Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2010, 01:20   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard wat te doen bij bedelaars?

De laatste jaren - en zeker nu met de crisis - duiken er meer en meer bedelaars op in de steden. Als ik er zo over nadenk, denk ik dat we drie dingen moeten doen om die mensen te helpen.
1) hen een klein beetje geld geven (ik geef een bedelaar ongeveer 1 euro per keer). Als iedere passant dat zou doen, zouden die bedelaars al behoorlijk wat kunnen verzamelen
2) maar we moeten ook (en vooral) structureler werken. Vandaar dat we ook geld moeten geven aan vierde wereldorganisaties. Niet alleen organisaties die daklozen opvangen, maar ook organisaties die politiek werk verrichten om onze economie socialer te maken.
3) we moeten ook geld geven aan organisaties die mensen met een drugsverslaving helpen. Want een serieus probleem van het geven van geld rechtstreeks aan een bedelaar is dat veel van die bedelaars verslaafd zijn aan drugs. Die gebruiken dan dat geld voor drugs, en geven dus financiële steun aan drugdealers en drugsproducenten. Echter, die dealers en drugbaronnen doen bijzonder immorele dingen, en het is niet goed als ons geld gebruikt wordt om die hun praktijken te steunen. Vandaar dat we niet te veel geld rechtstreeks aan bedelaars kunnen geven, maar wel aan allerlei hulporganisaties (CAW's,...).
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 01:43   #2
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Als iedere passant een bedelaar 1 euro geeft dan ben ik vanaf morgen ook bedelaar. Rijk worden zonder letterlijk niets te doen. Als je zou weten hoeveel een bedelaar op een dag zou bijeen halen, je zou nogal verschieten.

Laat u echt niet bedriegen door de schijn. OK er zijn echte bedelaars maar er zijn ook heel wat komedianten en bedriegers. Eerst bedelen en 's avonds met een BMW naar huis rijden.

Ik vind het mooi te lezen dat er mensen zijn met een groot hart maar toch niet te naïef zijn is de boodschap.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 02:11   #3
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

die bedelaars mogen blij zijn dat ik ze geen trap geef;

uiteindelijk vervuilen ze wel de stad. mijn stad.

wat ik zeker nooit ga doen, is die untermenschen geld geven. dat stroomt dan toch maar naar boven in de piramide, waar een of andere maffiose afperser zit die de "bedeldienst" regelt. thanks but no thanks.
Oud 9 maart 2010, 06:28   #4
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Laat u echt niet bedriegen door de schijn. OK er zijn echte bedelaars maar er zijn ook heel wat komedianten en bedriegers. Eerst bedelen en 's avonds met een BMW naar huis rijden.
Zo zie ik er dagelijks veel hoor.

Overdag zijn ze vuil en ongewassen, in stinkende lompen gehuld en prevelen ze iets onverstaanbaars, maar 's avonds scheuren ze met gierende banden weg in hun nieuwe Lamborghini met een knappe blonde griet naast zich, richting Parijs of Knokke.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 06:30   #5
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
die bedelaars mogen blij zijn dat ik ze geen trap geef.
Je zou waarschijnlijk een trap weerkrijgen.

Citaat:
uiteindelijk vervuilen ze wel de stad. mijn stad.
Mijnheer zijn stad lol.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 08:27   #6
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Als iedere passant een bedelaar 1 euro geeft dan ben ik vanaf morgen ook bedelaar. Rijk worden zonder letterlijk niets te doen. Als je zou weten hoeveel een bedelaar op een dag zou bijeen halen, je zou nogal verschieten.

Ik vind het mooi te lezen dat er mensen zijn met een groot hart maar toch niet te naïef zijn is de boodschap.
Ik denk dat eerder de drugs een probleem is dan de BMW. Maar je hebt deels gelijk: vandaar dat het beter is om vooral geld te geven aan organisaties die structureler werken aan armoedebestrijding.
En ook iets waar we moeten voor oppassen: het zou best kunnen dat dat van die BMW een rationalisatie is om ons gedrag goed te praten, om ons niet schuldig te hoeven voelen. Dat is een sterke psychologische drijfveer hoor; dat kan ons gedeeltelijk blind maken van de realiteit. Enkel als je echt objectief wetenschappelijk onderzoek verricht naar wat de bedelaars 's avonds doen, en je komt tot de conclusie dat ze een BMW hebben, kun je iets dergelijks zeggen. Nu betwijfel ik sterk dat jij al veel bedelaars gevolgd hebt tot ze in hun BMW stappen... Je hebt harde bewijzen daarvoor nodig, want als het niet waar is wat je zegt, en die bedelaar is echt arm en je helpt hem niet, dan is dat veeeel erger dan dat je hem wel geld geeft terwijl hij niet arm is. Want 1 euro kan het voor jou echt niet maken.

En ja, als iedere passant 1 euro zou geven, zou je als bedelaar veel kunnen verdienen. Maar momenteel geeft niet iedereen 1 euro. Wat niet wil zeggen dat wij ook maar minder moeten helpen; integendeel. We mogen niet meelopen met een kudde van mensen die egoistisch gedrag vertonen. Des te meer mensen geld gaan geven, des te minder een individu moet geven.
Oud 9 maart 2010, 10:10   #7
marram
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
die bedelaars mogen blij zijn dat ik ze geen trap geef;

Jij ook
marram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 10:12   #8
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
En ja, als iedere passant 1 euro zou geven, zou je als bedelaar veel kunnen verdienen. Maar momenteel geeft niet iedereen 1 euro. Wat niet wil zeggen dat wij ook maar minder moeten helpen; integendeel. We mogen niet meelopen met een kudde van mensen die egoistisch gedrag vertonen. Des te meer mensen geld gaan geven, des te minder een individu moet geven.
En zodra ze die euro in hun handen hebben lopen ze naar de aldi achter 2 blikken Cara pils. Als iedere passant 1 euro zou geven liggen ze allemaal lazarus in de goot ja.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 10:20   #9
marram
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En zodra ze die euro in hun handen hebben lopen ze naar de aldi achter 2 blikken Cara pils. Als iedere passant 1 euro zou geven liggen ze allemaal lazarus in de goot ja.
Jij ook
Oud 9 maart 2010, 10:21   #10
marram
Banneling

Standaard

Leve de bedelaars. Hoe zouden we anders weten dat het crisis is?

Aan onze stijgende banksaldo's?
Oud 9 maart 2010, 11:32   #11
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marram Bekijk bericht
Leve de bedelaars. Hoe zouden we anders weten dat het crisis is?

Aan onze stijgende banksaldo's?
tuurlijk, tis in tijden van crisis dat er geld te verdienen valt, allee voor de rijken dan toch
Oud 9 maart 2010, 12:33   #12
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Een goede bedelaar verdiend tussen de € 90 en € 150 per dag.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:38   #13
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Was in Antwerpen in een frituur, komen daar 2 kinderen bedelen.

Ik vraag waarom.

Om te eten.

Ik vraag of ik ze een frietje wil bestellen.

Nee, geld.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:18   #14
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
De laatste jaren - en zeker nu met de crisis - duiken er meer en meer bedelaars op in de steden. Als ik er zo over nadenk, denk ik dat we drie dingen moeten doen om die mensen te helpen.
1) hen een klein beetje geld geven (ik geef een bedelaar ongeveer 1 euro per keer). Als iedere passant dat zou doen, zouden die bedelaars al behoorlijk wat kunnen verzamelen
2) maar we moeten ook (en vooral) structureler werken. Vandaar dat we ook geld moeten geven aan vierde wereldorganisaties. Niet alleen organisaties die daklozen opvangen, maar ook organisaties die politiek werk verrichten om onze economie socialer te maken.
3) we moeten ook geld geven aan organisaties die mensen met een drugsverslaving helpen. Want een serieus probleem van het geven van geld rechtstreeks aan een bedelaar is dat veel van die bedelaars verslaafd zijn aan drugs. Die gebruiken dan dat geld voor drugs, en geven dus financiële steun aan drugdealers en drugsproducenten. Echter, die dealers en drugbaronnen doen bijzonder immorele dingen, en het is niet goed als ons geld gebruikt wordt om die hun praktijken te steunen. Vandaar dat we niet te veel geld rechtstreeks aan bedelaars kunnen geven, maar wel aan allerlei hulporganisaties (CAW's,...).
3/ de prijzen van heroïne zijn ferm gedaald " dankzij " de intensieve opiumteelt georganiseerd door de Taliban in Afganistan : 30 euro de gram. Soms minder.

Laatst gewijzigd door den dinges : 9 maart 2010 om 13:18.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:25   #15
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
3/ de prijzen van heroïne zijn ferm gedaald " dankzij " de intensieve opiumteelt georganiseerd door de Taliban in Afganistan : 30 euro de gram. Soms minder.
Dus heroine kopen ondersteunt de taliban...
Oud 9 maart 2010, 13:27   #16
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Hoe weet je dat?
En zijn de percentages van "goede" en "slechte" bedelaars? Misschien zijn de slechte bedelaars (die minder verdienen) wel in de meerderheid?
Oud 9 maart 2010, 13:37   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Was in Antwerpen in een frituur, komen daar 2 kinderen bedelen.

Ik vraag waarom.

Om te eten.

Ik vraag of ik ze een frietje wil bestellen.

Nee, geld.

Die kindjes willen gezond eten.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:57   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Dat zal er niet ver naast zitten. Toen ik student was, had een vriendin van mij dat verteld: ooit was ze op vakantie in Engeland met een vriendin van haar. Toen ze naar hun hotel wilden terug keren met een lokale trein, beseften ze allebei dat ze hun portefeuille in 't hotel vergeten waren. Dat betekende dus oftewel 2 of 3 uur marcheren... ofwel een beetje bedelen tot ze centen genoeg hadden voor een treinticketje. Awel, die meiskes zijn verschoten van hoeveel ge bijeen krijgt door wat te bedelen!
Oud 9 maart 2010, 14:00   #19
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zal er niet ver naast zitten. Toen ik student was, had een vriendin van mij dat verteld: ooit was ze op vakantie in Engeland met een vriendin van haar. Toen ze naar hun hotel wilden terug keren met een lokale trein, beseften ze allebei dat ze hun portefeuille in 't hotel vergeten waren. Dat betekende dus oftewel 2 of 3 uur marcheren... ofwel een beetje bedelen tot ze centen genoeg hadden voor een treinticketje. Awel, die meiskes zijn verschoten van hoeveel ge bijeen krijgt door wat te bedelen!
In Engeland is het tegenwoordig zelfs een rage aan't worden om bij te klussen als bedelaar

http://www.spitsnieuws.nl/archives/r...ijbaantje.html
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 14:17   #20
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
90 euro per dag is dubbel zoveel als dat ik verdien... Mijn inkomen is nu niet zo laag, dus ik schat dat er honderdduizenden mensen zijn met een gelijkaardig inkomen. En die kunnen dus dubbel zoveel verdienen als bedelaar? Waarom doen ze dat dan niet? Omdat de meerderheid slechte bedelaars zouden zijn?
Een vriend van mij is lang werkloos geweest, en heeft wat centjes verzameld als straatmuzikant. Ik denk dat hij zo nog geen 20 euro per dag verdiende...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be