Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2010, 13:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Tsjeven: zakgeld buitenlandse gevangenen

Samengevat:
voor de periode dat de buitenlander moet doorbrengen in een gevang in zijn thuisland, zou ons belastingsgeld als volgt toegekend worden:

- dat buitenland, om de kosten van hun gevang te dekken: 50 €
- spaarboekje van de krimineel: 13 €
- (maakt een winst uit tegenover nu, van 63 €, vermits een gevangene 126 € per dag kost in een gevang van hier)

Maar één vraag van mijnentwege:

hoeveel krijgt het slachtoffer ???????

(afgezien van het feit dat misdaad niet zou mogen lonen:
ik ben een werkloze sukkelaar in het verre land x, ik kom illegaal naar hier, pleeg een misdrijf met de bedoeling om van het sisteem te genieten ....
en ik verdien meer dan mijn broer die thuis gebleven is, maar hard moet werken ...)

Ik ben wel voorstander om buitenlanders te verplichten naar een gevang te gaan in hun thuisland (mits akkoord met dat land), en daarvoor dat land fatsoenlijk te vergoeden.
Zo kreëeer je werkgelegenheid in dat land (sipiers ...), ik gun ze dat.

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100413_029

titel: CD&V: 'Gevangenen met zakgeld naar hun thuisland terugsturen'

stukje tekst:

Citaat:
Senator en ondervoorzitter van CD&V Wouter Beke stelt voor om buitenlandse gevangenen en hun thuisland financiële compensaties te geven wanneer ze hun straf daar gaan uitzitten. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dinsdag. Het voorstel moet de overbevolking in de Belgische gevangenissen tegengaan en is kostenbesparend.

De mogelijkheid om buitenlandse gedetineerden naar hun thuisland over te brengen bestaat al. Er moet wel een akkoord bestaan tussen België en het betrokken land én de gedetineerde moet instemmen. Gevangenen tegen hun zin overbrengen kan ook, maar daarvoor is een bijzonder protocol nodig. België en Marokko hebben al zo'n protocol, maar de Marokkaanse ratificatie laat op zich wachten, mogelijk door de bijhorende kosten.

Daarom pleit Beke nu voor een financiële tegemoetkoming. Hij rekende uit dat een gevangene gemiddeld 126 euro per dag kost (in Tilburg zelfs 164 euro). Waarom dan niet de helft van dat bedrag verdelen onder het thuisland en de betrokken gevangene, oppert hij. Van die 63 euro zou bijvoorbeeld 50 euro naar het land kunnen gaan en 13 euro naar de gevangene. Die krijgt het geld dan aan het einde van zijn straf, om er een nieuwe start mee te nemen.

Van de 10.553 gedetineerden zijn er 4.482 van buitenlandse origine. De uitgaven voor die laatsten lopen op tot 565.000 euro per dag of 206 miljoen euro per jaar. Wanneer de helft van hen naar het buitenland vertrekt, bespaart Justitie jaarlijks 50 miljoen euro en zijn er minder gevangenissen nodig, besluit Beke.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 13:34   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Aan de ene kant ben ik er ook voor te vinden aangezien het ons minder kost en op die manier kunnen we de autochtone criminelen ook hun straf laten uitzitten. Aan de andere kant zie ik niet in waarom er 13 euro per dag op de rekening van een crimineel gestort zou moeten worden?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 13:47   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aan de ene kant ben ik er ook voor te vinden aangezien het ons minder kost en op die manier kunnen we de autochtone criminelen ook hun straf laten uitzitten. Aan de andere kant zie ik niet in waarom er 13 euro per dag op de rekening van een crimineel gestort zou moeten worden?
Verwijderingsvergoeding heet dat.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 14:01   #4
BlueThunder
Banneling

Standaard

13 euro per dag, ach gezellig, een schoolverlater krijgt evenveel van de RVA ...
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 14:35   #5
Zoom
Partijlid

Zoom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
13 euro per dag, ach gezellig, een schoolverlater krijgt evenveel van de RVA ...
Maar die moet nog elke 2 weken op controle en riskeert bij het minste foutje terug op 0 te vallen.
Zoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 15:03   #6
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Samengevat:
voor de periode dat de buitenlander moet doorbrengen in een gevang in zijn thuisland, zou ons belastingsgeld als volgt toegekend worden:

- (maakt een winst uit tegenover nu, van 63 €, vermits een gevangene 126 € per dag kost in een gevang van hier)

ik ben een werkloze sukkelaar in het verre land x, ik kom illegaal naar hier, pleeg een misdrijf met de bedoeling om van het sisteem te genieten ....
en ik verdien meer dan mijn broer die thuis gebleven is, maar hard moet werken ...)

Ik ben wel voorstander om buitenlanders te verplichten naar een gevang te gaan in hun thuisland (mits akkoord met dat land), en daarvoor dat land fatsoenlijk te vergoeden.

stukje tekst:
Citaat:
Van de 10.553 gedetineerden zijn er 4.482 van buitenlandse origine. De uitgaven voor die laatsten lopen op tot 565.000 euro per dag of 206 miljoen euro per jaar. Wanneer de helft van hen naar het buitenland vertrekt, bespaart Justitie jaarlijks 50 miljoen euro en zijn er minder gevangenissen nodig, besluit Beke.
... en passant toch nog eens de aandacht vestigen op die laatste zinnetjes!
Diegenen van "buitenlandse origine" vormen toch nog niet de helft van onze bevolking dacht ik, terwijl ze wel voor bijna de helft de gevangenissen vullen, alle gegoochel met zogenaamde "nieuwe Belgen" ten spijt...
En voor de kostprijs hoeven we het ook niet te laten. O ja! We vergeten er nog de kosten bij te doen voor de vele "asiel"zoekers, oa voor diegenen waarvoor er geen plaats is! En de kosten van de velen die hier al zijn maar wellicht voor het grootste deel van hun leven hier hun "inkomsten" uit ons ocmw zullen halen.
Waarmee ik niet bedoel dat deze laatste groepen ook allemaal bajesklanten zijn!

En voor wat betreft naar de gevangenis vliegen van het land waar ze vandaan komen of eigenlijk thuis horen (diegenen die hier "geboren zijn" maar evengoed vreemdeling blijven)...
- de landen waar die lieden vandaan komen moeten niet "de keuze" krijgen of ze hun eigen onderdanen nog terug willen of niet! Anders gewoon geen vreemdelingen uit dat land meer binnenlaten, ze zullen het rap snappen!
- vreemdelingen die hier aankomen moeten de eerste tien jaar zorgen dat ze niet voor ernstige feiten voor het gerecht moeten komen (belet hen niet "Belg" te worden, maar dat kan ook weer ontnomen worden!)
Wie zich "normaal" gedraagt heeft daar dus geen enkel probleem mee!
- vanzelfsprekend moeten wij de kosten niet dragen van hun verblijf in hun gevangenis in het land van herkomst. Hun familie doet wat ze wil: blijven of vertrekken.
enz
Zo "onmogelijk" is dat toch niet!

Laatst gewijzigd door andev : 13 april 2010 om 15:28.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 15:10   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misdaad loont in den belziek.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 15:22   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Misdaad loont in den belziek.
Misdaad loont overal.
Oud 13 april 2010, 15:34   #9
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Verwijderingsvergoeding heet dat.
En dat is dan 13 euro per dag? Maal hoeveel gevangen?

Welke debiel heeft dat uitgevonden, die "verwijderingsvergoeding"?

EDIT: ok, heb nu het stukje tekst gelezen. Dus groot licht Beke stelt voor om de gevangen 13 euro per dag te geven als ze hun straf in 't buitenland gaan uitzitten? Waarom zouden we dat doen, 13 euro geven aan die gevangenen?

Laatst gewijzigd door Sammael : 13 april 2010 om 15:37.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 15:35   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht

Je bent er geen fan van neem ik aan?
Oud 13 april 2010, 15:38   #11
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je bent er geen fan van neem ik aan?
Niet echt nee.

Bon, ik zal dat stukske Beke dan maar toevoegen aan mijn lijstje "politiekers waarvan ik graag eens de nek zou omwringen".

Moest hij nu zeggen 63 euro per dag voor het land waar ze naartoe gaan, maar 50 euro voor het land en 13 euro voor de gevangene?

Op sommige fora is er een smileyke van een ventje dat zijn hoofd tegen de muur slaat; ik heb dat nu nodig om mezelf uit te drukken.

Laatst gewijzigd door Sammael : 13 april 2010 om 15:40.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 16:18   #12
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Samengevat:

stukje tekst:
Krijgen autochtone gevangenen ook dagelijks geld op hun spaarboek gestort ? Anders is dat DISCRIMINATIE !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 16:23   #13
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht

EDIT: ok, heb nu het stukje tekst gelezen. Dus groot licht Beke stelt voor om de gevangen 13 euro per dag te geven als ze hun straf in 't buitenland gaan uitzitten? Waarom zouden we dat doen, 13 euro geven aan die gevangenen?
Nu moet ik enkel nog een andere nationaliteit nemen, daarna in België misdaden komen plegen, en indien ik eventueel gepakt word, kan ik toch nog op een financiële vergoeding rekenen. Dat komt dan mooi bovenop mijn bijééngestolen spaarpot, die reeds lang dankzij Western Union ergens op mij ligt te wachten.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 16:41   #14
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Weer zo'n voorstel dat zo gek is dat het maar uit 1 land ter wereld kan komen: Belgique.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 16:45   #15
iiderVL
Partijlid

iiderVL's schermafbeelding

Standaard

Als je dan 8 keer geregistreerd zou zijn onder een andere naam heb je meer dan een gemiddeld inkomen per maand.
Oud 13 april 2010, 17:00   #16
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Weer zo'n voorstel dat zo gek is dat het maar uit 1 land ter wereld kan komen: Belgique.
Er lijkt me geen reden om met 'Belgique' het franstalige deel van het land te benadrukken, daar het voorstel van een CD&V-lid komt. Dat type zou immers ook in een autonoom Vlaanderen kunnen rondlopen.
Oud 13 april 2010, 17:02   #17
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Het terugsturen naar hun land van herkomst, was dat niet een VB-voorstel?

Alleen was dat nogal populistisch, en zoals steeds niet concreet uitgewerkt.

Er is een poging gedaan om een akkoord te sluiten met Marokko om gevangenen terug te sturen, maar dat is nog steeds niet in voege. Mogelijks door de kosten die marokko moet dragen.

Ook gevangenen hebben rechten, en men kan die niet deporteren zonder hun toestemming.

Dus twee wortels:
geld voor de overheid om verdragen gemakkelijker te sluiten.
geld voor de gevangene om zijn instemming te geven.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 17:05   #18
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Krijgen autochtone gevangenen ook dagelijks geld op hun spaarboek gestort ? Anders is dat DISCRIMINATIE !
Ik geloof dat onze overheid meestal (bvb wanneer Belgen met hun witte poeder in Thailand wat moeten opbiechten) vrij snel alles in het werk zet om dat krapuul zijn straf hier te laten uitzitten. Ik geloof niet dat die handelaars voor dergelijke ongemakken vergoed worden door ons land. Misschien een ideetje voor een wetsvoorstel?

(Andere Belgen die in een illegale VS-basis worden vastgehouden en gefolterd krijgen die vergoeding eveneens niet. Let er wel op dat de vergoeding die je gaat betalen aan wapen- en drughandelaars dus ook ten goede gaat komen aan de Belgen in Guantanamo of een ander geheim VS-pretpark.)
Oud 13 april 2010, 18:41   #19
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die man (Beke) is niet goed bij zijn verstand.

Een zoveelste bewijs dat ze niet meer weten van wat hout pijlen maken.
Hier geraakt niks maar ook niks definitief opgelost.
En alle problemen stapelen zich op en worden erger en erger.

OT maar het heeft er mee te maken.
Turtelhaarbos vroeg zich vandaag nog af HOE die jongeren naar school
te krijgen of van straat af te krijgen.

Wij MOETEN naar school en die dus niet?
Zou de reden kunnen zijn dat wij Belgen zijn?

Wat zou die inzet van de politie in Sint-Gillis ons weer gekost hebben?

Laatst gewijzigd door Tejokus : 13 april 2010 om 18:45.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 18:55   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Wat zou die inzet van de politie in Sint-Gillis ons weer gekost hebben?
Veel geld.

En ik ben ook benieuwd of dat gespuis de rekening van de brandweer geprensenteert krijgt zoals die vrouw die een zwaar ongeval met haar fiets had en waarvan de brandweer de bloedsporen van het wegdek moest verwijderen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 april 2010 om 18:55.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be