Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2010, 08:00   #1
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard Van federale verkiezingen naar vlaams referendum.

Oproep verschenen in Res Publica

Citaat:
13 juni: van “federale verkiezingen” naar Vlaams referendum
12 mei 2010
by -Res Publica

Een stem voor een van de V-partijen kan het verschil maken.

Luttele weken scheiden ons nog van de federale verkiezingen die nu al historisch worden genoemd, vooral omdat ze het feitelijk bankroet van de Belgische rechtstaat illustreren. Dat ze ongrondwettelijk zijn, staat buiten kijf: de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (die eigenlijk niets meer is dan een erkenning van het Vlaamse territorium binnen het Belgisch staatsverband) was een conditio sine qua non om ze te organiseren,- zo luidde de uitspraak van het Grondwettelijk Hof.

Terecht hebben een aantal personen, organisaties, en zelfs politieke partijen, verbonden met de Vlaamse beweging, al aangekondigd dat ze de uitslag zullen aanvechten met alle mogelijke middelen. Inbegrepen daarin allerlei reflexen van burgerlijke ongehoorzaamheid en organisatorische boycot. Juridisch is dat verdedigbaar, psychologisch stelt het een probleem. De vraag is immers, of de van de politique politicienne balende burger die nieuwe obstructiemanoeuvres niet zal rangschikken bij de belangenconflicten, alarmbellen, grendels, en ander gereedschap waar het gehate Wetstraat-establishment zich zo mee amuseert. De vraag is tevens, of een beweging die het voortbestaan van het huidige België ter discussie stelt, zich wel moet blijven vastklampen aan dat oude constitutionele kader van de Belgische federale staat.

Een andere definitie van deze verkiezingen zou dat dilemma kunnen oplossen. Het is billijk om de ongrondwettelijkheid ervan aan de kaak te stellen. Maar tegelijk moeten deze verkiezingen door de Vlamingen geher-legitimeerd worden. Op 13 juni krijgen zij namelijk de kans om de Gordiaanse knoop door te hakken en ervoor te zorgen dat dit de laatste federale verkiezingen worden.

Het flagrant virtueel karakter van een “democratie” die zelfs geen wettelijke verkiezingen meer georganiseerd krijgt, vraagt immers om een daadwerkelijk no pasaran. Een proteststem dus, tegen het systeem, tegen de instellingen die dit soort situaties voortbrengen, tegen de politieke klasse die ervoor verantwoordelijk is. In die optiek gaat het dus niet meer om het kiezen van zitjes en postjes in de Wetstraat, in de loze veronderstelling dat alles terug in zijn normale plooi zal vallen. Niets laat veronderstellen dat zich echte oplossingen zullen aandienen in het traditionele Belgische kader: in die zin is de uitslag op zich, als basis voor een federale zetelverdeling, zelfs ronduit irrelevant. De enige echte keuze, waar wij op 13 juni voor staan is: verder gaan met België, en er alle anomaliën bij nemen,- ofwel de stekker uittrekken. En daarmee is het constitutioneel deficit rond deze stembusgang van de baan: laten we er gewoon een volksraadpleging van maken, boven en buiten de politieke waan van de dag.

Deze verkiezingen zijn, wat Vlaanderen betreft, meta-electoraal: ze hebben nu al de impliciete betekenis van een onafhankelijkheidsreferendum verworven. Partijpolitiek is de grens dan vrij gemakkelijk te trekken. ACV-voorzitter Luc Cortebeeck, een van de absolute steunpilaren van het Belgische establishment, heeft het voor ons al gedaan (zie De Standaard van 12/5). Wie voor het status-quo kiest, heeft de keuze tussen de drie partijen die sinds het ontstaan van dit land het politieke spel bepalen (CD&V, open-VLD en SP.A) plus het neo-unitaristische Groen! De drie traditionele partijen hebben de Belgische constructie bepaald en ons gebracht tot waar we vandaag staan: faites vos jeux.

Wie genoeg heeft van het geknoei en van een propere canvas wil vertrekken, heeft een duidelijk alternatief ter beschikking: hier dienen zich drie politieke formaties aan die, elk op hun manier, afstand nemen van het huidige bestel en de monarchie: Vlaams Belang, Nieuw-Vlaamse Alliantie, en Lijst Dedecker.

Met moet er niet aan twijfelen dat de establishmentpartijen een “gematigde”, on-Vlaamse uitslag zullen aangrijpen als een mandaat van de kiezer om voort te gaan met het Belgische verhaal, in de richting van een hypothetische staatshervorming, inclusief nachtelijke vergaderingen, “institutionele creativiteit”, surrealistische deals die aan elk van beide kanten anders worden uitgelegd, enz. Het is anderzijds evident dat de drie V-partijen een gelijkaardige analyse maken als het in hun voordeel uitdraait: een Vlaams-radicale uitslag, boven de 50%, wie van de drie ook de meeste stemmen verzamelt, moet gelezen worden als een plebisciet pro onafhankelijkheid. Wat er verder in de federale kamer en senaat gebeurt, is dan marginaal: het politieke zwaartepunt komt op dat moment sowieso in het Vlaamse Parlement te liggen, waar de drie V-partijen gezamenlijk hun moreel gezag kunnen aanwenden om het onafhankelijkheidsdebat op te starten.

Kunnen zij voldoende “traditionele” parlementsleden overtuigen, dan kan dit leiden tot de geboorte van de Vlaamse republiek, via een verklaring met de allure van een Magna Charta of een Bill of Rights of een Plakaat Van Verlatinghe. Geen bye,be, Belgium dus, maar Hello Flanders, het geboorte-attest van een nieuwe natie zoals Europa er toch al een aantal kent. Koudwatervrees is hier niet meer aan de orde. Natuurlijk zullen er dan nog noten zoals Brussel te kraken vallen. Maar onderhandelingen van staat tot staat zijn eerlijker, dan deze waar een minderheid een meerderheid intern gijzelt.

Science-fiction? De geschiedenis leert dat Zwarte Zwanen uitvliegen als niemand ze verwacht. Vooral als de dingen onnoemelijk traag evolueren, kan het soms ineens rap gaan, denken we maar aan de val van de Berlijnse muur. Dit is een ondubbelzinnig appèl aan alle Vlaamse burgers: stem tegen de Belgische impasse, laat dit soort verkiezingen nooit meer opnieuw gebeuren, geef het Vlaamse zelfbeschikkingsrecht een kans. Zelfs wie in normale tijden “traditioneel” stemt, moet beseffen dat de inzet op 13 juni elders ligt. Een stem voor een van de drie V-partijen kan het verschil maken tussen verder afglijden in de institutionele chaos, en een Vlaams-republikeins project waar wij allemaal beter van worden. De sociaal-economische thema’s, het armoedeprobleem, de migratie, onveiligheid, het juridisch apparaat, de ecologische uitdagingen…, ze verdienen om hoog op de politieke agenda te komen. Een systeem dat alleen nog met zijn eigen overleving begaan is, raakt steeds verder verwijderd van de reële maatschappelijke thema’s.

Thuisblijven of blanco stemmen is geen optie. “Traditioneel” stemmen, is stemmen voor het status-quo dat dit land al jaren lam legt, en het politiek establishment honoreren dat voor de impasse verantwoordelijk is. Alleen een V-stem kan gehoord worden als een krachtig “Neen aan de chaos”. Vlaanderen heeft op 13 juni een afspraak met de geschiedenis.

Julien Borremans (Denkgroep Res Publica)

Frans Crols, ex-directeur “Trends”, nu voorzitter adviesraad

Koenraad Elst, oriëntalist-publicist

Pol Herman (Pro Flandria)

Dirk Melkebeek, uitgever

Guido Naets, oud VRT-journalist

Jan Neckers, journalist

Marc Platel, publicist

Johan Sanctorum, filosoof-publicist

Roger Van Houtte, gewezen dagbladjournalist

Jan Van Malderen (Pro Flandria)

Jan Verheyen, cineast (Gravensteengroep)

NB. Deze opinietekst werd aan alle “Vlaamse” kranten aangeboden (De Standaard eerst) en geweigerd. Het is dus wellicht niet overdreven om van een “regimepers” te spreken…
Laat dit een bijdrage zijn om slapende Vlamingen wakker te schudden.
Oud 16 mei 2010, 10:17   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Oproep verschenen in Res Publica

Laat dit een bijdrage zijn om slapende Vlamingen wakker te schudden.
En toen werd je wakker uit een irriële droom ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 10:55   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En toen werd je wakker uit een irriële droom ?
Ja ik begrijp dat jij dergelijke tekst niet graag leest. Maar, wen je er maar aan, de verkiezingsuitslag op 13 juni zal het Belgicisme een schok geven.
O ja, terloops even, op het nieuws gisterenavond gaven ze een kort verslagje van de mini-betoging die de Belgicisten gisteren in "Bruxelles" op de been brachten. Het eerste wat ik zag was "le tricolore" in dezelfde stupiede versie als die waarmee jij je hier telkens aankondigt.
Oud 17 mei 2010, 11:02   #4
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja ik begrijp dat jij dergelijke tekst niet graag leest. Maar, wen je er maar aan, de verkiezingsuitslag op 13 juni zal het Belgicisme een schok geven.
O ja, terloops even, op het nieuws gisterenavond gaven ze een kort verslagje van de mini-betoging die de Belgicisten gisteren in "Bruxelles" op de been brachten. Het eerste wat ik zag was "le tricolore" in dezelfde stupiede versie als die waarmee jij je hier telkens aankondigt.
Met nog geen tweeduizend deelnemers is dat theekransje zo goed als gefnuikt.

Een beetje Zangfeest in Antwerpen brengt met gemak vijfduizend man enthousiast bijeen. Het ziet ernaar uit dat België voorgoed heeft afgedaan.

We kunnen ons nu concentreren op de verkiezingen en de laatste wapenfeiten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:06   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Met nog geen tweeduizend deelnemers is dat theekransje zo goed als gefnuikt.
Nog beter: van die 2000 deelnemers was 95% Franstalig

Laatst gewijzigd door Zeno! : 17 mei 2010 om 11:06.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:07   #6
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Nog beter: van die 2000 deelnemers was 95% Franstalig
Alleszins veelzeggend, lijkt mij.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:12   #7
giserke
Banneling

Standaard

Zou BuB oppersmurf ook meegelopen hebben?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 10:42   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Geen enkel van die 'v-partijen' heeft een politiek programma waar ik me voldoende in kan vinden.

Op dit 'referendum' ga ik me dus gewoon onthouden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:24   #9
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Dit onderwerp bestaat toch al?
Oud 19 mei 2010, 12:50   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Geen enkel van die 'v-partijen' heeft een politiek programma waar ik me voldoende in kan vinden.

Op dit 'referendum' ga ik me dus gewoon onthouden.
zwanst na ni !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:57   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zwanst na ni !
ik zwans ni nee. Ik stem niet op partijen waar ik niet voor minstens 50 procent achter sta. Dit 'referendum' is geen referendum maar gewoon ordinaire Belgische verkiezingen. Ik onthou mij dus en de V-partijen mogen van mijn part, samen met de B-partijen, van de brug springen.
Oud 19 mei 2010, 13:44   #12
giserke
Banneling

Standaard

Allee Pelgrim geeft weer zijn pilleke vergeten pakken
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 13:46   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zwans ni nee. Ik stem niet op partijen waar ik niet voor minstens 50 procent achter sta. Dit 'referendum' is geen referendum maar gewoon ordinaire Belgische verkiezingen. Ik onthou mij dus en de V-partijen mogen van mijn part, samen met de B-partijen, van de brug springen.
laat B maar gewoon voortduren ja
Oud 19 mei 2010, 13:54   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ga vooral niet in op mijn argumenten. Typisch. Als je wil dat ik op een "v"-partij stem, geef me dan een partij die enkel en alleen voor "v" opkomt en laat alle rechtse en liberale zever achterwege. Geef mij een échte Vlaamse volkspartij, niet één die op voorhand strekkingen uitsluit.
Oud 19 mei 2010, 13:56   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ga vooral niet in op mijn argumenten. Typisch. Als je wil dat ik op een "v"-partij stem, geef me dan een partij die enkel en alleen voor "v" opkomt en laat alle rechtse en liberale zever achterwege. Geef mij een échte Vlaamse volkspartij, niet één die op voorhand strekkingen uitsluit.
niks van trek zelf de consequenties en schat zelf de gevolgen in van uw wegblijven.

terwijl enige sociaal economische impact op het economisch systeem vanuit de politiek geleden moet zijn van 1972

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 mei 2010 om 13:57.
Oud 19 mei 2010, 13:57   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan en zal trouwens nooit van mijn leven stemmen op een partij die mij de lange wapper door de strot wil duwen en bereid is Vlaamse dorpen plat te gooien. De dag dat een n-va regering het laatste huis in Doel heeft platgegooid zal ik zelfs de leeuw in de fik steken, want dat land is het mijne niet.
Oud 19 mei 2010, 13:57   #17
Anna List
Banneling

Standaard

ik was nog aan t editten .. .
Oud 19 mei 2010, 13:58   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
niks van trek zelf de consequenties en schat zelf de gevolgen in van uw wegblijven.
Ga vooral niet in op mijn argumenten, je toont zelf aan waarom er nooit een Vlaamse eenheid zal zijn.
Oud 19 mei 2010, 15:09   #19
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Allee Pelgrim geeft weer zijn pilleke vergeten pakken
Pelgrim is zwaar communist en zit de Vlaamse onafhankelijkheid enkel als een hefboom tot een meer solidaire maatschappij. Dan gaan stemmen op een rechts-autoritaire partij als Vlaams Belang, een ultraliberale partij als LDD of een bont allegaartje van conservatieven, sociaal-democraten en liberalen dat de N-VA is, is niet de meest logische keuze.

Wat dan wel een logische keuze is voor Pelgrim heb ik ook het raden naar... Maar ik begrijp hem wel ergens. Ik vind wel dat we een gouden gelegenheid laten liggen als de V-partijen onder de 50% uitkomen. Now or never... Of is het cow or clever?
Oud 19 mei 2010, 15:20   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik hoef daar zelfs geen "zwaar communist" voor te zijn. Partijen die mijn gezondheid ernstige schade willen toebrengen en mijn land naar de kloten helpen verdienen mijn stem niet, ongeacht hoe hard zij met een vlag wapperen en in het parlement stoer staan liedjes te zingen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be