![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik wil hier toch het één en ander verduidelijken. Als "flamingant" lig je dikwijls onder vuur. Je trekt immers de bestaansreden van het Heilige Vaderland in twijfel en voor sommige mensen is dat quasi heiligschennis. Een staatsstructuur kritisch bekijken is blijkbaar 'not done'.
Ik vind dat vreemd. Ik zal eens proberen om mijn visie weer te geven: Politiek draait voor mij om het zoeken naar de beste oplossingen voor problemen die zich in de maatschappij voordoen. Hoe pak je het best de werkloosheid aan, hoe ga je verzuring en racisme tegen, hoe creëer je het beste ondernemersklimaat, enz. Dan stelt zich de vraag: op welk niveau je dit het bést kan doen. We kennen vandaag 3 bestuursniveaus: het Europese, het Belgische en het Vlaamse. De evolutie van de jongste jaren leert ons dat het belang van het Europese en Vlaamse niveau steeds toeneemt. Door de opeenvolgende staatshervormingen gaan er steeds meer bevoegdheden over van het Belgische naar het Vlaamse en Waalse niveau. Wat het bestuur absoluut ten goede komt, zowel boven als onder de taalgrens. Neem nu het openbaar vervoer: het Vlaamse De Lijn staat in schril contrast met het Belgische NMBS... Sinds Wallonie een eigen minister van economie heeft, gaat het er ook op vooruit. Zo heeft Wallonie slechts één enkel aanspreekpunt voor bedrijven gecreëerd. Heel efficiënt, en beter dan Vlaanderen!!! Zo zie je maar dat iederéén beter wordt van meer eigen bevoegdheden. Een beleid dat aangepast is aan de EIGEN situatie werkt gewoon beter, dat ziet toch het kleinste kind. Maar plots zijn ze daar, de belgicisten! "Onzin!" noemen ze de regionaliseringen. "Eén beleid voor één land". "Er is maar één Volk in dit land"... enz enz Een efficient bestuur interesseert hen blijkbaar niet, zolang het maar Unitair is. Ik snap niet dat je als vrijdenkend mens zo krampachtig wil vasthouden aan een voorbijgestreefde, 19e eeuwse staatsstructuur. De wereld evolueert, staatsstructuren kunnen dan ook wijzigen. Dat is toch de logica zelve! Staatsstructuren moeten zich aanpassen aan de veranderende maatschappij en NIET andersom, zoals de belgicisten het wensen. Zeg nu zelf, is mijn visie nu zo onverdraagzaam en bekrompen??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige flaminganten maken graag en veel gebruik van de slachtofferrol. Dat is alles wat ik hierop wil zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Hoewel ik mijzelf niet als een "flamingant" zou omschrijven, kan ik mij perfect vinden in de tekst van Zeno. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Zeno, ik kan je tekst héél goed volgen zu en ik begrijp je.
Ik heb het de laatste maanden wat kalmer aan gedaan op de fora en heb alles beetje gevolgd van op een afstand en heb toch wel mijn ogen echt opgen gedaan zu voor bepaalde zaken!
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er zijn op dit forum vind ik redelijk veel jonge mensen die goed gefundeerd hun mening kunnen verkondigen en zich niet te vlug van de wijs laten brengen als ze weer eens afkomen met "wat weet een snotneus als gij daar nu van". En Zeno hoort daar bij! Leve de jeugd! leve de toekomst! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Deze tekst is een bijzonder goede tekst. En hierop is geen Belgisch nationalistisch antwoord mogelijk. Want daar staan enkel positieve zaken in. Zelfs Wallonië boekt vooruitgang door voor zich zelf te zorgen en in een confederale staat zou dat nog beter gaan. Aan Niels!: Ik volg u volledig, ik ben immers ook een ware snotneus 8)
![]() |
![]() |
#13 | ||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Telenet gaat failliet, Belgacom is één van de topbedrijven van Europa, idem Interbrew. (als flaminganten toch enkel splitsen voor een beter bestuur, waarom willen ze dan Belgacom dan splitsen?). Wat met de ontbossing: Vlaanderen is (op Ierland na) het meest ontboste gebied ter wereld, ondanks de inspanningen van de Vlaamse regering. Idem plantentuin in Meise. Ik heb nog nooit op de trein moeten wachten (90% van de reiziger is dan ook tevreden, cf laatste rondvraag) en op de bus voortdurend. Waarom zou wat Vlamingen alléén samen doen per definitie beter zijn-ongeacht hun ideologische en regionale verschillen!- beter doen dan wat ze met Walen s�*men doen? Citaat:
Waarom zaagt ge dan constant over de transfers? Overigens heeft de Waalse minister van economie weinig reële macht. Mocht dit bovendien zo zijn is dit zeer goed nieuws, want dan wordt de Belgische economische ruimte zo homogeen dat we best alles unitair maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() En ge verwijst zelf constant naar een vlag uit 1302 en guldensporenslag en 19e eeuwse misstanden? Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je hebt mensen die mijn tekst hebben begrepen (Vlaamse Leeuw, C uit W, Jozef Ostyn, bartje, Niels, Thomas Heynderickx) en mensen aan wie de essentie volledig ontgaan is (Patriot).
Met alle respect Patriot, maar soms is het toch ècht wel duidelijk dat je nog maar 17 jaar bent. (wat niet wil zeggen dat alle 17-jarigen zo reageren!) Je manier van reageren is soms ècht kinderachtig te noemen. Maar kom, ik zal voor de honderdduizendste keer nog maar eens dezelfde zaken weerleggen: Citaat:
Citaat:
Ik (en de N-VA) zijn niet tegen solidariteit met Wallonie! Wij zijn voor een DOORZICHTIGE en GECONTROLEERDE solidariteit. We willen gewoon zien dat het geld DE GEWONE WAAL ten goede komt en NIET verdwijnt in bodemloze PS-putten. Zit het nu eindelijk in dat kopke van u of ga ik hier morgen weer berichtjes lezen �* la "die egoïsten van de N-VA zijn tegen solidariteit"? ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Telenet gaat bij mijn weten niet failliet. Daarbij komt nog dat Telenet, Belgacom en Interbrew met activiteiten bezigzijn (telecom, bier) die alle nationale grenzen overstijgen. Dit heeft niks met politiek te maken. Laat deze bedrijven hun gang maar gaan. (Er zijn trouwens bijna geen Belgische/Vlaamse bedrijven meer, ze worden op termijn allemaal Europees of internationaal) Dit in tegenstelling tot De Lijn, dat zich specifiek richt op de Vlaamse markt (streekvervoer in Vlaanderen). Je kan geen appelen met peren vergelijken. Citaat:
![]() ![]() ![]() Wist u dat er in Vlaanderen meer bomen staan dan in heel Nederland samen? En dat de Vlaamse regering pas het éérste Vlaamse "nationaal park" heeft gecreëerd in Limburg? En dan nog is dit een belachelijk argument. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb altijd geleerd dat Vlaanderen meer bossen heeft dan Nederland. De exacte cijfers heb ik niet (ook niet kunnen vinden) maar op de site van de VZW Vereniging voor Bos in Vlaanderen staat het volgende: Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Het is dus procentueel, niet in absolute cijfers
![]() |
#20 | |