Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 17:11   #1
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard Duitse huurlingen in Somalië

Volgens recente berichtgeving (o.a. www.hiiraan.com) maar ook elders op het intenet te vinden heeft het Duitse Asgaard concern een deal gesloten met een Somalische krijgsheer. Ongeveer een honderdal voormalige Duitse Bundeswehr soldaten zouden hebben getekend om daar onder auspiciën van Asgaard bepaalde taken voor evenbedoelde krijgsheer Ahmafd Darman uity te voeren - als het verhaal klopt.

Zullen we nu een toename zien van het aantal scheepskapingen. Of wordt Asgaard uit een of ander verzwegen of onbekend subsidiepotje van de UN/EU betaald? Deze operatie gaat al gauw alleen aan operationele kosten meer dan een miljoen per maand kosten.

Het verhaal doet me een beetje denken aan een scenario van Frederick Forsyth, die ook een dergelijke stunt uithaalde met Gambia.

Men neme een lokale bal, en hangt daar een verhaal aan. Ondertussen settled de groep zich in Somalië en rolt het ene na het andere piraten nest op.
Zou op zich een interessante ontwikkeling kunnen zijn. Maar met welke consequenties - zo die er zijn?

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 23 mei 2010 om 17:13.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 18:07   #2
flatliner
Gouverneur

Standaard

Ter info, ze zijn bezig in ;

Afghanistan, Dubai, Croatie, Marocco, somalie, Nigerie, Pakistan en Chad
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 21:16   #3
D'ARTOIS

Standaard

Zoals de Black Boys?
Oud 23 mei 2010, 21:21   #4
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Het wordt leuk als de Somaliërs straks U-boten gaan inzetten tegen westerse schepen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 21:27   #5
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Zoals de Black Boys?
Yep, de europese black boys, maar nog niet zo ver verweven in defensie als black water boys. Vermoeden bestaat wel, dat men in europe niet zo scheutig is om alle banden bloot te leggen. Wij zijn veel beter in verbergen van contacten, en veel beter in ontkennen ervan.

Maar duurde nogal lang voordat het hier in nieuws kwam. Duitsland is gewoon het land waar de firma geregistreerd is. Iedereen uit een NATO - land kan gewoon soliciteren, je vind er dus alle nationaliteiten in terug. Ex special forces of Para's hebben wel een voorkeur.

Officieel een gewone 'close protection' firma.
Oud 23 mei 2010, 21:49   #6
D'ARTOIS

Standaard

Ik had eerder vernomen dat er in Duitsland huurlingen werden gezocht. Maar niet dat ze specifiek voor een Somalische shifta zouden gaan werken.
Mijn belangstelling gaat eigenlijk meer uit naar de financierende kant. Vandaar mijn gedachte aan een Forsyth scenario want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Somaliër de munten heeft om de Duitsers te betalen.
En die zijn niet gek, die verlangen zeer goede garanties. Want te verzekeren zijn die jongens moeilijk - lijkt mij. En voor veel minder dan 6-8 K euro's zullen ze het wel niet doen, denk ik. Dus, wat zit hier achter?
En dan nog wel een contract voor 5 jaar ...... (als de berichtgeving klopt).
Oud 23 mei 2010, 22:11   #7
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik had eerder vernomen dat er in Duitsland huurlingen werden gezocht. Maar niet dat ze specifiek voor een Somalische shifta zouden gaan werken.
Mijn belangstelling gaat eigenlijk meer uit naar de financierende kant. Vandaar mijn gedachte aan een Forsyth scenario want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Somaliër de munten heeft om de Duitsers te betalen.
En die zijn niet gek, die verlangen zeer goede garanties. Want te verzekeren zijn die jongens moeilijk - lijkt mij. En voor veel minder dan 6-8 K euro's zullen ze het wel niet doen, denk ik. Dus, wat zit hier achter?
En dan nog wel een contract voor 5 jaar ...... (als de berichtgeving klopt).
De nummers dewelke ik gehoord heb voor black, is 600 US$ per dag. Maar dat is dan zonder sociale zekerheid ^-^

Je twijfels zijn dus terecht

Officiele legers zijn met hun acties tegen piraterij, denk maar aan de acties van Nederland, en zelfs belgie, door hun wetgeving teveel aan handen en voeten gebonden.

En je hebt ook niet het probleem van de "sympatisanten" van de piraten. Steungroepen dewelke komen protesteren omdat de piraten zulke arme mensen zijn dewelke door het rijke westen gedwongen worden tot zulke acties.
Oud 24 mei 2010, 00:43   #8
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Er lijkt mij geen reden om te geloven dat die steun gegeven wordt om de piraterij tegen te gaan. Het artikel zegt immers niets over die piraterij, maar wel over het (steunen van het) verzet tegen een officieel door het Westen gesteunde regering in de Somalische burgeroorlog. Zowel de Afrikaanse Unie als het Westen steunen daar officieel een 'interimregering', maar beseffen erg goed dat die regering nauwelijks een legitimiteitsbasis heeft, niet onder de Somali's en niet onder de landen van de AU.

In de praktijk lijkt zeker de VS de Ethiopische inval in Somalië te steunen, waarmee het zichzelf in een situatie geplaatst waar het beide zijden van een conflict steunt. Het lijkt dan ook geen toeval dat ook Blackwater/Xe in Somalië actief is (bron). De steun van een privaat Duits bedrijf aan de grootste Somalische oppositieclan lijkt daar wel wat op. Zowel de VS als Duitsland moeten immers beseffen dat die interimregering onmogelijk in het zadel kan blijven zitten. Ik vermoed/gok dat dit soort acties een poging omvat om op goede voet te staan met de toekomstige regering in Somalië.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalresearch, artikel uit 2007
On file are plans - put on hold amid continuing conflicts - for nearly two-thirds of Somalia's oil fields to be allocated to the US oil companies Conoco, Amoco, Chevron and Phillips.
bron

Laatst gewijzigd door Andy : 24 mei 2010 om 00:52.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 00:45   #9
D'ARTOIS

Standaard

@ flatliner

Nu, die gedachten had ik ook aan mijn kant. Dat de betrokken 100 man bedoeld zijn (eventueel) om piratennesten op te rollen. Maar ook dat is een moeilijk scenario.
We weten dat ze (piraten) Amerikaanse en Russische schepen niet meer aanvallen.
De Russen zijn bewapend en schromen niet de lui het hoekje om te helpen.
Idem voor de Amerikanen.
Met name de vissers, de zeeslepers, de kleinere handelsvaartuigen en de cruiseschepen lopen het meeste gevaar.
Het probleem is dat ik zo'n beetje weet hoe het ongeveer werkt: geen enkele scheepvaartonderneming wil dokken voor de veiligheid van de bemanning van hun schepen. Die moeten zich maar zien te redden. Hier is veiligheid geen verkoopargument.
Dus blijft het antwoord openstaan wie betaalt er voor de inzet van de Duitse huurlingen? En wat zijn hun operationele taken.
100 man is niet echt veel, maar uiteraard geen enkele match voor een stel van de pot gerukte shifta's.

Als ze daar nog wat zwaar materieel naar toe bonjouren dan kunnen we uit de kwaliteit van het ingezette materieel opmaken of een of meerdere gouvernementen/overheden een hand in het spel heeft. De keuze van Duitse soldaten is natuurlijk nooit een slechte.
Maar dat een zekere Ahmad Darman ze ingehuurd heeft en betaalt wil er bij mij niet in.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 24 mei 2010 om 00:48.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 09:18   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het risico is inderdaad reeel dat huurlingen zich uiteindelijk keren tegen de belangen van hun eigen "vaderland",omdat die belangen zich zowat iedere vijf jaar wel verleggen .De geschiedenis staat daar vol van.....

Als het waar is dat Duitse huurlingen zich aanbieden om voor een Somalische Krijgsheer te gaan knokken,dan hoop ik dat de Duitse regering hen op staande voet hun Duits Staatsburgerschap,en hun pensioenrechten (en al zeker deze opgebouwd tijdens hun militaire dienst) afpakt.

Het zal rap gedaan zijn met die ongeregelde stoerdoenerij....

Want als straks een paar van die huurlingen gevangen genomen worden door rivaliserende bendes zal het wel weer de Duitse diplomatie,(op kosten van de Duitse belastingbetaler,en gewoonlijk tegen een geheim overeengekomen "extra" prijs die niet uitsluitend in geld uit te drukken is) zijn die de zaak mag oplossen...

EERST,een wettelijk kader scheppen voor huurlingenlegers en hun operaties,of die vlakaf verbieden..

De VS heeft dergelijke semi-wettelijke kaders geschapen voor hun huurlingenlegers.....ik ben niet zo zeker of dit gunstig uitpakt

Laatst gewijzigd door kelt : 24 mei 2010 om 09:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 09:19   #11
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

iedere beroepssoldaat is een huurling.
ik zie het probleem niet
Oud 24 mei 2010, 09:26   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
iedere beroepssoldaat is een huurling.
ik zie het probleem niet
Het grondwettelijk kader van de meeste landen voorziet in strijdkrachten,en de term "huurling" komt daar niet in voor...

In strikt juridische zin hebben officiele legers geen "huurlingen" meer.Ook Franse Legionairs bijvoorbeeld zijn Franse soldaten.

Dat betekent dat zij zich te houden hebben aan Nationale- en Internationale afspraken omtrent oorlogsvoering en behandeling van burgers en krijgsgevangenen.

Die "huurlingen" zullen snel merken dat dit voor hen niet telt.Verschillende Amerikaanse huurlingen zijn in Irak de laatste jaren gruwelijk afgeslacht na gevangenneming....en ik weet niet zo zeker of ik die Iraki's die dat gedaan hebben ongelijk moet geven...

Laatst gewijzigd door kelt : 24 mei 2010 om 09:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 09:55   #13
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Als het waar is dat Duitse huurlingen zich aanbieden om voor een Somalische Krijgsheer te gaan knokken,dan hoop ik dat de Duitse regering hen op staande voet hun Duits Staatsburgerschap,en hun pensioenrechten (en al zeker deze opgebouwd tijdens hun militaire dienst) afpakt.
Focus niet te veel op het Duits. Je vindt er iedere nationaliteit van Europa.

En het bedrijf opereert op wettelijke basis, bodyguard of close protection.
Oud 24 mei 2010, 09:56   #14
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Verschillende Amerikaanse huurlingen zijn in Irak de laatste jaren gruwelijk afgeslacht na gevangenneming
Niet dat de reguliere soldaten beter behandeld werden.
Oud 24 mei 2010, 10:13   #15
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Focus niet te veel op het Duits. Je vindt er iedere nationaliteit van Europa.

En het bedrijf opereert op wettelijke basis, bodyguard of close protection.
Ja, want dankzij de aanwezigheid van onze media in Somalië wordt elke overtreding ongetwijfeld gemeld in het Westen. Zodoende kunnen de eventuele overtreders vervolgd worden.

Als het de bedoeling was om de spelregels te volgen, dan zou men wellicht blauwhelmen ingezet hebben. Dat is in ieder geval een pak efficiënter dan huurlingen in te zetten aan die zijde wiens opmars je via je diplomatie tracht in te dammen.
Oud 24 mei 2010, 10:17   #16
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als het de bedoeling was om de spelregels te volgen, dan zou men wellicht blauwhelmen ingezet hebben. Dat is in ieder geval een pak efficiënter dan huurlingen in te zetten aan die zijde wiens opmars je via je diplomatie tracht in te dammen.
Vertel het eens aan de tutsis, jouw mening over de "eficiënte" blauwhelmen.
Oud 24 mei 2010, 10:20   #17
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Vertel het eens aan de tutsis, jouw mening over de "eficiënte" blauwhelmen.
Sterk argument.

Edit: Niets te zeggen op het tweede deel van die zin?

Laatst gewijzigd door Andy : 24 mei 2010 om 10:22.
Oud 24 mei 2010, 10:22   #18
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Sterk argument.
Dank U.
Oud 24 mei 2010, 10:25   #19
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Dank U.
- De VN kan wel degelijk een stabilisator zijn, en was dat ook in Ruanda.

- Je hebt niet geantwoord op de schijnbare tegenstelling in het steunen van twee strijdende facties terwijl dat Westen (volgens u dan toch) steeds opnieuw naar de meest propere en meest efficiënte manier van oorlogvoering zoekt. Hoe past steun aan de interimregering en steun aan het verzet tegen die interimregering in een land dat een van de zwaarste humanitaire crisissen meemaakt in haar geschiedenis, in zo'n propere en efficiënte oorlog?

Laatst gewijzigd door Andy : 24 mei 2010 om 10:26.
Oud 24 mei 2010, 10:45   #20
D'ARTOIS

Standaard

@ Andy - Kelt

Dusd verzeilen we toch in een Forsyth scenario - waar het uitsluitend om commerciële belangen gaat en niet zozeer om die van de politiek.

Of, anders gezegd - eerst het politieke deel regelen, daarna komt het commerciële deel vanzelf. Of er in realiteit olie in Somalië is valt nog te bezien, ondenkbaar is het echter niet.
Om 100 ex BDW soldaten te recruteren zie ik niet als een probleem. Wel hun betaling en logistiek die onvermijdelijk meekomt.
De hele "horn of Africa" is een rattennest bij uitstek en is al eens uitvoerig beschreven in het gelijknamige boek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be