![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Wat ik er meen van begrepen te hebben:
Donderdag kan het parlement (zowel Kamer als Senaat) stemmen over de splitsing van BHV en dus eenzijdig ‘de’ oplossing doordrukken. De Waalse partijen kunnen tegen dan alleen maar proberen om de meubels te redden en alsnog een voor Vlaanderen voordelige onderhandelde oplossing te bekomen. De Franstaligen kunnen ook de alarmbelprocedure opstarten, maar meer dan een dertig dagen durende vertragingsprocedure is dit niet. Is dat zowat de stand van zaken? Overigens, is het zo dat CD&V niet genoeg heeft gedaan om tot een akkoord te komen aangezien zij straffe beloftes heeft gemaakt, maar deze niet kon nakomen omdat de Waalse partijen ermee dreigden desgevallend uit de regering te stappen? Maw, dat CD&V de regering en vooral Leterme in het zadel wou houden en daarom niet echt actie ondernam. En dat onder het motto “laat je geen kloot afdraaien, draai hem er zelf af” de VLD besliste uit de regering te stappen om deze machtsverhouding te doorbreken. Een redelijk verantwoordbare daad lijkt het mij. Ook in deze tijden van crisis, hetgeen nogal gemakkelijk als argument wordt gehanteerd door zowat �*lle partijen. Tenminste, als er inderdaad geen bijna-akkoord (of geen goed) bestond, zoals Alexander De Croo vandaag beweert in de Gazet Van Antwerpen. De Croo voegde er ook nog aan toe dat JL Dehaene geshockeerd was door de onredelijke voorstellen langs Waalse zijde. Ga ik te kort door de bocht (ongetwijfeld)? Klopt er iets van? En vooral: wat is jullie kijk op de zaken? PS: Ik ben politiek neutraal; heb geen voorkeur voor een partij.
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Niet slecht beschreven
![]() Ik durf zelfs zeggen dat een meerderheid het NIET tot een stemming wil laten komen. Intussen is de O.-VLD aan 't "draaien" wat ik al voorspelde in een ander topic in dit forum. Toch heeft Alexander iedereen wakker geschud. De shock was er en ook de nodige paniek, van Laken tot Kessenich. Persoonlijk vind ik dat goed ![]() Maandag is er een samenkomst van alle voorzitters en dan zien we wel verder. Dezelfde voorzitters die gisteren BHV wilden stemmen TOT de koning sprak ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet volledig. De VLD, met name Patrick Dewael heeft belet dat de plenaire vergadering kon samenkomen, zodat de Brusselse Hoofdstedelijke Raad nog de tijd heeft om snel-snel een belangenconflict in te roepen.
Het zal er nu van afhangen wat er meeste doorweegt: het eeuwige belgicisme van de VLD of de inefficiëntie van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |