Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2010, 19:21   #1
licht
Vreemdeling

Standaard Christenvervolging in Turkije

Ook in Turkije, een land dat lid wil worden van de EU, bestaat er geen godsdienstvrijheid. Een moslim is en blijft er moslim en mag zich niet bekeren, op straffe van vervolging. Het verspreiden van de bijbel en andere boeken dan de koran is verboden, wie evangeliseert wordt opgesloten of het land uitgezet. Men mag er geen grond kopen om er een kerk te bouwen. De laatste autochtone christenen, de Assyrische christenen verlaten het land, gediscrimineerd en weggepest.

16 feb 2010 Turkije
Turkije – Er lijkt voorlopig nog geen einde te komen aan de gerechtelijke vervolging van twee Turkse evangelisten. De zaak tegen Hakan Tastan en Turan Topal sleept al meer dan drie jaar. Een laatste hoorzitting op 28 januari duurde nog geen vijf minuten, omdat de aanklager zijn getuigenverklaringen niet op orde had.

Drie getuigen zouden een verklaring afleggen tijdens de zitting, maar geen van de getuigen was aanwezig. Tijdens een zitting in oktober vorig jaar kwamen deze drie getuigen ook al niet opdagen.
Tastan en Topal worden ervan beschuldigd de Turkse identiteit te hebben ‘beschadigd’ en de islam te hebben ‘beledigd’. Ook zouden ze een geheim bestand hebben opgezet met daarin de namen van mensen die ze een bijbelcursus wilden aanbieden.

In eerdere rechtszittingen zei de openbaar aanklager al dat er ‘geen overtuigend bewijs’ bestond om de beschuldigingen tegen Topal en Tastan hard te maken. Hij werd van de zaak gehaald en er werd gezocht naar nieuwe getuigen. Inmiddels hebben zeven aanklagers zich met de zaak beziggehouden.

Een volgende zitting in de zaak tegen de twee evangelisten is gepland op 25 mei. Een van de getuigen is opgeroepen dan naar de rechtbank te komen. Een andere getuige is gevraagd zijn verklaring schriftelijk te doen en bij de derde getuige is onbekend wat er nu gaat gebeuren. Tastan en Topal zitten niet vast, zij zijn op borgtocht vrij.
(Compass Direct)
licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 20:19   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Het beste lijkt meomde EU parlementariërs die Turkije in de EU willen hebben eens een originele Turkse bastonnade te laten ondergaan.

Of ze dan daarna nog zo vrolijk weghuppelen is dan nog de vraag. Maar zeker is dat Turkije dan beslist niet in de EU zal komen.

Ik zal de Turkse ambassade vragen ze een uitnodiging te sturen.
Oud 17 februari 2010, 20:51   #3
D'ARTOIS

Standaard

Ik zou er nog aan toe willen voegen dat hiermee Turkije wel het brevet van onvermogen verkregen heeft. Immers van een seculiere staat kan geen enkele sprake meer zijn en verkeert het land al in een eerste stadium van invoering van de Islamitische rechtspraak. In dit stadium nog niet dodelijk maar wel goed voor een zeer lange gevangenisstraf.

Einde verhaal voor de Turken dus. Althans dat zou het moeten zijn. Maar politici lappen rechtsregels aan hun laars, en zeker die uit de EU.
Oud 18 februari 2010, 16:04   #4
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Momenteel worden de laatste autochtone christenen (In Turkije waren de eerste christelijke gemeenten opgericht door Paulus en waar nu nu enkel nog de ruïnes van vindt), de Assyrische christenen, het land uitgewerkt. Eerder was er al de genocide op de Armeense christenen en de verdrijving van de Griekse christenen. Het laatse seminarie is gesloten, kwestie van de christenen te laten uitsterven. Het overgrote deel van de Assyrische christenen is er allang gevlucht en woont nu in West-Europa. EEn Assyrtisch meisje vertelde mij onlangs hoe het dorp van haar grootmoeder werd gebombardeerd, enkel omdat ze christenen waren.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 16:35   #5
Samuray
Schepen

Samuray's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Momenteel worden de laatste autochtone christenen (In Turkije waren de eerste christelijke gemeenten opgericht door Paulus en waar nu nu enkel nog de ruïnes van vindt), de Assyrische christenen, het land uitgewerkt. Eerder was er al de genocide op de Armeense christenen en de verdrijving van de Griekse christenen. Het laatse seminarie is gesloten, kwestie van de christenen te laten uitsterven. Het overgrote deel van de Assyrische christenen is er allang gevlucht en woont nu in West-Europa. EEn Assyrtisch meisje vertelde mij onlangs hoe het dorp van haar grootmoeder werd gebombardeerd, enkel omdat ze christenen waren.
In Turkije worden kerken en dergelijke weer gerestaureerd (waarvan de door jouw genoemde Pauluskerk), er staan ook honderden kerken.
De door jou genoemde genocide was geen genocide, maar eruit schoppen ingezetenen die zich met ernstige strafbare daden in oorlogstijd hadden beziggehouden (zie ook de 2,5 mln Sudeten-duitsers die hun land moesten verlaten na dergelijke daden).
Niet alleen Arameers (niet Assyriers, dat is door missionarissen bedachte term om dat volk te verdelen), maar ook Koerden moesten dat regio (zui-oost anatolie) ontvluchten vanwege het door pkk ontketende geweld.
Het bombarderen omdat een dorp christelijk zou zijn zal een uit lucht gegrepen verzinsel zijn, geen waarde aan die bewering van dat meisje schenken.
Samuray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 16:39   #6
Samuray
Schepen

Standaard

je vraagt je af wat die missionarissen te zoeken hebben in Turkije. In eigen huis lopen kerken leeg, worden gesloopt enz, maar deze lui proberen zieltjes te winnen duizenden kilometers veraf. Laat ze eerst thuis mensen het licht van christus laten zien ipv zo ver van huis hun onzinverhalen te verkopen.
Oud 18 februari 2010, 16:46   #7
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samuray Bekijk bericht
je vraagt je af wat die missionarissen te zoeken hebben in Turkije. In eigen huis lopen kerken leeg, worden gesloopt enz, maar deze lui proberen zieltjes te winnen duizenden kilometers veraf. Laat ze eerst thuis mensen het licht van christus laten zien ipv zo ver van huis hun onzinverhalen te verkopen.
Missionarissen hoeven helemaal geen west-Europeanen te zijn. In de rest van de wereld lopen de kerken niet leeg. Integendeel. Ze zitten voller dan ooit.
Oud 18 februari 2010, 17:02   #8
D'ARTOIS

Standaard

Er zijn onlangs twee jongens op straat doodgeslagen - in Turkije - die ujit hun gebedsbijeenkomst kwamen.
Een en ander is gefilmd. Ik zal het filmpje opsporen en de link hier neerzetten.
Moslims zijn dol op het filmen van dit soort acties vandaar dat je ze op het internet plenty tegenkomt en bewijs voor hun agressie niet moeilijk te vinden is.
Oud 18 februari 2010, 17:25   #9
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Dat krijg je dan met secularisatie, waarbij religie "verboden" werd verklaard.

Gelukkig dat de huidige moslimpartij er is en eindelijk vele kerken opnieuw hun gebedsdiensten kunnen houden.

Maar wel mooi dat sommige hun tijd en moeite hierin stoppen. Hun stem wordt niet gehoord omdat de mensen die kennis ter zake hebben, weten hoe de echte evolutie is en aldus voorgaande meningen als zijnde = "tokkie crap" afdoen.
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 18:00   #10
D'ARTOIS

Standaard

Ikmoet de eerdere draad als hierboven terugnemen. Het boven beschrevene gebeurde in Egypte en de betrokken twee jongens kwamen van een Koptische gebedsdienst.
Gelieve het bovenstaande als niet geschreven te beschouwen. Dit was redelijk onzorgvuldig van me.

Oud 18 februari 2010, 19:29   #11
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samuray Bekijk bericht
Je bedoelt dat ze in Turkije al genoeg hebben met hun eigen onzinverhalen vanuit de koran enzo ? Dan heb je gelijk. Maar dat moet dan in de andere richting ook aanvaard worden : WIJ hebben geen islamietische onzinverhalen nodig, we hebben die uit de bijbel al. Dus dat de imams op een ander gaan zagen .
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:43   #12
Neptunus
Gouverneur

Standaard

De regerende AK partij is trouwens een hervorming van de welvaartspartij die door het gerechtshof werd verboden, wegen ondemocratisch.
Oud 18 februari 2010, 22:50   #13
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Samuray, aan jouw negationisme en verzinsels zal ik maar geen aandacht schenken. Je hebt het over honderden kerken, maar je bedoelt de ruïnes. Grond kopen om er een kerk op te bouwen is verboden in Turkije. Ook missionering is verboden: wie een Turk (moslim) probeert te bekeren tot een andere religie, wordt opgepakt en het land uitgezet. Een moslim moet moslim blijven, ook afvallig zijn mag niet: men mag zich niet openlijk atheïst noemen.

Laatst gewijzigd door Neptunus : 18 februari 2010 om 22:51.
Oud 18 februari 2010, 23:13   #14
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Waarom toch al die missionarissen naar niet-christenen sturen?
http://www.youtube.com/watch?v=DvO575U-25g

Bij mij vliegen de getuigen van Jehova aan de deur, de pastoor ook, de iman kruis ik juist eens in de straat.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 februari 2010 om 23:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 23:23   #15
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waarom toch al die missionarissen naar niet-christenen sturen?
Dat vraag ik me ook af. Net zoals ik me afvraag waarom al die islamieten naar hier, naar niet-islamieten komen en hun geloof opdringen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 23:38   #16
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Dat vraag ik me ook af. Net zoals ik me afvraag waarom al die islamieten naar hier, naar niet-islamieten komen en hun geloof opdringen.
Er kwam nog geen moslim aan mijn deur kloppen om me te bekeren. (Ik kreeg wel een koran Arabisch-Frans cadeau, maar die heb ik in Saudi Arabië moeten vragen via internet)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 01:57   #17
Samuray
Schepen

Standaard

Citaat:
Samuray, aan jouw negationisme en verzinsels zal ik maar geen aandacht schenken.
Maak je geen zorgen, ik zal wel aandacht besteden aan jou negationisme en verzinsels.

Citaat:
Ook missionering is verboden: wie een Turk (moslim) probeert te bekeren tot een andere religie, wordt opgepakt en het land uitgezet. Een moslim moet moslim blijven, ook afvallig zijn mag niet: men mag zich niet openlijk atheïst noemen.
Die zendelingen hebben een hele trucendoos om mensen die er zwak bij staan om de tuin te leiden met hun verhalen. Jehova's zijn vergeleken met hun babies. Bovendien hebben de Turken zeer slechte ervaringen met die lui (hun kwalijke rol in Ottomaanse tijd), misschien dat ze daarom ze niet kunnen luchten.
(Turkije is niet enige, ook in India zijn ze niet zo dol op die charlatans)

Citaat:
Je hebt het over honderden kerken, maar je bedoelt de ruïnes.
Dit zijn de "ruines" waar jij over hebt:
http://www.flickr.com/photos/fotogezi/3290736293/
("St. Anthony of Padua Cathedral in Istanbul")

http://www.istanbulguide.net/istguid...rpbogos000.jpg
("St. Paul church")

Hier is een lijst als je de andere "ruines" wilt bekijken:
http://www.istanbulguide.net/istguid...tarch/eglises/

Laatst gewijzigd door Samuray : 19 februari 2010 om 01:57.
Oud 19 februari 2010, 14:22   #18
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Samuray, Turkije staat op de 35 ste plaats (voor Marokko op 37); wat betreft christenvervolgingen wereldwijd (zie opendoors.nl). Niet enkel worden moslims die zich bekeren bedreigd, ook de autochtone christenen worden gediscrimineerd en verlaten het land, weg van de pesterijen. Waarom denk je dat de Assyrische christenen afkomstig uit Turkije nu bijna allemaal in West-Europa wonen. Ik ken er vele en het zijn vaak intelligente en werkzame mensen, blij om de vrijheden en de kansen die ze hier krijgen.

In Turkije zijn religie en staat strikt gescheiden. Godsdienst is verbannen uit het openbare leven. De regering legt beperkingen op aan godsdienstige groepen, evangelisatie en samenkomsten van mensen die zonder toestemming plaatsvinden. Sommige christenen ervaren discriminatie vanwege hun geloof. In het verleden waren er aanvallen en bedreigingen die voor veel druk zorgden. Veel christenen met een moslimachtergrond hebbenen te maken met dreigementen en geweld van familie en buren.
(opendoors.nl)
De scheiding tussen religie en staat is wel aan het verwateren sinds de AP partij aan de macht is.
Oud 19 februari 2010, 17:36   #19
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er kwam nog geen moslim aan mijn deur kloppen om me te bekeren. (Ik kreeg wel een koran Arabisch-Frans cadeau, maar die heb ik in Saudi Arabië moeten vragen via internet)
Geloof opdringen gebeurt niet enkel door bij mensen aan te bellen om er heilige boekskes te slijten. Dat weet u zelf ook heel goed.

En gefeliciteerd met uw Arabisch-Franse koran uit Saudi-Arabië. Ik heb ook een koran gehad, maar die is na lezing, samen met de bijbel, in tijden van nood door mij als pleepapier gebruikt. Waren die boekskes uiteindelijk toch nog ergens goed voor.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 00:50   #20
Samuray
Schepen

Standaard

Citaat:
Samuray, Turkije staat op de 35 ste plaats (voor Marokko op 37); wat betreft christenvervolgingen wereldwijd (zie opendoors.nl). Niet enkel worden moslims die zich bekeren bedreigd, ook de autochtone christenen worden gediscrimineerd en verlaten het land, weg van de pesterijen. Waarom denk je dat de Assyrische christenen afkomstig uit Turkije nu bijna allemaal in West-Europa wonen. Ik ken er vele en het zijn vaak intelligente en werkzame mensen, blij om de vrijheden en de kansen die ze hier krijgen.
Opendoors.nl lijkt me niet echt een onafhankelijke bron. Het is een zendelingen-organisatie.
De Arameers die uit Turkije vertrokken:
vanwege pkk, het lijkt me beste om de Koerden hierover aan te spreken.

Citaat:
In Turkije zijn religie en staat strikt gescheiden. Godsdienst is verbannen uit het openbare leven. De regering legt beperkingen op aan godsdienstige groepen, evangelisatie en samenkomsten van mensen die zonder toestemming plaatsvinden. Sommige christenen ervaren discriminatie vanwege hun geloof. In het verleden waren er aanvallen en bedreigingen die voor veel druk zorgden. Veel christenen met een moslimachtergrond hebbenen te maken met dreigementen en geweld van familie en buren.(opendoors.nl)
De scheiding tussen religie en staat is wel aan het verwateren sinds de AP partij aan de macht is.
Ik heb geen problemen met christenen, alleen de werkwijze van de zendelingen hoe ze mensen proberen te bekeren vind ik triest en kan rekenen op mijn kritiek.
Waar er rampen en oorlogen plaatsvinden, duiken zij als eerste als sprinkhanen op om mensen die in een zwakke positie zitten onder mom van hulp te bekeren.
Laatste voorbeeld waren die kinderen die deze slechte mensen (de missionarissen) uit Haiti probeerden te ontvoeren (en erna ze onder mom van helpen bekeren).
Deze lui moeten eens stoppen met hun praktijken en de lege kerken die er in eigen huis ontstaan tegen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be