![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik heb vroeger altijd samen gewerkt met moslims maar heb nooit ondervonden dat zij in enig opzicht van me verschilden. De meesten waren nog labieler dan mezelf. Nu mediteer ik reeds een tijdje en af en toe voel ik me rustiger en klaarder in mijn hoofd. Mijn vraag nu : wat doet het gebed bij jullie, in jullie hoofd ? Geeft het jullie gewoon hoop dat er iemand is die over jullie waakt of zijn jullie ook in staat om de onafgebroken stroom aan gedachten (goede, slechte, over het verleden = dikwijls depressieve, of over de toekomst = dikwijls valse hoop, ...) opzij te zetten en het hier en nu (of jullie god) te ervaren ? Of helpt het reciteren van verzen om je beter te concentreren in het dagelijkse leven ? Helpt het om gelijkmoedig te blijven in het dagdagelijkse leven doordat je 5 keer per dag in een ongemakkelijke houding gaat zitten zonder daar ambetant van te worden ?
Samengevat dus eigenlijk : wat doet het gebed voor jullie ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Christenen mogen trouwens ook antwoorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik dacht al, waarom alleen Moslims.
Het gebed laat mij tot rust komen, ik geef de zorgen af aan God. Dat wil niet zeggen dat ik iedere dag happy ben. Het gebed laat mij ook zien dat GOd er is. Het aantal gebeden per dag varieert. De ene dag 1 keer, de andere dag 3 keer, 5 keer ... Naast de gewone gebeden en het onze vader heb je natuurlijk ook de rozenkrans, die ik niet zoveel bid. Het heeft een goed gevoel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
het gebed geeft rust en verscherpt concentratie. ik doe al jaren regelmatig aan zazen, de rust en de concentratie die ik daarin vind verschilt van die in het gebed. beide oefeningen hebben hun waarde en hun beperkingen. het gebed is een oefening waarin lichaam, geest en ziel helemaal in overgave zijn aan het absolute. vooral dat lichamelijke mis ik soms in zazen. het reciteren en overdenken van qur'an tijdens het gebed geeft telkens een interessante invalshoek om mijn eigen levenssituatie van dat moment te overdenken. ik vind vooral het gebed in de moskee, met zoveel mogelijk mensen samen, heel deugddoend. het is alsof er een speciale extra dimensie wordt geopend wanneer al die mensen op hetzelfde moment buigen, prostreren, knielen... ook de onderlinge liefde (was die liefde bij al die mensen maar even groot voor hun zusters en broeders die niet tot de islam behoren) is een bron van vreugde waar ik me graag aan laaf. vrede, redwasp
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
probeer een duidelijke regelmaat (een echte gebedsdiscipline) in je gebed te leggen. hoe strenger die regelmaat, hoe meer het gebed echt de hartslag van je spiritualiteit kan worden. kies een of meerdere vaste tijdstippen, en varieer daar zo weinig mogelijk in. op den duur leren lichaam, geest en ziel die tijdstippen zelf aanvoelen. het gebed wordt de basis van je bestaan, het draagt je in alles wat je doet. dit is, zoals reeds gezegd, natuurlijk alleen de mening van deze dwaze moslim he. vrede, redwasp ps. ik bid voor je
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Heeft in zijn boek "Sport en Yoga" een heel schema van 21 weken lang met oefeningen uitgeschreven om te leren opbouwen, 25 tot 40 minuten per dag. In het westen kan dit waarschijnlijk handiger uitkomen, daar onze dagen al zo druk zijn is het beter om op voorhand bepaalde momenten die praktijken te verrichten. Op die manier leert ge erin volharden en vervaagt de eventueel aanwezige luie mentaliteit.
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik bid al sinds mn 11e of 12e. Ik zou me eerlijk gezegd geen leven meer kunnen voorstellen zonder mijn dagelijkse gebeden. Het gebed is een moment van rust en overgave. Je neemt afstand van het wereldse.
De moslim verricht het doorlopend opdat zijn leven vrij van alle ziektes moge zijn en het lichaam gezond en sterk blijft. Allah zegt in de Qor’aan: “Het gebed belet slechtheid en kwaad” (soerah Al Ankaboet:45) Wanneer ik op het punt sta om te bidden realiseer ik mij dat ik voor God sta in alle nederigheid en volledige overgave. Ook na het gebed blijf je even zitten om God te prijzen voor al zn gunsten. Door God veelvuldig te gedenken komt het hart tot rust. Ook belangrijk is dat God de zonden vergeeft. Aboe Hoeraira verhaalde dat de boodschapper van Allah (vzmh) hoorde zeggen: “Vertel mij, als er bij een van jullie een rivier voor zijn deur zo lopen, en hij zou er vijf maal per dag een bad in nemen, zou er dan nog enig vuiligheid op hem overblijven?” Zij zeiden: “Er zou geen vuiligheid op hem overblijven.” Hij zei: “Dit is een vergelijking met de vijf gebeden, Allah vergeeft onze zonden vanwege hen.” ( Boecharie & Moeslim) In het gebed sta je tegenover God, de schepper. Je vraagt hulp en leiding aan Hem en je beseft dat God dicht bij zn dienaar staat en de smeekbede van zn dienaren zal verhoren. De mooiste momenten vind ik het moment in soedjoed (voorhoofd op de grond) en de gezamenlijke gebeden tijdens de Ramadan in de moskee. Een tijd van vreugde en samenhorigheid. En zo kan ik nog even doorgaan... Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 29 mei 2010 om 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Nu, puur uit interesse en ik bedoel er niks mee: hoe ziet de gemiddelde moslim Allah? Is dat hetzelfde zoals bij de katholieken hier, God op een troon ergens in de hemel, en als ge een gebed richting hem stuurt verbeterd uw leven automatisch, ...?
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga" Laatst gewijzigd door Bottenskrapet : 30 mei 2010 om 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Bijkomende details, het gaat hier om de god zelf.
Anders moeten we het helem�*�*l goed doen en ook over rijstpapkes met gouden lepels praten.
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens "op een troon"? Ook nogal Middeleeuws beeld. Die rijdt nu wel rond in een gepimpte Hummer/SLK/SUV, scheef klakske op zijn kop en white boy rap uit de speakers. Laatst gewijzigd door Cdude : 30 mei 2010 om 12:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ja, maar zoals Family Guy ons weet te vertellen woont hij nog altijd op dezelfde plaats en scheert hij zich nog steeds niet.
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Wat uw vraag betreft: Voor iedereen is dat anders natuurlijk. De hardcore soefies zien aanbidding en spiritualiteit helemaal anders dan hoe ik het zie. Geef mij maar matigheid, niet te sober of geen feest. God is voor mij de schepper, de Heer der werelden. God heeft alles geschapen met zijn absolute wijsheid. Zijn genade is het enige dat mij (de mensheid) in leven houdt. God's besturing over zijn schepselen is perfect. Zijn giften zijn ontelbaar. Als dit Zijn rol is in het leven van mensen, dan zijn Zijn rechten van primair belang om rekening mee te houden. Hij heeft geen gunsten nodig van zijn schepselen. Ik zie mezelf als een dienaar van God, een God die niets van mij vraagt boven mijn vermogen. "En streeft naar Allah volgens het streven waar Hij recht op heeft. Hij heeft jullie uitgekozen en Hij heeft het juist in de godsdienst niet moeilijk gemaakt: (volgt) de godsdienst van jullie vader Ibraahiem. Hij is degene die jullie moslims genoemd heeft, vroeger en hierin (de Qor'aan): opdat de boodschapper getuige is voor jullie en opdat jullie getuigen zijn voor de mensen. Onderhoudt dus het gebed en geeft de zakaat en houdt jullie vast aan Allah, Hij is jullie Meester: de beste Meester en de beste Helper." [Soerat Al-H'adj, aayah 78]. Hij is degene aan wie ik mn zorgen schenk, degene die mij begrijpt, degene die van alle mensen houdt, degene voor wie ik mij niet moet schamen om een gunst te vragen. God is de schenker van Onderhoudt, de heilige, de meest barmhartige, de genadevolle, de vergever, de schenker van eer, de meest rechtvaardige, de verdraagzame, de bezitter van Grootheid, de unieke, de nobele, de prijzenswaardige, ... (google even: 99 schone namen van God). Als mensen naar je kijken, dan kijken ze naar wat je hebt, ze kijken naar je kleren, je auto, je uiterlijk, je huis. En de meeste mensen zorgen ervoor dat ze er goed uit zien voor anderen. Maar God de Verhevene kijkt niet naar je uiterlijk, Hij kijkt naar je hart. Voor mij is God niet alleen iemand die op Zijn troon zit maar God is mijn beste vriend. Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 30 mei 2010 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() De koran of het woord van God bevat een zekere sweetness (voor de ziel) en da's erg verslavend.
Ik kijk en luister vaak naar recitaties met ondertiteling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Altijd aangenaam om te zien dat er effectief nog mensen zijn die op een liefdevolle manier aan devotie kunnen doen, zonder anderen te verwijten omdat zij hetzelfde patroon niet volgen. Eigenlijk kunt ge perfect, als ge dat wilt, op elk moment een vastenmaand/week/seizoen inschakelen. Heel belangrijk om te beseffen wanneer ge het zelf nodig hebt, en niet gewoon iets uitvoeren omdat het zo hoort. Natuurlijk is er sprake van traditie maar traditie mag geen beperkingen opleggen bij het uitvoerig belijden van het geloof op iemand's eigen manier. Mooi hoe ge zegt dat ge Allah eerder als uw naaste en uw vriend ziet dan als uw opperste bevelhebber. Belangrijker is om respectvol met Alles om te gaan ipv slaafs met uw schepper, daar ook gij hem zijt.
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |