![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() De laatste dagen nog eens de ‘De Papenspiegel’ herlezen. De mening van wijlen Johan Anthierens over dit boek.
“ De auteur van mijn voorkeur is de Pools-Duitse Corvin Wierbitsky. Voor zijn in 1848 gepubliceerde ‘PAPENSPIEGEL’, een boek waarin de religieus ingestelde en dweper met Jezus Christus Wierbitsky de tempelvloer aanveegt met pausen, monniken, celibaat, de complete Rooms-katholieke handel. (uit Gaandeweg, dec. 1986)” En Jef Coeck. ”De Papenspiegel. Drie jaar geleden onopgemerkt uitgegeven en dus nu pas in mijn handen gevallen. En reken maar dat ik alle vingers en duimen heb afgelikt… O, had ik dit geestesprodukt mogen kennen toen ik nog in de ‘humaniora' zat! Wat zou ik mijn leraren-pastoors hiermee gekoeioneerd hebben. (bij voorstelling boeken-top-5 in De Morgen, okt. 1989)” Een voorbeeldje over theologen. God bestaat uit de Vader, de Zoon en de H. Geest. Dus één God die bestaat uit drie delen. Voor een hedendaags mens volkomen onbegrijpelijk laat staan voor de middeleeuwse Jan met de pet. Een eenvoudige verklaring van de Drievuldigheid door een Franciscaan. “God is als een broek. Er zijn drie openingen en toch is er maar één stuk.” Het is moeilijk om ernstig te blijven als men leest over welke zonderlijke dingen de theologen hartstochtelijk schreven en disputeerden. - Had Maria met of zonder nageboorte gebaard? - Mag een ei, op een feestdag gelegd, opgegeten worden? - Heeft Pilatus zich al dan niet met zeep gewassen nadat hij het vonnis over Jezus uitsprak? - Met welke balsem zalfde Maria Magdalena de Heer? (hier zijn ook ontuchtige veronderstellingen bij.) - Vormde de ongenaaide rok, waar de krijgslieden om dobbelden, Christus gehele garderobe? - Hoeveel wijn is er gedronken op de bruiloft van Kana? - Wat had Jezus geschreven toen hij met zijn vinger in het zand krabde? - Hoe had Jezus het verlossingswerk kunnen volbrengen indien hij als pompoen op de wereld was gekomen? - Kan God blaffen als een hond? - Zou niet één goddelijke bloeddruppel genoeg geweest zijn om de zonden van de wereld uit te wissen? - Zit of staat God de vader? - Kan hij een berg zonder dal, een kind zonder vader voortbrengen? Een verkrachte maagd opnieuw maagd maken? - Dansten de engelen menuetten of walsen? - Waren het allemaal sopranen of waren er ook bassen bij? - Wat deden de verdoemden de hele tijd in de hel en hoe hoog steeg daar de temperatuur? Het doopsel riep ook vele vraagtekens op. - Mag een kind in geval van nood op zijn billen gedoopt worden? - Kan de duivel geldig dopen? - Mag men in geval van nood dopen met wijn, bier, zand, enz.? - Is bespuwen misschien ook voldoende? - Is een muis die van het doopwater gedronken heeft, gedoopt of niet? - Wat moet er gebeuren als het kind in het doopwater pist? De auteur vermeld er ook een tweetal in het latijn. - Am Christus cum genitalibus in coelum ascenderit? - Sancta Virgo semen emiserit in commercio cum Spiritu Sancto? Kan een latinist die misschien eens vertalen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
- Werd er in de geslachtsgemeenschap tussen de Heilige Geest en de Heilige Maagd zaad geloosd? |
|
![]() |
![]() |