Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2004, 22:37   #1
Black Girlke
Banneling

Black Girlke's schermafbeelding

Standaard

Arbeidshof doet opmerkelijke uitspraak over hoofddoek

BRUSSEL - Een werkloze moslimvrouw die een job weigert omdat ze haar hoofddoek moet afdoen, [size=6]is geen werkweigeraar[/size]. Dat heeft het arbeidshof in Antwerpen begin juni gesteld. De moslimvrouw was naar de rechter gestapt omdat de RVA haar werkloosheidsvergoeding had ingetrokken. Het bericht staat in de Juristenkrant.

De vrouw bood zich op vraag van de RVA aan bij een sociale werkplaats voor een job in het naaiatelier. Tijdens het sollicitatiegesprek zei ze dat ze om religieuze redenen de hoofddoek niet kon afdoen tijdens het werk. Daarop liet de werkgever aan de RVA weten dat de vrouw niet werd toegelaten tot de proef.

Gevolg: de RVA sloot haar 18 weken uit van het recht op uitkeringen als sanctie omdat zij een baan had geweigerd. Hiertegen tekende de moslimvrouw beroep aan. Het arbeidshof stelde in zijn arrest van 3 juni vast dat de werkgever recht in zijn schoenen staat: omwille van veiligheidsredenen laat hij terecht niet toe dat zijn werknemers -waaronder zeven allochtone vrouwen- een hoofddoek dragen.

Maar over de werkweigering van de vrouw aanvaardde het hof dat religieuze motieven mogelijke redenen zijn om een baan als niet passend te beschouwen. Het hof verwees daarvoor naar de godsdienstvrijheid die onder meer in de Belgische grondwet en het Europees Mensenrechtenverdrag wordt beschermd. Volgens het hof moet elk geval afzonderlijk worden bekeken. De moslimvrouw in kwestie kon aantonen dat haar godsdienstbezwaar reëel is en dat ze het gebod om de hoofddoek te dragen, strikt naleeft.
23/06/2004 - belga - cdm
Black Girlke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 23:58   #2
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
Arbeidshof doet opmerkelijke uitspraak over hoofddoek

BRUSSEL - Een werkloze moslimvrouw die een job weigert omdat ze haar hoofddoek moet afdoen, [size=6]is geen werkweigeraar[/size]. Dat heeft het arbeidshof in Antwerpen begin juni gesteld. De moslimvrouw was naar de rechter gestapt omdat de RVA haar werkloosheidsvergoeding had ingetrokken. Het bericht staat in de Juristenkrant.

De vrouw bood zich op vraag van de RVA aan bij een sociale werkplaats voor een job in het naaiatelier. Tijdens het sollicitatiegesprek zei ze dat ze om religieuze redenen de hoofddoek niet kon afdoen tijdens het werk. Daarop liet de werkgever aan de RVA weten dat de vrouw niet werd toegelaten tot de proef.

Gevolg: de RVA sloot haar 18 weken uit van het recht op uitkeringen als sanctie omdat zij een baan had geweigerd. Hiertegen tekende de moslimvrouw beroep aan. Het arbeidshof stelde in zijn arrest van 3 juni vast dat de werkgever recht in zijn schoenen staat: omwille van veiligheidsredenen laat hij terecht niet toe dat zijn werknemers -waaronder zeven allochtone vrouwen- een hoofddoek dragen.

Maar over de werkweigering van de vrouw aanvaardde het hof dat religieuze motieven mogelijke redenen zijn om een baan als niet passend te beschouwen. Het hof verwees daarvoor naar de godsdienstvrijheid die onder meer in de Belgische grondwet en het Europees Mensenrechtenverdrag wordt beschermd. Volgens het hof moet elk geval afzonderlijk worden bekeken. De moslimvrouw in kwestie kon aantonen dat haar godsdienstbezwaar reëel is en dat ze het gebod om de hoofddoek te dragen, strikt naleeft.
23/06/2004 - belga - cdm
Nog maar een bewijs dat onze justitie (?) gewoon achterlijk is. Op deze manier kunnen we allemaal 'godsdienstige' redenen aanvoeren om niet te moeten werken en te blijven profiteren van den dop. Katholieken, Joden of Moslims moet VERBODEN worden om werk te weigeren op godsdienstige gronden, anders vertrekken ze beter naar hun schiettent voor de Joden, hunnen zandbak voor de Islamieten en de gelovige kwiet-belgische Katholieken moeten hun uitkering + ELKE ANDERE VORM VAN STEUN ONTZEGD WORDEN!!!
Oud 24 juni 2004, 00:02   #3
Pablex
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Nog maar een bewijs dat onze jusititie (?) gewoon achterlijk is. Op deze manier kunnen we allemaal 'godsdienstige' redenen aanvoeren om niet te moeten werken en te blijven profiteren van den dop. Katholieken, Joden of Moslims moet VERBODEN worden om werk te weigeren op godsdienstige gronden, anders vertrekken ze beter naar hun schiettent voor de Joden, hunnen zandbak voor de Islamieten en de gelovige kwiet-belgische Katholieken moeten hun uitkering + ELKE ANDERE VORM VAN STEUN ONTZEGD WORDEN!!!
Pablex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 00:05   #4
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pablex
Citaat:
Nog maar een bewijs dat onze jusititie (?) gewoon achterlijk is. Op deze manier kunnen we allemaal 'godsdienstige' redenen aanvoeren om niet te moeten werken en te blijven profiteren van den dop. Katholieken, Joden of Moslims moet VERBODEN worden om werk te weigeren op godsdienstige gronden, anders vertrekken ze beter naar hun schiettent voor de Joden, hunnen zandbak voor de Islamieten en de gelovige kwiet-belgische Katholieken moeten hun uitkering + ELKE ANDERE VORM VAN STEUN ONTZEGD WORDEN!!!
Sloppel, en ik hoop dat je niet gaat betogen als onze sociale zekerheid volledig naar de kloten is!!!
Oud 24 juni 2004, 00:07   #5
Black Girlke
Banneling

Black Girlke's schermafbeelding

Standaard

Zouden ze beter wat minder aan handicapten geven, zoveel die krijgen
van sosiale zekerheid
Black Girlke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 00:11   #6
Pablex
Partijlid

Standaard

..
Oud 24 juni 2004, 00:12   #7
Pablex
Partijlid

Standaard

Citaat:
Sloppel, en ik hoop dat je niet gaat betogen als onze sociale zekerheid volledig naar de kloten is!!!
ik ga nooit naar betogingen..
Oud 24 juni 2004, 00:12   #8
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Correcte beslissing toch. GELOOFSVRIJHEID bestaat nog altijd in België.
Wat valt er niet te begrijpen?
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 00:22   #9
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elmacioglu
Tuurlijk is er vrijheid van geloof, maar wanneer die wordt ge(mis)bruikt om werk te weigeren dan gaat het voor mij te ver. En neen...voor dat je misschien begint...ik ben gene VB-er, in 2002 eruit gestapt maar dat wil niet zeggen dat ik nu PC wil/moet of zal zijn he...dat NOOIT, ik zal altijd zeggen wat ik wil en wat volgens mij moet gezegd worden, ook als het sommigen, van welke strekking dan ook, al dan niet bevalt.
Oud 24 juni 2004, 00:24   #10
Pablex
Partijlid

Standaard

het is toch een feit dat die vrouw haar hoofddoek niet mag afdoen volgens haar geloof?
er is geen sprake van misbruik
Oud 24 juni 2004, 00:31   #11
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
het is toch een feit dat die vrouw haar hoofddoek niet mag afdoen volgens haar geloof?
Dat staat NERGENS in de Koran hoor, een boek dat ik reeds tot 4x toe volledig heb gelezen, evenals een groot deel van de hadits= 'overleveringen van de profeet'. Kijk maar eens naar de vrouwen in Marokko tegenwoordig...die zijn verdorie moderner dan de Marokkaanse vrouwen die hier het achterlijk fundamentalisme aanhangen. Het probleem is dat de meeste immams hier gewoon lompe geimporteerde kwiet-boeren zijn die van hun geloof de ballen snappen...behalve het onderdeel dat ze interpreteren waar ze vrij en vrolijk hun vrouwen mogen onderdrukken, en er natuurlijk ook op mogen toeken, misschien dat ze daarom een hoofddoek moeten dragen!!!!
Oud 24 juni 2004, 00:46   #12
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat staat NERGENS in de Koran hoor, een boek dat ik reeds tot 4x toe volledig heb gelezen, evenals een groot deel van de hadits= 'overleveringen van de profeet'
Ik dacht dat dragen van hoofddoeken in een Hadith van profeet Muhammet sav stond.

Citaat:
Kijk maar eens naar de vrouwen in Marokko tegenwoordig...die zijn verdorie moderner dan de Marokkaanse vrouwen die hier het achterlijk fundamentalisme aanhangen.
Moest men vrouwen in eigen land als referentiepunt nemen dan zouden ze toch hier niet zijn denk ik toch. En ja wat maakt dat btw met islam? Als ze in marokko zijn, zijn ze gelovig en hier TE gelovig ofwat?

Citaat:
Het probleem is dat de meeste immams hier gewoon lompe geimporteerde kwiet-boeren zijn die van hun geloof de ballen snappen...behalve het onderdeel dat ze interpreteren waar ze vrij en vrolijk hun vrouwen mogen onderdrukken, en er natuurlijk ook op mogen toeken, misschien dat ze daarom een hoofddoek moeten dragen!!!!
Daar ben ik wel eens mee.Als het om Turkse imams gaat kan je afleiden dat het een 'goede' of een 'slechte' is. Als ze hier (of Duitsland) zijn opgegroeid zijn ze meestal 'slecht' strikt. Als ze in Turkije hebben gestuddeerd zijn ze 'goed' soepeler. Maar vrouwen gaan niet veel naar moskee. Dus ze 'genieten' niet veel van toespraken van imams. De mannen zijn meestal degene die hun vrouwen inlichten en hoe ze het doen

Dragen van hoofddoek is ook een soort traditie. Men draagt thuis niet vaak hoofddoek. Alleen als men in openbaar is draagt men het. Mensen die geen hoofddoeken dragen worden zeker (bij Turken) gerespecteerd hoor. Dus als men het niet met eigen wil draagt, draagt men het gewoon niet (bij turken).
Tv heeft inmiddels rol van imam genomen (bij Turken). Men kan nu over zulke dingens veel meer terugvinden dan ooit te voren. Tuurlijk heb je ook een deel dat gedwongen wordt om hoofddoek te dragen. Maar het graad van hun geloof is dan ook te twisten 8)
Oud 24 juni 2004, 01:04   #13
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat staat NERGENS in de Koran hoor, een boek dat ik reeds tot 4x toe volledig heb gelezen, evenals een groot deel van de hadits= 'overleveringen van de profeet'
Ik dacht dat dragen van hoofddoeken in een Hadith van profeet Muhammet sav stond.

Citaat:
Kijk maar eens naar de vrouwen in Marokko tegenwoordig...die zijn verdorie moderner dan de Marokkaanse vrouwen die hier het achterlijk fundamentalisme aanhangen.
Moest men vrouwen in eigen land als referentiepunt nemen dan zouden ze toch hier niet zijn denk ik toch. En ja wat maakt dat btw met islam? Als ze in marokko zijn, zijn ze gelovig en hier TE gelovig ofwat?

Citaat:
Het probleem is dat de meeste immams hier gewoon lompe geimporteerde kwiet-boeren zijn die van hun geloof de ballen snappen...behalve het onderdeel dat ze interpreteren waar ze vrij en vrolijk hun vrouwen mogen onderdrukken, en er natuurlijk ook op mogen toeken, misschien dat ze daarom een hoofddoek moeten dragen!!!!
Daar ben ik wel eens mee.Als het om Turkse imams gaat kan je afleiden dat het een 'goede' of een 'slechte' is. Als ze hier (of Duitsland) zijn opgegroeid zijn ze meestal 'slecht' strikt. Als ze in Turkije hebben gestuddeerd zijn ze 'goed' soepeler. Maar vrouwen gaan niet veel naar moskee. Dus ze 'genieten' niet veel van toespraken van imams. De mannen zijn meestal degene die hun vrouwen inlichten en hoe ze het doen

Dragen van hoofddoek is ook een soort traditie. Men draagt thuis niet vaak hoofddoek. Alleen als men in openbaar is draagt men het. Mensen die geen hoofddoeken dragen worden zeker (bij Turken) gerespecteerd hoor. Dus als men het niet met eigen wil draagt, draagt men het gewoon niet (bij turken).
Tv heeft inmiddels rol van imam genomen (bij Turken). Men kan nu over zulke dingens veel meer terugvinden dan ooit te voren. Tuurlijk heb je ook een deel dat gedwongen wordt om hoofddoek te dragen. Maar het graad van hun geloof is dan ook te twisten 8)
Er zijn wel een 300.000 Hadits hoor ( voor zover ik weet), maar zover ik al gelezen en gehoord heb is een hoofddoek géén verplichting. Je hebt idd wel gelijk dat het er bij de Turken veel beter is wat betreft vrijheid van Godsdienst, en dat is nu ook gestart in Marokko, en dat is trouwens veruit de grootste reden dat Turkije, als seculiere Islamstaat, zo'n grote vooruitgang maakt. In princiepe vind ik echter dat indien we hier een 'verdraagzame' samenleving willen opbouwen het gewoon 'not done' is om, zoals in dit geval, werk te weigeren uit geloofsovertuiging. Wat ik bvb van een Moslim wel zou tolereren inzake werk weigeren is bvb als een moslim in een varkensslachterij zou moeten werken, ik vind dat een Moslim dat idd zou mogen weigeren omdat dit dieper in zijn/haar geloofsovertuiging zou ingrijpen dan bvb werk in een naaiatelier. Verder herhaal ik nog eens dat zo'n zaken niet goed zijn voor onze 'samenleving', voor zover die nog bestaat.
Oud 24 juni 2004, 01:24   #14
JusticeLover
Banneling

Standaard

hmm
Ik hoop het beste voor ons allemaal
Oud 24 juni 2004, 02:25   #15
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tuurlijk is er vrijheid van geloof, maar wanneer die wordt ge(mis)bruikt om werk te weigeren dan gaat het voor mij te ver. En neen...voor dat je misschien begint...ik ben gene VB-er, in 2002 eruit gestapt maar dat wil niet zeggen dat ik nu PC wil/moet of zal zijn he...dat NOOIT, ik zal altijd zeggen wat ik wil en wat volgens mij moet gezegd worden, ook als het sommigen, van welke strekking dan ook, al dan niet bevalt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eugene
Hoe fanatieker men iets bestrijdt hoe meer men gaat lijken op dat wat men bestrijdt.
Op basis van je onderschrift moet je bijna moslim zijn...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 02:40   #16
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

tja,tis ver gekomen....

Godsdienst hoort thuis in de privé sfeer,werk in de openbare.
Als een werknemer vraagt om een bepaalde werkkledij te dragen kan je toch ook niet zeggen:"ik draag geen helm want God waakt over mij....."

Maar ja,als het moslims zijn,dan kan blijkbaar alles heh....

Seffens gaan ze nog weigeren hun explosievengordel af te doen,want ze moeten toch ten allen tijde hun leven kunnen opofferen voor die pedofiel die ze als profeet hebben.....
Oud 24 juni 2004, 05:59   #17
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

tja hoever mag je daar in gaan. er zijn uiteraard wel voorschriften voor fabrieken en dergelijke. alleen vraag ik me af in welke mate die hoofddoek die vrouw zou storen bij het werken. zolang ze hem nie vastnaait aan tgeen da ze bezig is zal da allemaal wel meevallen zeker?
ik vind het bovendien nogal zwak dat de werknemer de proef niet laten doen heeft en gekeken heeft in hoeverre die hoofddoek de vrouw stoort.

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 06:43   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hmmm, ik vrees dat ze dan door acuut gebrek aan derby pils, het gewoon bij ons zullen komen pieken Eugene, maar geen nood, den .270 met anti everzwijn koppekes staat klaar...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 06:47   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is bullshit en ge weet het ! het is een goedkoop excuus nie meer of nie minder dan dat.

Hoeveel mensen mogen geen kruisteken dragen of ringen dragen en dergelijke uit veiligheidsredenen, ?

Dus die mogen allemaal aan den dop gaan staan voor u, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 06:54   #20
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

godsdienstvrijheid moet een recht blijven zonder discussie.

Dat in dit geval een moslimvrouw haar hoofddoek niet wil afdoen om te gaan werken is haar goed recht... werkten daar dan ook mannen in dat naaiatelier en deed ze dat om zich te "beschermen" tegen goddeloze blikken ?
Een moslimvrouw moet zoveel mogelijk van haar lichaam bedekken, ze mag geen mannen begeren of in verleiding brengen... enkel voor haar man mag ze haar hoofddoek uit doen of om te baden of te wassen.

PS : als je niet wil werken wordt je ook niet betaald... logisch toch.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be