Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe denk jij erover?
De Salische Wet moet heringevoerd worden. 6 35,29%
Ik opteer de invoering van een gedeeltelijke Salische wet. 1 5,88%
Voor mij mag het blijven zoals het nu is. 2 11,76%
Ik heb hier niet echt een mening over. 8 47,06%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 23:50   #1
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard Hoeft de Salische Wet voor U terug in voege te treden?

Geachte medeforummers,

ik til er heel zwaar aan dat na Koning Philippe, de Zevende Koning van België geen Achtste Koning zal zijn, maar gewoon een Koningin, nl. Koningin Elisabeth.
Ik vind dit een euvel van jewelste. Niet omdat Elisabeth een vrouw is, maar wel omdat de eeuwenlange continuïteit van een Koning en Zijn Gemalin de Koningin zal daarmee verbroken worden, en dat is jammer. Nu kunnen we op de 200-jarige geschiedenis van België terugkijken op 6 Koningen en Hun Gemalin de Koningin, en het is jammer dat dit voor de volgende 200 jaar niet het geval zal zijn. Na de 7de Koning en Zijn Gemalin de Koningin zal plots een Koningin zijn en haar gemaal de Prins-gemaal, wat een belachelijk woord.
Dit zal ook betekenen dat na Koningin Elisabeth geen echte van Saksen Coburg op de troon zal zitten, maar iemand met de naam van Koningin Elisabeth's echtgenoot, wie dat ook zal mogen wezen, daar hou ik ook al mijn hart voor vast!
Stel dat Zij zich laat verleiden door een ambitieuze burgerjongen van simpele lage komaf, dan zullen de monarchen voor de volgende eeuwen afstammelingen zijn van, tja simpele lieden. Dit is nu al het geval in bv Noorwegen ed. en die trend zet zich overal in alle Europese Koningshuizen door. Dit is een vreselijk euvel, die foute gang van zaken zal uiteindelijk de verwatering, de verschraling van de Gotha inluiden.
Alle tegenwoordige Kroonprinsen huwden met een burgermeisje behalve Kroonprins Philippe, die blijkbaar als enige toch wat verantwoordelijkheidszin en respect had voor Zijn hoedanigheid.
Ik betreur deze gang van zaken en mijn hart bloed als ik bedenk wat de Europese Gotha nog maar zal voorstellen over pakweg nog maar 100 jaar.

Daarom dat ik vind dat er moet gered worden wat kan gered worden.
Waarom geen halve Salische wetgeving zoals in Spanje? Daar komt enkel de dochter Des Konings op de Troon wanneer de Koning geen zonen heeft.
Dus in ons geval zou de oudste zoon van de Hertog van Brabant dan de 8ste Koning worden en wordt de continuïteit daarmee gered.
Indien Kroonprins Felipe van Spanje geen zoon krijgt dan treft het Koningshuis van Spanje nog een zwaardere ramp sinds Felipe's huwelijk met een gescheiden burgermeisje: de dochter van dit burgermeisje wordt dan de Koningin van Spanje wat de ultieme verschraling van de Spaanse Troon zou betekenen. Er moet nog een zoon geboren worden en daar hoop ik op!!!
Ook in Zweden kan nog veel gered worden: niet Kroonprinses Victoria moet Koningin worden maar wel Haar Broer, Carl geloof ik. Het ergste van alles is dat Victoria dan nog eens zal huwen met een simpele burger. In Denemarken bestaat de fout door het huwen met een burgermeisje, maar hij heeft een zoon gekregen. Noorwegen daar spreken we gewoon niet meer over.

Nu, bent U voor de herinvoeging van de Salische wet, of voor een gedeeltelijke Salische wet, of mag alles blijven zoals het nu is?
Oud 23 mei 2010, 23:54   #2
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Is dit een grap?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 23:55   #3
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Is dit een grap?
Neen ik meen het. U heeft hier zo te zien geen mening over, dan is het niet nodig te reageren.
Oud 23 mei 2010, 23:59   #4
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Magnificat meent die zever ook. Ik heb al een keer het gesticht gebeld amar voor zo'n zottenw aren ze niet uitgerust kreeg ik te horen...Alvast een veelzeggende post. "Stel dat Zij zich laat verleiden door een ambitieuze burgerjongen van simpele lage komaf, dan zullen de monarchen voor de volgende eeuwen afstammelingen zijn van, tja simpele lieden". Raar, en ik die dacht dat de habitude ons vormde tot wie we zijn.

Ik kies voor de optie "Laat deze koning de laatste zijn, laat samen met hem de monarchie sterven"

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 24 mei 2010 om 00:03.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 00:01   #5
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Magnificat meent die zever ook. Ik heb al een keer het egsticht gebeld amar voor zo'n zottenw aren ze niet uitgerust kreeg ik te horen...
Misschien kwam het omdat u zich niet kan expliceren?
Oud 24 mei 2010, 00:04   #6
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Dat lukte wel hoor, ik kreeg te horen dat zolang het bleef bij een ziekelijke facinatie voor het koningshuis en je niet gewelddadig wordt (dus ze staan klaar wanneer Fabiola de pijp uit gaat, binnen enkele jaartjes dus) ze liever afwachten.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 00:05   #7
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Hoe het ook zit, we gaan ons nog goed amuseren met koning Fluppe.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 00:07   #8
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Een beetje flauw, maar toch.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 00:34   #9
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Geachte medeforummers,

ik til er heel zwaar aan dat na Koning Philippe, de Zevende Koning van België geen Achtste Koning zal zijn, maar gewoon een Koningin, nl. Koningin Elisabeth.
Ik til er heel zwaar aan dat er in ons land een familie bestaat die baas is door overerving, en dat in een land dat zich graag een democratie noemt.

Gelukkig is die zever binnenkort voorbij, en mag dat royale bloed in het buiteland zijn onderkomen gaan zoeken, want in het onafhankelijke Vlaanderen zal die NIET welkom zijn.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 01:53   #10
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik til er heel zwaar aan dat er in ons land een familie bestaat die baas is door overerving, en dat in een land dat zich graag een democratie noemt.

Gelukkig is die zever binnenkort voorbij, en mag dat royale bloed in het buiteland zijn onderkomen gaan zoeken, want in het onafhankelijke Vlaanderen zal die NIET welkom zijn.
Misschien is bij de verdeling van de goederen de koninklijke familie wel per ongeluk bij Vlaanderen ingedeeld x') ?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 02:00   #11
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Misschien is bij de verdeling van de goederen de koninklijke familie wel per ongeluk bij Vlaanderen ingedeeld x') ?
Zoals ik al zei: dat ze maar rap gaan lopen, want ze zijn niet welkom. Ze spreken de taal van het zichzelf benoemde opperras der francofonen, dat ze daar maar gaan bedelen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 08:05   #12
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Magnificat, ik heb toch enkele vraagjes voor u:
-Wat maakt dat koninklijke bloed zo speciaal dat het voor vermenging met ander bloed moet behoed worden?
-Het nageslacht van een prinses heeft toch evenveel koninklijk bloed in zich als het nageslacht van een prins. Het enige verschil is de naam die men meekrijgt en tegenwoordig kan men de kinderen toch ook de achternaam geven van de moeder. Wat is het probleem dan?

Verder vindt ik uw taalgebruik soms nogal denigrerend (van simpele komaf, een simpele burger). Moet dat echt?
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 08:10   #13
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw optimisme kent geen grenzen.
Oud 24 mei 2010, 08:33   #14
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abraxas Bekijk bericht
Magnificat, ik heb toch enkele vraagjes voor u:
-Wat maakt dat koninklijke bloed zo speciaal dat het voor vermenging met ander bloed moet behoed worden?
-Het nageslacht van een prinses heeft toch evenveel koninklijk bloed in zich als het nageslacht van een prins. Het enige verschil is de naam die men meekrijgt en tegenwoordig kan men de kinderen toch ook de achternaam geven van de moeder. Wat is het probleem dan?

Verder vindt ik uw taalgebruik soms nogal denigrerend (van simpele komaf, een simpele burger). Moet dat echt?
²
mooie post, Abraxas.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 12:47   #15
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Het Ptolemaeisch stelsel was toch nog veel beter dan het Salisch systeem : Prinselijke Broer en zus (die allemaal Ptolemaeus en Cleopatra heten) huwen elkaar en zorgen voor opvolging. Flup en Astrid, het land rekent op U.
Oud 24 mei 2010, 12:53   #16
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Je hebt gelijk hoord, Magnificiat, maar het feit dat er geen systeem zoals in Nederland of Engeland werd ingevoerd (alleen vrouwen als er geen mannen zijn), wijst erop dat men Prins Laurent buitenspel heeft willen zetten. Sommigen zeggen dat het Koning Boudewijn zélf was die hierop heeft aangedrongen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 12:59   #17
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Die Salische wet is ook maar uitgevonden om de Engelse claims op de Franse troon af te blokken. Die heeft op zich geen meerwaarde.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 13:06   #18
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Magnificat,

Ik heb goed nieuws voor u, u maakt zich ten onrechte zorgen. Koning Filip aka Filip den taaie zal worden opgevolgd door een koning. Koning Elisabeth met name. De wetgever heeft namelijk de mogelijkheid van een vrouwelijk staatshoofd wel in de wet voorzien maar zonder enige aanpassing te doen aan de bijhorende titelatuur. De grondwet spreekt nog steeds zeer duidelijk over een koning zonder het woord koningin zelfs maar te vermelden.

In de hoop uw gemoedsrust hersteld te hebben.

Coekie
In your neighbourhood.

Laatst gewijzigd door Coekie : 24 mei 2010 om 13:07.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 13:15   #19
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen ik meen het. U heeft hier zo te zien geen mening over, dan is het niet nodig te reageren.
In de onafhankelijke Democratische Republiek Vlaanderen heeft die wet geen enkele betekenis meer. Daaag.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 13:42   #20
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Beste Magnificat,

Ik heb goed nieuws voor u, u maakt zich ten onrechte zorgen. Koning Filip aka Filip den taaie zal worden opgevolgd door een koning. Koning Elisabeth met name. De wetgever heeft namelijk de mogelijkheid van een vrouwelijk staatshoofd wel in de wet voorzien maar zonder enige aanpassing te doen aan de bijhorende titelatuur. De grondwet spreekt nog steeds zeer duidelijk over een koning zonder het woord koningin zelfs maar te vermelden.

In de hoop uw gemoedsrust hersteld te hebben.

Coekie
Er staat ook nergens dat een prinses niet een geslachtswijzigingsoperatie mag ondergaan maar misschien is dat wel grof om hier te zeggen, stel je voor dat Elisabethje binnen 5 jaar zelf dit forum leest
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be