Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Recht op zelfdoding legaliseren?
Ja 12 54,55%
Nee 7 31,82%
(... anders: ik verklaar met een postje) 3 13,64%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2010, 12:48   #1
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard Het recht op zelfmoord legaliseren?

Citaat:
'Recht op zelfdoding moet wettelijk erkend'

Het recht op zelfdoding voor mensen die niet psychisch of lichamelijk ziek zijn, moet wettelijk worden erkend, en de middelen die daarvoor nodig zijn moeten voor hen beschikbaar zijn. Dat is het doel van de nieuw opgerichte Stichting Vrijwillig Leven, die vandaag haar doelstellingen bekend zal maken.

(Verder lezen?)
Dat is oud nieuws, teruggekomen in nieuwe kleertjes rond de bejaarden daar in Nederland, mijn vraag gaat eigenlijk over recht op zelfmoord in het algemeen, wat denkt u? Waarom?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 13:03   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Is zelfdoding op dit moment strafbaar dan?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 13:14   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
ja, daar staat 1 jaar celstraf op
Oud 22 maart 2010, 13:14   #4
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Mijn antwoord is duidelijk nee want de mens is NIET ALLEEN aards, een bio-chemische machine (incl. zijn bewustzijn), maar ook buiten-aards (zijn ziel, vrijheid, ethiek en verantwoordelijkheidsbesef).

Daarnaast, en belangrijkste, ten strengste verboden in de islam.

[Koran 5:32]
"On that account: We ordained for the Children of Israel that if any one slew a person - unless it be for murder or for spreading mischief in the land - it would be as if he slew the whole people: and if any one saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people. Then although there came to them Our apostles with clear signs, yet, even after that, many of them continued to commit excesses in the land."

[Koran 2:195]
"Spend your wealth for the cause of Allah. Do not, by your own doings, put yourself in harm’s way. Do the right thing. Of course, Allah loves the righteous."

Oud 22 maart 2010, 13:18   #5
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het recht op zelfdoding heb je niet in jouw handen, het legaliseren (wettelijk erkennen) van dit recht is iets anders. De discussie vandaag in Nederland gaat om dit. Niet moeilijk, maar hopelijk is het duidelijk zo.
Oud 22 maart 2010, 13:53   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik ziet niet in waarom dat gelegaliseerd moet worden aangezien ik niet kan zien hoe het überhaupt illegaal zou kunnen zijn. Je doet toch met je eigen leven wat je wil?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 14:06   #7
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het recht op zelfdoding heb je niet in jouw handen, het legaliseren (wettelijk erkennen) van dit recht is iets anders. De discussie vandaag in Nederland gaat om dit. Niet moeilijk, maar hopelijk is het duidelijk zo.
Je slaat de bal mis met je vergelijking. Euthanasie = geassisteerde zelfdoding, waarbij enkel de beslissing bij de persoon in kwestie ligt, de handeling bij derden.

Iets anders dan op je achtiende voor een trein springen omdat je je lief hebt zien muilen met een ander.
Oud 22 maart 2010, 14:06   #8
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik ziet niet in waarom dat gelegaliseerd moet worden aangezien ik niet kan zien hoe het überhaupt illegaal zou kunnen zijn. Je doet toch met je eigen leven wat je wil?
Indien met verhindert wordt om zelfmoord te plegen of de poging mislukt kan men geinterneerd worden..
Het belangrijkste gevolg van de illegaliteit is de doe-het-zelf oplossingen zonder voorafgaande aankondiging die zowel nabestaanden als derden ernstig kunnen traumatiseren..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 14:08   #9
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Op standaard.be lezen wij:
Wie levensmoe is moet waardig uit het leven kunnen stappen.

Als je de zelfdoding (recht hierop) legaliseert dan geef je het een soort waarde of je probeert het ethisch te verantwoorden en rechtvaardigen, in de praktijk is dat gewoon een illusie, maar toch is het zo.

In een maatschappij waarin de religie geen hoofdrol speelt, is er geen sprake van goed en kwaad of moraal en amoreel! Er is gewoon wettelijk en onwettelijk, dus goed en kwaad of moraal en niet moraal worden dan door de gewoontes en wetgeving bepaald. Als je het recht op zelfdoding wettelijk erkent, dan ben je bijvoorbeeld achterlijk als je dat raar vindt, je bent achterlijk omdat een groep van politici erin geslaagd zijn om het te legaliseren, en van een illusie een norm te maken, meer niet.

Denk hier aan prostitutie, samenwonen, koop en verkoop van tabak, rente en homoseksualiteit. Dat zijn zaken die op die manier "ok" en "aanvaard" en "gewoon" zijn geworden door legalisering en er in de loop van de tijd gewend aan geraken.
Oud 22 maart 2010, 14:31   #10
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als je de zelfdoding (recht hierop) legaliseert dan geef je het een soort waarde of je probeert het ethisch te verantwoorden en rechtvaardigen, in de praktijk is dat gewoon een illusie, maar toch is het zo.

In een maatschappij waarin de religie geen hoofdrol speelt, is er geen sprake van goed en kwaad of moraal en amoreel! Er is gewoon wettelijk en onwettelijk, dus goed en kwaad of moraal en niet moraal worden dan door de gewoontes en wetgeving bepaald. Als je het recht op zelfdoding wettelijk erkent, dan ben je bijvoorbeeld achterlijk als je dat raar vindt, je bent achterlijk omdat een groep van politici erin geslaagd zijn om het te legaliseren, en van een illusie een norm te maken, meer niet.

Denk hier aan prostitutie, samenwonen, koop en verkoop van tabak, rente en homoseksualiteit. Dat zijn zaken die op die manier "ok" en "aanvaard" en "gewoon" zijn geworden door legalisering en er in de loop van de tijd gewend aan geraken.
Maat, ik ben elke maandagochtend bij het afgaan van mijn wekker levensmoe.
Dat in onze maatschapij moraal geen rol meer speelt, is een misvatting van de moslims.
Oud 22 maart 2010, 14:42   #11
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen religie = immoraliteit? Ik heb meer immoraliteit gezien bij fundamentalistische religieuze gekken dan elders anders. Mensen ombrengen, beschimpen, pesten,... omdat ze homo, christen, moslim, jood,... zijn. Steek uw religeize nonsens maar waar de zon nooit schijnt. De wereld draaide vroeger uitstekend zonder islam of religie, en zal dat vandaag en in de toekomst ook zo doen.

En ja, ik ben een voorstander van euthanasie op bepaalde situaties. Als bv patienten van een ongeneeselijke ziekte of bijna een plant zijn moet die patient, of zijn naaste kunnen beslissen om zijn leven te beëindigen.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 22 maart 2010 om 14:52.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 14:48   #12
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ben ik nu de enigste die het kotsbue is dat sommgie gelovigen zich het alleenrecht op moraal toe eigenen? De uitspraak dat omdat ik atheïst ben en dus enkel weet wat wettelijk is of niet wettelijk is is egwoon te zot voor woorden. Ik zou het zelfs eerder durven omdraaien, ik kan mijn eigen normen en waarden opstellen omdat ik er gronding over meot nadenken in tegenstelling tot iemand die zegt "Dat mag niet van allah", wie van ons twee heeft nu het minste moraal? Niet om te zeggen dat gelovige personen geen moraal hebben maar doe niet zo hypocriet om te stellend at moraal enkel bestaat dankzij religie.

Over het onderwerp...Euthanasie moet kunnen onder welbepaalde voorwaarden zoals een pijnlijke, terminale ziekte, ik zou er geen leeftijd op kleven. Dat gezegd zijnde moet men zeker rekening houden met het effect op de anderen maar als iemand echt dood wenst vind de persoon wel en manier, als men het legaliseert zou men juist zelfmoord kunnen tegengaan. Als men er nu een proces van maakt met therapie waar men bekijkt waarom een persoon dood wenst te gaan en hoe men dit kan tegengaan dan zou dit al kunnen helpen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 14:51   #13
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ben ik nu de enigste die het kotsbue is dat sommgie gelovigen zich het alleenrecht op moraal toe eigenen? De uitspraak dat omdat ik atheïst ben en dus enkel weet wat wettelijk is of niet wettelijk is is egwoon te zot voor woorden. Ik zou het zelfs eerder durven omdraaien, ik kan mijn eigen normen en waarden opstellen omdat ik er gronding over meot nadenken in tegenstelling tot iemand die zegt "Dat mag niet van allah", wie van ons twee heeft nu het minste moraal? Niet om te zeggen dat gelovige personen geen moraal hebben maar doe niet zo hypocriet om te stellend at moraal enkel bestaat dankzij religie.

Over het onderwerp...Euthanasie moet kunnen onder welbepaalde voorwaarden zoals een pijnlijke, terminale ziekte, ik zou er geen leeftijd op kleven. Dat gezegd zijnde moet men zeker rekening houden met het effect op de anderen maar als iemand echt dood wenst vind de persoon wel en manier, als men het legaliseert zou men juist zelfmoord kunnen tegengaan. Als men er nu een proces van maakt met therapie waar men bekijkt waarom een persoon dood wenst te gaan en hoe men dit kan tegengaan dan zou dit al kunnen helpen.
HEAR HEAR

²
Oud 22 maart 2010, 15:02   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn antwoord is duidelijk nee want de mens is NIET ALLEEN aards, een bio-chemische machine (incl. zijn bewustzijn), maar ook buiten-aards (zijn ziel, vrijheid, ethiek en verantwoordelijkheidsbesef).

Wat de islam daar over denkt is niet alleen oninteressant, maar vooral ook irrelevant voor mensen die geen deel uitmaken van die club. Wij leven hier in een seculiere samenleving, waarin de individuele rechten en vrijheden tot onze hoogste goederen behoren.

De beslissing op uit het leven te stappen, is hoogst persoonlijk en moet in volkomen vrijheid kunnen gebeuren. Hoe morbide het ook moge lijken, vind ik het aangewezen om de nodige voorzieningen te treffen om de zelfdoding te faciliteren. Het lijkt me beter dat iemand op een "propere" manier het hoekje omgaat, dan dat men uit pure wanhoop van een gebouw of voor een trein moet gooien, met al de rotzooi vandien.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 22 maart 2010, 15:04   #15
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als zelfmoord verboden is volgens de Islam, waarom heeft de wereld zoveel last van Islamitische zelfmoordterroristen die niets lievers doen dan andere moslims en anderen de lucht in laten blazen?

Laatst gewijzigd door Schelfie : 22 maart 2010 om 15:08.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 15:06   #16
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat de islam daar over denkt is niet alleen oninteressant, maar vooral ook irrelevant voor mensen die geen deel uitmaken van die club. Wij leven hier in een seculiere samenleving, waarin de individuele rechten en vrijheden tot onze hoogste goederen behoren.

De beslissing op uit het leven te stappen, is hoogst persoonlijk en moet in volkomen vrijheid kunnen gebeuren. Hoe morbide het ook moge lijken, vind ik het aangewezen om de nodige voorzieningen te treffen om de zelfdoding te faciliteren. Het lijkt me beter dat iemand op een "propere" manier het hoekje omgaat, dan dat men uit pure wanhoop van een gebouw of voor een trein moet gooien, met al de rotzooi vandien.
Ik vind eerder dat het aangewezen is om de nodige voorzieningen te treffen om de zelfdoding te vermijden.
Oud 22 maart 2010, 15:18   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat vast een religie die zelfmoord wel toestaat. Dus moet het dan wel toegelaten worden?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 15:19   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een maatschappij waarin de religie geen hoofdrol speelt, is er geen sprake van goed en kwaad of moraal en amoreel!
Sorry, maar dat is baarlijke nonsens. Een religieuze maatschappij is niet per definitie "moreel", net zomin als een niet-religieuze samenleving niet per definitie "amoreel" is. Als er iets is wat al die barbaarse toestanden daar in het midden-oosten hebben aangetoond, dan is het dat wel.

Citaat:
Die zaken zijn dan ook ok. Het is niet meer dan normaal dat de politiek initiatieven onderneemt om wat normaal is, ook te emanciperen (aanvaard te maken).

Citaat:
Oud 22 maart 2010, 15:26   #19
born2bewild
Banneling

Standaard

zelfmoord moet gefaciliteerd worden, en de staat moet een famiale verzekering verplichten tegen dat er iets ergs gebeurt. (een spat verf op het hek van uw buurman)

Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 maart 2010 om 15:35.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 15:31   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik vind eerder dat het aangewezen is om de nodige voorzieningen te treffen om de zelfdoding te vermijden.
Ah ja? En hoe denk je dat precies te doen?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be