![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De laatste jaren - en zeker nu met de crisis - duiken er meer en meer bedelaars op in de steden. Als ik er zo over nadenk, denk ik dat we drie dingen moeten doen om die mensen te helpen.
1) hen een klein beetje geld geven (ik geef een bedelaar ongeveer 1 euro per keer). Als iedere passant dat zou doen, zouden die bedelaars al behoorlijk wat kunnen verzamelen 2) maar we moeten ook (en vooral) structureler werken. Vandaar dat we ook geld moeten geven aan vierde wereldorganisaties. Niet alleen organisaties die daklozen opvangen, maar ook organisaties die politiek werk verrichten om onze economie socialer te maken. 3) we moeten ook geld geven aan organisaties die mensen met een drugsverslaving helpen. Want een serieus probleem van het geven van geld rechtstreeks aan een bedelaar is dat veel van die bedelaars verslaafd zijn aan drugs. Die gebruiken dan dat geld voor drugs, en geven dus financiële steun aan drugdealers en drugsproducenten. Echter, die dealers en drugbaronnen doen bijzonder immorele dingen, en het is niet goed als ons geld gebruikt wordt om die hun praktijken te steunen. Vandaar dat we niet te veel geld rechtstreeks aan bedelaars kunnen geven, maar wel aan allerlei hulporganisaties (CAW's,...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Als iedere passant een bedelaar 1 euro geeft dan ben ik vanaf morgen ook bedelaar. Rijk worden zonder letterlijk niets te doen. Als je zou weten hoeveel een bedelaar op een dag zou bijeen halen, je zou nogal verschieten.
Laat u echt niet bedriegen door de schijn. OK er zijn echte bedelaars maar er zijn ook heel wat komedianten en bedriegers. Eerst bedelen en 's avonds met een BMW naar huis rijden. Ik vind het mooi te lezen dat er mensen zijn met een groot hart maar toch niet te naïef zijn is de boodschap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() die bedelaars mogen blij zijn dat ik ze geen trap geef;
uiteindelijk vervuilen ze wel de stad. mijn stad. wat ik zeker nooit ga doen, is die untermenschen geld geven. dat stroomt dan toch maar naar boven in de piramide, waar een of andere maffiose afperser zit die de "bedeldienst" regelt. thanks but no thanks.
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Overdag zijn ze vuil en ongewassen, in stinkende lompen gehuld en prevelen ze iets onverstaanbaars, maar 's avonds scheuren ze met gierende banden weg in hun nieuwe Lamborghini met een knappe blonde griet naast zich, richting Parijs of Knokke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ook iets waar we moeten voor oppassen: het zou best kunnen dat dat van die BMW een rationalisatie is om ons gedrag goed te praten, om ons niet schuldig te hoeven voelen. Dat is een sterke psychologische drijfveer hoor; dat kan ons gedeeltelijk blind maken van de realiteit. Enkel als je echt objectief wetenschappelijk onderzoek verricht naar wat de bedelaars 's avonds doen, en je komt tot de conclusie dat ze een BMW hebben, kun je iets dergelijks zeggen. Nu betwijfel ik sterk dat jij al veel bedelaars gevolgd hebt tot ze in hun BMW stappen... Je hebt harde bewijzen daarvoor nodig, want als het niet waar is wat je zegt, en die bedelaar is echt arm en je helpt hem niet, dan is dat veeeel erger dan dat je hem wel geld geeft terwijl hij niet arm is. Want 1 euro kan het voor jou echt niet maken. En ja, als iedere passant 1 euro zou geven, zou je als bedelaar veel kunnen verdienen. Maar momenteel geeft niet iedereen 1 euro. Wat niet wil zeggen dat wij ook maar minder moeten helpen; integendeel. We mogen niet meelopen met een kudde van mensen die egoistisch gedrag vertonen. Des te meer mensen geld gaan geven, des te minder een individu moet geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Leve de bedelaars. Hoe zouden we anders weten dat het crisis is?
Aan onze stijgende banksaldo's? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() tuurlijk, tis in tijden van crisis dat er geld te verdienen valt, allee voor de rijken dan toch
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Een goede bedelaar verdiend tussen de € 90 en € 150 per dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Was in Antwerpen in een frituur, komen daar 2 kinderen bedelen.
Ik vraag waarom. Om te eten. Ik vraag of ik ze een frietje wil bestellen. Nee, geld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door den dinges : 9 maart 2010 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal er niet ver naast zitten. Toen ik student was, had een vriendin van mij dat verteld: ooit was ze op vakantie in Engeland met een vriendin van haar. Toen ze naar hun hotel wilden terug keren met een lokale trein, beseften ze allebei dat ze hun portefeuille in 't hotel vergeten waren. Dat betekende dus oftewel 2 of 3 uur marcheren... ofwel een beetje bedelen tot ze centen genoeg hadden voor een treinticketje. Awel, die meiskes zijn verschoten van hoeveel ge bijeen krijgt door wat te bedelen!
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/r...ijbaantje.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een vriend van mij is lang werkloos geweest, en heeft wat centjes verzameld als straatmuzikant. Ik denk dat hij zo nog geen 20 euro per dag verdiende... |
|
![]() |
![]() |