Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2003, 15:58   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Je vergat mijn favoriete partij:
BLANCO
Zo werkt het stemsysteem in België volgens mij niet. Met blancostemmen gebeurt achteraf iets (maar wat ook alweer?), terwijl slechts ongeldige stemmen apart vermeld worden.
Blanco of ongeldig wordt m.i. samengeteld.
Hoewel sommigen daar de vreemdste geruchten over de wereld insturen.
Ooit hoorde ik dat de blanco en ongeldigen letterlijk bijgeteld werden bij de grootste partij van het stembureau.
Door niet te stemmen of ongeldig is het in feite een 'stem' voor de winnaar, daar het geen oppositiestem betekent.
De verwarring met het electronische stemmen doet er ook al geen goed aan. Er wordt beweerd dat niet, ongeldig of blanco stemmen daarmee onmogelijk is, terwijl op de simulator op een of andere site die optie wél verschijnt........
Kent iemand de wetten en regels terzake?
Heeft iemand weet van tegenstrijdige behandeling van ongeldig en blanco-stemmen?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 16:56   #2
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Wel ja, ik zou ook wel eens willen weten hoe dat nu juist zit.
De ene zegt dit, de ander dat.
Ikzelf ben niet gaan stemmen de laatste keer, omdat ik ook gehoord had dat je met de computer niet ongeldig kán stemmen.
Hihi, ik heb een brief naar de gemeente gestuurd met de mededeling dat ik weiger te stemmen, zolang er geen enkele democratische partij in het land bestaat waarop ik kan stemmen.
Nooit iets van gehoord. Geen reactie. Geen boete. Niks.
Ik ga het de volgende keer opnieuw zo doen, denk ik.
Tenzij er een partij opkomt die cannabis wil legaliseren. Dan ga ik er nog eens terug over denken, misschien.
Oud 4 januari 2003, 16:59   #3
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Animo is voor de legalisatie, jammer dat we geen partij zijn
merel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 17:01   #4
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Hihi, ik heb een brief naar de gemeente gestuurd met de mededeling dat ik weiger te stemmen, zolang er geen enkele democratische partij in het land bestaat waarop ik kan stemmen.
Dat zullen ze bij het Vlaams Blok ook graag horen
Oud 4 januari 2003, 17:11   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou het ook niet weten maar als ik de mogelijkheid had opgemerkt dat blanco stemmen per computer kan, had ik dat zeker gedaan. Ook de twee laatste keren.
De drie stembeurten daarvoor ging het nog niet met de computer maar koos ik met opzet die periode uit om naar Spanje te reizen. Ik haalde daar een attest bij de plaatselijke politie dat moest bewijzen dat ik mij ginder bevond die dag. Ze lachten me daar vierkant uit omdat wij hier nog verplicht worden te gaan stemmen maar ze hielpen me toch, met het nodige leedvermaak weliswaar.
De laatste keer dat ik dit lapte deed ik mijn "bewijs" niet eens binnen en ik heb er ook nooit meer iets van gehoord. De keer daarvoor was de gemeentelijke ambtenaar trouwens nog geen klein beetje verveeld met mijn bewijsje. Goed mogelijk dat hij het direct in de vuilbak kieperde.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:04   #6
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Wel ja, ik zou ook wel eens willen weten hoe dat nu juist zit.
De ene zegt dit, de ander dat.
Ikzelf ben niet gaan stemmen de laatste keer, omdat ik ook gehoord had dat je met de computer niet ongeldig kán stemmen.
Dat is onzin. Je bent namelijk vrij om zelf zo'n partij op te starten.
Citaat:
Nooit iets van gehoord. Geen reactie. Geen boete. Niks.
Ik ga het de volgende keer opnieuw zo doen, denk ik.
Natuurlijk niet, ze zullen er enkel eens hartelijk om gelachen hebben.
Citaat:
Tenzij er een partij opkomt die cannabis wil legaliseren. Dan ga ik er nog eens terug over denken, misschien.
Het is de plicht van een politicus om op te komen voor de bescherming van de volksgezondheid en dus tegen vergif zoals cannabis!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:20   #7
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
[Kent iemand de wetten en regels terzake?
Heeft iemand weet van tegenstrijdige behandeling van ongeldig en blanco-stemmen?
Filozofisch gezien maakt het niet uit wat daarmee gebeurt. De enige echte proteststem is WEGBLIJVEN. Dan zijt ge wel strafbaar, maar dat moet ge er voor over hebben.
Blanco of ongeldig stemmen is zoiets als doen alsof ge klaarkomt:liegen tegen uzelf én tegen uw partner(s).
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:50   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Citaat:
[Kent iemand de wetten en regels terzake?
Filozofisch gezien maakt het niet uit wat daarmee gebeurt. De enige echte proteststem is WEGBLIJVEN. Dan zijt ge wel strafbaar, maar dat moet ge er voor over hebben.
Blanco of ongeldig stemmen is zoiets als doen alsof ge klaarkomt:liegen tegen uzelf én tegen uw partner(s).
Chris, de bedoeling is dat er niemand voordeel heeft aan je blanco of ongeldige stem. Aan je filosofische zienswijze hebben we dus niet veel.
Voor iemand die dus geen enkele partij zijn stem waard vindt is het ook niet leuk te denken dat er toch nog gebruik zou kunnen worden gemaakt van zijn niet stem.
En waarom zou ik mij vrijwillig strafbaar stellen als ze mij in het buitenland zelfs uitlachen omdat ik in dit rotland nog altijd moet gaan stemmen?
Ik BEN dus een aantal keren weggebleven ZONDER een boete te krijgen want MET een geldig bewijs. Ik betaal veel liever een weekendje Spanje.
Ik zou trouwens niet weten waarom ik niet zou mogen liegen tegen de politici die mij verplichten op hen te stemmen. Wie zelf liegt en bedriegt vraagt om belogen en bedrogen te worden.

En voor volgende bollekenskermis zou ik graag willen weten of ik ongeldig of blanco kan stemmen, ZONDER dat er toch nog iemand profijt van heeft, ofwel opnieuw naar het buitenland moet om niet te hoeven stemmen en een boete te ontlopen.

Is er een politicus in de zaal die ons wijzer wil maken?
Of weten die het zelf niet eens?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 18:51   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Hoe voelt dat laatste dan
Leg uit

Ik vind er overigens weinig filosofisch aan om een boete te betalen.
Ik gun gewoon niet graag mijn stem aan een partij.
Ik ben nooit akkoord met hun volledige programma, en als er al eens iets tussen figureert wat me zint, gegarandeerd dat het niet uitgevoerd wordt. Moet ik dan echt boete betalen omwille van hún ondemocratische gezindte en systeem? Dat lijkt me filosofie uit vieze boekskes.
Oud 4 januari 2003, 19:50   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

8. Wat is het verschil tussen blanco en ongeldig?
Blanco stemt u als u het stembiljet gewoon niet invult. Ongeldig als u er allerlei krabbels en aantekeningen op maakt (of koffie morst of er op spuwt...) Bij elektronisch stemmen is ongeldig stemmen wat moeilijker. Je moet dan bewust de magneetkaart die u in de stemcomputer moet stoppen plooien of zo. Blanco stemmen bij het elektronisch stembiljet doe je door op het speciaal voorziene vakje BLANCO te drukken met de elektronische pen.

Gevonden op:
http://www.planetinternet.be/verkiezingen99/vragen/#bis
Oud 4 januari 2003, 22:58   #11
henk
Vreemdeling

Standaard

Een blanco stem is een ongeldige stem en wordt dus buiten beschouwing gelaten bij de zetelverdeling. Voor de zetelverdeling maakt het dus geen verschil of je blanco stemt, of helemaal niet gaat stemmen.

Voor een gedetailleerde beschrijving van het systeem gebruikt voor de zetelverdeling, zie onder meer
Vander Weyden, P., Disproportionaliteit van het Belgische kiessysteem, Ipsom Bulletin 2001-6, KUB, hoofdstuk 2.
De tabel op p. 10 toont duidelijk aan dat de blanco stemmen bij de zetelverdeling niet in beschouwing genomen worden (zie noot).
(http://www.kubrussel.ac.be/onderwijs...en/patrick.pdf)
Deze paper is weliswaar wat lang maar best het lezen waard.
henk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be