Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2010, 10:50   #1
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard Bangelijk!! Yves Desmet over de boerka!!

Help
"Steeds vaker duikt de boerka op in het West-Europese straatbeeld", zo begint CD&V-senator Dirk Claes zijn motivering om in navolging van Frankrijk de boerka uit het publieke leven te bannen. "Want die boerka zorgt voor een begrijpelijk onveiligheidsgevoel bij vele mensen." En daarom diende de senator een wetsvoorstel in om de volledige bedekking van het gelaat in ons land te verbieden.

Dirk Claes is immers burgemeester van Rotselaar, en het dient erkend dat de massale aanwezigheid van boerka's in het Rotselaarse straatbeeld een heuse plaag geworden is, die dringend ingedamd en beteugeld moet worden. Jongens toch, in Rotselaar of all places, waar een allochtoon tout court al voor een kijkfile zou zorgen.

Mijnheer de senator, zelfs in de grootsteden van dit land moet je met een vergrootglas naar de zeldzame boerkadraagster zoeken, die dan nog meestal een toeriste uit Saoedi-Arabië blijkt. Uw voorstel kan men dan ook bezwaarlijk als een politieke prioriteit beschouwen, maar alleen als een plat inspelen op een populistisch sentiment, ook wel omschreven als 'goedkoop scoren'.

Mocht u werkelijk iets willen doen aan de echte problematiek van de multiculturele samenleving, dan zou u misschien kunnen luisteren naar de noodkreet van de stedelijke autoriteiten van Antwerpen en Brussel, die de stroom asielzoekers niet langer de baas kunnen. Want bij gebrek aan een spreidingsbeleid, bij gebrek aan een opvangbeleid tout court, stuurt u, net als al uw collega's van de kleinere gemeenten in dit land, de bij u aankloppende asielzoekers met een treinticket naar de stad, waar ze er dan maar hun plan mee moeten trekken.

De federale regering, die wel regulariseert, maar de consequenties overlaat aan de ondergeschikte besturen, slaagt er evenmin in het probleem meester te worden. Buiten de kerstoproep van Yves Leterme om eens een asielzoeker voor de feestdagen te slapen te leggen, is er op het terrein absoluut onvoldoende capaciteit om mensen op te vangen die in vaak mensonterende omstandigheden wachten op een eindbeslissing over hun dossier.

Misschien hebt u in Rotselaar wel een leegstaand gebouw van de gemeente om mee te werken aan de oplossing van dit probleem. In ruil willen we graag de belofte doen dat u de eerstvolgende tien jaar geen boerka in Rotselaar te zien zult krijgen.

Yves Desmet
Politiek commentator
28/01/10 07u06
winnezele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 10:52   #2
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Is puur links extremisme!! Zijn ogen sluiten voor de boerka en dan maar de burgemeester van Rotselaar bashen.
Oud 28 januari 2010, 11:00   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

weet het beter,weet het best en daar is Yves Desmet.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 11:16   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het moet diene Smet als muziek in de oren klinken dat de burgemeester van Rotseldinges, tegelijk senator (van alle Vlamingen en Walen, volgens een artikeltje in de grondwet; dus niet senator alleen voor zijn kiesomschrijving ...) bij de volgende verkiezingen hieromtrent beoordeeld kan worden door Jan en Alleman.

Hetgeen we niet kunnen zeggen van Smet zelf, en nog minder van sommige anderen.

Wat die burgemeester van o.a. Werchter geen kaffeebaas ?
Allez zeg, ne kaffeebaas gelijk Stief Stevaert geweest is, die de Vlaamse bevolking niet zou aanvoelen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 11:19   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

goed, concreet, waar zijn er vrouwen met boerka's gesignaleerd en waar zijn er dus problemen?
Oud 28 januari 2010, 11:24   #6
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
goed, concreet, waar zijn er vrouwen met boerka's gesignaleerd en waar zijn er dus problemen?
Meen je dat nu?
Oud 28 januari 2010, 11:24   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er toch al gezien, in Vlaanderen.

En dan maak ik me toch bedenkingen over gelijke rechten, gelijke kansen ... (tsja, ik leef niet graag in een land waar vb. zatlappen in de goot liggen en blijven liggen omdat niemand er naar omkijkt; die mensen moeten opgevangen worden door polies of door den 100, blijft me gelijk, maar ze moeten geholpen worden;
zo ook wil ik geen boerka's, simbool van ... (herhaling); daar moet een duidelijk sinjaal zijn dat het hier menens is met onze kultuur van niet-diskriminasie van vrouwen ...)

Maar een probleem is er hier nog niet.

Dus: dat is nu eens een wetsvoorstel dat tijdig ingediend wordt, om problemen te voorkomen.

Hoe was dat Vlaams spreekwoord ook weer ? Mieux prévenir que ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 28 januari 2010 om 11:27.
Oud 28 januari 2010, 11:27   #8
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik woon in Brussel en heb hier nog nooit iemand in boerka gezien.
Ik dacht zelfs dat het dragen van een boerka in dit land niet mag (mocht?) aangezien het verboden is je op straat te vermommen, of is die wet gewijzigd?
Probeer maar eens op straat rond te lopen met een bivakmuts over je hoofd met op de plaats van je ogen twee kleine gaatjes. Ik vermoed dat je niet ver zal lopen.
Ik heb niks tegen hoofddoeken maar boerka's gaan me toch te ver.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 11:30   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik dacht zelfs dat het dragen van een boerka in dit land niet mag (mocht?) aangezien het verboden is je op straat te vermommen, of is die wet gewijzigd?
Probeer maar eens op straat rond te lopen met een bivakmuts over je hoofd met op de plaats van je ogen twee kleine gaatjes. Ik vermoed dat je niet ver zal lopen.
Voor een speurneus weet je er weinig van.

Er is geen algemene wet.

Er zijn enkel in sommige gemeentes bepalingen daarover in een gemeentelijke verordening. De burgemeester is namelijk bevoegd om de openbare orde te pogen te garanderen ... bla bla ...

Oud 28 januari 2010, 11:32   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Meen je dat nu?
ik woon in een gemeente met 12% moslims, nog nooit een boerka gezien.

ik werk ondertussen 13 jaar in Brussel, nog nooit een boerka gezien. wel lange gewaden waar enkel het gezicht zichtbaar is, maar nog nooit een boerka gezien.
Oud 28 januari 2010, 11:34   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maaseik. En daar geldt reeds enkele jaren een politie-verbod op het dragen van boerka's.
Ik ben helemaal géén racist. Een gewone sluier doet mij niks. Maar als mensen in boerka lopen (buiten de carnavalperiode) voel ik mij toch niet veilig. Ik wil mensen hun ogen kunnen zien.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 11:37   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maaseik. En daar geldt reeds enkele jaren een politie-verbod op het dragen van boerka's.
Ik ben helemaal géén racist. Een gewone sluier doet mij niks. Maar als mensen in boerka lopen (buiten de carnavalperiode) voel ik mij toch niet veilig. Ik wil mensen hun ogen kunnen zien.
begrijp me niet verkeerd, ik ben voor een boerkaverbod. maar ik vraag me af waarom er zo'n spel moet rond gemaakt worden. en ik vind dat het asielbeleid van deze regering een veel grotere aandacht verdient, het is namelijk een complete ramp.
Oud 28 januari 2010, 11:39   #13
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Weet iemand waar Yves Desmet woont?
Hij meent het recht op een opinie aan anderen te mogen ontzeggen, louter en alleen op basis van woonplaats. Ik vraag mij dus af in welke politiek relevante gemeente Yves Desmet woont opdat hij zichzelf als de best geplaatste persoon acht om een wijds zicht te hebben op alle problematische aspecten binnen onze ganse samenleving (en ik denk niet dat het Anderlecht/Kuregem zal zijn).
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 11:39   #14
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
begrijp me niet verkeerd, ik ben voor een boerkaverbod. maar ik vraag me af waarom er zo'n spel moet rond gemaakt worden. en ik vind dat het asielbeleid van deze regering een veel grotere aandacht verdient, het is namelijk een complete ramp.
omdat het goed in de markt ligt,
binnekort op vt4 "boerka spotting"
Oud 28 januari 2010, 11:58   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Weet iemand waar Yves Desmet woont?
Hij meent het recht op een opinie aan anderen te mogen ontzeggen, louter en alleen op basis van woonplaats. Ik vraag mij dus af in welke politiek relevante gemeente Yves Desmet woont opdat hij zichzelf als de best geplaatste persoon acht om een wijds zicht te hebben op alle problematische aspecten binnen onze ganse samenleving (en ik denk niet dat het Anderlecht/Kuregem zal zijn).
is de redactie van DM niet onlangs verhuisd vanwege een te donkere/onveilige buurt ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 12:03   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het mag inderdaad niet, toch heb ik al exemplaren gezien in Brussel dus...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 12:07   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook nog niemand in Boerka gezien en ik denk niet dat er al te veel rondlopen in Belgie. Als je ziet dat het in Frankrijk slechts om 2000 vrouwen gaat, denk ik dat het in Belgie een marginaal gegeven zal zijn.

DAT wil echter niet zeggen dat ik akkoord ga met het dragen van een Boerka. Het blijft een symbool van onderdrukking en dat kan niet. Echter, je zal de kern van het probleem niet oplossen door de Boerka te verbieden. Integendeel, het gevolg zal zijn dat vrouwen in die situatie gewoon het huis niet meer uit zullen mogen.

Onderdrukking pak je niet aan door de symbolen van die onderdrukking uit het straatbeeld te verwijderen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 12:19   #18
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja watte de islam maakt mensen niet alleen dom maar ook blind.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 12:20   #19
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou dringend van nick veranderen. Want als speurneus ben je gebuisd.
Oud 28 januari 2010, 12:21   #20
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
is de redactie van DM niet onlangs verhuisd vanwege een te donkere/onveilige buurt ?
De studenten van anderlecht zijn wel al verhuisd wegens het constant geweld van moslimjongeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be