![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderl...kheidsstoornis
Citaat:
Wat is uw mening over de borderline-persoonlijkheidsstoornis: - denkt u dat er inderdaad zo’n stoornis bestaat? bent u het eens met de definitie en de criteria van de DSM-IV voor deze stoornis? wat vindt u van de categorie ‘persoonlijkheidsstoornissen’ in de DSM-IV in het algemeen? is het concept ‘persoonlijkheidsstoornis’ (http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijkheidsstoornis) volgens u wetenschappelijk en/of therapeutisch of op een andere manier zinvol? - de antisociale persoonlijkheidsstoornis wordt volgens wikipedia wel eens de borderline voor mannen genoemd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisoc...kheidsstoornis). wat vindt u van die vergelijking? - hoe moet naar uw mening de gezondheidszorg omgaan met mensen die volgens de DSM – IV aan de borderline-persoonlijkheidsstoornis lijden? acht u (vroegtijdige) detectie, (gedwongen?) behandeling, medicatie, therapie,… mogelijk/wenselijk/nodig? - stel dat u (nu pas) beseft dat uw partner (waarschijnlijk) volgens de DSM-IV kan gediagnosticeerd worden als iemand met een borderline-persoonlijkheidsstoornis, heeft dat dan een invloed op uw relatie? zou u uw partner b.v. aanraden een psychiater of therapeut op te zoeken, en zo ja, wat doet u als uw partner dat weigert? - stel dat u (nu pas) beseft dat u zelf (waarschijnlijk) volgens de DSM-IV kan gediagnosticeerd worden als iemand met een borderline-persoonlijkheidsstoornis, wat doet u dan? en heeft dat invloed op uw mening over de DSM-IV? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 1 april 2010 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 1 april 2010 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie dat was, weet niemand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe zou je niet paranoïde worden als iedereen je het de hele tijd lastig maakt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Je kan altijd vaag iets definieren en dan de mensen ziek verklaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Psychische analyse door amateurs en dan in het bijzonder door amateurs op familieleden of op mensen waarmee men een relatie heeft zijn absoluut uiut den boze. In één concreet geval heb ik met veel moeite moeilijkheden kunnen voorkomen, die ontstonden
(dreigden te ontstaan) door een gewone huisdokter die psychiatertje wilde gaan spelen. Ik werk als vrijwilliger met autisten (morgen is het autisme dag, diegenen die zich bewust zijn van het probleem van autisten worden verzocht morgen iets blauws aan te trekken), maar ik zal nooit me gaan bezighouden mlet het stellen van diagnoses - omdat ik er per slot van rekening door ervaring en lectuur "iets" van afweet. De psychiatrie is een bont allegaartje van allerlei "aandoeningen" die min of meer aan elkaar verwant zijn & in meerdere of mindere mate allemaal "menselijk" zijn. Deze visie is strikt mijn persoonlijke visie : indien er ergens een kompleet "normale" mens zou rondlopen is dat waarschijnlijk iemand die dringend psychiatrische verzorging nodig heeft als zijnde "te normaal".
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Elke persoonlijkheid is gestoord tegenover een standaardpatroon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De diagnose via DSM is al jaren problematisch en wel hierom: De DSM is in oorsprong een gedragsbeschrijvend document. Gedrag dat als stoornis wordt beschouwd werd gegroepeerd in een aantal categorieën en vergezeld van een lijstje gedragskenmerken. Zo'n handboek is nuttig, onder andere omdat het voor uniformiteit zorgt. Een Indische dokter zou in principe dezelfde diagnose stellen al een Canadese, doordat ze de DSM volgen. Het probleem is dat de DSM, zowel door therapeut als patiënt als een gedragsverklarend document wordt beschouwd en gebruikt. Dus alsof borderline stoornis een werkelijke aandoening is die, zoals griep, kan vastgesteld worden. Dat is totaal niet het geval, ook niet neurologisch aangezien het gaat om een gedragsbeschrijvende categorie. Dus simpel: borderlinestoornis BEN je of DOE je, maar je HEBT het niet.
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() er bestaat zo'n stoornis. De politici en media, die over geen enkele vorm van wetenschappelijke kennis beschikken omtrent de werking van onze hersenen (het merendeel der politiekers lijd zelf aan een vorm van egocentrisme), misbruiken deze term spijtig genoeg. Deze term wordt door hen gebruikt om mensen in vakjes te stoppen die iets te lastig zijn voor het regime of die niet passen binnen het stramien van brave lusteloze volgeling.
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dit is dus een gevolg van het misbruik. Opgeleide therapeuten gebruiken de dsm louter als vorm van kapstok waarin gedrag beschreven wordt en NOOIT als oplossing of standaardverklaring voor een bepaald gedrag. Het is door het misbruik van politici en media dat de rest van het land dat ook maar overneemt zonder enige kennis ter zake.
![]() |
![]() |
#19 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ja, ik weet het. Ik heb mij dan nog ingehouden.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
||
![]() |
![]() |