Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Frank Vanhecke (Vlaams Blok) - 10 tot 16 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Frank Vanhecke (Vlaams Blok) - 10 tot 16 mei "De media kon er niet omheen na de uitspraak in Gent. Het arrest werkte de voorzitter meteen op de voorgrond. 'We geven het toe. We zijn naïef geweest.' staat te lezen op website. Het arrest zou een aanslag op de vrije meningsuiting zijn, vanuit link

Discussietools
Oud 13 mei 2004, 08:32   #1
Patrice
Gouverneur

Standaard

Uw partij heeft tot doel onze eigen cultuur te beschermen. Daarom eist u dat buitenlanders die zich hier komen vestigen onze cultuur aanvaarden. Ik kan mij hier in vinden, maar hoe ver gaat dat? Bedoelt u enkel de fundamenten van onze cultuur (die ook grondwettelijk zijn vastgelegd) of gaat u van een Chinees vragen dat hij vanaf nu alleen nog friet met stoofvlees eet?
Kunt u a.u.b. iets concreter omschrijven (eventueel met voorbeelden) wat u van de buitenlanders vraagt wanneer ze zich hier willen vestigen?
Patrice is offline  
Oud 13 mei 2004, 09:19   #2
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat het hem vooral gaat over het aanpassen aan de grondbeginselen van onze culturele waarden en normen

- als we even als voorbeeld de islam nemen, iedereen is in dit land vrij de godsdienst te beleiden die hij of zij wil, maar wat niet kan is dat men zoals in veel islamitische landen de democratie niet respecteerd, dat men de scheiding der machten niet respecteerd, dat men de kerk boven de staat stelt,...
m.a.w. iedereen die zich hier wil vestigen moet die grondwettelijke vrijheden respecteren

- een ander voorbeeld is dat men in sommige culturen en levenswijzes een loopje neemt met wat wij als fundamentele mensenrechten beschouwen zoals bijvoorbeeld de vrouwenbesnijdenis, het betalen van een bruidsschat, het uithuwelijken van jonge meisjes, het verplichten van moslimmeisjes om in onwetendheid te leven (in sommige islamitische landen is het voor meisjes nog steets verboden naar school te gaan).

m.a.w. is het dus noodzakelijk dat wie zich hier komt vestigen die fundamentele waarden en normen van onze westerse beschaving respecteerd
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 09:42   #3
Patrice
Gouverneur

Standaard

Die visie deel ik met u, maar de rechter van het Hof van Beroep te Gent oordeelde dat in de geschriften van het Vlaams Blok enkel sprake is van "assimilatie", wat de culturele vrijheden van minderheden zou schenden (daar dit nooit geconcretiseerd werd). Daarom de vraag of dit concreter kan worden uitgelegd.
Patrice is offline  
Oud 13 mei 2004, 09:57   #4
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice
Die visie deel ik met u, maar de rechter van het Hof van Beroep te Gent oordeelde dat in de geschriften van het Vlaams Blok enkel sprake is van "assimilatie", wat de culturele vrijheden van minderheden zou schenden (daar dit nooit geconcretiseerd werd). Daarom de vraag of dit concreter kan worden uitgelegd.
de vraag is : wanneer schend je de culturele vrijheden van een minderheid, als ik in het arrest van het hof van beroep van gent lees dat het veroordelen van de vrouwenbesnijdenis een daad van discriminatie is geeft dat wel stof tot nadenken. het arrest is eigenlijk veel te uitgebreid om er deftige conclusies uit te trekken.

uit het arrest leid ik eigenlijk voor een stuk af dat fundamentele mensenrechten behoren tot onze cultuur en dat we die niet mogen opleggen aan culturen die deze mensenrechten niet onderschrijven.
ik vind dit een zeer gevaarlijke evolutie
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 10:00   #5
Patrice
Gouverneur

Standaard

De rechters oordeelden hier dat het Vlaams Blok al deze voorbeelden (vrouwenbesnijdenis, Patrick Mombaert, enz.) gewoon aanhaalt om de allochtonen belachelijk te maken. Je moet er maar bijkunnnen.
Patrice is offline  
Oud 13 mei 2004, 10:35   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Indien we ipv een contingent moslims zouden opgescheept zitten met een contingent koppensnellers ([size=2]alhoewel... waar is het grote verschil[/size]?) zou de rechtbank dan ook van oordeel zijn dat een politiek partij die zich opwerpt als grote tegenstander van het koppensnellen en/of oppeuzelen van autochtone mensen, zich discriminerend gedraagt?
Zou het mogelijk zijn dat een politieke partij eist dat we hier ons hoofd op onze schouders mogen behouden en niet in de kookpot terecht komen?

Ik begin er zwaar aan te twijfelen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 13 mei 2004, 11:28   #7
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Indien we ipv een contingent moslims zouden opgescheept zitten met een contingent koppensnellers ([size=2]alhoewel... waar is het grote verschil[/size]?) zou de rechtbank dan ook van oordeel zijn dat een politiek partij die zich opwerpt als grote tegenstander van het koppensnellen en/of oppeuzelen van autochtone mensen, zich discriminerend gedraagt?
Zou het mogelijk zijn dat een politieke partij eist dat we hier ons hoofd op onze schouders mogen behouden en niet in de kookpot terecht komen?

Kunt u mijn vertellen welke traditionele partij voor de besnijdenis van vrouwen is.
Stop met belachelijk doen aub en zwijg als u niks te zeggen heeft.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 11:31   #8
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benonie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe

Kunt u mijn vertellen welke traditionele partij voor de besnijdenis van vrouwen is.
Stop met belachelijk doen aub en zwijg als u niks te zeggen heeft.
dat moet jij net zeggen......

voor de rest is het wel uw geliefde anti racismewet die het verbiedt de vrouwenbesnijdenis te veroordelen (staat zeer duidelijk in het arrest dat dit discriminatie is), wat vindt u daar dan van?
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 11:41   #9
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
voor de rest is het wel uw geliefde anti racismewet die het verbiedt de vrouwenbesnijdenis te veroordelen (staat zeer duidelijk in het arrest dat dit discriminatie is), wat vindt u daar dan van?
Lol, u bent echt een grapjas
Ik denk dat u de enige bent die denkt dat de antiracismewet kan verbieden dat dingen veroordeeld worden. Een wet is een instrument voor het gerecht om zich op te baseren om een bepaald misdrijf aan te pakken. Wat u daar vertelt is lulkoek.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 11:45   #10
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat u de enige bent die denkt dat de antiracismewet kan verbieden dat dingen veroordeeld worden. Een wet is een instrument voor het gerecht om zich op te baseren om een bepaald misdrijf aan te pakken. Wat u daar vertelt is lulkoek.
dan stel ik voor dat u dringend het arrest leest, er staat zeer duidelijk in dat stelling innemen tegen de vrouwenbesnijdenis een daad van discriminatie is
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 11:55   #11
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

dan stel ik voor dat u dringend het arrest leest, er staat zeer duidelijk in dat stelling innemen tegen de vrouwenbesnijdenis een daad van discriminatie is
dat is een pertinente leugen , u verdraait de dingen weer. Graag een letterlijk citaat.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 11:58   #12
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

dat is een pertinente leugen , u verdraait de dingen weer. Graag een letterlijk citaat.
geduld jong, ik ben ernaar op zoek, het is niet zo simpel een integrale tekst terug te vinden

en nu ga ik eerst eten ze
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:01   #13
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

geduld jong, ik ben ernaar op zoek, het is niet zo simpel een integrale tekst terug te vinden

en nu ga ik eerst eten ze
u ging gisteren ook naar iets op zoek gaan, ik heb er niets meer van gehoord.
hiernaast wens ik u toch smakelijk eten, beste landgenoot
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:33   #14
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat arrest p. 39: uittreksel:

onder de titel "De vrouw in de islam": "Het ethisch imago van de islamitische wereld houdt maar stand zolang men niet achter de façade kijkt of de getuigenis van een islamitische vrouw hoort...In de islam is de vrouw binnen het huwelijk totaal rechteloos. De koran voorziet uitdrukkelijk dat een man zijn vrouw mag slaan als hij vreest dat ze ongehoorzaam zou kunnen worden ....De islamitische man kan zijn vrouw verstoten door driemaal een rituele verstotingformule uit te spreken. Deze formaliteit kan in een minuut afgehandeld worden. ... Betwistingen over de kinderen zijn er ook niet: tot zeven jaar kunnen ze bij hun moeder blijven, daarna worden ze onherroepelijk eigendom van de vader. ... Een vrouw die verkrachting aangeeft wordt opgesloten in een cel zolang niet bewezen is dat ze zelf geen aanleiding tot die verkrachting heeft gegeven. ... Niets kan de minachting voor de vrouw beter illustreren dan de besnijdenis. Anders dan bij mannen is de besnijdenis bij de vrouwen een blijvende sexuele verminking: de clitoris wordt geheel of gedeeltelijk geamputeerd. Dit is de mildste vorm, de zogenaamde kleine besnijdenis. Bij de infibulatie of grote besnijdenis worden alle uitwendige geslachtsorganen weggesneden en worden vervolgens de rauwe randen van de wonde dichtgenaaid waarbij slechts een kleine opening wordt gelaten om te urineren en te menstrueren. Dit alles gebeurt vaak in uiterst primitieve en onhygiënische omstandigheden. De houding van de islam tegenover de vrouw toont duidelijk aan dat de Europese en islamitische wereld totaal verschillend zijn. We kunnen dan ook niet dulden dat onze samenleving door islamitische wetten en zeden wordt geïnfiltreerd. ... Men mag in dit land het Vlaams Blok onbeperkt aanvallen en beschimpen, maar op de zeden en gewoonten van de 'allochtone medemens' - hoe barbaars ook - mag blijkbaar geen enkele vorm van kritiek geuit worden."

Becommentariëring door het Hof:

De toestand van de vrouw in de islam wordt hierbij duidelijk niet aangebracht om de bevolking te informeren of om op enigerlei wijze op te komen voor de toestand van de vrouwen in de islamwereld, doch wel enkel om het imago van de "allochtone medemens", zoals deze spottend wordt genoemd, als onethisch en barbaars te kunnen bestempelen en aldus bij te dragen tot de gevoerde haatcampagne.

Onze commentaar:

Het Hof zegt hier dus dat het leveren van kritiek op de ondergeschikte positie van de vrouw in de islam, en zelfs op de meest verwerpelijke praktijken zoals de vrouwenbesnijdenis, verboden is omdat dit... het imago van de allochtoon zou schaden. Op een ogenblik dat de discussie over de islam in alle hevigheid is losgebarsten in buurlanden als Nederland en Frankrijk, en er ook daar het concrete debat gevoerd wordt of het aan huisdokters en hospitalen niet moet verboden worden hulp te verlenen bij de mensonterende praktijk van de vrouwenbesnijdenis, zegt een rechter in België dus dat het aanklagen van deze problematiek door een politieke partij verboden is, omdat het imago van de allochtoon belangrijker is.
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:39   #15
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:

Onze commentaar:

Het Hof zegt hier dus dat het leveren van kritiek op de ondergeschikte positie van de vrouw in de islam, en zelfs op de meest verwerpelijke praktijken zoals de vrouwenbesnijdenis, verboden is omdat dit... het imago van de allochtoon zou schaden. Op een ogenblik dat de discussie over de islam in alle hevigheid is losgebarsten in buurlanden als Nederland en Frankrijk, en er ook daar het concrete debat gevoerd wordt of het aan huisdokters en hospitalen niet moet verboden worden hulp te verlenen bij de mensonterende praktijk van de vrouwenbesnijdenis, zegt een rechter in België dus dat het aanklagen van deze problematiek door een politieke partij verboden is, omdat het imago van de allochtoon belangrijker is.
Iedereen kan zijn eigen conclusies trekken, u dus ook.
Maar nergens staat dat het nu verboden is om kritiek te uiten op de besnijdenis van vrouwen. De paarse partijen zouden dan immers allemaal al voor de rechter moeten gedaagd zijn, want ze spreken zich allemaal uit tegen de besnijdenis.

U geeft dus geen citaat waar uw bewering instaat, maar u geeft uw eigen (of die van het blok) conclusie. Vergeef me als ik uw conclusies met een korrel zout neem.

De commentaar van het hof geeft gewoon weer dat hety vlaams blok de besnijdenis niet gebruikt om de toestand van vrouwen die besneden worden aan te kaarten, maar om de perceptie te creeeren van aan barbaarse cultuur.

Heel goeie conclusie is dit natuurlijk.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:39   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Daar staat het:

http://forum.politics.be/viewtopic.p...c&start=75

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:43   #17
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

volgens mij lees ik in de becommentariering van het HOF dat het veroordelen van de vrouwenbesnijdenis en van de minderwaardige positie van de vrouw in de islamwereld een daad is van het aanwakkeren van racisme

gelieve mij toe te lichten hoe het weergeven van de realiteit racistisch kan zijn
zijn al die moslimmeisjes die een boek geschreven hebben over de positie van de vrouw in de islam dan ook racistisch en wakkeren die ook de haat aan?
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:47   #18
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
volgens mij lees ik in de becommentariering van het HOF dat het veroordelen van de vrouwenbesnijdenis en van de minderwaardige positie van de vrouw in de islamwereld een daad is van het aanwakkeren van racisme

De toestand van de vrouw in de islam wordt hierbij duidelijk niet aangebracht om de bevolking te informeren of om op enigerlei wijze op te komen voor de toestand van de vrouwen in de islamwereld, doch wel enkel om het imago van de "allochtone medemens", zoals deze spottend wordt genoemd, als onethisch en barbaars te kunnen bestempelen en aldus bij te dragen tot de gevoerde haatcampagne.

Hier staat gewoon dat het vlaams blok de besnijdenis niet gebruikt om vrouwen tegen besnijdenis te beschermen, maar dat dit systematisch gebruikt wordt om de islam als een barbaarse cultuur af te schilderen.

Heel goeie conclusie naar mijn mening, wat u er ook denkt in te zien.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:50   #19
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hier staat gewoon dat het vlaams blok de besnijdenis niet gebruikt om vrouwen tegen besnijdenis te beschermen, maar dat dit systematisch gebruikt wordt om de islam als een barbaarse cultuur af te schilderen.

volgens mij is het aangehaalde citaat uit de vlaams blok publicatie in kwestie louter informatief en staan daar geen veralgemingen in

ik vind dus dat de rechter hier zuiver oordeelt naar zijn eigen mening en zijn eigen interpretatie van het citaat en niet naar de wet
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:53   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Misschien kan je VB tekst even editen en laten zien hoe je wèl de vrouwenbesnijdenis kunt bekritizeren zonder het als barbaarse cultuur af te schilderen!

circe is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be