Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2004, 10:47   #1
Attiladehun
Banneling

Standaard

Onlangs schetterden de media het weer uit: 'Albanese bende opgepakt voor mensenhandel' enz... Ergens werd zelfs gezegd dat de bendeleden 'stuk voor stuk Albanezen' zijn.
Reeds vroeger al viel het mij op hoe vrijmoedig men is met het vermelden van de afkomst van bepaalde allochtone criminelen, en hoe terughoudend men is bij allochtonen van, bijvoorbeeld(!), Marokkaanse afkomst. Ik herinner mij bijvoorbeeld ook de opmerking dat bij de Roemeense dievenbendes straatmuzikanten zaten. Kortom, op een vrij systematische manier wordt hier afkomst aan een bepaalde vorm van criminaliteit gebonden. Sterker nog: de vrij onschuldige en zelfs charmante zigeunermuzikanten die dikwijls het straatbeeld opfleuren worden mee geviseerd. Daardoor krijgen Oosteuropeanen een slechte naam, men kan dus gerust van racisme spreken.
Maar, kijk nu es: niemand reageert er, het Centrum niet, de allochtone organisaties niet, en de politieke correcte paljaskes niet...

Hoe komt het toch dat vooral Marokkaanse allochtonen op zoveel begrip en steun kunnen rekenen? En Oosteuropeanen zo systematisch met de vinger gewezen worden?

Heeft dit te maken met de elektorale kracht van de Marokkaanse gemeenschap?
Of misschien met het feit dat Oosteuropeanen, wanneer ze dan toch in de fout gaan, vooral gaan stelen bij de rijken in meer residentiële gemeenten en wijken?

Heeft er iemand een idee?
Attiladehun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 10:52   #2
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Een eerste schuchtere poging...

Power in numbers. De noord-afrikaanse allochtonen zijn gewoon met meer en werpen zo ook meer gewicht in de schaal.
Oud 28 mei 2004, 10:56   #3
Attiladehun
Banneling

Standaard

U bedoelt dus eigenlijk meer 'elektoraal gewicht', of gewoon 'getalmatig'?
Oud 28 mei 2004, 11:08   #4
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Attiladehun
U bedoelt dus eigenlijk meer 'elektoraal gewicht', of gewoon 'getalmatig'?
Beide...

Zie maar eens hoe de PS er alles aan doet om onze maghrebijnse volksgenoten te vriend te houden; voor ge't weet rijden we voortaan Brussel binnen langs de Moskee van Koekelberg. (architecturaal moet ge daar dan trouwens nog niet eens zoveel aan schaven)

Albanezen, Roemenen, Zigeuners... zijn minoritair en daar valt niks maar dan ook niks te rapen ...
Oud 28 mei 2004, 11:14   #5
Attiladehun
Banneling

Standaard

Triestig, niet? Ik woon in een buurt waar de laatste jaren ook veel Oosteuropeanen zijn komen wonen, dikwijls in minderwaardige omstandigheden. Toch veroorzaken die mensen in de buurt zelf weinig overlast. Ik kan mij wel voorstellen dat sommigen hun 'bedrijvigheden' uitoefenen in Brasschaat, Kapellen, enz...
In mijn buurt zijn vooral de Marokkaanse mannelijke jongeren met hun asociaal en agressief gedrag een door in ieders oog...

Eigenlijk zouden de Oosteuropeanen een front moeten vormen en klacht neerleggen bij het Centrum wegens racisme; ze worden immers systematisch in de pers gelinkt aan criminaliteit...
Kwestie van het regime te 'ambetteren'... 8)
Oud 28 mei 2004, 11:22   #6
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Kijk Attilla, dat moogt ge niet zeggen. Als Marrokaanse jongeren ambetant doen, dan is dat omdat ze gediscrimineerd worden en te weinig kansen op een zilveren plateauke aangereikt krijgen. Zelf hebben ze daar geen enkele schuld aan. Wat moet ne mens immers doen met al die vrije tijd? Onze televisieuitzendingen zijn trouwens niet ondertiteld in het Arabisch, dus daar hebben ze ook al niet veel aan. Neenee, het probleem van criminaliteit ligt volledig bij ons hoor.
Oud 28 mei 2004, 11:31   #7
Attiladehun
Banneling

Standaard

Inderdaad, gij hebt het door... Goed dat we er nog eens mee kunnen lachen.
Maar de hele situatie begint wel loodzwaar op onze samenleving (zeker in de concentratiewijken) te wegen.
Trouwens, het is allang geen tegenstelling meer tussen allochtonen en autochtonen, die hier speelt, maar tussen 'rijkeren' en 'armeren'.
De Marokkanen hebben allang door dat de Oosteuropese nieuwkomers niet zo met hun voeten laten spelen als de autochtonen.
Ik denk dat wij in onze buurt (en dat gebeurt soms al in het klein!) best wel eens front zouden mogen vormen met onze Oosteuropese kameraden, tegen de Marokkaanse arrogantie.
Met de komst van nieuwe mede-Europeanen, kan het best nog wel gezellig en spannend worden in de Antwerpse Seefhoek!
Oud 28 mei 2004, 12:43   #8
Ibeke
Burgemeester

Ibeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs schetterden de media het weer uit: 'Albanese bende opgepakt voor mensenhandel' enz... Ergens werd zelfs gezegd dat de bendeleden 'stuk voor stuk Albanezen' zijn.
Reeds vroeger al viel het mij op hoe vrijmoedig men is met het vermelden van de afkomst van bepaalde allochtone criminelen, en hoe terughoudend men is bij allochtonen van, bijvoorbeeld(!), Marokkaanse afkomst. Ik herinner mij bijvoorbeeld ook de opmerking dat bij de Roemeense dievenbendes straatmuzikanten zaten. Kortom, op een vrij systematische manier wordt hier afkomst aan een bepaalde vorm van criminaliteit gebonden. Sterker nog: de vrij onschuldige en zelfs charmante zigeunermuzikanten die dikwijls het straatbeeld opfleuren worden mee geviseerd. Daardoor krijgen Oosteuropeanen een slechte naam, men kan dus gerust van racisme spreken.
Maar, kijk nu es: niemand reageert er, het Centrum niet, de allochtone organisaties niet, en de politieke correcte paljaskes niet...

Hoe komt het toch dat vooral Marokkaanse allochtonen op zoveel begrip en steun kunnen rekenen? En Oosteuropeanen zo systematisch met de vinger gewezen worden?

Heeft dit te maken met de elektorale kracht van de Marokkaanse gemeenschap?
Of misschien met het feit dat Oosteuropeanen, wanneer ze dan toch in de fout gaan, vooral gaan stelen bij de rijken in meer residentiële gemeenten en wijken?

Heeft er iemand een idee?

Ik denk dat je je deerlijk vergist,...Als je nu en dan eens de Gazet van Antwerpen leest zul je me wel begrijpen.
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 13:05   #9
Attiladehun
Banneling

Standaard

Nee hoor, ik vergis mij niet 'deerlijk'. Maar als jij het beter weet, leg het dan eens even uit, eh...
Oud 28 mei 2004, 16:17   #10
christof
Vreemdeling

Stuur een bericht via Instant Messenger naar christof
Standaard

Citaat:
:lol: :lol: :lol:

Inderdaad, gij hebt het door... Goed dat we er nog eens mee kunnen lachen.
Maar de hele situatie begint wel loodzwaar op onze samenleving (zeker in de concentratiewijken) te wegen.
Trouwens, het is allang geen tegenstelling meer tussen allochtonen en autochtonen, die hier speelt, maar tussen 'rijkeren' en 'armeren'.
De Marokkanen hebben allang door dat de Oosteuropese nieuwkomers niet zo met hun voeten laten spelen als de autochtonen.
Ik denk dat wij in onze buurt (en dat gebeurt soms al in het klein!) best wel eens front zouden mogen vormen met onze Oosteuropese kameraden, tegen de Marokkaanse arrogantie.
Met de komst van nieuwe mede-Europeanen, kan het best nog wel gezellig en spannend worden in de Antwerpse Seefhoek! :wink:
Ik denk inderdaad in de minderbehoede wijken de nieuwe allochtonen wel eens goed kuis zullen houden binnen afzienbare tijd. Dit zij geen zo n zwakkelingen en ook op de arbeidsmarkt zal een bepaalde groep allochtonen het nu wel mogen schudden.

Of zal men dan nu spreken van racisme van bepaalde allochtonen t.o.v. een bepaalde groep van allochtonen. Ik weet dat er veel allochtonen ( Zuid-Amerikanen, Afrikanen, Aziaten,...) stukken racistischer zijn dan de Vlamingen, en met vol recht. Er zijn vooral problemen met allochtonen van een bepaald land en moet daar niet hypocriet over doen!
christof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 09:49   #11
Herbert
Vreemdeling

Standaard

Relletjes tussen Marokkanen en Albanezen in Sint-Gillis

Op het Bethlehemplein in Sint-Gillis zijn in de nacht van donderdag op vrijdag relletjes uitgebroken. Verscheidene personen gooiden er met straatstenen en molotovcocktails, aldus een welingelichte bron. Drie personen zijn opgepakt en ter beschikking gesteld van het parket van Brussel.

Even voor middernacht verzamelde een dertigtal personen op het plein na een incident enkele uren voordien. Een jongeman van Noord-Afrikaanse oorsprong werd toen onder handen genomen door meerdere Albanezen. Ze bedreigden de man met een vuurwapen en sloegen hem verschillende keren met de kolf in het gezicht. De daders namen vervolgens de benen. De lokale politie kwam ter plaatse om de gemoederen te bedaren.

Toen de kalmte leek teruggekeerd, kreeg de politie even voor middernacht verscheidene oproepen over een groep personen die zich verzameld had op het Bethlehemplein.

Volgens de bellers hing er een sterke benzinegeur op het plein. Toen de politie aankwam, bleek dat er molotovcocktails en straatstenen gegooid waren naar twee etablissementen met hoofdzakelijk Albanese klanten. De twee cafés, L’ours en L’excellence, waren gesloten op het moment van de feiten.

Doordat de politie snel tussenbeide kwam, bleef de materiële schade beperkt.

Niemand raakte gewond.

Drie verdachten werden opgepakt en zijn ter beschikking gesteld van het Brussels parket

De Morgen 29.05.04
Herbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 10:04   #12
Attiladehun
Banneling

Standaard

Albanië-Marokko: 1-0! 8)
Oud 1 juni 2004, 13:36   #13
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk is de ene allochtoon de andere niet! Net zoals de ene autochtoon de andere niet is. Lijkt mij evident…
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 14:24   #14
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Natuurlijk is de ene allochtoon de andere niet! Net zoals de ene autochtoon de andere niet is. Lijkt mij evident…
Gij hebt het blijkbaar niet begrepen...
Het regime behandelt allochtonen anders, naargelang ze al of niet komen uit een gemeenschap die politieke relevantie heeft.
Capisce?
Oud 1 juni 2004, 19:58   #15
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Capicce completely…
verten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be