Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2004, 20:11   #1
hendrik
Vreemdeling

Standaard

Daar juist op Ter Zake was het weer een rondje lachen met de amerikaanse verkiezingen.

Iedereen herrinert zich het Florida schandaal waardoor Bush onterecht verkozen is geworden.
Het was volgens velen de schuld van de pons kaarten.
Iedereen die ik hoorde zat te lachten met die Amerikanen (zonder na te denken) want ponskaarten dat wordt toch al 40 jaar niet meer gebruikt?
In Florida besloten ze dus maar naar de lachende Europeanen te kijken.
Voor de verkiezingen in november gaan ze computers gebruiken waarbij ze gebruik maken van een kaartje, net als bij ons.
Heel leuk, maar jammer genoeg blijkt het kinderspel te zijn om de stem die geregistreerd staat op het kaartje te veranderen.(Bewezen door een proffesioneel hacker)
Ze beginnen daar nu eindelijk ook te beseffen dat het gebruik maken van ponskaarten ook weeral niet zo dom is.
In 2000 was er nog een poging tot natellen, in 2004 zal dit niet meer mogelijk zijn.

Die van de VRT vonden het blijkbaar niet nodig om ons systeem dan ook maar in vraag te stellen.
Maar ja, meer kunt ge ook niet verwachten van den VRT

Mijn voorstel voor in België

Het invoeren van een ponskaarten systeem.
De voordelen:
1) Volledig automatisch tellen(waarschijnlijk iets trager dan de volledig digitale manier)
2) Iedereen weet zeker dat zijn stem goed geregistreerd is.
3) Hertellen is mogelijk door mensen

Velen zijn voorstander van volledig te werken met computers en dan de stem aftedrukken voor controle.
Maar dit is even gevaarlijk, het afdruk kan ook vals zijn.
Door het jaarlijks verplicht controleren van de tel machines moet het mogelijk zijn om foutloos alle stemmen te tellen zodat een mislukking in Florida uitgesloten is.
hendrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 20:31   #2
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan men het Belgisch systeem hacken?
Er komt geen internet aan te pas.
De boel wordt opgeladen en op de provinciezetel worden de verschillende computers met een centrale verbonden. Een volledig gesloten systeem.

Komt geen hacken bij te pas.
Of wel?
Licht mij dan voor.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 20:40   #3
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Klopt dat het hier moeilijk is om te hacken, tenzij je ongezien een programma kan downloaden op de PC's die men gebruikt om te stemmen.

Klopt eveneens dat een systeem met ponskaarten manueel te controleren is, maar het is tevens een milieuonvriendelijke papierverspilling.
Oud 25 mei 2004, 20:41   #4
CONTRA
Schepen

CONTRA's schermafbeelding

Standaard

Ik mag online stemmen
CONTRA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 20:58   #5
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Ik vertrouw het stemmen met de pc ook niet !
De democraten in dit land acht ik tot alles in staat om aan de vleespotten te kunnen blijven zitten !!
benji is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 21:03   #6
hendrik
Vreemdeling

Standaard

Het probleem ligt bij de kaartjes.(zij zijn in ons systeem het bewijs voor elke stem)
Door de stem daarop te veranderen(volgens die hacker was dit zeer eenvoudig te doen met een kaartlezer die je overal op het net kan kopen) kan je de uitslag manipuleren.
Natuurlijk is het wel moeilijk om de inhoud van die kaart te veranderen.
Een mogelijk senario is bijvoorbeeld dat iemand na het openen van het stembureau de kaartlezer in een computer gaat veranderen(de computer waar ge uw stem ingeeft).
Hierdoor schijft de computer uw stem verkeerd weg.
Nadien kan iemand de kaartlezer weer gaan verwijderen en de oude(correcte) terug plaatsen.
Niemand zal iets merken ook als er gebruikt wordt gemaakt van een systeem waar de stem nog eens wordt afgedrukt.
Want die zal steeds de juist geregistreerde stem afdrukken.

Dit zal waarschijnlijk niet lukken, maar ik bedenk dit ook maar tijdens het typen.

De fraude zal wellicht snel opgemerkt worden maar het bepaalde groepen kunnen(bijvoorbeeld terroristen) hierdoor wel de verkiezingen verstoren en chaos creëren.
Oud 25 mei 2004, 21:05   #7
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

En vertrouwde je ze wel als het met papieren formulieren ging?
Het is nochtans even eenvoudig om een pak formulieren door een ander te vervangen, maar het zou wel iets meer opvallen.
Oud 25 mei 2004, 21:07   #8
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

idd , bij het manueel tellen was er volgens mij ook meer kans op mis-tellen of frauderen...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 21:10   #9
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Bij papier zijn steeds een aantal getuigen aanwezig ,en tellers van verschillende partijen .Iedereen kijkt naar iedereen dus ....Ik ga nu ook als waarnemer voor het vlaams blok toezien op het verloop van de stembusgang
Oud 25 mei 2004, 21:12   #10
hendrik
Vreemdeling

Standaard

De papieren versie vul je zelf in, kan je controleren en steek je in de stembus.
Deze staat voor de neus van de voorzitter en de bijzitters van het kiesbureau.
En daarond lopen allerlei partij leden rond.
De bus wordt geopend onder toezichte van partij leden.
Dus ik zie echt niet in hoe daar nog gemanupileerd kan worden.
Door het gebruik van ponskaarten kan je veel sneller tellen en is het mogelijk je stem zelf te controleren.
Oud 25 mei 2004, 21:12   #11
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji
Bij papier zijn steeds een aantal getuigen aanwezig ,en tellers van verschillende partijen .Iedereen kijkt naar iedereen dus ....Ik ga nu ook als waarnemer voor het vlaams blok toezien op het verloop van de stembusgang
En hoe houd je toezicht op een computer ??? Als er idd. iets veranderd is in dat ding , dan zie je het niet hé .
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 21:14   #12
Chucky
Provinciaal Statenlid

Chucky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De democraten in dit land acht ik tot alles in staat om aan de vleespotten te kunnen blijven zitten !!
Ge erkent dan toch, dat ge gene democraat zijt. Merci Dankuwel
Chucky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 21:15   #13
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Nee het is meer om erop toe te zien dat er niet aan beinvloeding gedaan wordt ,en of alles wel eerlijk verloopt .
Ni zo van ....kom moederke ik zal u effe helpen stemmen ....begrijp je ?
Oud 25 mei 2004, 21:19   #14
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chucky
Citaat:
Ge erkent dan toch, dat ge gene democraat zijt. Merci Dankuwel
wist je da dan nog niet ?
Ik ben homohater ,vreemdelingenhater ,rasist ,fasist ,nazi ,mestkever,Vlaming,neo-nazi ,tegen de werkende vrouw ...kortom de duivel
Oud 25 mei 2004, 22:59   #15
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In Nederland stemt bijna iedereen (83% van de bevolking) met een speciale stemmachine (hokje - lijsten), maar ook daar zit geen beveiliging in de vorm van een afschrift of bonnetje bij. Ik denk dus niet dat ons systeem veiliger is, maar in principe is bij elk systeem fraude mogelijk. Naast elektronisch stemmen apart een bonnetje inleveren (in een verzegelde bus) is misschien wel een verbetering.

Overigens stemt van de overige 17% het grootste deel met een stemcomputer die vergelijkbaar is met die in Vlaanderen. Alleen in Amsterdam (ik zeg niks ) en een aantal kleine gemeenten wordt nog met het stempotlood gestemd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 22:59   #16
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Als ik nu eens een stemkaartje zou kunnen bemachtigen en op die magneetstrip een programmaatje zetten dat de duizenden en duizenden stemmen voor BUB en Vivant bij het VB telt. Ik verwissel in het hokje de stemkaartjes en plof het gemanipuleerde in de machine. Klaar is kees.

Dan moet het Blok toch wel de meerderheid halen zeker!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 23:07   #17
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Als ik nu eens een stemkaartje zou kunnen bemachtigen en op die magneetstrip een programmaatje zetten dat de duizenden en duizenden stemmen voor BUB en Vivant bij het VB telt. Ik verwissel in het hokje de stemkaartjes en plof het gemanipuleerde in de machine. Klaar is kees.

Dan moet het Blok toch wel de meerderheid halen zeker!
En vlak na U is er dan een BUB-er en een VIVANT-er die juist hetzelfde probeert....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be