![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() reeds vele jaren proberen de belgische politici de bevolking aan te praten wat een goede sociale zekerheid we in dit land genieten.
dat we kunnen werkloos zijn de rest van ons leven en in de ons omringende landen zou dat niet het geval zijn. dat we gedekt zijn door een ziekteverzekering als we ziek worden, een ongeval hebben enz.. als we eindeloopbaan zijn krijgen we een goed pensioen van gemiddeld 1400 euro per maand. verschillende politici pleiten de laatste tijd meer en meer voor het principe "eerst bijdragen daarna profiteren" (NV-A, Vlaams Belang, Open VLD, LDD....). je moet je maar voorstellen dat je als jong gezin de tegenslag hebt van een gehandicapt kind ter wereld te brengen je hebt nog niks bijgedragen tot de sociale zekerheid en je kan er niet van "profiteren" dat zijn toestanden die in america tot nu toe in voegen waren en waar men die ginder in het meest liberale land ter wereld aan het wegwerken is voor een gedeelte. wat de werkloosheidsuitkeringen betreft, is het hier zeker niet beter dan de in ons omringende landen. hier krijg je het eerste jaar dat je werkloos bent +- 60% van je loon met een bovengrens van €59 per dag (zesdagenweek). na een jaar val je terug op 40% en na twee jaar val je terug op het leefloon van de gezinssituatie waarin je je bevindt op dat moment. in het buitenland krijg je de eerste twee jaar 60% van je inkomen ongelimiteerd en na twee jaar val je terug op het leefloon in dat bepaald land en men noemt het er geen werkloosheidsuitkering meer maar het is nog steeds meer dan het leefloon hier in belgie die volgens de Europese normen onder de armoedegrens ligt.volgens verschillende onderzoeken leeft in België 20% van de bevolking onder de armoedegrens. in een land waar vlaamse regeringen schilderijen kopen en in kelders laten verrotten ter waarde van 500 miljoen euro is dit wraakroepend. ik vraag me trouwens af wat de meerwaarde is voor een regering/bevolking zo'n collectie te bezitten? speculatie? betaald van overheidsgeld in tijden dat men niet weet wat doen met de overschotten? wat is overheidsgeld anders dan geld van de burgers? is die collectie eigendom van u en ik? in tijd van crisis niet opnieuw verkopen (met winst) om de gaten in de staatskas weer op te vullen? 500miljoen is 2% van de jaarlijkse vlaamse begroting we zitten met een deficiet van 0.5% in vlaanderen, indien we gespaard hadden konden we 4 jaar crisis doorworstelen, maar dat is zeker het verhaaltje van de krekel en de mier, dus voor kleuters en niet voor politici. soms heb ik het gevoel dat het land geregeerd word op de manier van een VZW "er mag op het einde van het jaar niks overschieten, alles moet terug op" ziekteverzekering hier in België is een lachertje tegenover de ons omringende landen. in Engeland is elke medische verzorging kostenloos, dokters zijn staatsambtenaars van het 'NHS' en worden goed betaald, hun loon gaat omhoog naarmate de gezondheid van hun patienten stijgt. meer patienten met lage bloeddruk , meer stoppers met roken, minder gebruik van geneesmiddelen enz.... hier in belgië verdient een dokter nauwelijks het zout op zijn pataten in vergelijking met het buitenland. als een huisdokter hier 8 uur zou werken per dag leefde hij in armoede. ter vergelijking een huisarts heeft na zijn middelbare school een opleiding van 9 jaar voor zich. een kapster heeft 2 tot 4 jaar praktijkgericht onderwijs en is afgestudeerd op 18 jarige leeftijd. na de studie krijgt de huisarts voor een consultatie die gemiddeld 15 minuten duurt een bedrag van 23 euro daarvan moet hij als zelfstandige een pensioen opbouwen, zijn praktijk inrichten, zijn administratie bijhouden en doorgeven aan de instanties (volksgezondheid, riziv,enz...) een kapper knipt mannenhaar voor 20 euro op 10 minuten tijd en vrouwenhaar voor 35 euro op een kwartier tijd , geen administratie, klant buiten money in the pocket. achter de toog van de kapper twee boeken, eentje voor de klanten in het wit en eentje voor de klanten in het zwart ( anders moet ze te veel belastingen betalen, of een jaar eerder investeringen doen in de zaak ) het verwondert me niet dat mijn huisdokter rijd in een citroën C3 en mijn kapper in een porsche carrera. gemiddelde pensioen? 1400 euro? alleen zitten 75% van de gezinnen daar ver onder en hebben de andere 25% recht op 55% van de pot en zijn de pensioenen in België bij de laagste van europa. dit alles is gewoon onbegrijpelijk wanneer je weet dat we in dit land met de hoogste belastingsdruk zitten van de wereld en van alles wat we verdienen ongeveer 57% (en niet 45% zoals ik een van onze politici hoorde verklaren op televisie verleden week, was waarschijnlijk enkele acsijnzen vergeten of btw waarvoor we door europa al enkele keren op de vingers werden getikt omdat die in ons land te hoog zouden zijn). ik vraag mij trouwens af waar al dat geld naartoe gaat. tot zover dit discourt ik vind dit statement enkel maar exemplair en geenszins volledig |
![]() |
![]() |