![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat we moeten opteren voor de minst gruwelijke grondwettelijke overtreding:
ongrondwettelijke verkiezingen zijn te mijden als de pest; niet in het minst omdat verkiezingen de hoogmis van de demokrasie zijn; Daarbij komt nog dat het illegale karakter ervan moeilijk recht te trekken is. Een alarmbel negeren is heel wat minder erg, als grondwettelijke overtreding. En die kan later nog wel rechtgetrokken worden. Immers, zoveel dagen na het luiden ervan, zelfs al is het spellement ondertussen gestemd, kan men de prosedure nog altijd blijven volgen; desnoods zelfs met opnieuw te stemmen in de kamer. Daarom pleit ik: - donderdag de splitsing te agenderen; - onmiddellijk eropvolgend, de splitsing te stemmen; - indien voor de stemming, er aan de alarmbel getrokken wordt, te stemmen dat wegens het nog grotere nadeel van illegale verkiezingen, de alarmbel geen opschortende werking heeft, voor wat betreft het recht om te stemmen van de kamer. - verkiezingen in juni (dus met gesplits B-HV) Bijkomend voordeel: de kiezer kan zich tegelijk uitspreken over deze grondwettelijke fantazie; als de kiezer de poltiiekers ervoor wil afstraffen, kunnen ze altijd stemmen op de partijen die er tegen waren (bub vb.)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij is grootste grondwettelijke gruwel dat een Vlaamse stem minder waard is dan een Waalse.
Volgens de grondwet is elk Belg gelijk aan de wet. Maar de Walen hebben minder stemmen nodig voor een zetel dan de Vlamingen. Maar een Waalse senator met minder stemmen heeft evenveel stemkracht. Het %age aan volksvertegenwoordigers is ondemocratisch scheef getrokken ten voordele van de Walen. Dat vind ik de grootste grondwettelijke gruwel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar maar, het is niet de dringendste. Wel een uitstekende suggestie om de een of andere partij hiervoor eens naar het grondwettelijk hof te trekken. Nu gaat het over de dringende zaken: - het gaat niet over de keuze tussen 'geen verkiezingen, want ongrondwettelijk' en 'ongrondwettelijke verkiezingen' !! - het gaat over: de termijnen van de alarmbel negeren, om te kunnen komen tot grondwettelijke verkiezingen. Oproep aan leden van poltiieke partijen: stuur deze suggestie naar jullie partijen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |