![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Gevonden in de standaard:
Beroepsopleiding niet voor laaggeschoolden Van onze redacteur BRUSSEL -- Iets meer dan 24.000 uitkeringsgerechtigde werklozen zijn vrijgesteld van de verplichting om op zoek te gaan naar een baan omdat ze een erkende beroepsopleiding volgen. Het zijn vooral vrij hoog geschoolde jongeren, die nog niet lang werkloos zijn, die in het opleidingscircuit terecht komen. Laaggeschoolde, langdurige werklozen daarentegen krijgen veel minder opleidingskansen. Dat blijkt uit een analyse van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening. De RVA onderzocht het profiel van de werklozen die een uitkering krijgen terwijl ze een beroepsopleiding volgen bij de regionale overheidsdiensten (zoals de VDAB in Vlaanderen) of bij een door hen erkend opleidingsinstituut. Het rapport bevat enkele opmerkelijke resultaten. Zo tekent Brussel voor 5,9 % van alle werklozen in opleiding, terwijl het hoofdstedelijk gewest goed is voor 12,9 % van alle uitkeringsgerechtigde volledig werklozen in ons land. In Wallonië zijn bijna zes op de tien cursisten mannen, terwijl meer dan de helft van alle werklozen er vrouwen zijn. Iets meer dan de helft van alle cursisten is jonger dan 30 jaar. De groep 50-plussers behaalt amper 1,9 %. In Brussel hebben 26,5 % van de cursisten niet de Belgische nationaliteit. Dat mag niet verbazen, want de niet-Belgen maken er 29,5 % uit van de werklozenpopulatie. In Vlaanderen scoren de buitenlanders met 7 % van de werklozen in opleiding, dat is hoger dan hun aandeel in de werkloosheidscijfers (6,4 %). De grote meerderheid van de werklozen die een opleiding volgen, zit nog niet zo lang zonder baan. Meer dan de helft van hen is minder dan een jaar werkloos. Slechts één op de vijf van de cursisten zit al meer dan twee jaar zonder baan, terwijl het aandeel van de groep landurig werklozen in de totaliteit 57 % bedraagt. Wie lange tijd zonder baan zit, heeft blijkbaar minder kans om in het opleidingscircuit te belanden. Eenzelfde conclusie geldt voor de laaggeschoolden. Hoewel 34,1 % van alle werklozen geen schooldiploma heeft behaald (enkel een getuigschrift lager onderwijs), tekent deze groep voor amper 16,4 % van de cursisten in de beroepsopleiding. Het zijn daarentegen vooral de hoger geschoolden die toegang krijgen tot een beroepsopleiding: 40,5 % heeft een diploma hoger secundair onderwijs, 9,7 % voltooide zelfs hoger onderwijs. De RVA merkt daarbij nuchter op dat werklozen zonder diploma -- dus met de minste kansen op de arbeidsmarkt en de grootste behoefte aan bijkomende opleiding -- zwaar ondervertegenwoordigd zijn in de klaslokalen. -------------------------------------------------------------------------------- Uit deze tekst concludeer ikzelf 2 zaken. 1. Deze werd ook door de auteur neergeschreven,mensen zonder diploma vinden niet de weg naar de opleidingen. 2. Uit de enkele werkloosheidscijfers die erin vermeld staan: Brussel : 12.9% werklozen waarvan 29% niet Belg 5.9% in opleiding waarvan 26.5% niet Belg Als ik het goed begrijp betekend dit ongeveer het volgende: Een groep van 100 personen in Brussel telt 13 uitkeringsgerechtigd werklozen. 4 van hen zijn niet Belg. Er zijn 6 uitkeringsgerechtigd werklozen in opleiding waarvan er 2 niet Belg zijn. Vlaanderen:7% van de uitkeringsgerechtigd werklozen in opleiding is niet Belg, en slecht 6.4% van de uitkeringsgerechtigd wrklozen is niet Belg. Wallonie:Hier enkel het onevenwicht man-vrouw. Dit zijn geen volledige cijfers, maar al bij al zijn de niet-Belgen toch niet zo een grote broekvegen lijkt me? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welke besluiten kan men daar uit trekken. ![]() mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef nu toe Rogier, een advokaat die ook je toilet kan herstellen is toch meer waard dan iemand die alleen je toilet kan komen herstellen? Die advokaat wéét tenminste dat het je recht is om over een eigen toilet te beschikken hé!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Wat mij verbaasd is de waarde die men hecht aan het onderscheid tussen Belg en niet-Belg. Als je beseft dat vb. door de snel-belg-wet sinds 2000 ongeveer een kwart miljoen vreemdelingen de Belgische nationaliteit gekregen hebben; als je beseft dat vreemdelingen van de derde generatie automatisch Belg zijn;...
![]() Mijns inziens is dat criterium een nietszeggende variabele geworden.
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
mvg. Rogier ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Merel je moet de zaken toch wel eens nuchter bekijken. Als er 10 werklozen zijn op de honderd, maar in die honderd zitten 90 Vlamingen en 10 allochtonen, en 10 procent van de werklozen zijn allochtonen en negentig procent zijn dan Vlamingen, dan zijn nog altijd procentueel gezien 10 procent van de Vlamingen én van de allochtonen werkloos.
Alhoewel ik de cijfers niet ken denk ik dat er procentueel veel meer allochtonen werkloos zijn dan Vlamingen. Maar daar ligt voor mij de knoop niet. Men zegt dat Allochtonen geen kansen krijgen. Ze nemen de geboden kansen niet aan! Kijk het maar na in de scholen hoeveel van de 100 allochtonen er in slagen een diploma te halen. Bovendien, wordt hen vaak méér hulp geboden dan we onze eigen kinderen bieden en dan slagen ze er nog in om in scholen waar ze in grote getallen aanwezig zijn de sfeer volledig kapot te maken. In het Brusselse werden daardoor scholen gesloten. Geen kansen??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Deze cijfers bepalen onder de werkloze vreemdelingen het percentage dat een opleiding volgt, het gaat er dus niet om wat de verhouding tussen de vreemdelingen en de Belgen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit werd toch ongeveer vijftig jaar geleden afgeschaft? Citaat:
En iemand die in een Hare Krishna gewaad wil staan lesgeven gaat eveneens geen of weinig mogelijkheden daartoe krijgen. ------------------------ Citaat:
Ik heb ook niets tegen bijscholingsmogelijkheden! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb dit voorbeeld genomen om aan te tonen dat men ook in onze maatschappij eisen stelt en stelde. Minder dan twintig jaar geleden was het in de school van mijn vrouw nog een probleem om een vaste benoeming te bekomen wanneer men gescheiden was. Zoals bekend wordt men ook niet zomaar aangeworven maar moet men iets kunnen voorleggen, testen ondergaan en dergelijke meer. Een zekere mate van integratie is daarbij altijd een voorwaarde. Populaire voorbeelden zijn daarbij bewaking firmas, politie, en een aantal beroepen waar men met vertrouwelijke gegevens moet omgaan. mvg. Rogier ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het, ongeveer een kwart eeuw geleden, in mijn vriendenkring zien gebeuren dat een Vlaamse lerares door de "vrije" school waar ze lesgaf werd afgedankt omdat ze met een Griek trouwde. In dezelfde periode vloog een man bij de Christelijke Mutualiteiten aan de deur omdat zijn vrouw er met een andere vandoor ging en wilde scheiden.
Het centrum voor racismebestrijding en gelijke kansen bestond toen nog niet... |
![]() |
![]() |