![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Effect van Nederlandse resultaten op Vlaanderen? | |||
Nee, geen effect |
![]() ![]() ![]() |
6 | 75,00% |
Ja, klein effect op zowel CD&V als O-VLD |
![]() ![]() ![]() |
2 | 25,00% |
Ja, groot effect op beide partijen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Ik denk niet dat er een Nederlands effect zal spelen in het Franstalige landschap. Maar zal Vlaanderen wel een effect zien?
Met andere woorden, (nog) sterker verlies voor CD&V omdat CDA het zo slecht heeft gedaan? Betere resultaten voor O-VLD omdat die met ongeveer dezelfde economische boodschap komen als de VVD en die laatste in Nederland de grootste partij is geworden?
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dubbel
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Hoe lager de CD&V hoe beter imo. Kan spijtig genoeg ook een averechts effect hebben...
|
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Jullie denken teveel in partijen. Maar de (zuster-)partijen in Vlaanderen en Nederland nemen misschien economisch wel dezelfde positie in maar hebben bestuurlijk een andere positie. Nederland heeft gestemd voor hervormingen, jullie gaan dat hoogstwaarschijnlijk ook doen.
Maar ik denk niet dat OpenVLD de grootste wordt... ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Misschien dat er straks toch een invloed van de Nederlanders te zien is, de monsterzege van Wilders zou teleurgestelde thuisblijverskunnen motiveren om teleurgestelde proteststemmers te worden, want als het bij de 'Ollanders kan...
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() We stemmen in België, niet in Holland. Situatie tussen beide landen is volledig anders. Dus neen, geen effect.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Volledig anders lijkt me van niet, ik kan u volgen op terreinen op micro en meso niveau, maar op macro niveau hebben we te maken met dezelfde ontwikkeling van de wereldeconomie. Kortom de situatie is anders soms juist niet, maar dus nu ook weer niet volledig anders.
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en dat is nu eens en voor altijd geklaard
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen stemde al Islamofobisch in het verleden, nu meer Vlaams nationalistisch vermoed ik.
|
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() De Nederlandse uitslag zal geen effect hebben op de Belgische. Er zijn op dit moment namelijk grote verschillen:
1. De Nederlandse verkiezingen waren volgens de grondwet; 2. Nederland zit - in tegenstelling tot België - diep verwikkeld in internationale crises: economisch, financieel, klimaat. |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel trouwens ten sterkste of, ongeacht de thema's, verkiezingen in het ene land, effect hebben op verkiezingen in een ander land. Men stemt immers op basis van locale elementen en niet op basis van wat er in het buitenland gebeurde. All politics is local. |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet bijna zeker dat de LPF in de regering is opgenomen omdat men niet hetzelfde wilde doen als in België. Dus nee, verkiezingen in een buurland beïnvloeden niet (of bijna niet) het stemgedrag maar ja, ze kunnen wel invloed hebben op de regeringsvorming. |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Andere partijen, andere thema's. De Open VLD zal natuurlijk wel hopen op een Mark Rutte-effect, daarom hebben ze hem ook naar hun meeting gehaald, maar ik denk toch niet dat het veel zal helpen.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Geef Groen!/Ecolo maar evenveel winst als GroenLinks
![]() Laatst gewijzigd door toccata : 11 juni 2010 om 17:46. |
![]() |