![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() 1/ Koopt u soms biologische voeding of hebt u er ooit gekocht?
2/ Waarom doet u dat? 3/ Denkt u dat het beter is voor uw gezondheid? 4/ Denkt u dat het beter is van smaak en kwaliteit? 5/ Denkt u dat het beter is voor het milieu? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
zijn minder pesticiden en minder synthetische meststoffen niet beter zijn voor ´t milieu ?
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
jazeker 2/ Waarom doet u dat? Vele malen beter, en nog goedkoper ook! 3/ Denkt u dat het beter is voor uw gezondheid? Absoluut! ik hoef die Monsanto shit met soja en GM food absoluut niet! 4/ Denkt u dat het beter is van smaak en kwaliteit? Dee denk ik niet dat weet ik doordat het beter van smaak en kwaliteit is! 5/ Denkt u dat het beter is voor het milieu?[/quote] Mischien wel, maar dat is niet mijn overweging. Op de allereerste plaats ivm gezondheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anderzijds zijn schimmels in de bio-landbouw in ons nat landje zeer slecht onder controle te houden. Dat is de reden dat ik na vele jaren mijn tomaten te zien wegrotten nu wel een (zacht, snel afbreekbaar) anti-schimmelmiddel gebruik. Overigens gebruikt(e) de bio-landbouw ook bestrijdingsmiddelen, van vrij onschuldige tot (voor bijen) gevaarlijke en tot voor een paar jaar tegen schimmels koperzouten, nu verboden. Ook om hout te preserveren maakt men (nog steeds) gebruik van houtteer, niet bepaald het meest milieuvriendelijke en gezonde goedje... Het grootste nadeel van de bio-landbouw is dat men voor eenzelfde opbrengst, afhankelijk van het gewas, gemiddeld 20% meer landbouwgrond nodig heeft. Dat is met een (nog steeds) groeiende bevolking in de ontwikkelingslanden een serieus milieunadeel. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2010 om 13:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gezondheid is meegenomen (geen dokterskosten, maar is natuurlijk geen bewijs) Citaat:
Beetje googlen... Citaat:
Maar als Eurotoques, de Europese vereniging van topkoks, er voor kiest, zal er toch wel iets van aan zijn, vermoed ik. Maar ik ga vooral af op mijn eigen smaak. Vers fruit, groenten, brood en melk kan ik niet-bio niet over m'n lippen krijgen. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Die lagere opbrengst is er inderdaad, bij ons. In de meeste ontwikkelingslanden is de opbrengst net hoger. Volgens de FAO zou het geen probleem zijn om een wereldbevolking van 10-12 miljard te voeden met bio. (Uit het hoofd uit een recent rapport. Vergeef me als ik er een miljardje naast zit ; - ) Interessant voorbeeld is het Egyptische Sekem-initiatief. Ondertussen uitgegroeid tot hét voorbeeldproject voor het vruchtbaar maken van de woestijn in Noord-Afrika. Reeds 800+ bio-bedrijven in Egyte alleen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zal zelf ook eens antwoorden. Ik koop regelmatig biologisch voedsel, vooral fruit en groenten. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat het beter voor het milieu zou zijn (wat overigens ook vrij logisch is ), maar ook met dierenwelzijn, gezondheid en duurzaamheid. Mensen die boeren met respect voor milieu, dier en de consument, daar betaal ik graag wat meer voor.
Ik meen ook wel dat het gezonder is. Er zijn reeds verschillende studies gedaan waarbij men de stalen onderzoekt op voedingswaarde en waarbij biologische voeding min of meer gelijkaardig aan klassiek geteelde voeding blijkt te zijn. Dus concludeert men, is bio niet beter en betaal je daar teveel voor. Wel eigelijk interesseert mij die voedingswaarde niet zo erg, wel de aanwezigheid van schadelijke producten zoals residu’s van pesticiden enz. en net daar schenkt men nauwelijks aandacht aan. Men minimaliseert de effecten van de pesticiden, maar niemand kent de gevolgen van de opstapeling van die zware, nauwelijks afbreekbare giftstoffen in het lichaam op lange termijn. Vooral kinderen zijn net hypergevoelig aan die gifstoffen. Ook mag men geen antibiotica preventief gebruiken en bij de verwerking van de producten worden geen chemische additieven zoals kleur-, geur – en smaakstoffen, bewaarmiddelen en andere rommel gebruikt die mijn inziens helemaal niet gezond zijn (spelen ook een rol bij allergieën vb ). Door de afwezigheid van die producten krijg je ook meer de natuurlijke smaak van die producten. Ik kies dan ook graag voor een biologische wijn vb. Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...sticiden.dhtml Laatst gewijzigd door Blue Sky : 18 maart 2010 om 19:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) misleid, denkend dat dat beter was 3) is het zeker niet. Vaak worden er in de biologische kweek derivaten gebruikt van o.a. zink om zodanig insekten en parasieten te verjagen. Het is idd geen insekticide, maar de gezondheidsimplicaties op langere termijn zijn des te onzekerder 4) neen 5) ja. Het is duurder, dus minder grootschalig
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U wijst nu op één ding ( gebruik van Zink en Koper ); wat met die antibiotica en al die chemische toevoegingen in verwerkte producten? Bent u er zeker van dat u nu zelf niet misleid bent? Je mag tenslotte ook niet vergeten dat de klassieke landbouw, die nog steeds veel groter is, en de bedrijven die al die bestrijdingsmiddelen produceren er uiteraard alles aan zullen doen om de effecten van hun producten te minimaliseren en de biolandbouw in diskrediet te brengen om voor de hand liggende redenen. Lees dit maar eens na; http://www.volkskrant.nl/economie/ar..._veel_gezonder |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Lokaal Raadslid
|
ooit wel, maar niet speciaal 2/ Waarom doet u dat? Iedereen moet eten, nietwaar 3/ Denkt u dat het beter is voor uw gezondheid? niet speciaal, ik heb zelfs reportages gezien waar niet biologisch geteelde groeten/ fruit evenveel tot meer vitamines bevatten. 4/ Denkt u dat het beter is van smaak en kwaliteit? niet zozeer, ik denk eerder dat het een hype is. 5/ Denkt u dat het beter is voor het milieu? Ik koop bij een kleine groentenhandelaar ( feit van de kleine handelaars te steunen) en vooral groeten en fruit van oorsprong uit belgie. Ik denk dat dat milieuvriendelijker is dan bio groenten en fruit uit spanje of zo te importeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Voor groenten en fruit ben ik voor 90% zelfbedruipend..
Ik gebruik zo min mogelijk chemische middelen maar ben niet radicaal..liever een keertje de kolen sproeien dan geen kolen.. Voor vleeswaren of andere bewerkte voedingsmiddelen wordt er geen rekening gehouden met biolabels of niet.. Enkel met een halal keurmerk ![]() Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 19 maart 2010 om 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb de laatste jaren de evolutie van de bio-landbouw niet meer zo gevolgd, maar als dat inderdaad betere opbrengsten geeft in droge gebieden, dan is dat zeker een pluspunt. Ik kan me voorstellen dat dat klopt, omdat het water veel beter wordt vastgehouden door meer organische bestanddelen in de grond, en verdamping wordt tegengegaan door mulching (bedekken van de grond met organisch materiaal). Hoewel experimenten met gemalen plastiekafval (!) ook veelbelovend waren (ook minder waterverdamping en op redelijke termijn afgebroken)... 20% minder opbrengst bij ons hier is niet zo'n ramp, gezien we toch al overproduktie hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Een uitzonderlijk geval werd beschreven door Bruce N. Ames (van de Ames kankertest): een zeer ziekteresistente seldersoort had 8 keer meer natuurlijk psoraleen in zich, maar alleen al door aanraking (en daaropvolgende bestraling met zonlicht) gaf dat een soort brandblaasjes die wekenlang aanhielden. Die seldersoort werd uiteraard van de markt gehaald. Alle in de huidige klassieke landbouw gebruikte pesticiden en herbiciden zijn (relatief) snel afbreekbaar en geven géén bio-accumulatie (in tegenstelling tot bv. solanine uit aardappelen, waar we slechts op een factor 10 van de giftige dosis zitten bij verfente aardappeleters). Qua (on)gezondheidseffect geven synthetische pesticiden minder dan 0,01% van wat de natuurlijke pesticiden vertegenwoordigen in fruit of groenten. Tenslotte is er véél meer overgevoeligheid van kinderen (en volwassenen) voor natuurlijke stoffen (pinda's, melk- en kippe-eiwit, stuifmeel, natuurrubber,...) dan voor eender welk van de synthetische pesticiden... Dit is géén pleidooi voor de klassieke landbouw, maar men moet "natuurlijke" stoffen niet anders (en als beter) bekijken dan synthetische, alleen maar omdat ze natuurlijk zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Ja
Om me (degelijk) te voeden Ja Ja Ja
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een oom en tante in België die ''biologisch dynamisch'' (zogenaamd het diervriendelijkste wat er is) boeren. Nu, die koeien zitten gewoon het hele jaar door aan de ketting, hoor. De EU gaat daar echt niet lopen controleren om te kijken of de subsidiekraan wat verder dicht kan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het aantal BD-bedrijven in België is erg beperkt. In Vlaanderen is er geen enkele met koeien (behalve 2 zorginstellingen met boerderij-annex). Heeft u Waalse familie? (Daar is het aantal ook op één hand te tellen.) Ik vrees dat u wat verzint. Of het verschil tussen BD en bio niet kent... |
|
![]() |
![]() |