Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 juni 2010, 10:26   #1
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard Staatshervorming 2/3 meerderheid: alle Vlaamse + enkel 2 FR

Als ik even de coalitiekiezer hanteer :
http://www.standaard.be/extra/verkie...coalitiekiezer

zie ik dat volgende situaties mogelijk zijn:

Vlaams: NVA, SPA, CD&V (regering) + steun oppositie (alle andere)
Franstalig: PS, Ecolo

Als we er vanuit gaan dat de Vlaamse resoluties als basis gebruikt worden en alle Vlaamse partijen de grote staatshervorming steunen (vanuit regering en oppositie), dan is dit een perfecte tweederdemeerderheid en zijn Milquet en Maingain dus eigenlijk niet nodig... die toch eigenlijk het meeste Fransdol zijn...

Als mogelijke toegevingen zie ik dat De Wever zal moeten instemmen met een aantal linkse maatregelen en het premierschap van Di Rupo, doch indien hij daarmee de grote staatshervorming en meer bevoegdheden voor Vlaanderen kan binnenhalen, zie ik hem eerder kiezen voor zijn Vlaamse dan voor zijn rechtse geaardheid...
Oud 16 juni 2010, 10:39   #2
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Als ik even de coalitiekiezer hanteer :
http://www.standaard.be/extra/verkie...coalitiekiezer

zie ik dat volgende situaties mogelijk zijn:

Vlaams: NVA, SPA, CD&V (regering) + steun oppositie (alle andere)
Franstalig: PS, Ecolo

Als we er vanuit gaan dat de Vlaamse resoluties als basis gebruikt worden en alle Vlaamse partijen de grote staatshervorming steunen (vanuit regering en oppositie), dan is dit een perfecte tweederdemeerderheid en zijn Milquet en Maingain dus eigenlijk niet nodig... die toch eigenlijk het meeste Fransdol zijn...

Als mogelijke toegevingen zie ik dat De Wever zal moeten instemmen met een aantal linkse maatregelen en het premierschap van Di Rupo, doch indien hij daarmee de grote staatshervorming en meer bevoegdheden voor Vlaanderen kan binnenhalen, zie ik hem eerder kiezen voor zijn Vlaamse dan voor zijn rechtse geaardheid...
Het al of niet regeren met een "linkse" partij is geen vraag. En voor mij moet dat kunnen. Trouwens wat is links? Want voor het verwerven van bevoegdheden en de bijhorende middelen zal je toch de linkse kant nodig hebben.
giserke is offline  
Oud 16 juni 2010, 10:59   #3
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het al of niet regeren met een "linkse" partij is geen vraag. En voor mij moet dat kunnen. Trouwens wat is links? Want voor het verwerven van bevoegdheden en de bijhorende middelen zal je toch de linkse kant nodig hebben.
Ik zie daar ook niet echt een issue, de Vlaamse regering neemt ook linkse positieve initatieven. Doch ik zou met een linkse regering kunnen leven op federaal niveau, als dit voor een heel grote overdracht van bevoegdheden naar de regio's zorgt.

Indien de PS en Ecolo grote toegevingen willen doen in de lijn van de Vlaamse resoluties, dan zou het VB dit toch ook moeten meesteunen. Ik ken hun standpunten wel, maar meer autonomie is toch iets wat de V-partijen allemaal gemeen hebben. Zolang het compromis natuurlijk geen dingen omvat zoals aanhechting van randgemeentes en inschrijvingsrechten etc.

Trouwens, het Brussels (rand)publiek kiest eerder MR/FDF. Niet echt de kiezers van Ecolo of PS.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be