![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zijn de bevinden met het bijen houden?
Het lijkt me wel een mooie hobby.
Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 19 juni 2010 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Dat ze sterven als vliegen :
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 19 juni 2010 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad bijen hebben rake klappen gehad.
Ik vind het ook prachtig de hele cultuur achter bijen. Vooral hoe ze aan elkaar "uitleggen" waar de bloemen zijn voor de honing ![]() Waarlijk, intelligente beestjes. Ge moet eens bij een imker gaan he FV, kunt daar ineens potten honing kopen. http://www.konvib.eu/
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vriend van mij is amateur imker. Lijkt wel een coole hobby, kruipt wel heel wat werk in denk ik.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() kruipt inderdaad heel wat werk in, en als je graag eens op reis gaat maak je best dat je iemand hebt die je kasten kan komen bekijken als je langer dan 8 dagen weg bent. (anders is de kans groot dat uw bijen gaan vliegen zijn in de zwermperiode).
maar het zijn wonderlijke beestjes, denk dat ik zelf wel een kast of 3 zou zetten mocht ik niet allergisch zijn aan bijengif. ga eens gaan kijken bij een vereniging in je buurt, zou ik zeggen, dan weet je beter wat er allemaal bij komt kijken. je doet er de natuur én de economie in ieder geval een grote dienst mee als je bijen houdt. toffe hobby iig!!
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Deze maand in "EOS" (wetenschappelijk magazine) een heel artikel rond de massale bijensterfte over heel de wereld. Heel interessant om eens te lezen.
In ieder geval ... bijen hebben het zeer zwaar te verduren en degenen die er het meest kunnen aan doen zijn de imkers omdat die kennis van zaken hebben. Echter ... het grootste deel van imkers zijn stilaan oud aan het worden en de jeugd voelt er zich niet door aangetrokken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zag nochtans heel wat jongeren op de imker-cursus.
probleem voor veel jongeren lijkt me dat allemaal gecombineerd krijgen met alles...
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Ook Imkers verdwijnen In Nederland waren er net na de Tweede Wereldoorlog 23.000 imkers. Daar blijven er vandaag 8.000 van over. In Vlaanderen is het aantal bijenhouders in in dertig jaar tijd van 6.500 naar 5.000 teruggevallen. Het gros daarvan zijn hobby-imkers. Zij houden bijen voor de honing. De vergrijzing onder deze liefhebbers is enorm. Bij tegenslag gooien ze al snel de handdoek in de ring, waardoor het aantal bijenvolken verder afneemt. Het aantal volken daalt eveneens al decennia door het overlijden van imkers. Nieuwkomers zijn zeer welkom. Ludieke acties worden verzonnen om mensen te trekken. Startende imkers in Belgisch Limburg waar het aantal jaarlijks met tien procent afneemt, krijgen een bijenkorf cadeau ter waarde van 200 euro. De echte verdwijnziekte speelt zich dus eigenlijk af onder de imkers zelf." Eos, juni 2010 Laatst gewijzigd door Karma : 19 juni 2010 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk dat het een goeie zaak zou zijn mochten er gewoon veel meer plaatselijke verenigingen komen, waar s�*men voor de bijen gezorgd wordt, ipv dat je dat allemaal alleen moet doen (en dus niet kunt compenseren voor drukke periodes / reizen / ...). Bovendien heb je echt wel hulp nodig als je daarmee wil beginnen, anders gaat dat toch rap fout gaan zenne. Denk dat ge dat rap opgeeft als je al na het eerste bijenseizoen ziet dat je niks meer overhoudt van je volk en eigenlijk niet goed weet wat of hoe. Mocht er meer een sociaal aspect gekoppeld zijn aan bijenteelt ('de bijenclub') dan denk ik dat je veel meer mensen kan lokken...
![]() |
![]() |
#11 |
Burgemeester
|
![]() interessant
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vleugeltjes knippen of het "kattenluikje" op slot? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er staat véél uitleg in de Engelse Wiki (3 lijnen in de Ned ![]() Deze LINK daarentegen geeft je een wetenschappelijk maar begrijpelijke uitleg over het probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normaalgezien wil je dat niet echt (je wil uw bijen houden, eventueel kunstmatig splitsen, maar je wil niet dat ze ervandoor gaan). Het is de taak van de imker om het volk in het oog te houden dat ze niet gaan zwermen, en dus de zwermstemming aan te pakken als je ziet dat ze willen gaan zwermen. Dat zwermen zie je aan de bouw van zogenaamde 'moerdoppen' of 'koninginnedoppen' in uw kast. Als je die ziet, moet je die verwijderen. Tussen het leggen van het eitje en het sluiten van de moerdop zit er 9 dagen. Als de moerdop sluit gaat uw volk met koningin uitzwermen. Je hebt dus max. 9 dagen; als je niet iedere week controleert omdat je bijv. op reis bent, of eigenlijk niet goed weet wat je precies moet zien en doen, of niet grondig genoeg gecontroleerd hebt, kan het héél goed zijn dat uw bijenvolk er opeens vandoor gegaan is. Da's natuurlijk nogal spijtig, ge zit daar dan met een kast met een paar bijen en een nieuwe koningin terwijl het volk waar ge zoveel tijd in hebt gestoken er vandoor is. Ge kunt ook fluiten naar uw honing dan. Dus nee, niet door het kattenluikske toe te doen, lol.
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En het is nog logisch ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Voor de geinteresseerden een BBC docu.
Je "vindt" hem wel op't net ![]() http://www.bbc.co.uk/programmes/b00jzjys |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben op bezoek geweest bij vrienden die een imkerij hadden overgenomen in Frankrijk. We hebben meegeholpen die kasten verhuizen (moet na zonsondergang gebeuren) en zelfs met al die beschermingskledij wordt ge nog gestoken. Rats door die dikke handschonen door. Nondenonde.
Overigens een interessante en nuttige bezigheid. Mijn vrienden kloegen erover dat het economisch moeilijk haalbaar is wegens de machtspositie van de groete honingopkopers. De winst zit altijd bij de middelman. Ter |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelf potten vullen en op de markt gaan staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |