![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Tegenwoordig is het een hype, maar ik ben al meer dan 3 jaar geleden uitgetreden uit de kerk.
Nu blijkt dat je niet wordt geschrapt uit het dooprgister. Er wordt gewoon een soort "aantekening" gemaakt dat je niet meer bij de kerk wil horen. Maar volgens de Kerk ben je nog steeds een lid. Nu vraag ik me af (vooral aan juristen gericht) of het -theoretisch- mogelijk zou zijn via de wet op de privacy (of iets gelijkaardigs) te eisen dat je effectief wordt geschrapt? Lijkt me een interessante discussie. Als blijkt dat dit in theorie zou kunne, denk ik dat ik nog eens een aangetekend schrijven ga verzenden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() misschien past deze topic beter bij "godsdienst en levensovertuiging"
admins/mods mogen dit verplaatsen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Probeer iets uit te steken dat je een excommunicatie oplevert: een persoonlijk schampschrift tegen de paus, gepaard met een ontheiliging van een kerk of zo. (en dan nog, is de doop geen "sacrament" zoals een priesterwijding en het huwelijk er zijn? Ik denk van wel. Dan kan ze volgens kerkelijk recht idd niet ongedaan gemaakt worden.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
of nee, wacht da's bij een andere godsdienst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De katholiek kerk trekt zich inderdaad niets aan van artikel 18 van de universele verklaring van de rechten van de mens.
Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Partijlid
|
![]() Of je nu "officieel" een Christen bent of niet, en of je al dan niet in dat register staat is puur een psychologisch probleem.
Ikzelf ben Atheïst en voor mij is dat register geen fluit waard, en ik trek mij er ook nix van aan of ik nu in die lijst sta of niet. Het is allemaal komedie / toneel van een bende oerdomme kinderen. Net zoals ik mij er niets van aantrek dat een groepje kinderen mijn naam opneemt in hun nieuwe alien-fan-club zonder het mij te vragen, zo trek ik mij ook niets aan van het groepje kinderen dat mijn naam heeft opgenomen in het lijstje van "kinderen van God" of hoe je dat ook wil noemen. Ik ben volwassen genoeg om mij daarboven te zetten. Mijn raad is dus: doe zoals mij en steek uwe kostbare tijd er toch niet in in al die zever ![]()
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch. Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 3 mei 2010 om 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door den dinges : 4 mei 2010 om 00:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als atheïst zijnde stoort me dit enorm. Probleem zijn voor mij niet zozeer de mensen die actief trachten deel te nemen aan de katholieke geloofsbelevenis, iedereen heeft voor mij het recht zijn geloof te belijden als dit aan anderen niets opdringt. Wat me wel mateloos ergert zijn de zogenaamde 'gelegenheidskatholieken', m.a.w. hypocrieten zonder ruggengraat die om niet-geloofsredenen er toch voor kiezen zich tot de Kerk te begeven. Helaas vormt dit nog steeds het meerendeel van onze bevolking. Ondanks het feit dat ze de zondagsmis (te lui om op zondag vroeg uit hun bed te komen ?), biechten, vasten en andere kerkelijke gebruiken de rug hebben toegekeerd, blijven ze op bepaalde cruciale levensfasen onder de hoede van de Kerk of zorgen ervoor dat hun kinderen officieel deel gaan uitmaken van de katholieke gemeenschap. Zo worden nog steeds 68 % van de kinderen gedoopt, doet de meerderheid nog steeds zijn communie, trouwt nog meer dan 50 % voor de pastoor en zijn de kerkelijke begrafenissen in de meerderheid. Waarom deze aantallen zo hoog blijven, heeft verschillende verklaringen. Vaak zijn daar belachelijke redenen bij, zoals 'de familie heeft het graag' of willen mensen toch maar die conservatieve tante tevreden stellen, waarvan ze hopen ergens in haar testament vernoemd te worden. Anderen blijven formeel aanhankelijk uit 'gewoonte', voor de ceremonies of omdat bijvoorbeeld de kinderen op een katholieke school zitten (communie laten doen is dan bijna een plicht). Het is overigens ook nogal tekenend dat 72 % van de leerlingen naar een katholieke school gaat en dat één van onze twee grote Vlaamse universiteiten van katholieke strekking is. Het is in feite de massa zonder ruggengraat die ervoor zorgt dat De Kerk in Vlaanderen een machtig instituut blijft, ondanks de geloofsafval in de praktijk. Maar zolang er geld binnenkomt is er macht en invloed. Over de lonen voor de (seculiere) clerus hoeft de Belgische Kerk zich weinig aan te trekken, want dat komt op rekening van de gemeentes, dit in tegenstelling tot vele van onze buurlanden waar de geloofsgemeenschappen zelf moeten opdragen voor de bezoldiging van hun priesters. Jonge mensen die overtuigd zijn van het niet-bestaan van God en akkoord zijn dat de macht van het instituut Katholieke Kerk moet worden ingeperkt, kunnen hun overtuiging kracht bijzetten door niet meer voor de Kerk te huwen, hun (toekomstige) kinderen niet meer te laten dopen, bij voorkeur hun kinderen geen Katholieke Godsdienst op school te laten volgen (hoewel dit in het 'vrij' onderwijs vaak onmogelijk is) en zich later niet in de kerk te laten begraven. Dit is in het huidige systeem de enige manier om de macht en invloed van Rome op ons dagelijks leven in te perken. Want hoewel de meeste mensen de Paus een zeveraar vinden en een niet-realistische reactionair, steunen ze hem impliciet door deel uit maken van de Katholieke Kerk. Nogmaals, ik heb niets tegen mensen die oprecht geloven (in wat dan ook) en deze leer in privésfeer willen belijden, uiteraard steeds zonder anderen te schaden. Ik heb wel iets tegen het Instituut Kerk als regulerende machtsbasis en de uitoefenaar van machtsmisbruik. Of ze het nu willen of niet, de mensen zonder eigen ruggengraat blijven als 'meelopers' de Paus en zijn gevolg ondersteunen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want ontscheiden, dat gaat ook al niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zou ook wel eens aangepast mogen worden.
![]() |
![]() |
#11 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
==> Een totaal nieuw register opstarten vanaf 0, waarbij alle gelovigen zich opnieuw moeten aanmelden bij hun specifieke religie. Je kan niet vragen aan de ongelovigen, die tegen hun wil zijn ingeschreven, om alle moeite te nemen om zich uit te schrijven. Dat is de wereld op zijn kop vind ik. De overheid deelt de centen uit, dus de overheid moet dit regelen. ( ok, een andere mogelijkheid is dan nog altijd dat ze de Kerk verplichten om een "verwijder" knop toe te voegen aan hun register.
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Nogmaals, het bedrag is niet gebaseerd op ledental...
(En kun je mij eens uitleggen hoe je 'strategisch' stemt, als je niet kunt weten hoe die 9.999.999 anderen zullen stemmen ?)
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
De verdeelsleutel zie ik echter niet staan. Wie beslist die? Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 4 mei 2010 om 11:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Er is geen verdeelsleutel : de bedienaren worden betaald, voil�* tout.
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, hoe kom je hier met de wet van de privacy aandraven? De wet van de privacy komt hier helemaal niet van toepassing.
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Allez, ik zal het foldertje nog eens posten:
http://www.vub.ac.be/vo/images/ontdopingsfolder.pdf Of van op de website van de Studiekring Vrij Onderzoek: "Opmerking: uit de kerk treden heeft geen rechtstreekse invloed op de financiering van de rooms-katholieke kerk. Zoals u in de folder kunt lezen wordt deze berekend op het aantal inwoners." |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ah, maakt toch niets uit .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
|
![]() Citaat:
"Eens gedoopt altijd gedoopt", is ook weer zo'n idiote term die gewoon niet zou mogen bestaan. Een echte atheïst zou dit nooit mogen gebruiken of hij is geen atheïst. Wat houdt een doop in? Het is een sacrament, waar men teksten uit de bijbel ratelt, en wat 'gewijd water' over het kopje vh kind giet. Dat is het doopsel en dat 'kan niet ongedaan gemaakt worden'. Een echte gelovige houdt aan de symboliek en die kan idd volgens hem niet ongedaan gemaakt worden.Een ongelovige hecht helemaal geen waarde aan dat schouwspel en klasseert het als waardeloze poppenkast. Het enige, werkelijke, officieele gegeven dat iemand lid maakt van de Katholieke Kerk is de doopakte. De doopakte vermeld dus de datum en plaats van het doopsel en de betrokkenen. Als daar een randbemerking wordt gemaakt van de de betreffende gedoopte wenst/eist dat hij niet langer lid is van de RKK, wel dan is hij geen lid meer van de RKK. Vanaf die randbemerking er staat, behoor je niet meer tot de RKK punt. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Maar van die verwijderknop daar heb je een punt. Ik zou de Kerk verplichten om naast hun register van dopen, gehuwden en overleden mensen, een vierde register aan te maken voor de ontdopelingen. Voor iedere persoon die specifiek om ontdoping vraagt moet er specifiek een ontdopingsakte zijn, een beetje in de aard van de doopakte, maar dan de tegenhanger. Ik durf wedden dat die registers snel dik zullen worden. ![]() Misschien moet daarvoor geijverd worden? ![]()
![]() |