![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Citaat:
Hoelang gaan we extreem-links onze jeugd nog laten verzieken?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
De maximum factuur is er enkel gekomen door hun eigen misdadig gedrag in de uitstapjes die ze organiseerden. Sommige scholen waren zelfs meer op uitstap dan dat ze in de klassen aanwezig waren. De eindtermen, wel dat was reeds een lacher en is een lacher gebleven. Zo kan elke school zelf bepalen of ze herexamens uitschrijft of niet. Zo kan elke school zelf bepalen wanneer een leerling een jaar moet overdoen en wanneer niet. Er zijn zelfs primussen die hun jaar moeten overdoen omdat ze volgens hun school niet voldoende punten behaalden op lichamelijke opvoeding en plastische opvoeding, terwijl ze op alle andere vakken meer dan 90% behaalden. Andere die hun jaar moeten overdoen omdat ze gebuist zijn voor godsdienst. Terwijl klasgenoten gewoon mogen overgaan met een veel kleiner gemiddelde, maar zonder buizen op die belachelijke vakken die zelfs niet in de eindtermen van het secundaire onderwijs zijn opgenomen. Ik ken leerlingen die in hun 4 jaar secundair gebuist waren, die na het afleggen van een examen voor de examencommisie zelfs direct hun diploma secundair onderwijs behaalden. Leerlingen due hun 5de jaar lager onderwijs moesten overdoen, die na de examencommissie haar testen uit te voeren, direct naar het secundaire onderwijs mochten. En ookhet omgekeerde is heel normaal. Er zijn leerlingen die het basisonderwijs verlaten met een attest geslaagd te zijn zonder zelf hun naam foutloos te kunnen schrijvenen verder dan 1 + 1 te kunnen rekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
|
![]() het huidige onderwijs staat veel te ver van de realiteit.
het lager onderwijs : hier word de basis gelegd voor ieder kind. individueel onderwijs is natuurlijk onhaalbaar maar toch moet men meer een individuele aanpak nemen in die eerste 6 jaar van het onderwijs. wiskunde en taal zijn belangrijke vakken waar niet ieder kind even snel mee weg is maar wel essentieel later in het secundair. ook spelen omgevingsfactoren in het lager een zeer belangrijke rol (kinderen van ouders die zich niet bezig houden met hun zoon of dochter huiswerk en kinderen waar er problemen thuis zijn zullen hun invloed hebben op het kind in grote mate), als je de trein mist in het lager dan kom je overal te laat dus is het belangrijk om ook kinderen met problemen thuis ook er geraken vandaar een individuelere aanpak. vakken als godsdienst horen niet meer thuis op een school, tegenwoordig zijn er zoveel religies dat dit enkel nog thuis hoort in de privé sfeer, een stuk religie(de feiten) kunnen opgenomen worden in het vak geschiedenis heel wat vakken moeten interactiever gemaakt worden en praktijk gericht. meetkunde en dergelijke leer je toch veel beter en fijner als je attributen gebruikt dan het secundair : het secundair : de eerste 2 jaren moeten een verlenging zijn van het basis dus iedereen gelijk voor de weten en dezelfde leerstof, geen onscheid al maken op een 12 jarige leeftijd. op hun 14de kunnen ze beter een doordachte keuze maken van hun interesses en hun toekomst. ook heel belangrijk in het secundaire de introductie van nieuwe vakken. assertiviteitslessen : heel wat jongeren zijn verlegen, durven en kunnen zich niet uiten en of verkopen en net dit is heel belangrijk om later te slagen.voor jezelf opkomen is super belangrijk omdat als je zaken opkropt krijg je frustraties. jongeren zijn nu misschien wel mondiger(agressiever en onbeleefder) als vroeger maar daarom niet assertiever preventie : seks, drank en drugs en criminaliteit : het zijn zaken waar heel wat jongeren in aanmerking mee komen. ik denk dan aan groepsdebatten over voornoemde onderwerpen. en vooral voor die onderwerpen de mythes van de feiten onderscheiden. bijvoorbeeld, seks zonder condoom kan geen zwangerschap veroorzaken als de jongen op tijd terugtrekt! of hoeveel jonge meisjes gaan toch maar seks doen of doen extreme seks omdat ze hun vriendje niet willen verliezen, dus manipulatie op den top! of te veel alcohol drinken kan geen kwaad buiten een kater! enz... jongeren komen sowieso wel te weten wat voor drugs en zo je kunt krijgen of nemen en wat het gunstige effect er van is maar heel weinig mensen of jongeren zullen de nadelen (medische) er van zeggen. hoeveel jongeren weten dat er ontstopper in heel wat drugs worden verwerkt alsook andere chemisch afval. ik denk dat dit vak een gunstig effect zal hebben op hoe jongeren omgaan met die problemen dan wetten en plichten : Wat te doen na het secundair? welke rechten en plichten heb je? hoe vul je een belastingsbrief in en hoe bereken je je belastingsbrief? welke verzekeringen heb je nodig? kortom alles wat noodzakelijk is om verder te kunnen gaan in de samenleving of je nu stopt met leren of door studeert. dan onderneming : ik zou ook een vak in het secundair geven waar jongeren proberen een eigen fictieve zaak op te bouwen. hoe ze dit kunnen doen als ze 18 zijn? welke gevaren en valkuilen zijn er en vooral waar kun je terecht voor eerlijke hulp? hoe een bedrijf beheren en runnen, welke wetten zijn er? kortom alles om een eventuele zelfsstandige op weg te helpen. want hoeveel jongeren dromen er niet van een eigen zaak maar weten gewoonweg niet hoe of waar en economisch gezien moeten we dit stimuleren want meer bedrijven is meer werkgelegenheid enz.. verder moet er een beter praktijk ervaring komen bij bedrijven en fatsoenlijke leerrijke stages, geen stages waar de leerlingen in de betreffende bedrijven mogen poetsen of simpele werkjes moeten doen kortom jongeren klaarmaken voor de echte wereld ik zou ook de vakantie inkorten voor studenten uit het middelbaar van 2 maanden naar 1 maand. dit geeft de mogelijkheid om al voornoemde vakken mee op te nemen. het kan niet dat je van student 4 maanden vakantie hebt en als je afstudeert je amper 1 maand vakantie hebt op 1 jaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
![]() in onderwijs valt geen direct winst te halen ; dus wordt het ondergefinancierd dat is omdat ons maatschappelijk systeem het zo wil, en onze verkozenen lijken niet van plan hier iets aan te veranderen. Vandaag gelezen dat de huidige minister de 'saaie' scholen wil aanpakken, hem zit precies nog steeds vast in de teletubbietijd waar alles hip moet zijn.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
ipv te investeren in het onderwijs heeft men er dan maar voor gekozen om het niveau te ontmantelen en alles naar uwe kop te gooien. zelfs de lamzak student kan zijnen master rekken over een jaar of 10 met al die credtis, leerpunten, studiepunten en wat ze nog zoal verzonnen hebben. in het middelbaar moet ook iedereen erdoor en in't lager moet het allemaal tof en leuk en plezant zijn. tsja de tafel van 10 of ons teedeeregeltje hebben dringend een afstofbeurt nodig. misschien worden ze terug hip en leren aspirant leerkrachten terug het verschil tussen -t- en -d- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
|
![]() Interessante tekst:http://www.waaromonderwijs.nl/index....d=43&Itemid=72
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Ik weet niet hoeveel soorten opleidingen en vervolg op vervolg van dezelfde opleidingen bestaan maar het zijn er een pak! Hoeveel baantjes er zo al gecreëerd zijn in het onderwijs met totaal nutteloze opleidingen ? Maar ieder die mee uit de ruif komt eten wil natuurlijk zijn volle erkenning en volle financiering en als het even kan wat overschot. Me dunkt dat mocht men het onderwijs herleiden tot het essentiële...er enorm veel geld en middelen zouden vrijkomen. Uiteraard men kan tot in het oneindige discussiëren over wat essentieel is. Een cursus nagelvijlen zal allicht essentieel zijn voor wie wenst nagels te lakken en zo voort en zo verder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 augustus 2010 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Ieder kind wil van nature uit leren. Wat doen we verkeerd dat zoveel kinderen er een afkeer van krijgen; zich vervelen op school; niet graag naar school gaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
En dat veel leerlingen zich vervelen en een afkeer krijgen van scholen, is vaak in de eerste plaats de fout van de onderwijzers. Vele van hen staan enkel voor de klas om hun geld te verdienen zonder enige passie of inzet voor het vak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
En als het fout gaat (wat vroeg of laat gebeurt wanneer men zijn kinderen niet stimuleert) de schuld steeds op een ander schuiven, een bloemlezing: -De lessen zijn saai (sommige fundamentele dingen, zoals algebraische eigenschappen kun je niet zingen of een musical rondmaken, je blokt ze gewoon) -Iedereen heeft een pik op mijn jongen/meisje -Er wordt geen rekening met dys -lexie -calculie -orthografie -functionaliteit, add, adhd van mijn kind -Het niveau ligt te hoog, hij/zij kan niet volgen -Het niveau ligt te laag, hij/zij verveelt zich. Na hun mislukte schoolloopbaan zet zich dat fenomeen verder; iedereen is weer tegen hen: De bazen, de staat, den dop, de ziekenkas, de vdab, het riziv, de deurwaarder, de flikken,... Gelukkig bestaat de meerderheid nog steeds uit jongeren die elk op hun niveau zich elke dag inzetten en doen wat ze moeten doen. Zij verdienen meer aandacht |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Maar dat doet niets af van wat ik stelde. Wat men graag doet, doet men beter, enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() En denk je dat klank-en lichtspellessen interesse loswekken bij jongeren die a priori niet willen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
Boeiend tot daar toe, maar plezant... Zoals ik al zei, de sleutel ligt thuis, niet in het klaslokaal. Laatst gewijzigd door Another Jack : 28 augustus 2010 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Ook in Amerika kennen ze problemen:
Citaat:
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 320
|
![]() Citaat:
Wees gerust, dat leren we. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
(plezant : aangenaam, aardig, behaaglijk, genoeglijk, plezierig, prettig) Dat is nogal lastig; om de kinderen te motiveren voor school; als ze daar les krijgen van een zaag van een juffrouw of een aap van een leraar. De sleutel ligt niet alleen thuis; maar ook op school. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Ouders mogen zelfs hun kinderen tot het uiterste helpen en motiveren, maar alles is verloren moeite als de als de onderwijzer niet deugd. Ouders en onderwijzend personeel mogen alles in het werk stellen en zelfs de perfectie in opvoeden en onderwijzen zijn, maar bereiken niets als er een verkeerde medeleerling in de vriendengroep zit. Ook de gebouwen waarin onderwijs moet gegeven worden zijn bepalend, evenals wat de leerling te eten krijgt op school. Maar ook het materiaal en de discipline op school en thuis zijn zeer bepalend. Wat ouders en school dus op de eerste plaats moet bieden aan leerlingen om hen te kunnen laten slagen in hun opleiding is een veilig en behagelijk gevoel en een nuttige en zelfs noodzakelijkheid van inzet voor de opleiding. En voor elk kind moet dit op een andere manier gedaan worden. Een kind dat door de ouders verplicht word een opleiding te volgen waar het totaal geen interesse in heeft, is gedoemd te mislukken. Een kind dat door leerkrachten word afgebroken is gedoemd te mislukken. Een kind zonder motivatie is gedoemd te mislukken. Een kind zonder discipline is gedoemd te mislukken. Persoonlijk heb ik 4 kinderen. Alle 4 zijn het basisonderwijs op hun sokken doorgelopen. Met eindresultaten boven de 90% Beter zelfs er zit er zelfs 1 tussen die na afleggen van een examen jaren heeft mogen overslagen en reeds na 4 jaar in het basisonderwijs te hebben gezetten alle eindtermen haalde en vervroegd naar het secundaire onderwijs mocht. Nu in het secundaire onderwijs kozen zij alle 4 zelf hun richting, maar stuitte op verzet van hun moeder, die eiste dat ze minstens ASO volgden, al de rest was minderwaardig. Hun keuze werd dus beperkt. Erger zelfs de zaken die hun interesse hadden en die ze wilde gaan doen binnen hun latere beroepsleven, zatten niet in het lessen pakket. De 3 oudste zagen hun punten in de eerste graad secundaire onderwijs dan ook zakken van 90% naar 60%, voor sommige vakken zelfs tot onder de 50%. Niet omdat ze het niet konden, niet omdat ze slechte leerkrachten hadden en niet omdat ze niet goed werden geholpen door de ouders, maar omdat ze er geen interesse in hadden en er geen nut in zagen die lessen te volgen. Voordat de 4de het basisonderwijs verliet had binnen het gezin een echtscheiding plaats en kreeg de 4de dankzij zijn keuze van verblijf wel de kans om zijn eigen richting te kiezen en ging naar een TSO opleiding. In zijn eerste jaar secundair onderwijs werden talen plots minder belangrijk dan voor de 3 andere en kreeg hij veel meer uren in zijn lievelings vakken, wiskunde en wetenschap. Hierdoor werd hij niet gedemotiveerd, beter zelfs hij kreeg dankzij deze vakken plots ook een aanmoediging en begon het nut en de noodzaak in te zien van de kennis van andere talen. Terwijl zijn zusters en broer vochten om op het einde van het schooljaar toch nog een B-attest te behalen in hun 1 jaar secundair onderwijs, en in de blokperiode al hun tijd in het studeren moesten steken, kon hij in diezelfde periode zich rustig bezig houden met zaken zoals zwemmen en muziekschool en behaalde hij op zijn eerste jaar secundair onderwijs een resultaat van 86% en op zijn zwakste vak nog steeds meer dan 70% zonder zich te moeten overdreven inspannen. Zijn 2 jaar oudere zuster die bij haar moeder woont, volgt gedwongen een ASO opleiding en is reeds elk jaar beëindigd met een B-attest. 1ste jaar Latijn B-attest, 2de jaar afgezakt naar moderne met de hakken over de sloot, 3de jaar humane wetenschappen B-attest en vertrekt nu opnieuw voor haar 3de jaar in ASO humane. Ze heeft zich dit jaar zelfs door haar jongere broer tijdens de schoolvakantie bijlessen laten geven in wiskunde, Frans en wetenschappen. En hem gevraagd haar tijdens het schooljaar ook bijlessen te geven in deze vakken, want hij staat daarin veel verder dan zijn hoewel hij slechts TSO volgt en zij in het ASO zit. Zijn oudere broer is na de echtscheiding ook overgestapt naar TSO en heeft na het mislukken in het TSO terug de nodige motivatie gekregen en na opnieuw een jaar te dubbelen ook de nodige discipline om zijn 5de jaar BI te beëindigen met 81% Zijn oudste zuster, ramp oh ramp, behaalde in geen enkel van haar secundaire jaren meer dan 60% en was steeds blij als ze al een B-attest kreeg. Na 6 jaar secundair onderwijs zat ze nog steeds in het 5de jaar en behaalde opnieuw een C-attest. Haar gedrag ten gevolge van de echtscheiding is hier een medeoorzaak van, maar de hoofdoorzaak lag bij de verplichte richtingen en de foute richtingen voor haar interesse. Door omstandigheden kwam zij bij mij wonen en moest ik op enkele dagen tijd een richting en school vinden waar ze terecht kon op 8 september 2009 of haar zonder diploma de arbeidsmarkt opsturen. Dankzij het feit dat ik mijzelf op mijn 50 nog steeds bijschool, was ik bekend met het CVO-systeem. En kende ik persoonlijk de directie van sommige van deze scholen. Na een onderhoud de directie van een CVO werd zij ingeschreven en mocht zij vertrekken. De eerste maand was haar inzet ver onder nul, tot zij daar een vriendin leerde kennen die zelf reeds 30 jaar oud is en geen diploma's heeft. Zij heeft op 1 jaar tijd zich niet enkel herpakt, maar dankzij de mentaliteit binnen de CVO's, waar leerlingen niet als peuters behandeld worden, zelfs 2 jaar afgewerkt en haar diploma secundair onderwijs behaald in BSO kantoor en zichzelf ingeschreven in het hoger onderwijs richting boekhouden. Wat ik hiermee wil duidelijk maken, is dat er niet 1 factor is die fout mag zitten en dat alles in een geheel moet keken worden als men de kinderen wil laten slagen in hun opleidingen. En dat de opleidingen in de eerste plaats moeten gekozen en ingericht worden volgens de behoeften van het kind en niet volgens die van de ouders en leerkrachten, wat nu het geval is. Een kind dat autotechnieker wil worden moet niet weten wie de dochter van Leopold I was en hoe de Romeinen hier zijn gekomen. En een boekhouder moet niet weten hoe een boom zijn leeftijd bepaald kan worden. Een bakker moet geen perfecte schoolslag kunnen zwemmen, en een beenhouwer geen perfecte tijgersprong kunnen uitvoeren. Een arts moet niet kunnen zingen en een zanger moet niet elk botje in zijn lichaam kennen. Basisonderwijs moet basis blijven en geen specialisatie en perfectie eisen. En binnen het secundaire onderwijs moet men stoppen met de indeling in A, T, B. Want elke opleiding is nodig en elke opleiding is evenwaardig. Zonder mensen die een beroepsopleiding hebbengenoten kan iemand met een A2 Latijn-wiskunde zelfs nog geen brood kopen bij een bakker of een bed bij een meubelmaker. Hij zou zelfs geen geld kunnen verdienen, want zonder mensen die de drukkunst kennen, kan er geen geld gedrukt worden. Neem 1 van de opleidingen uit het BSO en TSO weg, en zelfs heel onze maatschappij staat stil. Dit terwijl men zelfs de zeer hoog en noodzakelijk geachte ASO opleidingen allemaal kan afschaffen en men dit binnen de maatschappij zelfs niet gewaar zal worden. |
|
![]() |
![]() |