Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2010, 17:56   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard contradictie in de katholieke dogma's (?)

(1) God is alwetend -> God weet de toekomst -> God kent het lot van ieder individu

(2) de mens is een vrij wezen met een vrije wil

Deze twee zijn niet compatibel.

Enkel ernstige reacties graag, danke.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 19:12   #2
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
(1) God is alwetend -> God weet de toekomst -> God kent het lot van ieder individu

Not for anthropomorphic gods they ain't, that's true.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 19:16   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik kan mij moeilijk een godsdienst indenken die niet zelf-contradictorisch is, he.

Maar aan deze kan ik nu wel een uitvlucht bedenken: de veelwerelden theorie !

Alles en zijn tegengestelde gebeurt, in vele parallelle werelden. Dus god heeft altijd gelijk, want alles gebeurt, in sommige werelden. Gij hebt de vrije keuze van in deze of in gene parallelle wereld te leven. Goed van mij, he ? Mag ik nu paus worden ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 19:21   #4
Heftruck

Standaard

Ambiorix, waarom zouden vrije wil en determinatie elkaar tegen spreken?

Wat is de relevantie van tijd?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 19:33   #5
Albrecht
Banneling

Standaard

Waarom zijn deze twee contradictorisch?

Ookal weet God welke keuzes de mens zal maken, het is nog steeds de mens zelf die de keuzes maakt.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 14 maart 2010 om 19:33.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 20:42   #6
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik kan mij moeilijk een godsdienst indenken die niet zelf-contradictorisch is, he.

Maar aan deze kan ik nu wel een uitvlucht bedenken: de veelwerelden theorie !

Alles en zijn tegengestelde gebeurt, in vele parallelle werelden. Dus god heeft altijd gelijk, want alles gebeurt, in sommige werelden. Gij hebt de vrije keuze van in deze of in gene parallelle wereld te leven. Goed van mij, he ? Mag ik nu paus worden ?
Zo goed dat ik het drie maal moest lezen om het te snappen
Maar flink hoor, als u braaf bent mag u van mij de volgende paus worden
Oud 15 maart 2010, 06:15   #7
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

We kunnen toch niet meer vrij kiezen, als iemand anders al zeker weet wat de uitkomst zal zijn ?
Waarom iemand scheppen zoals Hitler, Stalin, Mao, Pol-pot, Yahya Khan, Dutroux, .... als je al van tevoren weet dat deze lugubere personages tientalle miljoenen mensen gaan afslachten ? Als onze keuzes van te voren al zijn te analyseren, kiezen we dus volgens een algoritme. De uitkomst van een algoritme is van te voren berekenbaar, staat dus vast, en er is daarom niks 'vrij' aan. Als ons complete denken, doen & laten van te voren is te analyseren, ook al is het een analyse van zo'n ongelofelijke slimmerik als god, dan zijn we niks meer dan robots.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 07:46   #8
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Waarom zijn deze twee contradictorisch?

Ookal weet God welke keuzes de mens zal maken, het is nog steeds de mens zelf die de keuzes maakt.
Dat is ook mijn mening.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 08:17   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

kan u mij even zeggen waarom de dogma's die u hier poneert ook katholieke dogma's zouden zijn ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 11:58   #10
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kan u mij even zeggen waarom de dogma's die u hier poneert ook katholieke dogma's zouden zijn ?
Goede vraag!
De trits 1), God is alwetend, kent de toekomst, kent ons lot; staat dit zo in de geloofsbelijdenis, of bij welk concilie, in welke pauselijke bul is dit afgekondigd?
Stelling 2 lijkt mij gedeeltelijk juist. De bewering dat de mens een vrij wezen is lijkt mij feitelijk onjuist; de gevangenissen blijven hopelijk gesloten. Het geloof in een vrije wil is inderdaad een kerkelijk dogma. In elk geval vraagt de priester voor de huwelijksvoltrekking of de man en vrouw uit vrije wil bij hem zijn gekomen.

Stelling 1 bevat twee beweringen. 1) God is alwetend, 2) God kent de toekomst.

1) Alwetend zijn kan betekenen dat je weet hoe alles in het universum er op dit moment voor staat. Anders gezegd, God is alomtegenwoordig.

2) Als God de toekomst kent, dan betekent dit dat de toekomst vast ligt. Dat is absoluut determinisme en predestinatie. In dat geval kan niemand de vastliggende toekomst wijzigen, ook God niet. Daaruit volgt dat God niet almachtig (Omnipotent) is en Hij is feitelijk overbodig. Zelfs als Hij zijn profeten zend om ons te waarschuwen, dan is dat al gedetermineerd, evenals onze reactie op de boodschap van de profeten.

Als we geloven dat God de toekomst kent dan geloven we in 'mechanisch universum' waar God een willoos onderdeel van uitmaakt.

klopt dit allemaal?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 12:38   #11
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
klopt dit allemaal?
Als je uitgaat van het bestaan van een onafhankelijk van onze waarneming bestaande tijd die slechts op 1 mogelijke manier ervaren kan worden (door de mens, God,...). Wat wij als "nu" ervaren hoeft niet hetzelfde te zijn als wat een God als "nu" ervaart (als we dit al zo kunnen noemen).
Oud 15 maart 2010, 13:52   #12
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Wij hebben onvoldoende inzicht in ruimte en tijd omdat wij gebonden zijn aan de drie dimensies van de wereld waarin wij leven.

Als god bestaat, en hij zou bij voorbaat weten wat we met die vrije wil gaan doen, dan betekent dat nog niet dat onze daden door hem gepland zouden zijn.

Wij zijn dus geen robotten.. Insekten hebben wel iets van voorgeprogrammeerde robotjes, vind ik. Zoogdieren dan weer niet, of toch veel minder. die nemen vaak individuele beslissingen op het moment zelf.

Trouwens.. vrije wil, ok, maar probeer met je vrije wil maar eens op de muren te gaan lopen of the willen gaan zweven of zo. Er zullen altijd grenzen zijn waar je niet over kunt, vrije wil of niet.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 13:56   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Wij hebben onvoldoende inzicht in ruimte en tijd omdat wij gebonden zijn aan de drie dimensies van de wereld waarin wij leven.

Als god bestaat, en hij zou bij voorbaat weten wat we met die vrije wil gaan doen, dan betekent dat nog niet dat onze daden door hem gepland zouden zijn.

Wij zijn dus geen robotten.. Insekten hebben wel iets van voorgeprogrammeerde robotjes, vind ik. Zoogdieren dan weer niet, of toch veel minder. die nemen vaak individuele beslissingen op het moment zelf.

Trouwens.. vrije wil, ok, maar probeer met je vrije wil maar eens op de muren te gaan lopen of the willen gaan zweven of zo. Er zullen altijd grenzen zijn waar je niet over kunt, vrije wil of niet.

Fred.
Kan je over het bold iets meer uitleg geven want je laat het klinken alsof er een bewuste persoon aanwezig is in zoogdieren.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 13:56   #14
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Als u uw vriendin zo goed kent dat u weet wat ze uit twee keuzes gaat kiezen, heeft uw vriendin dan geen vrije wil meer ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 13:59   #15
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
2) Als God de toekomst kent, dan betekent dit dat de toekomst vast ligt.
De vraag is natuurlijk: wat is dan die toekomst (we praten hier al gauw over miljarden jaren) en moet er wel ingegrepen worden? Als god bestaat wat was dan het plan? Misschien loopt alles gewoon feilloos naar het einddoel ook al lijkt het soms tegenovergesteld. Met andere woorden: de toekomst werd vastgelegd door god zelf.

Fred.
Oud 15 maart 2010, 14:06   #16
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kan je over het bold iets meer uitleg geven want je laat het klinken alsof er een bewuste persoon aanwezig is in zoogdieren.
Ik ben geen wetenschapper hoor, dit is gewoon mijn persoonlijke mening. Maar zoogdieren gedragen zich in ieder geval veel minder robot-achtig dan pakweg mieren of zo. Maar personen zou ik ze nu toch ook weer niet noemen. Laten we zeggen dat ze alles hebben wat wij hebben behalve het denkvermogen.

Want mochten ze denken zoals wij dan stond er morgen geen paard meer in de wei hoor. En dan zaten de apen op het internet.

Fred.
Oud 15 maart 2010, 14:07   #17
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Als u uw vriendin zo goed kent dat u weet wat ze uit twee keuzes gaat kiezen, heeft uw vriendin dan geen vrije wil meer ?
Perfect geformuleerd!

Fred.
Oud 15 maart 2010, 14:13   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen wetenschapper hoor, dit is gewoon mijn persoonlijke mening. Maar zoogdieren gedragen zich in ieder geval veel minder robot-achtig dan pakweg mieren of zo. Maar personen zou ik ze nu toch ook weer niet noemen. Laten we zeggen dat ze alles hebben wat wij hebben behalve het denkvermogen.

Want mochten ze denken zoals wij dan stond er morgen geen paard meer in de wei hoor. En dan zaten de apen op het internet.

Fred.
Je laat het nog klinken alsof zoogdieren bewust zijn.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 14:13   #19
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

De oplossing is eenvoudig : uw vrije wil is een (minuscuul) deel van de wil van god. Er is geen onderscheid.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 14:43   #20
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Perfect geformuleerd!

Fred.
Perfecte stroman ja. Het gaat hier over ALLE beslissingen van ALLE (ook toekomstige) mensen. En dan kan je vergelijken
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be