Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2010, 16:01   #1
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard Welke Belgische partij of politicus is bekommerd om het gebeuren rond Palestina ?

Ik ben hier heel benieuwd over. Ik hoor bitter weinig concrete dingen van politici: geen concrete sancties, geen concrete aanvragen tot onderzoek, geen concrete eis tot materiele steun, etc etc. Ook nu bijvoorbeeld: geen concrete solidariteit met de Belgische mensen die gevangen zijn genomen door het IDF op internationale wateren.

Daarmee m'n vraag: zelke Belgische partij positioneert zich solidair met Palestina?

Ik dacht Groen misschien maar ik vind niet direct iets terug in het partij-programma hierover..

Ik weet enkel dat het VB zich heel pro-Israel situeert.

Laatst gewijzigd door Tamam : 2 juni 2010 om 16:07.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 16:10   #2
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Ik ben hier heel benieuwd over. Ik hoor bitter weinig concrete dingen van politici: geen concrete sancties, geen concrete aanvragen tot onderzoek, geen concrete eis tot materiele steun, etc etc. Ook nu bijvoorbeeld: geen concrete solidariteit met de Belgische mensen die gevangen zijn genomen door het IDF op internationale wateren.

Daarmee m'n vraag: zelke Belgische partij positioneert zich solidair met Palestina?

Ik dacht Groen misschien maar ik vind niet direct iets terug in het partij-programma hierover..

Wellicht iemand waarvan we nog NOOIT gehoord hebben
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 16:13   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de meeste Belgische partijen - en in elk geval de Belgische regering en wat dat betreft ook de Europese Raad & Commissie zich altijd ernstig heeft gebogen over de daden die door Israel ten opzichte van Palestijnen genomen worden. Proportionaliteit &c. zijn meermaals het onderwerp van discussie geweest waarbij Belgische en Europese beleidsmakers de verhoudingen met Israel op de proef mee hebben gesteld.
Oud 2 juni 2010, 16:29   #4
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er verschillende partijen (LDD onder andere) commentaar geleverd hebben over de beschieting van de boot.
Anderzijds kan je in volle verkiezingstijd maar weinig standpunten verwachten over Palestina, Noord-Korea, Griekenland, of dgl zaken meer. De gemiddelde kiezer heeft zaken dichter bij huis aan het hoofd wanneer hij gaat stemmen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 16:32   #5
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israëlische agressie getuigt van nooit geziene brutaliteit
door Wouter De Vriendt (federaal parlementslid), Bart Staes (Europese fractie) op 31 mei 2010 in "Internationaal"

Groen! veroordeelt de moorddadige Israëlische aanval op een humanitair hulpkonvooi naar Gaza. Ons medeleven gaat uit naar de slachtoffers en hun families. Groen! roept de Belgische regering en de Europese Unie op om passende sancties te nemen en dit niet blauw blauw te laten. De reactie van Minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere is volledig ontoereikend. Het respect voor het internationale recht en de mensenrechten moet centraal worden gesteld in het Belgische buitenlandse beleid.

De Israëlische blokkade heeft Gaza omgevormd tot een openluchtgevangenis met 1,6 miljoen mensen als ratten in de val. 80% van de bevolking in Gaza is afhankelijk van humanitaire hulp. “Hulpkonvooien zijn geen provocatie, maar een noodzaak om te overleven. De agressie van Israël is onwettig en getuigt dan ook van een nooit geziene brutaliteit. Hiermee overschrijdt Israël nog maar eens de grens van het menselijk toelaatbare,” stelt Kamerlid Wouter De Vriendt (Groen!).

Groen! vraagt een internationaal onderzoek door de VN naar de precieze omstandigheden van de aanval. “Tot dan vragen wij dat ons land en de Europese Unie concrete sancties tegen Israël nemen. De tijd van woorden is voorbij, nu is het tijd voor daden,” benadrukt Bart Staes.

De Belgische regering moet de Israëlische ambassadrice op het matje roepen. De toetredingsprocedure van Israël bij de OESO moet stopgezet worden. Verder willen we de voordelige Europese handelstarieven voor producten uit Israël en de bezette Palestijnse gebieden opschorten.

“Keer op keer begaat Israël daden die indruisen tegen de meest fundamentele rechten van de mens. Er is geen enkele reden waarom Israël zich niet zou moeten houden aan het internationaal recht. Israël heeft geen voorkeursrechten,” besluit Eva Brems die overigens vindt dat minister Van Ackere veel te slap reageert als hij stelt dat de reactie van Israel buitenproportioneel is. “De Israëlische actie is onwettig en moet worden gesanctioneerd. Het gaat hier om een grove schending van internationale mensenrechten in internationale wateren. Deze reactie is symptomatisch voor het veel te aarzelende beleid van de vorige regering op Buitenlands beleid. Wij willen dat het respect voor het internatonale recht en de mensenrechten centraal gesteld wordt in het Belgische buitenlandse beleid.”
bron

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 16:38   #6
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste Belgische partijen - en in elk geval de Belgische regering en wat dat betreft ook de Europese Raad & Commissie zich altijd ernstig heeft gebogen over de daden die door Israel ten opzichte van Palestijnen genomen worden. Proportionaliteit &c. zijn meermaals het onderwerp van discussie geweest waarbij Belgische en Europese beleidsmakers de verhoudingen met Israel op de proef mee hebben gesteld.
Ja die hebben zich ernstig gebogen.... en Israël pakte ze keer keer langs achter

Mijn sympathie was over na 1945....

Dankzij de Britten "kreeg" Israël een stuk land van de Palestijnen.
De rest van het Westen keek toe en knikte ja.

Dit is net hetzelfde als een vreemdeling die een stuk van jouw tuin krijgt.
Wat ga je dan doen? Zwijgen en slikken?

Maar dat stuk in de tuin bleek te klein en ze begonnen uit te breiden.
En wat ga je dan doen? Nog steeds zwijgen en slikken?

En zo gaat het verder....
Oud 2 juni 2010, 16:59   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Israël verliest iedere geloofwaardigheid
Citaat:
Frieda Brepoels, Europees parlementslid voor de N-VA, veroordeelt krachtig het Israëlisch ingrijpen en verwacht een ondubbelzinnige veroordeling door de Europese Unie en de internationale gemeenschap.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 18:39   #8
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Dankzij de Britten "kreeg" Israël een stuk land van de Palestijnen.
De rest van het Westen keek toe en knikte ja.

Dit is net hetzelfde als een vreemdeling die een stuk van jouw tuin krijgt.
Wat ga je dan doen? Zwijgen en slikken?

Maar dat stuk in de tuin bleek te klein en ze begonnen uit te breiden.
En wat ga je dan doen? Nog steeds zwijgen en slikken?

En zo gaat het verder....
Alléé d'as een beetje zoals hier bij ons in BHV maar dan met franstaligen ipv met Israëlieten..... het zwijgen en slikken is voor de "sale flamins".... maareuhhh t'is wél onze grond hé !
Oud 2 juni 2010, 18:41   #9
mdf
Banneling

Standaard

zolang palestina geen provincie van dit land is, is dat niet onze bekommernis
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 20:27   #10
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
zolang palestina geen provincie van dit land is, is dat niet onze bekommernis
Uh, naar mijn weten heeft België een minister van buitenlandse zaken voor iets.

Misschien dat internationale gebeurtenissen u niet kan deren maar gelukkig zijn er veel mensen die ook willen nadenken over dingen die zich buiten de grens afspelen.

't Zou anders helemaal triest zijn moesten we enkel over BHV kunnen bekvechten.
Oud 2 juni 2010, 23:00   #11
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uh, naar mijn weten heeft België een minister van buitenlandse zaken voor iets.

Misschien dat internationale gebeurtenissen u niet kan deren maar gelukkig zijn er veel mensen die ook willen nadenken over dingen die zich buiten de grens afspelen.

't Zou anders helemaal triest zijn moesten we enkel over BHV kunnen bekvechten.
Vind dit eens verstandige praat die zeer welkom is op dit forum
We moeten idd. verder kijken dan ons neus lang is.
Oud 2 juni 2010, 23:43   #12
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
²

Hier geen klachten over de algemene houding van Europa tegenover Israël. De Israëliërs zijn een bende eikels, en ze zouden wat harder op de vingers getikt mogen worden, maar wat daar gebeurt is tenslotte onze zaak niet.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 2 juni 2010 om 23:48.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 12:47   #13
Flashheart
Lokaal Raadslid

Flashheart's schermafbeelding

Standaard

Meestal mensen van Groen!, enkelen van N-VA en ook JMDD neemt het soms op voor de Palestijnen. Een partij die als geheel consequent de anti-imperialistische strijd van de Palestijnen steunt, toch van de progressieve elementen ervan, is uiteraard de PVDA (en ook de klein-linkse partijtjes). Ze verkopen bv. ook Palestijnse vlaggen enzo.
Oud 3 juni 2010, 12:50   #14
mdf
Banneling

Standaard

wat heeft PvdArbeid te maken met palestijnen ?

is het nog steeds niet duidelijk dat ook zij vooral stemmen willen invoeren
Oud 3 juni 2010, 12:55   #15
Flashheart
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
wat heeft PvdArbeid te maken met palestijnen ?

is het nog steeds niet duidelijk dat ook zij vooral stemmen willen invoeren
Niet iedereen leeft in een dichotome wereld, waarbij begrippen als autochtoon en allochtoon als quasi-morele categorieën gehanteerd worden.
Oud 3 juni 2010, 13:14   #16
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flashheart Bekijk bericht
Niet iedereen leeft in een dichotome wereld, waarbij begrippen als autochtoon en allochtoon als quasi-morele categorieën gehanteerd worden.
Je bedoelt dat sommigen in een dichotome wereld waarbij begrippen als proletariër en patroon als morele categorieën gehanteerd worden leven?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 13:15   #17
Flashheart
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Je bedoelt dat sommigen in een dichotome wereld waarbij begrippen als proletariër en patroon als morele categorieën gehanteerd worden leven?
Wie mag dat dan wel zijn, alleszinds geen marxisten.
Oud 3 juni 2010, 13:21   #18
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:

PVDA. zie http://www.pvda.be/nieuws/nieuws-per...egory/264.html
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 12:55   #19
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
²

Hier geen klachten over de algemene houding van Europa tegenover Israël. De Israëliërs zijn een bende eikels, en ze zouden wat harder op de vingers getikt mogen worden, maar wat daar gebeurt is tenslotte onze zaak niet.
Ik vind dat we wat meer internationaal moeten denken. Wat er zich afspeelt in een andere land is indirect ook onze zaak.
Oud 4 juni 2010, 13:12   #20
mdf
Banneling

Standaard

eigen miserie eerst
bovendien , er is geen geld
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be