Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2004, 15:07   #1
Zorro
Burger

Zorro's schermafbeelding

Standaard

BETOGING IN GENT EIST BETER WOONBELEID
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
In het centrum van Gent hebben ruim
duizend mensen betoogd onder de slogan
"Menswaardig wonen voor iedereen".

In de aanloop naar de verkiezingen van
13 juni eisen de manifestanten uit ruim
40 organisaties van het middenveld dat
de volgende Vlaamse regering werk zou
maken van een beter woonbeleid.

De helft van alle huurders in
Vlaanderen betaalt meer dan een vijfde
van zijn inkomen aan huur. Een op de
vijf mensen ziet zelfs meer dan een
derde van zijn loon opgaan aan huur.

Dat kan niet, vinden de manifestanten.
Ze vragen meer aandacht en geld voor
het Vlaamse woonbeleid.
Bront :TV1 TT
----------------------------------------------------------

Vooral het laatste deel doet mij verschieten.
Ik betaal de helft van mijn loon aan huur.
Ik snap dan niet wat die mensen aan het zagen zijn dat ze 1/5 van hun loon aan huur betalen.
En waar vinden die mensen een app. voor 1/5 van hun loon of zelfs voor 1/3 van hun loon?
In Wallonie misschien, maar de centrumsteden in Vlaanderen zijn veel te duur...

Als ik goed kan rekenen, dan betalen de mensen 10000fr voor hun huur op een dikke pré van 50.000BEF?

Ik wou dat ik dat ook kon zeggen.
Ik betaal 500EURO/maand in Mechelen voor een gelijkvloers app. met 1 slaapkamer en een ruimte van +-85M2.

DAT VIND IK PAS SCHANDALIG!
Er zouden hier wetten rond gestemd moeten worden.
Zoveel opp = zoveel huur
en de prijzen moeten VERPLICHT ZAKKEN!!
Vergeet niet, mensen die VERHUREN hebben meestal geld genoeg, meestal zeg ik.
Daar moeten ze ook een onderzoek naar doen....

en zo krijgt men een betere samenleving, en kan men voor een deftige prijs huren!
Zorro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2004, 20:29   #2
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zorro
Er zouden hier wetten rond gestemd moeten worden.
Zoveel opp = zoveel huur
Dat is toch complete onzin; alsof een stuk oppervlakte op het platteland, aan zee of in de ardennen dezelfde waarde heeft!

Er is geen enkele reden waarom daar wetgeving zou moeten over komen, de overheid heeft niet te bepalen hoeveel iemand mag vragen voor het verhuren van zijn eigendom; de markt zal dat wel doen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2004, 20:46   #3
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat er een drastische verlaging moet komen van huurprijzen van een woning. Ik betaal zelf ook 1/3 van mijn loon en dat vind ik veel te veel. Huishuur, gas- en electriciteit,...en andere zéér belangrijke zaken zouden voor iedereen betaalbaar moeten zijn, zonder dat men in de schulden dreigt te komen.

@ Zorro
Een vriend betaalde 750 Euro/maand in Deurne en hij kloeg dat het teveel was. Ik heb hem dan verteld dat hij hetzelfde appartement ook voor 375 Euro kon vinden, wat hij binnen enkele weken ook vond.
Sorry, maar 500-750 Euro voor een standaardappartement vind ik diefstal.

Hier in Antwerpen heb ik eens een krot van een éénpersoonsappartement gezien waarvoor ik nog geen 50 Euro zou geven en de eigenares vroeg er 200 voor. Toen de potentiële huurder dat teveel vond antwoordde die "oké 150..."
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2004, 21:37   #4
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Als ge vindt dat het hier duur is, ga dan maar eens in onze buurlanden kijken.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2004, 22:54   #5
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby
Ik vind dat er een drastische verlaging moet komen van huurprijzen van een woning. Ik betaal zelf ook 1/3 van mijn loon en dat vind ik veel te veel. Huishuur, gas- en electriciteit,...en andere zéér belangrijke zaken zouden voor iedereen betaalbaar moeten zijn, zonder dat men in de schulden dreigt te komen.
Niet aarzelen! Dat hoef je niet te nemen. Keer terug naar de zandbak. Nu!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2004, 23:15   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

@ Zorro
Een vriend betaalde 750 Euro/maand in Deurne en hij kloeg dat het teveel was. Ik heb hem dan verteld dat hij hetzelfde appartement ook voor 375 Euro kon vinden, wat hij binnen enkele weken ook vond.

Hier in Antwerpen heb ik eens een krot van een éénpersoonsappartement gezien waarvoor ik nog geen 50 Euro zou geven en de eigenares vroeg er 200 voor. Toen de potentiële huurder dat teveel vond antwoordde die "oké 150..."
Ik vind dat alles gratis zou moeten zijn. 8)
Onzinnige eisen hebben er juist voor gezorgd dat wonen onbetaalbaar geworden is.
Een groot deel van mijn leven heb ik in krotten gewoond, maar we maakten het zelf leefbaar.
Nu eist iedereen een goede woning voor zo weinig mogelijk huur.
Vergeet niet dat een eigenaar een kapitaal in die woning gestoken heeft en ook verantwoordelijk is voor het onderhoud.
Koop zelf een krot en maak het bewoonbaar naar uw mogelijkheden en wensen.
Eens kijken hoe vlug u dan tevreden zult zijn.
Ik ken eigenaars die zelf in echte krotten wonen. Als men zelf voor de kosten moet opdraaien zijn de eisen heel wat lager gespannen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 00:57   #7
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is uw goed recht om dat te vinden. En het is dan ook uw goed recht om enkel (standaard)appartementen te huren van welke hun huurprijs lager ligt dan het door u genoemde bedrag. In de zin voorafgaande aan diegene die ik heb gequote schrijft u zelf haast letterlijk dat het geen enkel probleem is om tegen een lagere prijs zo'n appartement te huren.
Ik zie dan ook het probleem niet. Het is iemands goed recht om een absurd hoge huurprijs te vragen, zoals het iemands goed recht is een waanzinnige prijs te vragen voor eender welke andere dienst of eender welk ander goed!
Naar alle waarschijnlijkheid zal dan toch geen enkel weldenkend mens bereid zijn om die prijs te betalen, waardoor die prijs automatisch zal dalen. Wanneer er, zoals in uw laatste voorbeeld, toch een gek is die van oordeel is dat het bedrag een billijke vergoeding betreft voor het gebruik van het goed, dan zie ik het probleem al helemaal niet in.

Niemand houdt de mensen die vinden dat wonen gratis moet zijn tegen om een hele hoop appartementen te kopen en die gratis ter beschikking te stellen van diegenen waar zij van vinden dat ze er rechten op hebben, of zouden moeten op hebben.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 18 mei 2004, 08:26   #8
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Moesten de prijzen laag gehouden worden, zoals sommigen hier voorstellen zouden er geen nieuwe appartementen meer gebouwd worden. Dan moeten ze in Gent idd niet meer gaan betogen tegen hun te hoge huurprijzen.

Effectiever zou het zijn om te zorgen dat je gemakkelijker nieuwe appartementen te kunnen zetten. Dus gemakkelijker huizen kunnen slopen. Te kunnen bouwen zo hoog je wil, ... Verder de bouw goedkoper maken, door bvb Oost-Europeanen hier vrij te laten werken. En de verkoop van huizen aantrekkelijker te maken door de registratierechten enorm te verlagen, net als de notariskosten (de rol van de notaris kan grotendeels vervangen worden door de bank waar je leent, en die banken kunnen daarvoor met elkaar concurreren.
En als dat niet voldoende blijkt kunnen we altijd wel wat landbouwland opofferen.
Oud 18 mei 2004, 08:32   #9
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

In Londen is wonen ook duurder dan buiten Londen. Maar je krijgt er ook een hoger loon.
In Vlaanderen is wonen ook duurder dan in Wallonië, maar je krijgt hier ook hogere lonen. Het één is een logisch gevolg van het ander.

Voor 250 euro kan je in Leuven een kot huren (ik betaal minder dan de helft). Als mensen persé groter willen wonen is dat hun persoonlijke keuze. Net zoals het dwaas is om te klagen dat de helft van je loon naar Bentleys zou gaan is het dwaas om te klagen dat de helft van je loon naar huren gaat. Dat is immers je persoonlijke keuze.
Oud 21 mei 2004, 14:55   #10
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Nochtans, in Nederland ligt de huurprijs stukken hoger, maar de lonen niet..
Oud 21 mei 2004, 15:22   #11
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Bestaat er in NL niet zoiets als huursubsidies?
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 16:07   #12
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Bestaat er in NL niet zoiets als huursubsidies?
Voor studenten alleszins wel (erg beperkt trouwens), voor de rest weet ik het niet.
Oud 21 mei 2004, 21:12   #13
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

@ Zorro

De hoge woning- en huurprijzen zijn een gevolg van de massale aanwezigheid van vreemdelingen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 21:21   #14
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
De hoge woning- en huurprijzen zijn een gevolg van de massale aanwezigheid van vreemdelingen.
Inderdaad, net zoals het feit dat de aarde rond de zon draait! Smerige vreemdelingen!
Oud 22 mei 2004, 16:09   #15
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

@ Zorro

Niks houdt u tegen om huizen te kopen en goedkoop te verhuren aan mensen van het eigen volk.
Oud 22 mei 2004, 16:44   #16
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof wel dat daar statistieken over bestaan.
Je kunt dan je eigen situatie vergelijken met wat de standaard is.
Welke hoge huren zijn, welke lage, ...
Oud 22 mei 2004, 17:41   #17
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

sociale woningen voor eigen volk eerst uiteraard.
verder een migratiestop en terugkeerbeleid voor criminele vreemdelingen.
zo komen meer woningen vrij voor het eigen volk.
immigratie zorgt immers voor stijging huurprijzen, wachtlijsten sociale woningen, verloedering van wijken en overbevolking.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 18:12   #18
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
immigratie zorgt immers voor het rond de zon draaien van de aarde.
Oud 22 mei 2004, 21:22   #19
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Niks houdt u tegen om huizen te kopen en goedkoop te verhuren aan mensen van het eigen volk.
Zeg, ik ben geen welzijnswerker hoor.
Oud 22 mei 2004, 21:23   #20
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
sociale woningen voor eigen volk eerst uiteraard.
verder een migratiestop en terugkeerbeleid voor criminele vreemdelingen.
zo komen meer woningen vrij voor het eigen volk.
immigratie zorgt immers voor stijging huurprijzen, wachtlijsten sociale woningen, verloedering van wijken en overbevolking.
Voil�*, een kernachtige en juiste analyse.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be