![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op
http://www.scholieren.com/eindexamen...veeltweets=163 kun je lezen dat de Nederlanders Fries bij de exotische talen rekenen: ![]() ![]() En dan maar lachen met de Franstaligen die zouden neerkijken op het Nederlands. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar omdat Hollanders (en ik gebruik bewust Hollander) dat doen, maakt het het arrogante gedrag van franstaligen in belgië natuurlijk weer goed ... ![]()
Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 mei 2010 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Zonder neer te kijken op het Fries (indien ik in de buurt van Friesland zou wonen zou ik me zelfs de moeite getroosten die taal óp een déftig niveau machtig te maken), maar het Frans verschilt toch iets meer van het Nederlands hoor. De vergelijking gaat gewoon niet op.
Veel Fries dat ik trouwens hoor op de Fryske Omroep is bijna een Nederlands dialect te beschouwen. Ik heb geen verstand van de officiële standaardtaal, maar het is wel zo dat het ene Fries puurder is dan het andere.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 mei 2010 om 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Beste azert, het is fijn dat je bevestigt dat de meeste Franstaligen neerkijken op het Nederlands, wat hen slechte Belgen maakt. Ik ben er zeker van dat je het Nederlandstalig karakter van de Rand rond Brussel als echte Belg zal behartigen. Beide Belgische talen zijn toch evenwaardig, nietwaar? Gelijke rechten voor elke 'Belg'?
Als Nederlandstaligen zouden neerkijken op het Fries, is dat uiteraard ook fout, hé. Laatst gewijzigd door respublica : 20 mei 2010 om 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
het is zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Zo'n 2000 kandidaten bogen zich over de exotische talen Spaans, Turks, Arabisch of Fries.
http://www.scholieren.com/eindexamen...veeltweets=163 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U wilt hier toch niet met droge ogen beweren dat het Nederlands voor de gemiddelde Franstalige in dit rijtje: Spaans, Turks, Arabisch , past? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 mei 2010 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het schrappen van de verplichte lessen Frans op alle Vlaamse scholen (na 180 jaar) zou hierbij duchtig kunnen helpen. Vijf minuten politieke moed. Wie durft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Titel.
Waarschijnlijk een keer "vergeten" omfloerst te doen
![]() Laatst gewijzigd door Renesse : 20 mei 2010 om 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
of heb je ooit Lennon horen praten??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Laat deze draad gewoon naar pagina 50 zakken ofzo...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
chelou, reloud,meuf enz... allemaal standaard Frans zeker ?
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weleens ondertitels gezien op de RTBF voor een Franse serie?
Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 mei 2010 om 22:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() Jezeke straffen den Hollander!
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kijk wel regelmatig naar Franse kanalen. Ook daar zijn er nooit ondertitels, maar dat staat helemaal los van het feit of er dialect, verlan of ander bargoens gesproken wordt in TV-series. Wie denkt dat er daar altijd mooi algemeen beschaafd Frans gesproken wordt vergist zich wel even. (Gelukkig heb ik mijn persoonlijke tolk/vertaler)
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Zoals gezegd doe je dat in de titel. En als je vindt dat de Franstaligen toch niet neerkijken op onze taal, waarom haal je dan het Fries aan? Je toont daar enkel mee aan dat ook Nederlandstaligen de fout van het superioriteitsgevoel kunnen maken, wat niemand ooit ontkende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Inderdaad, niemand lijkt hier een punt van te maken, maar is het niet logisch dat onze kinderen Engels sneller leren dan Frans? Frans is niet meer de lingua franca en moet je echt niet meer vanaf het 5e jaar basisschool aanleren vind ik. In Wallonië, waar de 'echte Belgen' leven, bestaat er natuurlijk niet zoiets voor het Nederlands, echte Belgen kennen blijkbaar alleen Frans.
Laatst gewijzigd door respublica : 20 mei 2010 om 23:30. |
![]() |
![]() |