![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Voormalig "De Standaard"-joernalist Hugo De Ridder zei in een interview in "De Standaard" iets dat ik al jaren beweer. Blijkbaar beginnen opiniemakers ook tot dezelfde konklusie te komen.
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als een Westvlaamse, Westhoekse of gemeentelijke overheid even burokratisch en betuttelend wordt als de huidige Vlaamse zal ik die ook bestrijden. Ik bestrijd als medewerker van een evenement zelfs de burokratie en betutteling van privé-organizaties zoals SABAM.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 13 februari 2011 om 01:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk blijft de vraag wat u onder "betutteling" verstaat, want in onze huidige maatschappij hebben we door de complexiteit ervan ook steeds meer regels nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Veel van die regels zouden gewoon overbodig zijn als je het individu meer keuzevrijheid zou laten. Veel zaken waar de overheid zich mee bemoeit zijn volgens mij niet haar zaak. In Vlaanderen kan je bijna geen kiekenkot op de boerenbuiten meer bouwen zonder dat de Vlaamse overheid er eerst haar zeg over moet doen en 132.000 vergunningen moet afleveren.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
PS, Ik las 't opiniestuk (de samenvatting vh interview over zijn recentste boek) ook, Manu Ruys heeft gelijk. ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 13 februari 2011 om 02:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is een feit dat er nu wel teveel betutteling (regels) is. Wat meer vereenvoudiging zoals het samenvoegen van bepaalde diensten en meer digitale administratie zijn een betere oplossing dan regeltjes erbij verzinnen.
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Daarom geen onafhankelijk Vlaandrs, beter gezegd Nederlandstalig gewest, maar Plan-N.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...ren-en-brussel http://users.telenet.be/leo-belgicus/ Onafhankelijkheid moet\kan een tussenstap zijn in een confederatie met het historsch vaderland waar we uit losgerukt zijn door het Frans taal-cultuur-imperialisme.
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat zullen jullie dus ook zelf moeten weten. En als betutteling een probleem is zal dat met Nederland niet beter worden. Betutteling kunnen wij ook wat van, al doen we ons best een balans te vinden tussen onnodige betutteling en bescherming van het landschap of de samenleving.
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Vlaanderen wil over alles zijn zeg hebben, zelfs over Brussel (co-ouderschap) en Wallonië (regeltjes in de financieringswet). Er lopen de laatste tijd steeds meer Vlaamse ambtenaren rond - te herkennen aan hun ambtelijk jargon en omdat ze ook tijdens hun middagpauze het nog over hun werk hebben. Hugo De Ridder heeft groot gelijk. Dat Vlaanderen moet ik niet hebben. Vooral omdat die regeltjes niets oplossen, integendeel. Ik stel voor dat de regeltjes voortaan moeten rijmen, en in de vorm van een sonnet moeten geschreven worden, zodat iedere ambtenaar ze van buiten kan leren en afdreunen als een burger ze overtreedt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Gelukkig dat er op dat punt meer regels gekomen zijn. Ruimtelijke ordening zou van mij nog wat strakker mogen georganiseerd worden. Laatst gewijzigd door rub1615 : 13 februari 2011 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Akkoord, men is dan weer wat doorgeschoten naar de andere kant, waardoor er te veel regelneverij ontstond. M�*�*r men is er zich van bewust en men gaat het aanpakken. Ik zag minister-president Peeters dit weekend op werkbezoek in de Arabische oliestaten. Hij zei onder de indruk te zijn van de snelheid en efficiëntie van de plaatselijke overheden, waardoor (bouw)projecten sneller gaan. Hij wil nu ook de Vlaamse administratie hervormen, waardoor procedures sterk worden vereenvoudigd en er minder betutteling is. Laat dit nu het essentiële verschil zijn tussen Vlaanderen en België: als men in Vlaanderen ziet dat men verkeerd bezig is, maakt men werk van verandering (vereenvoudiging). Iets wat op Belgisch (federaal) niveau nauwelijks kan omwille van de verschillende visies van Franstalige en Vlaamse politici (mooiste voorbeelden: asiel, justitie,...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2011 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal volstaan in het onafhankelijke Vlaanderen voor de juiste partijen te stemmen om de over-regulering te vermijden. Het is niet omdat Paars-Groen indertijd de boel kapot geregeld heeft dat we daar moeten aan vasthouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanmorgen heb ik dat artikel gelezen, ook weer bijzonder éénzijdig. De huidige politieke impasse is volledig de schuld van het Vlaams nationalisme, Dewever, de CD&V die meedoet met de NVA, ... Nergens 1 woord van kritiek op de franstaligen of hun politici.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() De Vlaamse regering is hiervoor collectief verantwoordelijk. U moet het nu niet op een ander stoten. Ge moogt zelfs geen vogelhuisje meer ophangen in een boom indien dat vogelhuisje bevestigd wordt aan de boom door er een nagel in te kloppen. Dat mag niet meer. Men moet het vogelhuisje god weet hoe op een andere manier bevestigen. Ja watte. We worden dezelfde regelnevers als de Hollanders als het zo doorgaat.
Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2011 om 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling