![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Bart Tommelein, Vlaams Volksvertegenwoordiger en voorzitter van het Beneluxparlement, roept de verschillende regeringen van ons land op om dringend te overleggen over de problematiek van de autofiscaliteit. Niet alleen onder elkaar, maar evenzeer met Nederland en Luxemburg. Aanleiding is het idee van vicepremier Didier Reynders om een nieuwe wegenbelasting in te voeren om het begrotingstekort weg te werken.
Tommelein: “Vlaanderen wil een slimme kilometerheffing, Wallonië opteert voor een wegenvignet en nu blijkt ook de federale vicepremier aan een vorm van péage te denken. Toen hierover een kleine maand geleden gedebatteerd werd in het Vlaams Parlement heb ik minister Crevits reeds opgeroepen om zo snel mogelijk overleg te plegen met de collega’s van de verschillende regeringen, zowel in binnen- als in buitenland. De minister heeft toen gesteld dat het intragewestelijk overleg snel zou worden opgestart. Ik vind dit ook broodnodig. Wat voor zin heeft het om in een land, waar je in nog geen drie uur van het noorden naar het zuiden kan rijden, verschillende systemen in te voeren? Eenvormigheid is hier belangrijk, liefst mét Nederland en Luxemburg. De drie landen kennen immers allen een wijd vertakt wegennetwerk en doen functie als transitland. Onze wegen in goeie conditie houden vergt dan ook een grote kost.” Bart Tommelein vreest evenwel dat van dit beloofde overleg nog niet zoveel in huis gekomen is. Tommelein: “Als ik lees dat de federale vicepremier denkt aan een péagesysteem, weliswaar als een mogelijkheid in een breder kader om de fiscaliteit te hervormen, dan kan het niet anders of er is nog geen duidelijkheid waar Vlaanderen, Brussel en Wallonië samen naar toe willen. Ik wil hier dan ook mijn oproep herhalen en alle bevoegde ministers van dit land vragen om hier zo snel mogelijk knopen door te hakken en een duidelijke keuze te maken.” Tommelein is echter niet van plan om zelf stil te zitten. Hij wil als voorzitter van het Beneluxparlement alvast initiatief nemen om de knopen te helpen doorhakken. Tommelein: “Ik zal op het niveau van het Beneluxparlement binnenkort een conferentie organiseren met de vertegenwoordigers van alle landen regio’s om zo snel mogelijk uit deze impasse te geraken.” VOOR MEER INFORMATIE voor meer informatie: Bart Tommelein Voorzitter Benelux parlement Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eénzelfde autofiskaliteit in de gansche Benelux : yes !