Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2010, 17:35   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard Leterme tegen Merkel: ''Je moet je bek houden''

BRUSSEL - De Belgische demissionaire premier Yves Leterme vraagt de Duitse bondskanselier Angela Merkel en anderen om voorlopig te zwijgen over de euro en Griekenland.

http://www.nu.nl/economie/2248217/le...jgen-euro.html

Doordat Merkel vrijdag zei dat het succes van de omvangrijke reddingsoperatie nog niet verzekerd is, kelderden de koersen van de euro en aandelen.
''We hebben als eurolanden afspraken gemaakt. Het debat moet voleindigd zijn, het moet afgesloten worden. We moeten niet zoals Merkel nog twijfel opwerpen over de uitvoerbaarheid ervan'', zei Leterme zondag in het Vlaamse tv-programma De Zevende Dag.

Hij herinnerde eraan dat Belgische Kamerleden vroeger zelfs strafbaar waren als ze de Belgische frank in diskrediet brachten.

De regeringsleiders van de eurolanden hebben vorige zondag voor 750 miljard euro aan garanties afgegeven om noodlijdende eurolanden te helpen. Desondanks noemde Merkel de situatie in Europa vrijdag ''zeer zeer ernstig'' en succes ''nog niet verzekerd''.

Topman Josef Ackermann van Deutsche Bank zei bovendien dat hij eraan twijfelt of Griekenland ook na de miljardensteun van Europa en het IMF wel zijn schulden zou afbetalen.

De euro zakte daardoor vrijdag tot onder de 1,24 dollar. Vele aandelenbeurzen in Europa beleefden een slechte dag: de AEX zakte ruim 3 procent naar 327 punten.

Guy Verhofstadt, fractieleider van de liberalen in het Europees Parlement, haalde zondag eveneens uit naar de uitspraken van Merkel. ''Dat was niet zo'n verstandige uitspraak van de bondskanselier'', zei hij in tv-programma Buitenhof.

''Als degenen die het akkoord in vijf maanden hebben opgesteld twijfel gaan zaaien over de haalbaarheid, dan halen ze het akkoord onderuit. Laten we maar stoppen met het gekakel van regeringsleiders.''

Verhofstadt verdedigde verder plannen om een Europees economisch bestuur te vormen, zodat niet langer elk EU-land nog zelf een eigen koers kan kiezen. Hij wil ook sancties voor landen die zich niet aan het Brusselse begrotingsbeleid houden.

Verhofstadt steunt ook het idee dat Europa de nationale begrotingen van landen kan meebepalen, nog voor de presentatie bij bijvoorbeeld Prinsjesdag. De Finse liberale EU-commissaris Olli Rehn (Monetaire en Economische Zaken) deed daartoe recent een voorstel.

De Belgische oud-premier, bekend om zijn pleidooi voor een Verenigde Staten van Europa, brak opnieuw een lans voor Europese belastingen en grensoverschrijdende kieslijsten voor het Europees Parlement.

Met andere woorden: ''Duitsland heeft het hulppakket en het geldsmijten niet kunnen tegenhouden; nu moet je je verlies nemen en je bek houden''. Ik word hier zo kwaad van dat voor mijn part de euro weg mag, en we liever samen met Duitsland en andere landen die een stabiele munt willen iets regelen. Euromark anyone?

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 mei 2010 om 17:36.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 08:22   #2
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Merkel is min of meer democratisch verkozen. Trichet is dat niet.

Ik zou ermee kunnen leven dat democratisch verkozen politici de munt niet in discrediet mogen brengen, als degenen die ons leven zo ingrijpend beïnvloeden dat van hun fiat gedeeltelijk onze koopkracht en levensstandaard afhangt, verantwoording verschuldigd waren aan het volk. Quod non.

Bovendien wordt hier "am Symptom kuriert". Wat is dat voor een munt, als ze door uitspraken van politici aan het wankelen kan worden gebracht? Dat zoiets überhaupt mogelijk is, bewijst dat onze salarissen, uitkeringen enz. worden uitbetaald in iets wat zijn waarde aan vertrouwen ontleent, aan het geloof dat de keizer werkelijk nieuwe kleren aan heeft.

Tenslotte is het niet erg serieus, verkozen politici de mond te willen snoeren terwijl de via ondoorzichtige procedures, if you will forgive the overstatement, aan de macht gekomen leiding van de ECB wél uitspraken over de euro zou mogen doen, zónder daarop te worden afgerekend door de kiezer.

Als iets het volk zou moeten toebehoren, is het wel de munt. Een onafhankelijke ECB is niets anders dan een ECB waarvan we niet goed weten van wie ze afhankelijk is, maar in ieder geval niet van ons afhankelijk is.

Al bij al vergalopperen deze Belgische politici zich dus, en alweer in antidemocratische zin.
Oud 17 mei 2010, 10:20   #3
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Door het akkoord 5 dagen nadat ze daarvoor haar fiat heeft gegeven af te breken bewijst Merkel dat ze geen faire politieke partner is die tevens haar eigen geloofwaardigheid onderuit haalt.
Teacher was ook een harde tante maar eens ze haar woord had gegeven kwam ze daar niet op terug.
Het negatieve beeld dat ik van haar had na het Opel debacle wordt hiermee alleen maar bevestigd.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 10:57   #4
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Een onafhankelijke ECB is niets anders dan een ECB waarvan we niet goed weten van wie ze afhankelijk is, maar in ieder geval niet van ons afhankelijk is.
Wederom een geweldige zin!

Je bent in vorm, Kodo.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:11   #5
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

tja ik ben het met merkel eens kwa landen uit de euro gooien, die hebben het zoals de grieken helemaal aan zich zelf te danken. en dan gaat leterme die nog geen 1 regering heeft kunnen afmaken zeggen dat merkel als belangrijkse europese economie niks mag zeggen ?? komaan leterme = flapdrol
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:31   #6
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Leterme en Verhofstadt hebben hier een punt. Als je ziet hoe hypergevoelig de beurzen reageren op de minste speculatie, is dit wel erg kortzichtig van ons Mädchen.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:36   #7
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, dat trekt echt op niets. Eerst miljarden pompen (akkoord, tegen haar zin) en dan het boeltje een beetje gaan afbreken. Hoe lomp kan iemand zijn zeg.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:54   #8
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

en Merkel lachte is en deed rustig verder.
je denkt toch niet dat ze zal luisteren naar 2 'Belgjes'
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 12:42   #9
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en Merkel lachte is en deed rustig verder.
je denkt toch niet dat ze zal luisteren naar 2 'Belgjes'
neen, waarschijnlijk niet maar de Duitse beleggers en ondernemers die door haar uitspraken geld verliezen lusten haar nu wel rauw.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 12:55   #10
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Met andere woorden: ''Duitsland heeft het hulppakket en het geldsmijten niet kunnen tegenhouden; nu moet je je verlies nemen en je bek houden''. Ik word hier zo kwaad van dat voor mijn part de euro weg mag, en we liever samen met Duitsland en andere landen die een stabiele munt willen iets regelen. Euromark anyone?
Het zijn jouw hypocriete verkopertjes die verantwoordelijk zijn, niet het Griekse volk. Het Europese reddingsplan is uiteraard noodzakelijk om onz overleven te garanderen, maar men moet veel verder gaan en de gieren aanpakken en ter dood veroordelen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 01:06   #11
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ze is ten minste eerlijk.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:42   #12
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Toch verdient ze de dood, want haar woorden dienen de objectieve belangen der speculanten.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 18 mei 2010, 13:34   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Door het akkoord 5 dagen nadat ze daarvoor haar fiat heeft gegeven af te breken bewijst Merkel dat ze geen faire politieke partner is die tevens haar eigen geloofwaardigheid onderuit haalt.
Teacher was ook een harde tante maar eens ze haar woord had gegeven kwam ze daar niet op terug.
Het negatieve beeld dat ik van haar had na het Opel debacle wordt hiermee alleen maar bevestigd.
2
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 13:36   #14
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Eerlijk? Ik zie haar vooral een aantal belangen verdedigen die niet de algemene belangen zijn van de EU.

Ik zie haar een manoeuvre uitvoeren waar ze aanstuurt op de herinvoering van de Duitse Mark

Laatst gewijzigd door giserke : 18 mei 2010 om 13:37.
Oud 18 mei 2010, 14:12   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Met Merkel als Europese president (en dus als baas) had de euro tenminste nog een kans. Nu de eurozone die arme landen (spanje, italië, ...) geld gaat toestoppen, tja ...

Leterme zijn "dreigement" is hilarisch.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:23   #16
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Met Merkel als Europese president (en dus als baas) had de euro tenminste nog een kans. Nu de eurozone die arme landen (spanje, italië, ...) geld gaat toestoppen, tja ...

Leterme zijn
"dreigement" is hilarisch.
Net als jouw verkavelingsvlaams.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 18 mei 2010, 21:48   #17
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik zie haar een manoeuvre uitvoeren waar ze aanstuurt op de herinvoering van de Duitse Mark
gelijk heeft ze
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 22:47   #18
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Inderdaad, dat trekt echt op niets. Eerst miljarden pompen (akkoord, tegen haar zin) en dan het boeltje een beetje gaan afbreken. Hoe lomp kan iemand zijn zeg.
Volgens mij doet ze het met opzet. Maar waarom ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 00:33   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
gelijk heeft ze
Op korte termijn ja.
Op lange termijn delft ze het graf van de Duitsers.
Oud 19 mei 2010, 00:38   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Op korte termijn ja.
Op lange termijn delft ze het graf van de Duitsers.
Wees bang domme Duitsers!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be