Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei "Samen met haar ploeg trekt ze zonder kartel naar de verkiezing. Een gewaagde zet van deze Groen!e partij die volgens de peilingen flirt met de kiesdrempels. Ze nam het roer als voorzitster over in moeilijke tijden en pakte uit met een eerlijke verki

Discussietools
Oud 20 mei 2004, 11:43   #1
David1977
Vreemdeling

Standaard

Het gedachtengoed van Groen! spreekt mij vooral aan omdat ze pleiten voor een soort van 'gematigd kapitalisme'. Een kapitalistisch systeem is ongetwijfeld de beste manier om welvaart en technologische vooruitgang te creëeren, maar mag het leven ook nog ietsje meer zijn dan produceren en consumeren? Nog nooit zijn onze materiële welvaart en sociale voorzieningen zo groot geweest, nog nooit hebben de mensen zo geklaagd. Ik heb de indruk dat de meeste Vlamingen liever dagelijks steen en been klagen over de enkele zaken die niet mee te zitten, i.p.v. ook maar eventjes stil te staan bij al onze verworvenheden die we blijkbaar als een banale evidentie zijn gaan beschouwen.

Wat is een lastenverlaging toch zo populair. Maar komen de geplaveide wegen en de verzorging bij hospitalisatie uit de lucht gevallen, ik dacht het niet. Geen van ons wil dat onze kinderen overreden wordt door een snelheidsduivel, maar zijn we bereid de consequenties te dragen als we zelf over de schreef gaan, liever niet. Iedereen van ons wil een schoon milieu en veilig voedsel, als het maar niet teveel kost. Laat ze dus maar de lasten verlagen en de zorgen terugschroeven. Diegenen die het meest stonden te schreeuwen dat ze teveel belastingen betaalden zullen de eersten zijn om met veel bravoure te klagen als ze in het ziekenhuis moeten wachten tot ze aan de beurt zijn.

We wanen ons allemaal vrij als we maar genoeg kunnen consumeren, maar zijn er ons niet bewust van dat we nog nooit zo afhankelijk zijn geweest. De beelden die men te zien krijgt na ontslagen zijn daar het reinste bewijs van. laat ons dus streven naar een 'waardig kapitalisme', waar we niet enkel als zielige robots door het leven gaan in een eindeloze afwisseling van productie en consumptie, en dit als het hoogste goed beschouwen.

Wat de milieuproblematiek betreft ben ik ervan overtuigd dat we zelf wel een steentje kunnen bijdragen. Deze bijdragen zullen echter altijd druppels op een hete plaat blijven. Het probleem zit hem bij de industrie/techniek die vervuilt, maar helaas is deze industrie onontbeerlijk geworden om de vele miljoenen monden te voeden. De enige oplossing volgens mij om de vervuiling van industrie/techniek tegen te gaan is de techniek zelf, het zoeken naar technologische alternatieven die het milieu wel sparen.

David
David1977 is offline  
Oud 20 mei 2004, 13:23   #2
Vera Dua
Vreemdeling

Standaard

Geachte,

Ik denk dat wat je schrijft een andere verwoording is van wat wij in ons verkiezingsprogramma 'een andere economie' noemen. Wij willen de ratrace stilleggen. Wij willen niet dat mensen in onzekere jobs zitten, nee, wij willen duurzame jobs, liefst in de innoverende milieusector zodat we via die weg aan actieve energiebesparing kunnen doen. Wij willen tijdskrediet dat iedereen gedurende 5 jaar in z'n loopbaan in staat stelt om te doen wat hij of zij wil: doorleren, vakantie, zorg, ... Wij willen een economie op mensenmaat waar winstbejag niet de eerste prioriteit is.

Vera Dua
Vera Dua is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be