![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() (1) God is alwetend -> God weet de toekomst -> God kent het lot van ieder individu
(2) de mens is een vrij wezen met een vrije wil Deze twee zijn niet compatibel. Enkel ernstige reacties graag, danke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Not for anthropomorphic gods they ain't, that's true.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan mij moeilijk een godsdienst indenken die niet zelf-contradictorisch is, he.
Maar aan deze kan ik nu wel een uitvlucht bedenken: de veelwerelden theorie ! Alles en zijn tegengestelde gebeurt, in vele parallelle werelden. Dus god heeft altijd gelijk, want alles gebeurt, in sommige werelden. Gij hebt de vrije keuze van in deze of in gene parallelle wereld te leven. Goed van mij, he ? Mag ik nu paus worden ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ambiorix, waarom zouden vrije wil en determinatie elkaar tegen spreken?
Wat is de relevantie van tijd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Waarom zijn deze twee contradictorisch?
Ookal weet God welke keuzes de mens zal maken, het is nog steeds de mens zelf die de keuzes maakt. Laatst gewijzigd door Albrecht : 14 maart 2010 om 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar flink hoor, als u braaf bent mag u van mij de volgende paus worden ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() We kunnen toch niet meer vrij kiezen, als iemand anders al zeker weet wat de uitkomst zal zijn ?
Waarom iemand scheppen zoals Hitler, Stalin, Mao, Pol-pot, Yahya Khan, Dutroux, .... als je al van tevoren weet dat deze lugubere personages tientalle miljoenen mensen gaan afslachten ? Als onze keuzes van te voren al zijn te analyseren, kiezen we dus volgens een algoritme. De uitkomst van een algoritme is van te voren berekenbaar, staat dus vast, en er is daarom niks 'vrij' aan. Als ons complete denken, doen & laten van te voren is te analyseren, ook al is het een analyse van zo'n ongelofelijke slimmerik als god, dan zijn we niks meer dan robots. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() kan u mij even zeggen waarom de dogma's die u hier poneert ook katholieke dogma's zouden zijn ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
De trits 1), God is alwetend, kent de toekomst, kent ons lot; staat dit zo in de geloofsbelijdenis, of bij welk concilie, in welke pauselijke bul is dit afgekondigd? Stelling 2 lijkt mij gedeeltelijk juist. De bewering dat de mens een vrij wezen is lijkt mij feitelijk onjuist; de gevangenissen blijven hopelijk gesloten. Het geloof in een vrije wil is inderdaad een kerkelijk dogma. In elk geval vraagt de priester voor de huwelijksvoltrekking of de man en vrouw uit vrije wil bij hem zijn gekomen. Stelling 1 bevat twee beweringen. 1) God is alwetend, 2) God kent de toekomst. 1) Alwetend zijn kan betekenen dat je weet hoe alles in het universum er op dit moment voor staat. Anders gezegd, God is alomtegenwoordig. 2) Als God de toekomst kent, dan betekent dit dat de toekomst vast ligt. Dat is absoluut determinisme en predestinatie. In dat geval kan niemand de vastliggende toekomst wijzigen, ook God niet. Daaruit volgt dat God niet almachtig (Omnipotent) is en Hij is feitelijk overbodig. Zelfs als Hij zijn profeten zend om ons te waarschuwen, dan is dat al gedetermineerd, evenals onze reactie op de boodschap van de profeten. Als we geloven dat God de toekomst kent dan geloven we in 'mechanisch universum' waar God een willoos onderdeel van uitmaakt. klopt dit allemaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Als je uitgaat van het bestaan van een onafhankelijk van onze waarneming bestaande tijd die slechts op 1 mogelijke manier ervaren kan worden (door de mens, God,...). Wat wij als "nu" ervaren hoeft niet hetzelfde te zijn als wat een God als "nu" ervaart (als we dit al zo kunnen noemen).
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Wij hebben onvoldoende inzicht in ruimte en tijd omdat wij gebonden zijn aan de drie dimensies van de wereld waarin wij leven.
Als god bestaat, en hij zou bij voorbaat weten wat we met die vrije wil gaan doen, dan betekent dat nog niet dat onze daden door hem gepland zouden zijn. Wij zijn dus geen robotten.. Insekten hebben wel iets van voorgeprogrammeerde robotjes, vind ik. Zoogdieren dan weer niet, of toch veel minder. die nemen vaak individuele beslissingen op het moment zelf. Trouwens.. vrije wil, ok, maar probeer met je vrije wil maar eens op de muren te gaan lopen of the willen gaan zweven of zo. Er zullen altijd grenzen zijn waar je niet over kunt, vrije wil of niet. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() Als u uw vriendin zo goed kent dat u weet wat ze uit twee keuzes gaat kiezen, heeft uw vriendin dan geen vrije wil meer ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Want mochten ze denken zoals wij dan stond er morgen geen paard meer in de wei hoor. ![]() ![]() Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De oplossing is eenvoudig : uw vrije wil is een (minuscuul) deel van de wil van god. Er is geen onderscheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |