4
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik zie de EU en de NAVO juist wel samen. De Europese Unie is nauw met de NAVO verbonden, en de NAVO doet steeds vaker een beroep op Brussel als op individuele landen. Het maakt de besluitvorming allemaal een stuk gemakkelijker.

Ik zie Rusland geen deel worden van de EU. Wil dat ook niet om redenen die hier al genoemd zijn: kosten, destabilisatie enz. Vergaande samenwerking staat voor mij wel open.

En ik vind niet dat ex-Sovjetstaten moet worden betiteld als "niet Europees". In zie de Baltische Staten toch echt als Europese staten, evenals Oekraïne. Zoals ik in een andere topic al heb gezegd: ieder Europees land lid, behalve Rusland en Turkije.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 14:41   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Verdrag van Schengen laten ondertekenen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 16:33   #6
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nee danku.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 21:17   #7
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat gaat zelfs mij te ver. Dan krijgen we een zooi illegale Russen hier rondlopen. Als een paar miljoen Zwitsers en Noren Schengenlid worden, met een hoge levensstandaard, allez, maar 150 mln Russen?
Oud 27 juni 2009, 22:37   #8
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gaat zelfs mij te ver. Dan krijgen we een zooi illegale Russen hier rondlopen. Als een paar miljoen Zwitsers en Noren Schengenlid worden, met een hoge levensstandaard, allez, maar 150 mln Russen?
Dat is nog het minste van onze problemen. Ik zou zeggen, bekijk de wereldkaart eens en dan het Schengen-gebied. Het Schengen-gebied is redelijk circelvormig en omringd met water. Dat betekend relatief weinig grens in verhouding met land en relatief weinig reeële illegale toegangswegen.

Voeg Rusland toe en we zitten compleet in de nesten. Half Azië grenst ineens aan het Schengen gebied en dit is zo goed als oncontroleerbaar. De instroom van illegale migranten zal misschien wel verdubbelen aangezien het feit dat als je binnen Schengen zit, je compleet vrijspel hebt.

Kort gezegd: Rusland + Schengen is einde Schengen.
Oud 28 juni 2009, 00:13   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag wordt gesteld welke stappen toenadering van de EU en Rusland naderbij kunnen brengen.
De NAVO opdoeken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 02:14   #10
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is nogal mager. Ik denk dat een belangrijke opgave is de economische kansen voor de Europese landen in Rusland in de spotlights te zetten. Rusland is al lang niet meer de oude vijand. Poetin heeft gezorgd voor een stabiel democratisch land, waar onverantwoordelijke zakkenvullers weinig kansen meer krijgen. Voor Europese bedrijven ligt er in Rusland een gigantisch potentieel.
Rusland is verre van een ideaal investeringsland. Ik heb onlangs een gesprek gehad met een zakenman die in Rusland een afdeling had en hij had niets dan problemen met de autoriteiten. Corruptie alom.

Dat wil niet zeggen dat er geen hoop is.
Oud 28 juni 2009, 02:16   #11
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De NAVO opdoeken.
Waarom zou je dat nu doen?
Oud 28 juni 2009, 06:21   #12
Wolf
Lokaal Raadslid

Standaard

De Europeanen en Russen moeten elkaar de hand reiken en samenwerken.
Samen staan we sterk!

De verenigde Staten van Israël zal dat natuurlijk niet graag zien gebeuren. Zij willen enkel verdeeldheid zien aan de andere zijde. Dat is één van de redenen dat zij TurkI-Wurki bij Europa willen, dat zou namelijk een ramp betekenen voor Europa.

Samen tegen het verziekte, kapitalistische en Zionistische Amerika!

Laatst gewijzigd door Wolf : 28 juni 2009 om 06:21.
Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 10:19   #13
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolf Bekijk bericht
De Europeanen en Russen moeten elkaar de hand reiken en samenwerken.
Samen staan we sterk!
Mee eens.

Met de rest van je verhaal niet.
Oud 28 juni 2009, 10:31   #14
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De NAVO opdoeken.
Nee!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
²

Hoe meer verschillende militaire organisaties, des te meer kans op conflict. Eén organisatie vermindert die kans.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 28 juni 2009 om 10:32.
Oud 28 juni 2009, 11:05   #15
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het met Sjaax eens. Een militaire organisatie is in de geschiedenis krachtiger gebleken als een samenhang van allianties (de oorzaak van de Eerste Wereldoorlog!).
Rusland lid van de NAVO is voor mij een goed punt. Het verzwakt de conflictstof tussen Moskou en Washington. Maar ik ben tegen een Russische ondertekening van Schengen. DAt zou enorme problemen geven, noch zou het welvaart brengen. Ik hoef hier echt geen miljoenen straatarme Russen die komen zoeken naar werk.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 13:28   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Waarom zou je dat nu doen?
Omdat we ons geld wel wat nuttiger kunnen besteden, dan loopjongetjes van het militair apparaat van de VS te spelen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 28 juni 2009 om 13:29.
Oud 28 juni 2009, 13:30   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee!
Zit de slavenmentaliteit dan zo diep ingebakken in de Europese genen?
Oud 9 februari 2010, 21:32   #18
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

PARIJS - Rusland wil in Frankrijk vier grote oorlogsschepen kopen voor zijn marine. Het is voor het eerst dat het Kremlin dergelijke aankopen doet in een Navoland. Volgens het Franse ministerie van Defensie spraken beide partijen eerst over één zo'n vaartuig uit de Mistralklasse, maar worden het er waarschijnlijk vier.

Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/225/B...contract.dhtml

Ik zal niet verhelen dat ik uitermate content ben met deze deal. Hoe inniger Europa en Rusland samenwerken, des te beter voor de stabiliteit op het Europese continent. Misschien is het wel een opstap voor een deelname van Rusland aan de NAVO.
Oud 9 februari 2010, 22:33   #19
Remofski
Burger

Remofski's schermafbeelding

Standaard

Rusland bij de NAVO zou wel vrij ironisch zijn, aangezien de NAVO net is opgericht om een militaire tegenpool voor Rusland te vormen.

Los van dat vind ik dat Europa Rusland de hand moet reiken. Poetin, Medvedev en hun imperialistische partijgenoten moeten van dat Westerse vijandbeeld en wantrouwen af. Alleen op die manier gaan we constructief en vruchtbaar kunnen samenwerken. Misschien levert het Rusland wel meer welvaart op en ons meer olie en grondstoffen. Bovendien maakt het de opkomende macht van China meer relatief.
Remofski is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 22:45   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remofski Bekijk bericht
Rusland bij de NAVO zou wel vrij ironisch zijn, aangezien de NAVO net is opgericht om een militaire tegenpool voor Rusland te vormen.
De NAVO is opgericht om Europa onder Amerikaanse controle te houden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be