Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2010, 20:34   #1
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard ontdopen onmogelijk

Tegenwoordig is het een hype, maar ik ben al meer dan 3 jaar geleden uitgetreden uit de kerk.

Nu blijkt dat je niet wordt geschrapt uit het dooprgister. Er wordt gewoon een soort "aantekening" gemaakt dat je niet meer bij de kerk wil horen.
Maar volgens de Kerk ben je nog steeds een lid.

Nu vraag ik me af (vooral aan juristen gericht) of het -theoretisch- mogelijk zou zijn via de wet op de privacy (of iets gelijkaardigs) te eisen dat je effectief wordt geschrapt?

Lijkt me een interessante discussie. Als blijkt dat dit in theorie zou kunne, denk ik dat ik nog eens een aangetekend schrijven ga verzenden
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 20:35   #2
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

misschien past deze topic beter bij "godsdienst en levensovertuiging"
admins/mods mogen dit verplaatsen...
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 20:49   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Probeer iets uit te steken dat je een excommunicatie oplevert: een persoonlijk schampschrift tegen de paus, gepaard met een ontheiliging van een kerk of zo. (en dan nog, is de doop geen "sacrament" zoals een priesterwijding en het huwelijk er zijn? Ik denk van wel. Dan kan ze volgens kerkelijk recht idd niet ongedaan gemaakt worden.)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 21:03   #4
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Probeer iets uit te steken dat je een excommunicatie oplevert: een persoonlijk schampschrift tegen de paus, gepaard met een ontheiliging van een kerk of zo. (en dan nog, is de doop geen "sacrament" zoals een priesterwijding en het huwelijk er zijn? Ik denk van wel. Dan kan ze volgens kerkelijk recht idd niet ongedaan gemaakt worden.)
teken een cartoon..
of nee, wacht da's bij een andere godsdienst
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 21:05   #5
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

De katholiek kerk trekt zich inderdaad niets aan van artikel 18 van de universele verklaring van de rechten van de mens.

Citaat:
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 23:14   #6
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Of je nu "officieel" een Christen bent of niet, en of je al dan niet in dat register staat is puur een psychologisch probleem.
Ikzelf ben Atheïst en voor mij is dat register geen fluit waard, en ik trek mij er ook nix van aan of ik nu in die lijst sta of niet.

Het is allemaal komedie / toneel van een bende oerdomme kinderen.
Net zoals ik mij er niets van aantrek dat een groepje kinderen mijn naam opneemt in hun nieuwe alien-fan-club zonder het mij te vragen,
zo trek ik mij ook niets aan van het groepje kinderen dat mijn naam heeft opgenomen in het lijstje van "kinderen van God" of hoe je dat ook wil noemen.

Ik ben volwassen genoeg om mij daarboven te zetten.

Mijn raad is dus: doe zoals mij en steek uwe kostbare tijd er toch niet in in al die zever

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 3 mei 2010 om 23:17.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 00:27   #7
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Kan uw doop niet ongedaan gemaakt worden als je bekeert tot de islam ? Of indien je bvb satanist word ? Want dan behoor je toch tot een andere geloofsgemeenschap ?

Laatst gewijzigd door den dinges : 4 mei 2010 om 00:28.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 09:05   #8
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Of je nu "officieel" een Christen bent of niet, en of je al dan niet in dat register staat is puur een psychologisch probleem.
Ikzelf ben Atheïst en voor mij is dat register geen fluit waard, en ik trek mij er ook nix van aan of ik nu in die lijst sta of niet.

Het is allemaal komedie / toneel van een bende oerdomme kinderen.
Net zoals ik mij er niets van aantrek dat een groepje kinderen mijn naam opneemt in hun nieuwe alien-fan-club zonder het mij te vragen,
zo trek ik mij ook niets aan van het groepje kinderen dat mijn naam heeft opgenomen in het lijstje van "kinderen van God" of hoe je dat ook wil noemen.

Ik ben volwassen genoeg om mij daarboven te zetten.

Mijn raad is dus: doe zoals mij en steek uwe kostbare tijd er toch niet in in al die zever
Dat is niet helemaal waar wat u daar zegt. De Katholieke Kerk in België blijft immers subsidies trekken op basis van haar 'ledental', en vermits eens gedoopt altijd gedoopt, blijven ze dus geld voor u opstrijken, of u dat nu wil of niet. De huidige situatie is uiteraard onaanvaardbaar, de wetgeving dient hierover verandert te worden. Het is nogal absurd dat de Kerk 97 % van de subsidies voor de levensovertuiging blijft krijgen, terwijl slechts een goede 10 % van de bevolking nog praktiserend katholiek is (regelmatig naar de zondagsmis gaan, aan kerkelijke rituelen deelnemen, ...).

Als atheïst zijnde stoort me dit enorm. Probleem zijn voor mij niet zozeer de mensen die actief trachten deel te nemen aan de katholieke geloofsbelevenis, iedereen heeft voor mij het recht zijn geloof te belijden als dit aan anderen niets opdringt. Wat me wel mateloos ergert zijn de zogenaamde 'gelegenheidskatholieken', m.a.w. hypocrieten zonder ruggengraat die om niet-geloofsredenen er toch voor kiezen zich tot de Kerk te begeven. Helaas vormt dit nog steeds het meerendeel van onze bevolking. Ondanks het feit dat ze de zondagsmis (te lui om op zondag vroeg uit hun bed te komen ?), biechten, vasten en andere kerkelijke gebruiken de rug hebben toegekeerd, blijven ze op bepaalde cruciale levensfasen onder de hoede van de Kerk of zorgen ervoor dat hun kinderen officieel deel gaan uitmaken van de katholieke gemeenschap. Zo worden nog steeds 68 % van de kinderen gedoopt, doet de meerderheid nog steeds zijn communie, trouwt nog meer dan 50 % voor de pastoor en zijn de kerkelijke begrafenissen in de meerderheid. Waarom deze aantallen zo hoog blijven, heeft verschillende verklaringen. Vaak zijn daar belachelijke redenen bij, zoals 'de familie heeft het graag' of willen mensen toch maar die conservatieve tante tevreden stellen, waarvan ze hopen ergens in haar testament vernoemd te worden. Anderen blijven formeel aanhankelijk uit 'gewoonte', voor de ceremonies of omdat bijvoorbeeld de kinderen op een katholieke school zitten (communie laten doen is dan bijna een plicht). Het is overigens ook nogal tekenend dat 72 % van de leerlingen naar een katholieke school gaat en dat één van onze twee grote Vlaamse universiteiten van katholieke strekking is.

Het is in feite de massa zonder ruggengraat die ervoor zorgt dat De Kerk in Vlaanderen een machtig instituut blijft, ondanks de geloofsafval in de praktijk. Maar zolang er geld binnenkomt is er macht en invloed. Over de lonen voor de (seculiere) clerus hoeft de Belgische Kerk zich weinig aan te trekken, want dat komt op rekening van de gemeentes, dit in tegenstelling tot vele van onze buurlanden waar de geloofsgemeenschappen zelf moeten opdragen voor de bezoldiging van hun priesters.

Jonge mensen die overtuigd zijn van het niet-bestaan van God en akkoord zijn dat de macht van het instituut Katholieke Kerk moet worden ingeperkt, kunnen hun overtuiging kracht bijzetten door niet meer voor de Kerk te huwen, hun (toekomstige) kinderen niet meer te laten dopen, bij voorkeur hun kinderen geen Katholieke Godsdienst op school te laten volgen (hoewel dit in het 'vrij' onderwijs vaak onmogelijk is) en zich later niet in de kerk te laten begraven. Dit is in het huidige systeem de enige manier om de macht en invloed van Rome op ons dagelijks leven in te perken. Want hoewel de meeste mensen de Paus een zeveraar vinden en een niet-realistische reactionair, steunen ze hem impliciet door deel uit maken van de Katholieke Kerk.

Nogmaals, ik heb niets tegen mensen die oprecht geloven (in wat dan ook) en deze leer in privésfeer willen belijden, uiteraard steeds zonder anderen te schaden. Ik heb wel iets tegen het Instituut Kerk als regulerende machtsbasis en de uitoefenaar van machtsmisbruik. Of ze het nu willen of niet, de mensen zonder eigen ruggengraat blijven als 'meelopers' de Paus en zijn gevolg ondersteunen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 10:32   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ontdopen onmogelijk
Begin je dan misschien te ontvormen.

Want ontscheiden, dat gaat ook al niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 10:36   #10
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Katholieke Kerk in België blijft immers subsidies trekken op basis van haar 'ledental'
Niks van. De Kerk krijgt haar subsidies op basis van grondwetsartikel 181, en dat heeft niks met ledental te maken...

Zou ook wel eens aangepast mogen worden.
Oud 4 mei 2010, 10:47   #11
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar wat u daar zegt. De Katholieke Kerk in België blijft immers subsidies trekken op basis van haar 'ledental', en vermits eens gedoopt altijd gedoopt, blijven ze dus geld voor u opstrijken, of u dat nu wil of niet. De huidige situatie is uiteraard onaanvaardbaar, de wetgeving dient hierover verandert te worden. Het is nogal absurd dat de Kerk 97 % van de subsidies voor de levensovertuiging blijft krijgen, terwijl slechts een goede 10 % van de bevolking nog praktiserend katholiek is (regelmatig naar de zondagsmis gaan, aan kerkelijke rituelen deelnemen, ...).
Dat is waar wat jij zegt. Maar daarom vind ik ook dat het de taak is van de regering ( de uitdeler van onze centen ) om heel dat systeem eens goed uit te kuisen.
==> Een totaal nieuw register opstarten vanaf 0, waarbij alle gelovigen zich opnieuw moeten aanmelden bij hun specifieke religie.

Je kan niet vragen aan de ongelovigen, die tegen hun wil zijn ingeschreven, om alle moeite te nemen om zich uit te schrijven. Dat is de wereld op zijn kop vind ik.

De overheid deelt de centen uit, dus de overheid moet dit regelen. ( ok, een andere mogelijkheid is dan nog altijd dat ze de Kerk verplichten om een "verwijder" knop toe te voegen aan hun register.
Oud 4 mei 2010, 10:53   #12
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals, het bedrag is niet gebaseerd op ledental...

(En kun je mij eens uitleggen hoe je 'strategisch' stemt, als je niet kunt weten hoe die 9.999.999 anderen zullen stemmen ?)
Oud 4 mei 2010, 11:35   #13
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Niks van. De Kerk krijgt haar subsidies op basis van grondwetsartikel 181, en dat heeft niks met ledental te maken...

Zou ook wel eens aangepast mogen worden.
90% van 590 miljoen dacht ik?
De verdeelsleutel zie ik echter niet staan. Wie beslist die?
Citaat:
§ 1

De wedden en pensioenen van de bedienaren der erediensten komen ten laste van de Staat; de daartoe vereiste bedragen worden jaarlijks op de begroting uitgetrokken.
§ 2

De wedden en pensioenen van de afgevaardigden van de door de wet erkende organisaties die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele levensbeschouwing, komen ten laste van de Staat; de daartoe vereiste bedragen worden jaarlijks op de begroting uitgetrokken.

Laatst gewijzigd door Cdude : 4 mei 2010 om 11:37.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 12:10   #14
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Er is geen verdeelsleutel : de bedienaren worden betaald, voil�* tout.
Oud 4 mei 2010, 16:24   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Tegenwoordig is het een hype, maar ik ben al meer dan 3 jaar geleden uitgetreden uit de kerk.

Nu blijkt dat je niet wordt geschrapt uit het dooprgister. Er wordt gewoon een soort "aantekening" gemaakt dat je niet meer bij de kerk wil horen.

Nu vraag ik me af (vooral aan juristen gericht) of het -theoretisch- mogelijk zou zijn via de wet op de privacy (of iets gelijkaardigs) te eisen dat je effectief wordt geschrapt?

Lijkt me een interessante discussie. Als blijkt dat dit in theorie zou kunne, denk ik dat ik nog eens een aangetekend schrijven ga verzenden
Flamingant. Zou je niet beter wat gaan vogelen met je vrouw op de vaticaanse stranden ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 19:00   #16
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht

Die "aantekening" of beter "randvermelding" houdt in dat je niet langer lid bent van de Katholieke Kerk zo duidelijk is dat, dus dat is juist wel een schrapping. Meer kunnen ze niet doen.
Trouwens, hoe kom je hier met de wet van de privacy aandraven? De wet van de privacy komt hier helemaal niet van toepassing.
Oud 4 mei 2010, 19:05   #17
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Allez, ik zal het foldertje nog eens posten:

http://www.vub.ac.be/vo/images/ontdopingsfolder.pdf

Of van op de website van de Studiekring Vrij Onderzoek:

"Opmerking: uit de kerk treden heeft geen rechtstreekse invloed op de financiering van de rooms-katholieke kerk. Zoals u in de folder kunt lezen wordt deze berekend op het aantal inwoners."
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 19:07   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

ah, maakt toch niets uit .
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 19:30   #19
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar wat u daar zegt. De Katholieke Kerk in België blijft immers subsidies trekken op basis van haar 'ledental', en vermits eens gedoopt altijd gedoopt, blijven ze dus geld voor u opstrijken, of u dat nu wil of niet.
Helemaal niet waar! De kerk krijgt géén subsidie's op basis van het aantal gelovigen. Trouwens het exacte cijfer is gewoon niet bij te houden omdat er geen digitale database bestaat met alle ingeschreven dopelingen, en dopelingen die afvallen door sterfte of schrapping, dus met exacte cijfers werken zou onmogelijk zijn, omdat men nooit een exacte cijfer heeft.
"Eens gedoopt altijd gedoopt", is ook weer zo'n idiote term die gewoon niet zou mogen bestaan. Een echte atheïst zou dit nooit mogen gebruiken of hij is geen atheïst.
Wat houdt een doop in? Het is een sacrament, waar men teksten uit de bijbel ratelt, en wat 'gewijd water' over het kopje vh kind giet. Dat is het doopsel en dat 'kan niet ongedaan gemaakt worden'. Een echte gelovige houdt aan de symboliek en die kan idd volgens hem niet ongedaan gemaakt worden.Een ongelovige hecht helemaal geen waarde aan dat schouwspel en klasseert het als waardeloze poppenkast.
Het enige, werkelijke, officieele gegeven dat iemand lid maakt van de Katholieke Kerk is de doopakte. De doopakte vermeld dus de datum en plaats van het doopsel en de betrokkenen. Als daar een randbemerking wordt gemaakt van de de betreffende gedoopte wenst/eist dat hij niet langer lid is van de RKK, wel dan is hij geen lid meer van de RKK.
Vanaf die randbemerking er staat, behoor je niet meer tot de RKK punt.

Citaat:
De huidige situatie is uiteraard onaanvaardbaar, de wetgeving dient hierover verandert te worden. Het is nogal absurd dat de Kerk 97 % van de subsidies voor de levensovertuiging blijft krijgen, terwijl slechts een goede 10 % van de bevolking nog praktiserend katholiek is (regelmatig naar de zondagsmis gaan, aan kerkelijke rituelen deelnemen, ...).

Als atheïst zijnde stoort me dit enorm.
Je stoort je aan dingen die er niet zijn want de RKK krijgt dus geen subsidie's naar het aantal gelovigen. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat aan de subsidie's eens iets mag aan gedaan worden. Voor mijn part worden die duchtig teruggeschroefd.
Citaat:
Probleem zijn voor mij niet zozeer de mensen die actief trachten deel te nemen aan de katholieke geloofsbelevenis, iedereen heeft voor mij het recht zijn geloof te belijden als dit aan anderen niets opdringt. Wat me wel mateloos ergert zijn de zogenaamde 'gelegenheidskatholieken', m.a.w. hypocrieten zonder ruggengraat die om niet-geloofsredenen er toch voor kiezen zich tot de Kerk te begeven. Helaas vormt dit nog steeds het meerendeel van onze bevolking. Ondanks het feit dat ze de zondagsmis (te lui om op zondag vroeg uit hun bed te komen ?), biechten, vasten en andere kerkelijke gebruiken de rug hebben toegekeerd, blijven ze op bepaalde cruciale levensfasen onder de hoede van de Kerk of zorgen ervoor dat hun kinderen officieel deel gaan uitmaken van de katholieke gemeenschap. Zo worden nog steeds 68 % van de kinderen gedoopt, doet de meerderheid nog steeds zijn communie, trouwt nog meer dan 50 % voor de pastoor en zijn de kerkelijke begrafenissen in de meerderheid. Waarom deze aantallen zo hoog blijven, heeft verschillende verklaringen. Vaak zijn daar belachelijke redenen bij, zoals 'de familie heeft het graag' of willen mensen toch maar die conservatieve tante tevreden stellen, waarvan ze hopen ergens in haar testament vernoemd te worden. Anderen blijven formeel aanhankelijk uit 'gewoonte', voor de ceremonies of omdat bijvoorbeeld de kinderen op een katholieke school zitten (communie laten doen is dan bijna een plicht). Het is overigens ook nogal tekenend dat 72 % van de leerlingen naar een katholieke school gaat en dat één van onze twee grote Vlaamse universiteiten van katholieke strekking is.
Wel dat is een heel goede reden vind ik/ De traditie. Traditie's. Je bent daarom helemaal geen hypocriet zonder ruggengraat. Ik geloof helemaal niet, maar indien ik zou trouwen, en kinderen krijgen, en sterven, dan zullen steeds huwelijken,, doopsels en begrafenissen plaatsvinden. Hoewel ik de laatste tijd daar toch wel wat begin aan te twijfelen; de jongste schandalige gebeurtenissen hebben ook mij wat gedistantieerd van de RKK.
Citaat:
Het is in feite de massa zonder ruggengraat die ervoor zorgt dat De Kerk in Vlaanderen een machtig instituut blijft, ondanks de geloofsafval in de praktijk. Maar zolang er geld binnenkomt is er macht en invloed. Over de lonen voor de (seculiere) clerus hoeft de Belgische Kerk zich weinig aan te trekken, want dat komt op rekening van de gemeentes, dit in tegenstelling tot vele van onze buurlanden waar de geloofsgemeenschappen zelf moeten opdragen voor de bezoldiging van hun priesters.

Jonge mensen die overtuigd zijn van het niet-bestaan van God en akkoord zijn dat de macht van het instituut Katholieke Kerk moet worden ingeperkt, kunnen hun overtuiging kracht bijzetten door niet meer voor de Kerk te huwen, hun (toekomstige) kinderen niet meer te laten dopen, bij voorkeur hun kinderen geen Katholieke Godsdienst op school te laten volgen (hoewel dit in het 'vrij' onderwijs vaak onmogelijk is) en zich later niet in de kerk te laten begraven. Dit is in het huidige systeem de enige manier om de macht en invloed van Rome op ons dagelijks leven in te perken. Want hoewel de meeste mensen de Paus een zeveraar vinden en een niet-realistische reactionair, steunen ze hem impliciet door deel uit maken van de Katholieke Kerk.

Nogmaals, ik heb niets tegen mensen die oprecht geloven (in wat dan ook) en deze leer in privésfeer willen belijden, uiteraard steeds zonder anderen te schaden. Ik heb wel iets tegen het Instituut Kerk als regulerende machtsbasis en de uitoefenaar van machtsmisbruik. Of ze het nu willen of niet, de mensen zonder eigen ruggengraat blijven als 'meelopers' de Paus en zijn gevolg ondersteunen.
Man erger je niet het probleem zal wel vanzelf oplossen. O nee, niet alleen vanzelf, maar deels de Kerk zelf brengt zichzelf ten valle door al zijn zware misstappen (pedofilie en domme uitspraken, gepleegd door de bedienaars).
Oud 4 mei 2010, 19:44   #20
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Dat is waar wat jij zegt. Maar daarom vind ik ook dat het de taak is van de regering ( de uitdeler van onze centen ) om heel dat systeem eens goed uit te kuisen.
==> Een totaal nieuw register opstarten vanaf 0, waarbij alle gelovigen zich opnieuw moeten aanmelden bij hun specifieke religie.

Je kan niet vragen aan de ongelovigen, die tegen hun wil zijn ingeschreven, om alle moeite te nemen om zich uit te schrijven. Dat is de wereld op zijn kop vind ik.

De overheid deelt de centen uit, dus de overheid moet dit regelen. ( ok, een andere mogelijkheid is dan nog altijd dat ze de Kerk verplichten om een "verwijder" knop toe te voegen aan hun register.
Onmogelijk want iedere parochie heeft zijn eigen registers, en dan zijn er nog meer parochie's dan gemeenten.
Maar van die verwijderknop daar heb je een punt.
Ik zou de Kerk verplichten om naast hun register van dopen, gehuwden en overleden mensen, een vierde register aan te maken voor de ontdopelingen.
Voor iedere persoon die specifiek om ontdoping vraagt moet er specifiek een ontdopingsakte zijn, een beetje in de aard van de doopakte, maar dan de tegenhanger. Ik durf wedden dat die registers snel dik zullen worden.

Misschien moet daarvoor geijverd worden? Zou wel een afgang zijn voor Rome.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be