Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2010, 11:29   #1
Zantiax
Schepen

Standaard Sta je ervoor open om je geloof te veranderen?

Beste mensen,

op verscheidene sites staan forums vol discussies ivm godsdienst. De ene is 100% zeker dat de Islam de enige ware godsdienst is, de andere is zeker dat de TeNaK gevolgd moet worden en nog anderen denken dat de Bijbel het Christendom gevolgd moet worden.

Ik heb wel één ding gemerkt dat overal hetzelfde is: er is nog geen enkele godsdienstige geweest die bereid was van godsdienst te veranderen. Wanneer een argument wordt aangehaald hebben ze hun antwoord onmiddelijk klaar.

Zelf ben ik atheïst. Moest iemand een redelijk argument kunnen aanhalen om te bewijzen dat zijn/haar godsdienst een echte God dient, dan zou ik die godsdienst beginnen volgen. Tot nu toe is niemand dat gelukt.

Het is mij echter ook nog niet gelukt om een godsdienstig persoon over te halen dat er geen god is.

Dus vraag ik jullie wat ik al zo lang zou willen weten: zijn jullie bereid eens goed na te denken, en niet argumenten zoeken waarom God wél bestaat, maar net waarom hij n�*et zou bestaan, en eventueel ongelovig te worden.

En terwijl ik dit schrijf besef ik eigenlijk al dat het nutteloos is, want ik weet al welke reacties ik ga krijgen. Jullie zullen zeggen dat jullie bereid zouden zijn om te veranderen, maar 100% zeker zijn dat je juist bent.
Probeer eens 1 dag als een atheïst te denken, denk desnoods 's avonds in bed eens na of de mogelijkheid echt niet bestaat dat er geen God is. Ten slotte heb je nooit énig bewijs gekregen. Je bent simpelweg gaan geloven wat anderen je in de mond gelepeld hebben.

Maar ik zal nu zwijgen en het woord aan jullie laten. Zou je bereid zijn om te veranderen?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:00   #2
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Beste mensen,

op verscheidene sites staan forums vol discussies ivm godsdienst. De ene is 100% zeker dat de Islam de enige ware godsdienst is, de andere is zeker dat de TeNaK gevolgd moet worden en nog anderen denken dat de Bijbel het Christendom gevolgd moet worden.

Ik heb wel één ding gemerkt dat overal hetzelfde is: er is nog geen enkele godsdienstige geweest die bereid was van godsdienst te veranderen. Wanneer een argument wordt aangehaald hebben ze hun antwoord onmiddelijk klaar.

Zelf ben ik atheïst. Moest iemand een redelijk argument kunnen aanhalen om te bewijzen dat zijn/haar godsdienst een echte God dient, dan zou ik die godsdienst beginnen volgen. Tot nu toe is niemand dat gelukt.

Het is mij echter ook nog niet gelukt om een godsdienstig persoon over te halen dat er geen god is.

Dus vraag ik jullie wat ik al zo lang zou willen weten: zijn jullie bereid eens goed na te denken, en niet argumenten zoeken waarom God wél bestaat, maar net waarom hij n�*et zou bestaan, en eventueel ongelovig te worden.

En terwijl ik dit schrijf besef ik eigenlijk al dat het nutteloos is, want ik weet al welke reacties ik ga krijgen. Jullie zullen zeggen dat jullie bereid zouden zijn om te veranderen, maar 100% zeker zijn dat je juist bent.
Probeer eens 1 dag als een atheïst te denken, denk desnoods 's avonds in bed eens na of de mogelijkheid echt niet bestaat dat er geen God is. Ten slotte heb je nooit énig bewijs gekregen. Je bent simpelweg gaan geloven wat anderen je in de mond gelepeld hebben.

Maar ik zal nu zwijgen en het woord aan jullie laten. Zou je bereid zijn om te veranderen?
Je verwart reli's met redelijke mensen = contradictio in terminis
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:08   #3
Zantiax
Schepen

Standaard

Excuses, ben nieuw op het forum en begrijp het waarschijnlijk daarom niet. Wat bedoel je met reli's?
Oud 20 juni 2010, 12:15   #4
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste mensen,

Nochtans zijn er gelovigen genoeg hoor, die van godsdienst willen veranderen. In Amerika wisselen ze van godsdienst als ze verhuizen. Dan gaan ze even rondkijken welke secte de beste barbeque geeft en voila. Instant conversion.

In Belgie gebeurt het ook. Dom wichtje wordt verliefd op een noord afrikaanse macho en ineens ontdekt die griet hoe geweldig Islam wel niet is.

Op RedWasp na heb ik nog nooit gehoord van iemand die van geloof verandert vanwege de inhoud van een religie. Altijd voor persoonlijk gewin.

Het echte mirakel is dat ze hun hypocrisie voor zichzelf kunnen wegredeneren. Straffe mannen hoor.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 20 juni 2010 om 12:16.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:19   #5
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Excuses, ben nieuw op het forum en begrijp het waarschijnlijk daarom niet. Wat bedoel je met reli's?
Reli(geuzen), theisten, gelovigen,aan collectieve waanzin lijdenden, ...

Laatst gewijzigd door Cdude : 20 juni 2010 om 12:20.
Oud 20 juni 2010, 12:21   #6
Zantiax
Schepen

Standaard

Wegredeneren is idd een goede term voor wat religieuzen doen.
En akkoord dat mensen van godsdienst veranderen voor persoonlijk gewin, maar ik vind het persoonlijk nutteloos om me met dat soort mensen bezig te houden, het soort mensen dat hun communnie doet 'voor de cadeautjes' (zit nog in het middelbaar). Ze hebben nog nooit deftig nagedacht over of ze al dan niet gelovig zouden worden en waarom. Ze leven op automatische piloot, zoals steeds meer mensen in deze zotte wereld.

Ik heb het hier over mensen die echt geloven en denken dat er een mysterieuze macht of iets dergelijks is.
Oud 20 juni 2010, 12:26   #7
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Wegredeneren is idd een goede term voor wat religieuzen doen.
En akkoord dat mensen van godsdienst veranderen voor persoonlijk gewin, maar ik vind het persoonlijk nutteloos om me met dat soort mensen bezig te houden, het soort mensen dat hun communnie doet 'voor de cadeautjes' (zit nog in het middelbaar). Ze hebben nog nooit deftig nagedacht over of ze al dan niet gelovig zouden worden en waarom. Ze leven op automatische piloot, zoals steeds meer mensen in deze zotte wereld.

Ik heb het hier over mensen die echt geloven en denken dat er een mysterieuze macht of iets dergelijks is.
Wacht tot morgen en maak kennis met Fred, de relishopper.
Hij is eigenlijk creationist maar ontkent het.

Verder zijn er nog een paar die geloven in alien reptilian shapeshifters
Oud 20 juni 2010, 12:39   #8
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan geen argumenten voor of tegen. Iedereen gelooft maar wat het meest compatibel is met zijn wereldbeeld, het al dan niet geloven in een God is daar slechts een afgeleide van.
Oud 20 juni 2010, 12:41   #9
Zantiax
Schepen

Standaard

Alien reptilian shapeshifters? Relishopper?
*confused*
Leg uit

Laatst gewijzigd door Zantiax : 20 juni 2010 om 12:41.
Oud 20 juni 2010, 12:42   #10
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Er bestaan geen argumenten voor of tegen. Iedereen gelooft maar wat het meest compatibel is met zijn wereldbeeld, het al dan niet geloven in een God is daar slechts een afgeleide van.
Waarom zou je geloven in een god? Waarom niet in elfjes?
Oud 20 juni 2010, 12:53   #11
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
ik ken persoonlijk verschillende mensen die van godsdienst veranderd zijn. sommigen waren (katholiek) christen en zijn nu (katholiek) moslim geworden. sommigen waren eerst gelovig en zijn nu vrijzinnig atheist. nog anderen zijn uit een westerse traditie in een oosterse gestapt. zelf was ik vroeger anti-theist, maar sinds jaren ben ik moslim.

(zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=136970)

onze boeddhistische zusters kunnen je leren dat er maar één boeddha is, één verlichting, één nirvana. maar er zijn 84.000 poorten die naar die dharma leiden. iedereen heeft één poort die voor hem of haar is voorbestemd. soms is de poort die we via onze traditie hebben meegekregen niet de beste voor ons persoonlijk. in dat geval gaan we beter op zoek naar een deur, een pad, dat dichter bij onze persoonlijke natuur ligt.

(zie http://www.orientalia.org/dictionary...rma-Doors.html maar ook http://www.meeuw.org/wet.html )

Citaat:
en religie is een pad, een spirituele en rituele discipline. ik kan jou nooit overtuigen dat het pad dat ik volg me ook echt ergens brengt. net zoals ik je niet kan overtuigen dat het uitzicht boven op de eiffeltoren schitterend is. tenzij ik je kan overtuigen om het te proberen natuurlijk. als je zelf op de eiffeltoren klimt en jezelf toestaat om die inspanning te doen, kun je het uitzicht zelf zien. of ik nu zeg dat dit uitzicht geschonken is door god, door de republiek, door het brahman parabrahma of door de kosmos maakt weinig uit. als ik deze of die inspanning doe, verkrijg ik dit of dat effect. daar draait religie om.

Citaat:
hierboven linkte ik al naar een iets langere tekst van mezelf waarin ik probeer te schetsen hoe mijn weg naar de islam was. ik bestook mijn ego constant met vragen en argumenten die de zekerheid van al mijn vermoedens omtrent religie en spiritualiteit onderuit halen. ik heb gemerkt dat ik nog steeds even atheïstisch ben als vroeger. de god waar ik toen niet in geloofde, daar geloof ik nog steeds niet in. maar de atheïst heeft, nadat hij alle godsbeelden had verbrijzeld, ingezien dat er iets groter is dan al die beelden. iets onuitsprekelijks, iets dat zich toont doorheen de hele schepping. dat iets, dat zoveel groter is dan al het geschapene, heeft de atheïst op zijn knieën gekregen. ik aanbid, prijs en dank die ene bron waaruit de hele schepping, het hele scheppen, vloeide.

Citaat:
leuk, een atheïst die de reactie van alle gelovigen kent. ben ik nog niet vaak tegengekomen. echt stoer. ik ben onder de indruk.

Citaat:
probeer eens één maand te leven als moslim. liefst tijdens die zoetste aller maanden, de ramadan. vast met ons mee, overmeester je lust door tijdens de dag niet te eten, te drinken, te roken of seksueel actief te zijn. bid vijf keer per dag, maar bid met de intentie om te bidden. geef weg wat je te veel hebt. probeer het eens een maand. bij mij was dat genoeg om de rabiate anti-theïst tot bedaren te brengen en mij op de weg van de islam te zetten. ik ben er vrij zeker van dat het, als god dat wil, voor jou een ervaring kan zijn die je op zijn minst leert dat religie meer is dan alleen geloven.

we lezen in de heilige qoer'aan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heilige Qoer'aan, Soerah Al Hoejoeraat 49:14
de woestijnbewoners zeggen: wij geloven - zeg: jullie geloven niet, maar zeg: wij onderwerpen ons; en het geloof is in uw harten nog niet ingegaa

Citaat:
hoe doe je dat: niet veranderen? alles verandert constant. niets blijft zoals het was, alleen het aangezicht van god blijft eeuwig.

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 20 juni 2010 om 12:54.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:57   #12
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht

probeer eens één maand te leven als moslim. liefst tijdens die zoetste aller maanden, de ramadan. vast met ons mee, overmeester je lust door tijdens de dag niet te eten, te drinken, te roken of seksueel actief te zijn. bid vijf keer per dag, maar bid met de intentie om te bidden. geef weg wat je te veel hebt. probeer het eens een maand. bij mij was dat genoeg om de rabiate anti-theïst tot bedaren te brengen en mij op de weg van de islam te zetten. ik ben er vrij zeker van dat het, als god dat wil, voor jou een ervaring kan zijn die je op zijn minst leert dat religie meer is dan alleen geloven.
Ik rook niet, drink(alcohol) zelden en "vast" regelmatig tot het donker wordt (houd me scherp)

Ben ik nu moslim? Heb je daar trouwens een religie voor nodig?
Oud 20 juni 2010, 13:02   #13
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Waarom zou je geloven in een god? Waarom niet in elfjes?
Omdat het begrip "elfje" gemakkelijk begrepen en eenvoudig getoetst kan worden met ons huidig wereldbeeld. We hebben definitieve kennis van wat het begrip "elfje" (of vliegende theepot, onzichtbare eenhoorn, vliegend spaghettimonster) inhoud en het is aldus mogelijk om daaruit te concluderen dat de eigenschappen hiervan niet concorderen met de werkelijkheid die we waarnemen.
Oud 20 juni 2010, 13:06   #14
Zantiax
Schepen

Standaard

Ik geloof je als je zegt dat je verschillende mensen kent die van overtuiging verandert zijn. Ik spreek enkel uit eigen ervaring, voor zover ik met godsdienstigen gesproken heb, kreeg ik altijd onmiddelijk een tegenantwoord, zonder dat er werd nagedacht over wat ik zei.

Ik schrik als u zegt van atheïst moslim geworden te zijn. Al denk ik wel dat ik begrijp waarom. Het gevoel dat er iets groter is dan wat we kennen (misschien voldoet deze beschrijving niet aan wat u gelooft, maar ik ben ook maar een simpele ziel), treft mij soms ook. Maar waarom, in plaats van een wetenschappelijke verklaring te zoeken, je binden aan een godsdienst? Godsdienst betekent het einde van alle denken.

Verder zou ik even willen melden dat ik hier spreek om te leren en jullie meningen en gedachten in mijn mening te verwerken. Denk niet dat ik met minachting over alle gelovigen spreek. Dat doe ik enkel over zij die niet nadenken. Klaarblijkelijk doet u dat wel.

Verder ben ik bereid om een maand als moslim te leven, écht waar. Maar niet nu, want ik zit in de examens. ^^

Verder vraag ik me nog af waarom je voor de Islam gekozen hebt en niet voor het Christendom of Jodendom. En vind je het dragen van hoofddoeken voor vrouwen terecht? Of heb je geen probleem met vrouwen in bikini op het strand?
Oud 20 juni 2010, 13:08   #15
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Omdat het begrip "elfje" gemakkelijk begrepen en eenvoudig getoetst kan worden met ons huidig wereldbeeld. We hebben definitieve kennis van wat het begrip "elfje" (of vliegende theepot, onzichtbare eenhoorn, vliegend spaghettimonster) inhoud en het is aldus mogelijk om daaruit te concluderen dat de eigenschappen hiervan niet concorderen met de werkelijkheid die we waarnemen.
Is ook maar bij wijze van spreken. Ik bedoel dus: waarom (in uw geval) de Islam? Waarom bijvoorbeeld niet zelf een nieuwe godsdienst ontwikkelen, die alles omvat waarin u gelooft? Hebt u dan bij niets van wat de Islam beweert twijfels?
Oud 20 juni 2010, 13:17   #16
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou, bewijs jij maar eens dat het vliegend spaghettimonster niet bestaat of dat mijn anti-olifant steen niet werkt.

Veel mensen "ontwikkelen" hun eigen godsdienst en geloven simpelweg in een "hogere macht"
http://www.venganza.org/

Trouwens, je hebt dat allemaal niet nodig. Eén regel volstaat
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule
Oud 20 juni 2010, 13:26   #17
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Nou, bewijs jij maar eens dat het vliegend spaghettimonster niet bestaat of dat mijn anti-olifant steen niet werkt.

Veel mensen "ontwikkelen" hun eigen godsdienst en geloven simpelweg in een "hogere macht"
http://www.venganza.org/

Trouwens, je hebt dat allemaal niet nodig. Eén regel volstaat
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule
Bewijzen dat iets niet bestaat is onmogelijk.

Aan de andere kant denk ik zo:
ik doe niks zonder een geldige reden. Zoals ik ook in niets geloof zonder een geldige reden. Want volgens mij heeft elke bewuste menselijke handeling een reden. Probeer maar is een voorbeeld te geven waar dat niet zo is.

Die ene regel is inderdaad goed, maar daarmee kan je geen vragen oplossen als 'waarom leven wij', hé.

Maar effectief, 'tzou ne veel leukere wereld zijn moest iedereen volgens the golden rule leven.
Oud 20 juni 2010, 13:28   #18
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Is ook maar bij wijze van spreken. Ik bedoel dus: waarom (in uw geval) de Islam? Waarom bijvoorbeeld niet zelf een nieuwe godsdienst ontwikkelen, die alles omvat waarin u gelooft? Hebt u dan bij niets van wat de Islam beweert twijfels?
Waarom veronderstel je dat ik moslim ben?
Oud 20 juni 2010, 13:31   #19
Zantiax
Schepen

Standaard

Heb net mijn fout gemerkt, jij bent niet moslim, dat is Travis66 ^^
Excuses.

Mag ik dan vragen wat je wel bent, om daarop in te pikken?
Oud 20 juni 2010, 13:31   #20
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Wat aanvaard jij hiervoor als bewijs?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be