Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2011, 01:31   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard Hugo De Ridder: "onafhankelijk Vlaanderen zal een trieste keizer-koster staat worden"

Voormalig "De Standaard"-joernalist Hugo De Ridder zei in een interview in "De Standaard" iets dat ik al jaren beweer. Blijkbaar beginnen opiniemakers ook tot dezelfde konklusie te komen.

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=H8368F8N

De Standaard, zaterdag 12 februari 2011

(...)'Als ik me probeer in te beelden wie onze toekomstige bestuurders zullen zijn, dan vrees ik dat zo'n onafhankelijk Vlaanderen een trieste keizer-koster staat zal worden. Ik ben bestuurder bij een hogeschool. Bij onderwijsinstellingen, gemeentebesturen, cultuurcentra, overal waar ik kom hoor ik klachten over Vlaamse betutteling, decretale diarree, nutteloze rapporteringen, enzovoort. Dat stemt me zeer bezorgd. Wie niet denkt zoals De Wever is een slechte Vlaming. Ofwel dom, ofwel gemanipuleerd.'(...)
Vlaanderen is nog niet eens onafhankelijk, maar met zijn huidige autonomie is het al burokratischer en betuttelender dan het unitaire België ooit geweest was. Waar zit de verbetering door meer autonomie hier? Dat belooft als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt. Alweer een bewijs dat flamingantisme gewoon klein-belgicisme in het kwadraat is.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 01:35   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Vlaanderen is nog niet eens onafhankelijk, maar met zijn huidige autonomie is het al burokratischer en betuttelender dan het unitaire België ooit geweest was. Waar zit de verbetering door meer autonomie hier? Dat belooft als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt. Alweer een bewijs dat flamingantisme gewoon klein-belgicisme in het kwadraat is.
U wil nog meer betutteling, maar dan gewoon op een ander niveau. Daar zit het hem juist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 01:38   #3
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U wil nog meer betutteling, maar dan gewoon op een ander niveau. Daar zit het hem juist.
Het gaat niet om de autonomie of onafhankelijkheid op zich, maar over hoe je die invult. Als je die met meer betutteling invult ben je verder weg van huis. Ik wil vooral meer individueel zelfbeschikkingsrecht, waarbij een decentralizatie van onder naar boven een middel (maar geen doel) kan zijn.

Als een Westvlaamse, Westhoekse of gemeentelijke overheid even burokratisch en betuttelend wordt als de huidige Vlaamse zal ik die ook bestrijden. Ik bestrijd als medewerker van een evenement zelfs de burokratie en betutteling van privé-organizaties zoals SABAM.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 13 februari 2011 om 01:53.
Oud 13 februari 2011, 01:39   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om de autonomie of onafhankelijkheid op zich, maar over hoe je die invult. Als je die met meer betutteling invult ben je verder weg van huis.
Natuurlijk blijft de vraag wat u onder "betutteling" verstaat, want in onze huidige maatschappij hebben we door de complexiteit ervan ook steeds meer regels nodig.
Oud 13 februari 2011, 01:59   #5
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk blijft de vraag wat u onder "betutteling" verstaat, want in onze huidige maatschappij hebben we door de complexiteit ervan ook steeds meer regels nodig.
Veel van die regels zouden gewoon overbodig zijn als je het individu meer keuzevrijheid zou laten. Veel zaken waar de overheid zich mee bemoeit zijn volgens mij niet haar zaak. In Vlaanderen kan je bijna geen kiekenkot op de boerenbuiten meer bouwen zonder dat de Vlaamse overheid er eerst haar zeg over moet doen en 132.000 vergunningen moet afleveren.

westhoek.jpg
Oud 13 februari 2011, 02:08   #6
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
U wil
Stropopredenering?
PS,
Ik las 't opiniestuk (de samenvatting vh interview over zijn recentste boek) ook, Manu Ruys heeft gelijk.

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 februari 2011 om 02:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 02:11   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel van die regels zouden gewoon overbodig zijn als je het individu meer keuzevrijheid zou laten. Veel zaken waar de overheid zich mee bemoeit zijn volgens mij niet haar zaak. In Vlaanderen kan je bijna geen kiekenkot op de boerenbuiten meer bouwen zonder dat de Vlaamse overheid er eerst haar zeg over moet doen en 132.000 vergunningen moet afleveren.
Mij lijkt dat een heel terechte zorg, vooral in een land waar al zo bijzonder weinig open ruimte is.
Oud 13 februari 2011, 04:02   #8
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijkt dat een heel terechte zorg, vooral in een land waar al zo bijzonder weinig open ruimte is.
Het is een feit dat er nu wel teveel betutteling (regels) is. Wat meer vereenvoudiging zoals het samenvoegen van bepaalde diensten en meer digitale administratie zijn een betere oplossing dan regeltjes erbij verzinnen.
Oud 13 februari 2011, 08:45   #9
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Daarom geen onafhankelijk Vlaandrs, beter gezegd Nederlandstalig gewest, maar Plan-N.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...ren-en-brussel
http://users.telenet.be/leo-belgicus/

Onafhankelijkheid moet\kan een tussenstap zijn in een confederatie met het historsch vaderland waar we uit losgerukt zijn door het Frans taal-cultuur-imperialisme.
Oud 13 februari 2011, 09:39   #10
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Daarom geen onafhankelijk Vlaandrs, beter gezegd Nederlandstalig gewest, maar Plan-N.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...ren-en-brussel
http://users.telenet.be/leo-belgicus/

Onafhankelijkheid moet\kan een tussenstap zijn in een confederatie met het historsch vaderland waar we uit losgerukt zijn door het Frans taal-cultuur-imperialisme.
Ook in een Plan N heeft Vlaanderen zn eigen boontjes te doppen. De ruimtelijke ordening op Curaçao is ook niet vergelijkbaar met Nederland. Iedereen smijt daar oude auto's in de tuin, ter decoratie of als handig onderdelenvoorraadje.

Dat zullen jullie dus ook zelf moeten weten. En als betutteling een probleem is zal dat met Nederland niet beter worden. Betutteling kunnen wij ook wat van, al doen we ons best een balans te vinden tussen onnodige betutteling en bescherming van het landschap of de samenleving.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:05   #11
floris flitspaal
Vreemdeling

Standaard

Vlaanderen wil over alles zijn zeg hebben, zelfs over Brussel (co-ouderschap) en Wallonië (regeltjes in de financieringswet). Er lopen de laatste tijd steeds meer Vlaamse ambtenaren rond - te herkennen aan hun ambtelijk jargon en omdat ze ook tijdens hun middagpauze het nog over hun werk hebben. Hugo De Ridder heeft groot gelijk. Dat Vlaanderen moet ik niet hebben. Vooral omdat die regeltjes niets oplossen, integendeel. Ik stel voor dat de regeltjes voortaan moeten rijmen, en in de vorm van een sonnet moeten geschreven worden, zodat iedere ambtenaar ze van buiten kan leren en afdreunen als een burger ze overtreedt.
floris flitspaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:33   #12
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat is exact de reden waarom Vlaanderen zo lelijk is. De liberale politiek die mensen toestond overal te bouwen. Vlaanderen staat niet voor niets bekend als het kotterijenland bij uitstek.

Gelukkig dat er op dat punt meer regels gekomen zijn. Ruimtelijke ordening zou van mij nog wat strakker mogen georganiseerd worden.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 13 februari 2011 om 18:35.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:49   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht

Gelukkig dat er op dat punt meer regels gekomen zijn. Ruimtelijke ordening zou van mij nog wat strakker mogen georganiseerd worden.
Dat is het nu net. De (nog jonge) Vlaamse overheid heeft duidelijk willen kappen met het unitaire Belgische beleid van 'geen regels, iedereen doet maar'. Vergeet niet dat het het unitair Belgisch bestuur was dat verantwoordelijk is voor het feit dat de ruimtelijke ordening in VL zo 'rommelig' is.

Akkoord, men is dan weer wat doorgeschoten naar de andere kant, waardoor er te veel regelneverij ontstond.

M�*�*r men is er zich van bewust en men gaat het aanpakken. Ik zag minister-president Peeters dit weekend op werkbezoek in de Arabische oliestaten. Hij zei onder de indruk te zijn van de snelheid en efficiëntie van de plaatselijke overheden, waardoor (bouw)projecten sneller gaan. Hij wil nu ook de Vlaamse administratie hervormen, waardoor procedures sterk worden vereenvoudigd en er minder betutteling is.

Laat dit nu het essentiële verschil zijn tussen Vlaanderen en België: als men in Vlaanderen ziet dat men verkeerd bezig is, maakt men werk van verandering (vereenvoudiging). Iets wat op Belgisch (federaal) niveau nauwelijks kan omwille van de verschillende visies van Franstalige en Vlaamse politici (mooiste voorbeelden: asiel, justitie,...).
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 19:00   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Dat is het nu net. De (nog jonge) Vlaamse overheid heeft duidelijk willen kappen met het unitaire Belgische beleid van 'geen regels, iedereen doet maar'. Vergeet niet dat het het unitair Belgisch bestuur was dat verantwoordelijk is voor het feit dat de ruimtelijke ordening in VL zo 'rommelig' is.

Akkoord, men is dan weer wat doorgeschoten naar de andere kant, waardoor er te veel regelneverij ontstond.

M�*�*r men is er zich van bewust en men gaat het aanpakken. Ik zag minister-president Peeters dit weekend op werkbezoek in de Arabische oliestaten. Hij zei onder de indruk te zijn van de snelheid en efficiëntie van de plaatselijke overheden, waardoor (bouw)projecten sneller gaan. Hij wil nu ook de Vlaamse administratie hervormen, waardoor procedures sterk worden vereenvoudigd en er minder betutteling is.

Laat dit nu het essentiële verschil zijn tussen Vlaanderen en België: als men in Vlaanderen ziet dat men verkeerd bezig is, maakt men werk van verandering (vereenvoudiging). Iets wat op Belgisch (federaal) niveau nauwelijks kan omwille van de verschillende visies van Franstalige en Vlaamse politici (mooiste voorbeelden: asiel, justitie,...).
Vereenvoudiging? U bent de plezantste zeker thuis. Als er iemand dingen probeert vereenvoudigen bij ons dan is het de federale minister Van Quickenborne, maar zeker niet de Vlaamse Regering. Want die laatste maakt het zeer bont. Weet ge dat ge nu zelfs geen boom meer moogt omkappen in uw eigen tuin? Daar moet ge nu toestemming voor vragen. Heel zot zijn ze geworden met hun reglementitis hier in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2011 om 19:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 19:00   #15
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat dat nu net een van de dingen zijn waar minister Muyters iets aan gedaan heeft, ondanks het protest van de linkse burgemeesters die daardoor van een stukje "dienstbetoon" werden verlost.
Het zal volstaan in het onafhankelijke Vlaanderen voor de juiste partijen te stemmen om de over-regulering te vermijden. Het is niet omdat Paars-Groen indertijd de boel kapot geregeld heeft dat we daar moeten aan vasthouden.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 19:08   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Vanmorgen heb ik dat artikel gelezen, ook weer bijzonder éénzijdig. De huidige politieke impasse is volledig de schuld van het Vlaams nationalisme, Dewever, de CD&V die meedoet met de NVA, ... Nergens 1 woord van kritiek op de franstaligen of hun politici.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 19:09   #17
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vereenvoudiging? U bent de plezantste zeker thuis. Als er iemand dingen probeert vereenvoudigen bij ons dat is het de federale minister Van Quickenborne, maar zeker niet de Vlaamse Regering. Want die laatste maakt het zeer bont. Weet ge dat ge nu zelfs geen boom meer moogt omkappen in uw eigen tuin? Daar moet ge nu toestemming voor vragen. Heel zot zijn ze geworden met hun reglementitis hier in Vlaanderen.
Daar moet je Vera Dua voor danken. Maar die had net hetzelfde gedaan als ze in de federale regering had gezeten hoor, alleen was het dan voor heel België geldig geweest.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 19:14   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Daar moet je Vera Dua voor danken. Maar die had net hetzelfde gedaan als ze in de federale regering had gezeten hoor, alleen was het dan voor heel België geldig geweest.
De Vlaamse regering is hiervoor collectief verantwoordelijk. U moet het nu niet op een ander stoten. Ge moogt zelfs geen vogelhuisje meer ophangen in een boom indien dat vogelhuisje bevestigd wordt aan de boom door er een nagel in te kloppen. Dat mag niet meer. Men moet het vogelhuisje god weet hoe op een andere manier bevestigen. Ja watte. We worden dezelfde regelnevers als de Hollanders als het zo doorgaat.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2011 om 19:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 20:13   #19
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet het vogelhuisje god weet hoe op een andere manier bevestigen.
Met een straffe rekker, groeit meet met de boom, maar inderdaad voor een keer heb je gelijk Het DB decreet dat schauvliege wil invoeren vind ik er wat over. Willen mensen hun gehoor verkl*ten dan is dat hun eigen keuze
Oud 13 februari 2011, 20:31   #20
floris flitspaal
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
.

Ik weet waarom alles in de Arabische staten iets sneller gaat. Al gehoord van commissielonen, te betalen aan de plaatselijke sjeiks en hun ambtenaren? Dus, onze Peeters gaat de regeltjes vervangen door stekkpenningen. Goe bezig!
floris flitspaal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be