Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 9 juni 2010, 12:25   #1
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard De 22 miljard van Open VLD

http://www.22milliards.be/nos-idees

Ziehier het besparingsplan van Open VLD.

1.7 miljard besparingen op het federale overheidsapparaat. Lijkt me haalbaar en daar zie ik geen problemen mee.

3.2 miljard voor maatregelen bij de sociale zekerheid. Hier heb ik geen enkel idee van waar dat cijfer komt en hoe ze dit nu daadwerkelijk gaan besparen. Ik zie enkel een holle slogan.

1.4 miljard voor de gezondheidszorg. Die 4,5% is inderdaad ferm overdreven en 2,5% tot 2015 lijkt me meer in de lijn der verwachting van de inflatie.

500 miljoen voor de welvaartsenveloppen. Wat houdt dit concreet in?

1.3 miljard voor de beperking van de notionele intrestaftrek. Dit lijkt me een goed idee maar zal dit geen buitenlandse investeerders afschrikken of zal die beperking in de praktijk enkel gelden voor Belgische bedrijven?

100 miljoen voor verhoging van de beurstaks tegen speculanten. Speculanten verdienen nu handen vol geld aan de crisis. Kan dit niet hoger?

Meerinkomsten door jobcreatie. Zeer vaag

Al bij al lijkt me dit dus een goed besparingsplan dat de "gewone" mens niet al te zwaar zal raken maar de vraag is of dit alles wel haalbaar is want het is zeer vaag. De berekeningswijze wordt nergens uitgelegd.
fox is offline  
Oud 9 juni 2010, 12:31   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Guy Vanhengel gaat dat wel regelen bij de Vlaamse regering.
Vette Pois(s)on is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:23   #3
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

1.7 miljard besparingen op het federale overheidsapparaat. Lijkt me haalbaar en daar zie ik geen problemen mee.

3.2 miljard voor maatregelen bij de sociale zekerheid. Hier heb ik geen enkel idee van waar dat cijfer komt en hoe ze dit nu daadwerkelijk gaan besparen. Ik zie enkel een holle slogan.

1.4 miljard voor de gezondheidszorg. Die 4,5% is inderdaad ferm overdreven en 2,5% tot 2015 lijkt me meer in de lijn der verwachting van de inflatie.

1.3 miljard voor de beperking van de notionele intrestaftrek. Dit lijkt me een goed idee maar zal dit geen buitenlandse investeerders afschrikken of zal die beperking in de praktijk enkel gelden voor Belgische bedrijven?

100 miljoen voor verhoging van de beurstaks tegen speculanten. Speculanten verdienen nu handen vol geld aan de crisis. Kan dit niet hoger?

Al bij al lijkt me dit dus een goed besparingsplan dat de "gewone" mens niet al te zwaar zal raken maar de vraag is of dit alles wel haalbaar is want het is zeer vaag. De berekeningswijze wordt nergens uitgelegd.
Het is even vaag als het N-VA plan van toen. Maar de intentie zit bij VLD wel goed.

De vraag die ik mij stel is: Waarom hebben ze dat de voorbije 10 jaar niet gedaan? Zij waren toch aan de macht?
Kazan is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:25   #4
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Het is even vaag als het N-VA plan van toen. Maar de intentie zit bij VLD wel goed.

De vraag die ik mij stel is: Waarom hebben ze dat de voorbije 10 jaar niet gedaan? Zij waren toch aan de macht?
2000s waren een van de meest economisch goede tijden sinds de golden sixties.

Weet iemand trouwens hoe het besparingsplan van de UK (Cameron had vandaag Thatcher op bezoek om het over de besparingen te hebben), NL (de VVD wint de verkiezingen door hun besparingsplan) en Duitsland (Merkel wil 80 miljard op 4 jaar tijd besparen) eruit ziet? Ik vind er zeer weinig concreets over terug
gehuigert is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:32   #5
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo'n taks werkt alleen op Europees niveau. Als je hier een taks lanceert, vluchten de speculanten wel naar het VK ofzo.

Je moet trouwens ook oppassen met wat je gaat belasten. Het verkopen van staatsobligaties? Dan gaan beleggers in de eerste plaats minder beleggen in die producten, en dan ga je raken aan een bron van financiering van de staat.

En langs de andere kant hebben speculanten ook wel hun nut. Zij hebben vb Spanje gedwongen om te besparen. Zonder de prikkel van de speculanten was de Spaanse regering nooit begonnen aan die besparingen, en zaten binnen enkele jaren met grotere problemen.

Swat, ik ben hier geen expert in, en ik probeer zo'n taks niet af te breken. Ik wil gewoon maar zeggen dat je moet oppassen wat je belast en hoe je dat gaat doen.
Kazan is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:36   #6
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Voor een groot stuk van de 22 miljard is de VLD zelf schuldig. In 1999 namen ze met een Slangeniaans opgezette dioxinecrisis de fakkel over van Dehaene/Van Rompuy, die met structurele maatregelen België begrotingsoverschotten en vooruitzicht naar een sterke afbouw van staatsschuld hadden meegegeven... We hebben echter gezien wat VLD er als regeringsleider van gemaakt heeft, ondanks hun toen al vooropgezette besparingsmaatregelen in dezelfde zin als nu.

De laatste 11 jaar heeft VLD het land in goeie omstandigheden echter uitgemolken, belastingsvoordelen toegekend aan de 5% rijksten (afschaffing in 2000 hoogste belastingsschalen onder paarsgroen, notionele intrestaftrek,enz), nieuwe geldstroom naar Franstalig onderwijs, energiesector en staatseigendom uitverkocht, pensioenkas gehypotikeerd, ... Als geen andere is de VLD schuldig voor crisis.

Bovendien hebben ze het land met hun tactisch uitgedokterde vaandelvlucht, vlak voor eventuele oplossing van BHV-arrest dat geen uitstel meer kreeg met belangenconflicten, ook in een diepe impasse gebracht met deze verkiezingen. Het is de VLD niet te doen om besparingen of beletten dat België in Griekse toestanden komt, maar om Decroo zo vlug mogelijk zijn politiek postje te bezorgen en tegelijk voorkomen dat de coalitiepartner alleen moet opdraaien voor het desastreus beleid van het laatste decennium...
Pol is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:36   #7
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
2000s waren een van de meest economisch goede tijden sinds de golden sixties.
Ja maar het structureel tekort is toen gegroeid. Crisis of niet, België zit in slechte papieren. En net omdat het zo'n goede economische tijd was, moest je dat structureel tekort aanpakken en de schuld terugdringen.
Verhofstadt koos ervoor om veel cadeau's uit te delen en enkel een begroting in evenwicht te realiseren (en dat d.m.v. eenmalige maatregelen.)

Citaat:
Weet iemand trouwens hoe het besparingsplan van de UK (Cameron had vandaag Thatcher op bezoek om het over de besparingen te hebben), NL (de VVD wint de verkiezingen door hun besparingsplan) en Duitsland (Merkel wil 80 miljard op 4 jaar tijd besparen) eruit ziet? Ik vind er zeer weinig concreets over terug
Goh, dan zal je al moeten wroeten in buitenlandse pers. Maar wat vooral belangrijk is, is de intentie om te besparen. Bij de SPA en in het zuiden van het land is dat nog niet doorgedrongen...
Kazan is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:48   #8
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja maar het structureel tekort is toen gegroeid. Crisis of niet, België zit in slechte papieren. En net omdat het zo'n goede economische tijd was, moest je dat structureel tekort aanpakken en de schuld terugdringen.
Verhofstadt koos ervoor om veel cadeau's uit te delen en enkel een begroting in evenwicht te realiseren (en dat d.m.v. eenmalige maatregelen.)
Jep ga ik mee akkoord. België is het 4e slechtste land ter wereld om zijn schulden af te betalen: ten vroegste tegen 2036. Enkel Portugal, Japan en nog een land dat ik vergeten ben moeten ze laten voorgaan. Griekenland en Spanje enz. staan veel lager in de ranking, zelfs de USA doet het 1 jaar beter.

Citaat:

Goh, dan zal je al moeten wroeten in buitenlandse pers. Maar wat vooral belangrijk is, is de intentie om te besparen. Bij de SPA en in het zuiden van het land is dat nog niet doorgedrongen...
'k Heb het eens (primitief) berekend: als de SP.A hun 200€ meer pensioen doordrukt, komt dat neer op minstens 18 miljard (4.5 jaar x 2400€ per jaar per gepensioneerde x 1.5 miljoen gepensioneerden) tegen 2015. De PS wil dan nog eens 7-8 miljard meer uitgeven de komende legislatuur.

We moeten 22 miljard besparen tegen 2015 + 18 miljard van de SPA + 7-8 miljard van de PS = einde de 40 miljard op 4.5 jaar. Griekenland moet 30 miljard op 3 jaar (dus 45 miljard op 4.5 jaar) besparen (+- even grote bevolking). Maar in België zullen we van die besparingen helemaal niets merken. We leven toch in een fantastisch land
gehuigert is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:50   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n taks werkt alleen op Europees niveau. Als je hier een taks lanceert, vluchten de speculanten wel naar het VK ofzo.

Je moet trouwens ook oppassen met wat je gaat belasten. Het verkopen van staatsobligaties? Dan gaan beleggers in de eerste plaats minder beleggen in die producten, en dan ga je raken aan een bron van financiering van de staat.

En langs de andere kant hebben speculanten ook wel hun nut. Zij hebben vb Spanje gedwongen om te besparen. Zonder de prikkel van de speculanten was de Spaanse regering nooit begonnen aan die besparingen, en zaten binnen enkele jaren met grotere problemen.

Swat, ik ben hier geen expert in, en ik probeer zo'n taks niet af te breken. Ik wil gewoon maar zeggen dat je moet oppassen wat je belast en hoe je dat gaat doen.
Correct. Waar gaan ze dan die 100 miljoen halen of zijn er reeds andere Europese landen met plannen in die richting. Kan dit dan niet afgesproken worden op Europees niveau?
fox is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:50   #10
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Is het dat wat VLD beoogde met haar tactische vaandelvlucht uit de regering? België in handen geven van speculanten, zodat de toekomstige regering verplicht wordt door financiers om met de hakbijl te besparen.

België opzadelen met 'ongrondwettelijke verkiezingen' tijdens Europees voorzitterschap en hun Franstalige vrienden (MR/FDF) een nieuwe BHV-carroussel geven tot 2014. Als België Griekse toestanden krijgt, dan is in de eerste plaats VLD, MR/FDF en PS verantwoordelijk... Zij hebben België 11 jaar uitgemolken en frauduleuze begrotingen voorgelegd. Zij hebben genegeeerd om België verder te leiden naar reële overschotten op begrotingen en drastische inperking van de staatsschuld, zoals in 1999 structureel was voorzien door Dehaene/Van Rompuy.

Misschien moeten we terug naar het stelsel van vóór de Slangeniaanse dioxinecrisis van 1999 met een beter belastingssysteem "naar draagkracht en vermogen", geen uitgelokte BHV- en andere crisissen, geen bijkomende geldstroom naar Franstalig politiek bestel, ....
Pol is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:51   #11
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correct. Waar gaan ze dan die 100 miljoen halen of zijn er reeds andere Europese landen met plannen in die richting. Kan dit dan niet afgesproken worden op Europees niveau?
Dat zou moeten gebeuren ja. Obama is er in de VS in geslaagd om de bankenlobby opzij te zetten. Nu is Europa aan de beurt.
Kazan is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:53   #12
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Is het dat wat VLD beoogde met haar tactische vaandelvlucht uit de regering? België in handen geven van speculanten, zodat de toekomstige regering verplicht wordt door financiers om met de hakbijl te besparen.

België opzadelen met 'ongrondwettelijke verkiezingen' tijdens Europees voorzitterschap en hun Franstalige vrienden (MR/FDF) een nieuwe BHV-carroussel geven tot 2014. Als België Griekse toestanden krijgt, dan is in de eerste plaats VLD, MR/FDF en PS verantwoordelijk... Zij hebben België 11 jaar uitgemolken en frauduleuze begrotingen voorgelegd. Zij hebben genegeeerd om België verder te leiden naar reële overschotten op begrotingen en drastische inperking van de staatsschuld, zoals in 1999 structureel was voorzien door Dehaene/Van Rompuy.

Misschien moeten we terug naar het stelsel van vóór de Slangeniaanse dioxinecrisis van 1999 met een beter belastingssysteem "naar draagkracht en vermogen", geen uitgelokte BHV- en andere crisissen, geen bijkomende geldstroom naar Franstalig politiek bestel, ....
Daar moet je mij niet van overtuigen hoor
Kazan is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:54   #13
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De ongrondwettelijke verkiezingen zijn enkel en alleen de fout van CD&V. Zij gingen het oplossen voor er een regering gevormd zou worden, en zij hebben ook de premier (dus teamleider) van die regering geleverd. Daarnaast heeft zowel de NVA als VLD meermaals aangekondigd uit de regering te stappen, maarja ik begrijp dat voor mensen die niet doen wat ze zeggen het confronterend is als anderen wel iets wel doen wat ze aankondigden

Laatst gewijzigd door gehuigert : 9 juni 2010 om 13:55.
gehuigert is offline  
Oud 9 juni 2010, 13:58   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je niemand daar moet van overtuigen. Ik opende dit topic enkel en alleen om de merites van dit plan te weten te komen, los van het feit of dit nu van de VLD komt of van een andere partij.

Als andere partijen dergelijke plannen op tafel leggen wil ik die ook graag besproken zijn op politics.be. Helaas...
fox is offline  
Oud 9 juni 2010, 15:02   #15
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

de plannen zijn goed en de intenties ook..........

ideaal om VOOR de verkiezingen mee uit te pakken én stemmen binnen te rijven !

nen truk "�* la Vhfst" én ééne die nog steeds werkt !

NA de verkiezingen komt er géén fluit van in huis, van die plannen en de intenties zijn zoek omdat de "anderen" niet mee willen, maar ge zijt wél verkozen zodoende dat ge op uw gemakske kunt zorgen om binnen de kortste keren een villa in Toscane mét wijngaard of olijfgaard te verwerven.....

k'krijg een enorm déj�*-vu gevoel als ik Alexander bezig hoor.... straks begint hij nog burgermanifesten te schrijven.....
Oud 9 juni 2010, 15:05   #16
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je niemand daar moet van overtuigen. Ik opende dit topic enkel en alleen om de merites van dit plan te weten te komen, los van het feit of dit nu van de VLD komt of van een andere partij.

Als andere partijen dergelijke plannen op tafel leggen wil ik die ook graag besproken zijn op politics.be. Helaas...
N-VA had ook een plan, maar dat hebben ze ingeslikt omdat bleek dat ze een terugverdieneffect hadden overschat. Dat was een tegenvaller vond ik.
Kazan is offline  
Oud 9 juni 2010, 18:49   #17
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het plan van de Ø-VLD komt hierop neer: we moeten 22 miljard besparen.

We schuiven daarvan 11 miljard door naar Vlaanderen uit rancune voor het feit dat we niet mochten meedoen aan de regering.

We schrijven 5 miljard aan "virtuele" inkomsten in, zoals we in het verleden in al onze begrotingen gedaan hebben: de strijd tegen de fiscale fraude, de strijd tegen het "misbruik" van de notionele interest, de strijd tegen de sociale fraude, ....

Dan blijft 22 - 11 - 5 miljard over, afgerond is dat zo ongeveer 4 miljard, allez min of meer toch, en daar plannen we wat vage beloften voor zoals besparingen op de overheidsuitgaven en de sociale enveloppen enzo. We weten dat de Franstaligen daar nooit mee gaan akkoord gaan, maar kom het staat toch schoon in ons boekske.

De realiteit na 13 Juni zal heel wat brutaler zijn. Solidariteitsbelasting, vermogensbelasting, afbouw van het treinvervoer, sociale slachting bij werklozen en gehandicapten.

Laatst gewijzigd door fonne : 9 juni 2010 om 18:50.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be