Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2004, 09:36   #1
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Uit De Tijd: VRT-top verontschuldigt zich bij CD&V/N-VA
'De VRT-top verontschuldigde zich gisteravond in een onderhoud met CD&V-voorzitter Yves Leterme en N-VA ondervoorzitter Bart De Wever voor de fouten die zondagavond gemaakt zijn in de eerste aflevering van het verkiezingsprogramma "Doe de Stemtest".
...
CD&V en N-VA tilden zwaar aan het wegmoffelen van de goede score van beide partijen op hun 'joker'-stelling, met name dat 90% van de Vlamingen het met CD&V en N-VA eens is dat allochtonen verplicht een Nederlandse taalcursus dienen te volgen. Professor Kris Deschouwer had vijf stellingen geselecteerd waarover De Vlamingen een uitgesproken mening hebben, maar vergat de best scorende stelling te vernoemen, met name de 'joker'-stelling van CD&V en N-VA. Gisteren volgde ook daarvoor een mea-culpa van de VRT-top.
...
Het zat CD&V en de N-VA voorts hoog dat noch een van de 'communities', noch een van de vijf BV's in 'Doe de Stemtest' was uitgekomen op een CD&V- of N-VA-profiel.
Bovendien wees de VRT volgens CD&V en de N-VA er net iets te veel op dat het kartel weinig gemeenschappelijks heeft. De VRT gaf meermaals mee dat de N-VA met haar standpunten vooral dicht aanleunt bij het Vlaams Blok. Deze conclusie kon volgens Leterme niet worden getrokken. De VRT-top gaf gisteren toe dat dat te kort door de bocht was. Andermaal volgt een rechtzetting.'

De anti-VB houding was minstens even duidelijk. Siegfried Bracke, Phara De Aguirre en Ivan De Vadder voeren zwaar campagne voor Paars-Groen!. Hoelang nog mogen deze "journalisten" belastingsgeld en VRT zendtijd misbruiken ?

Stefaan Fiers (docent politieke wetenschappen KUL) was ook niet mals in een opinieartikel: Doe de stemtest (niet)
'Vorig jaar kende de eerste editie van "Doe de Stemtest" een bewogen slot. Stefaan De Clerck, en in zijn kielzog de hele CD&V, wond zich na afloop van het programma danig op. Volgens De Clerck waren de 39 vragen op maat geschreven van het kartel sp.a-spirit, en was het dus volgens hem niet verwonderlijk dat veel kiezers - vaak tot hun eigen verbazing - Spirit als stemadvies kregen.
....
Eigenlijk is het triest te moeten vaststellen dat de uitzendingen van 'Doe de Stemtest' voor het grote publiek de enige momenten zijn waarop ze inhoudelijk nog met politiek in contact komen. En dan is het opinierende karakter van deze uitzending niet zo onschuldig als ze op het eerste gezicht lijkt. De filmpjes van de Man Met Een Mening, de gesprekjes tussendoor met de 'gewone' studiogasten en het panel Bekende Vlamingen, de selectie van de vragen en de wijze waarop ze geformuleerd werden, en het weglaten van de antwoordcategorie 'Geen mening' bij de bekendmaking van de resultaten in het tweede deel van de uitzending,... Het zijn allemaal elementen die op een subtiele manier de uitkomst van het programma en de gemoedsgesteltenis van het Vlaamse electoraat beinvloeden. En dit nauwelijks een maand voor de verkiezingen, en op een moment dat ruim een derde van de kiezers nog niet bepaald heeft op wie ze zullen stemmen.
...
Vooral over het toegekende stemprofiel zijn al vele wenkbrauwen gefronst.
...
Toch kan men niet voorbij aan de vaststelling dat de combinatie van de exacte vraagstelling, en de toegekende belangrijkheid van een thema voor een partij, verrassende resultaten oplevert. Ook het feit dat er, wellicht om technische redenen, geen rekening gehouden wordt met de mate waarin de kiezer zelf een thema belangrijk of onbelangrijk vindt, maakt het instrument kwetsbaar. De proef op de som nemende, leverde een afwijkend antwoord op amper zeven van de 33 vragen over de levenskwaliteit, een totaal verschillend stemprofiel op, met de ene keer Groen! in de topdrie, en de andere keer haar antipode Vlaams Blok. En dan ging het nog over vrij neutrale vragen als 'moeten de verkiezingen samen georganiseerd worden', 'moeten rally's verboden worden', of 'moet de burgemeester rechtstreeks verkozen worden'. Me dunkt dat dit vragen zijn die bezwaarlijk als prioritair beschouwd moeten worden in het bepalen van onze levenskwaliteit.
...
Wanneer dan na de uitzending nog eens blijkt dat enkel de studiogasten van Groen! en Spirit een stemadvies kregen voor hun eigen partij, en de CD&V, VLD, sp.a, Vlaams Blok, Vivant en N-VA delegaties bij een andere dan hun eigen partij belandden, zijn er maar twee conclusies mogelijk. Ofwel hebben de partijvoorzitters zich op de boot in de Antwerpse haven vergist bij het vastleggen van de antwoorden van hun partij. Ofwel is het systeem niet waterdicht. Het eerste lijkt, gezien de ondersteuning en de hulplijnen waarop de voorzitters konden rekenen, weinig waarschijnlijk. Blijft over: het systeem is onbetrouwbaar.'

"All warfare is based on deception" zei Sun Tzu 2500 jaar geleden al, een uitspraak die Bracke, De Aguirre en De Vadder blijkbaar herontdekt hebben. Het zou goed zijn indien CD&V/N-VA en Vlaams Blok na de verkiezingen een gezamelijk initiatief opzetten om de VRT eens uit te mesten, en een taakbeschrijving op te leggen die journalistieke objectiviteit en politieke neutraliteit strenger regelt.
Oud 18 mei 2004, 09:39   #2
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Elders werd al aangehaald dat die test ongeveer waardeloos is. Nu gaan ze ook nog een sjoemelen met de cijfers.
Oud 18 mei 2004, 09:43   #3
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Elders werd al aangehaald dat die test ongeveer waardeloos is. Nu gaan ze ook nog eens sjoemelen met de cijfers.
Inderdaad, ronduit schandalig. De echte Paars-Groene "verkiezingscampagne" is deze gevoerd door bevriende journalisten.
Oud 18 mei 2004, 09:56   #4
giserke
Banneling

Standaard

De kranten zijn opvallend stil over de doedestemtest
Die prof mogen ze voor mijn part onmiddellijk zijn doctoraat intrekken en buitenwippen!
Er moet zeer dringend een ethische commissie komen voor gedoctoreerden.
Het moet mogelijk zijn dat profs hun titel op basis van ongeoorloofd (en duidelijk politiek gekleurd) werk kunnen kwijt spelen.
Net zoals Prof Vos van de RUG die met leugenachtige studies afkwam over de werkzaamheden over de Vlaamse europarlementsleden.

Iemand die de titel ‘doctor’ krijgt moet zijn integriteit als hoogste gebot nemen.
Indien ze dit niet doen ondermijnen ze de Vlaamse staat en het aanzien van ons universitair onderwijs in het buitenland.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:14   #5
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Vorige keer was er ook al protest van dezelfde zageventen.
Als het niet in jullie kraam past, is het ook nooit goed.
Doe er dan niet aan mee.
Duidelijk is wel dat een stem voor CD&V een stem is voor een groep die sterkt aanleunt bij het Blok. Zeg niet: wir haben es nicht gewusst.

Duidelijk was ook dat de jeugd en de moeders met veel kinderen bij Groen! uitkwamen. Groen! heeft dus duidelijk de toekomst! Tot spijt van wie het benijdt.
Oud 18 mei 2004, 10:29   #6
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makkie
Vorige keer was er ook al protest van dezelfde zageventen.
Als het niet in jullie kraam past, is het ook nooit goed.
Doe er dan niet aan mee.
Duidelijk is wel dat een stem voor CD&V een stem is voor een groep die sterkt aanleunt bij het Blok. Zeg niet: wir haben es nicht gewusst.

Duidelijk was ook dat de jeugd en de moeders met veel kinderen bij Groen! uitkwamen. Groen! heeft dus duidelijk de toekomst! Tot spijt van wie het benijdt.
Personen die deze test als waar aannemen weet ik niet of die nog moeten als ernstig beschouwd worden.

Zekere personen die uitkramen dat de CD&V het dichtst bij het Blok aanleunt.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:36   #7
X_MAN
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via Instant Messenger naar X_MAN
Standaard

Inderdaad, na het bekijken van de eerste aflevering had ik ook mijn bedenkingen...
Nu volg ik met argusogen Terzake 04

Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.
X_MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:39   #8
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
De kranten zijn opvallend stil over de doedestemtest.
Bron: De Tijd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
De kranten zijn opvallend stil over de doedestemtest
Die prof mogen ze voor mijn part onmiddellijk zijn doctoraat intrekken en buitenwippen!
Er moet zeer dringend een ethische commissie komen voor gedoctoreerden.
Het moet mogelijk zijn dat profs hun titel op basis van ongeoorloofd (en duidelijk politiek gekleurd) werk kunnen kwijt spelen.
Net zoals Prof Vos van de RUG die met leugenachtige studies afkwam over de werkzaamheden over de Vlaamse europarlementsleden.

Iemand die de titel ‘doctor’ krijgt moet zijn integriteit als hoogste gebot nemen.
Indien ze dit niet doen ondermijnen ze de Vlaamse staat en het aanzien van ons universitair onderwijs in het buitenland.
Ik wil me niet uitspreken hoe deze heren aan een doctoraat zijn geraakt en of ze dit verdienen (ik weet er te weinig van), maar het is wel duidelijk dat er een harde kern van Politiek Correcte windwetenschappers zit in onze universiteiten. Het zijn bovendien de gelijkgezinde journalisten die deze uitpikken voor politieke duiding.

Vorig weekend op Kanaal Z toonde Prof Storme hoe het wel moet, toen hoe hij in het debat over de juridische consequenties van het VB-arrest met kop en schouders boven De Gucht uitstak.
Oud 18 mei 2004, 10:40   #9
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Gaat men nu al ruzie maken onderling wanneer hun mening die dezelfde is alsdat van het blok al jaren, dat men die niet genoeg op tv laat zien? Waar zijn ze mee bezig? Ga dan samenwerken met het blok é.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:54   #10
Sale-Flamin
Burgemeester

Sale-Flamin's schermafbeelding

Standaard

De VRT zou een openbare omroep moeten zijn die alle lagen van de Vlaamse bevolking moet representeren, en dat is zeker niet het geval. De linkse doctrine heeft de duidelijke bovenhand en dat is ondemocratisch.

Zowel Villa Politica, het Journaal, Terzake, de Zevende Dag, Doedestemtest en de spelletjesprogramma's bulken van het favoritisme voor de linkse broeders. Wanneer gaat men deze scheefgegroeide situatie eens rechtrekken en van de VRT een omroep maken voor alle Vlamingen.
Sale-Flamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:56   #11
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door X_MAN
Inderdaad, na het bekijken van de eerste aflevering had ik ook mijn bedenkingen...
Nu volg ik met argusogen Terzake 04
In de eerste aflevering was het al prijs:

- Een zeemzoete minutenlange ophemeling van de VLD door Dirk Sterkx, die mocht uitleggen dat "vrijheid" het centrale thema is van de VLD. En uiteraard kreeg hij niet de vraag waarom de VLD aktief heeft meegewerkt aan het fnuiken van het recht op vrije meningsuiting (het VB-arrest), of de persvrijheid (de herhaaldelijke VLD persmanipulaties en chantages).

- Freya die halfbloot tegenover Bourgeois wordt gezet, en deze van de moderators constant mag onderbreken als zijn argumenten iets te raak waren.

- De Winter die tegenover twee nobody's van Groen! en sp.a mocht gaan zitten, en zich moest verantwoorden rond het thema "misleiding". Van suggestieve associatie gesproken.
Oud 18 mei 2004, 10:59   #12
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Gaat men nu al ruzie maken onderling wanneer hun mening die dezelfde is alsdat van het blok al jaren, dat men die niet genoeg op tv laat zien? Waar zijn ze mee bezig? Ga dan samenwerken met het blok é.
Och zoals het sinds de 50'er jaren is....
eerst was er de VVU
die sprltste in VU en VB
en de VU werd Spirit en VU
en VU viel uiteen in NVA en wat anders....

als het VB wat problemen zal krijgen met een ander kliekske in hun rangen, dan wordt wel weer afgesplitst...

volgens Geraerts, lijsttrekker van het VB in HBvL enkele weken geledenbestaat het VB kiespubliek uit:
- 1/3 ultra nationalisten die geen vreemdelingen dulden en ze buiten willen...
- 1/3 Vlaams Nationalisten met nadruk op Vlaanderen vrij...
- 1/3 allerlei, vooral malcontenten omdat ze moeten stemmen en die thuis blijven als ze niet moeten... daarin de brave naïevelingen die zeggen "op wie moet je anders stemmen" zonder benul waarom VB...

als je dat samenraapsel ooit wil verantwoordelijkheid geven, dan is het om zeep... zoalng ze niets moeten realiseren is reclameren makkelijk....
Oud 18 mei 2004, 11:02   #13
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Och zoals het sinds de 50'er jaren is....
eerst was er de VVU
die sprltste in VU en VB
en de VU werd Spirit en VU
en VU viel uiteen in NVA en wat anders....

als het VB wat problemen zal krijgen met een ander kliekske in hun rangen, dan wordt wel weer afgesplitst...

volgens Geraerts, lijsttrekker van het VB in HBvL enkele weken geledenbestaat het VB kiespubliek uit:
- 1/3 ultra nationalisten die geen vreemdelingen dulden en ze buiten willen...
- 1/3 Vlaams Nationalisten met nadruk op Vlaanderen vrij...
- 1/3 allerlei, vooral malcontenten omdat ze moeten stemmen en die thuis blijven als ze niet moeten... daarin de brave naïevelingen die zeggen "op wie moet je anders stemmen" zonder benul waarom VB...

als je dat samenraapsel ooit wil verantwoordelijkheid geven, dan is het om zeep... zoalng ze niets moeten realiseren is reclameren makkelijk....

Ter zake blijven steenbok

Het gaat hier over de VRT en haar politieke manipulatie ...

--- Bourgeois kraakte Vandenbossche ... het was zielig voor haar ... zeker toen ze niet kon antwoorden waarom de N-VA zogenaamd conservatief zou zijn
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 11:05   #14
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Ooooh, de politieke partijen vallen door de mant, dus de test klopt niet.
Zielig
Oud 18 mei 2004, 11:05   #15
DJ Amiga
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
- De Winter die tegenover twee nobody's van Groen! en sp.a mocht gaan zitten, en zich moest verantwoorden rond het thema "misleiding". Van suggestieve associatie gesproken.
Ik vond dat voor FDW nochthans de rode loper werd uitgerold. Geen enkele keer werd hij voor schut gezet, zeker niet toen het ging over het Zilverfonds waar de spa-lady totaal niets van wist.

Het meest ergerde ik mij aan het publiek. De twee linkse madammen hadden precies al hun kiezers meegebracht
DJ Amiga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 11:06   #16
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik heb gisteren Terzake 04 gezien.

Bourgeois liet een zwakke VDBossche alle kanten van de studio zien vond ik. Het verschil in kennis en klasse was wel erg groot.

En dan kwam De Winter (vlbl), Temmermans (spa) en iemand van groen8 wiens naam ik nu kwijt ben maar ik weet dat ze haren bril in dezelfde winkel koopt als Chantal Pauwels (met of zonder visakaart).

Ofwel is Bracke plots een heimelijke aanhanger van het Vlaams Blok geworden ofwel was De Winter gisterenavond erg sterk.
Toen het over misleiding ging (men hoopte hem er in te luizen dat was wel duidelijk) toonde De Winter aan de hand van de 'gekozen beelden' juist aan dat de VRT aan misleiding deed. Waarop Bracke op een gegeven moment niet anders kon dan toe te geven dat De Winter zijn punt had gemaakt en gooiden ze het vlug vlug over een andere boeg.

'k zijn gene fan van De Winter maar ik vond hem sterk. Temmermans ging nog maar die groene was nog veel te groen.

Als ik alles optel kwamen alle 'grote' partijen ongeveer evenveel aan bod. Das ook al een mooi gegeven vond ik.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 11:07   #17
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

't Was inderdaad grappig. En Phara werd er bijna hysterisch van.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 11:08   #18
kwelduvel
Lokaal Raadslid

Standaard

De mensen van VLD & SP-A zijn duidelijk leuker om bezig te zien op tv dan die saaie CD&Vers. Das volgens mij de enige reden waarom de VRT liever paars ziet aanblijven.
kwelduvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 11:08   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

de CD&V is even verontwaardigd als ons Carmen Pfaff, die op de meeste vragen antwoorde zoals het Vlaams Blok !

Ze hebben die vragen op het schip zelf ingevuld
en in de studio toch nog een keer

HYPOCRIETEN ! ik kwam voor 100 % uit op mlijn partij hoor !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 11:13   #20
X_MAN
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via Instant Messenger naar X_MAN
Standaard

terzake 04 - 17/5

-] Helaas voor de VLD maar Dirk Sterckx is toch wel een zacht gekookt eitje die maar niet uit zijn woorden raakt.
- Freya kon op geen enkel moment in discussie gaan met Bourgois, nochtans doet deze babe er alles aan om haar x-factor kracht bij te zetten en doet Geert Bourgois er alles aan om wat minder als een stijve hark naar voren te komen, wat hem deels lukt zelfs
- Dokter Temmerman mag dan wel een zeer bekwame gynaecologe zijn, De Winter is dat duidelijk niet * was wel grappig moment *
- Het groene meisje bracht duidelijk haar standpunten naar voor maar daar bleef het ook bij. (15 kinderen per klas is nobel maar helaas niet realistisch)
- Dat De Winter een sterk debatter is mag wel duidelijk wezen, dat heeft Phara ondertussen ook al ondervonden
[/size]

Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.
X_MAN is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be