![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 2 september 2010 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Hm.
Een element binnen het systeem dat oorzaak is van een gebeurtenis dat buiten het systeem werd getriggerd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk schiep God het heelal niet, want er bestaat geen God, geen Allah en zelfs geen Hara Krissna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind zijn argumentatie even slecht als de argumentatie laatstleden dat de kip er eerder was dan het ei omwille van een hormoon in een kip dat het ei een harde schaal geeft.
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() geef eens die bron? Ik dacht dat hawking besloten had dat er voor de big bang andere natuurwetten golden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Het is zelfs vrij waarschijnlijk dat niet de vorm van het universum veranderde door aanwezigheid van statische natuurwetten, maar dat ook de natuurwetten mee met het universum veranderden door de era's heen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb je daar een bron van? Ziet er interessant uit, al lijkt het me vrij onwaarschijnlijk. Maar ik kan altijd bijleren he. Show me.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het DNA van de kip en het ei waar ze is uitgekropen is identiek, het DNA van de kip en het ei dat ze legt niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Science_of_Discworld Aangename boekenreeks wel, al je van Pratchett houdt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Waarom zou het trouwens vrij onwaarschijnlijk zijn?
Dat natuurwetten statisch zijn is een even boude en verstijvende aanname als pakweg het geocentrisme of andere gelijkaardige aannames uit het verleden. Men wil om een of andere reden steeds een einde afbakenen aan de vatbaarheid van het universum. Steeds een grens vastleggen, en zeggen "nah. Van daaruit is alles statisch". Gezien de grote complexiteit van interacties rondom ons, lijkt het mij zeer gedurfd om aan te nemen dat wat dan ook statisch zou zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij als gelovige en als theoloog valt uiteraard de bron aan met "dit is geen goede religie". Ik zou je, mits googlewerk, wat bronnen kunnen tevoorschijn brengen van de redeneringen die gemaakt werden over de variabiliteit van de fijnstructuurconstante gedurende het ontstaan van het heelal. De redenering die gemaakt wordt is dat de fijnstructuurconstante een functie zou zijn van de "vorm" van het heelal. Maar goed. Newton heeft bewezen dat zijn natuurwetten kloppen. Als de quantumfysica niet door voldoende autoriteitsargumenten bevestigd was, zou jij het afdoen als onzin. Duidelijk niet hoger geschoold in de wetenschap, jij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ziet Hawking dat niet in of is er een communicatieprobleem? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 september 2010 om 13:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben niet geschoold? Ik heb nochtans alles van Pratchett gelezen hoor. ![]() Jumping to conlusions is hardly science. Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 september 2010 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Die ongelooflijke domheid van recent geletterd gemaakte en tot de bibliotheken toegelaten simpeltons toch.
De aarde is plat. De aarde is het middelpunt van het heelal. De sterren zijn niet beweeglijk maar enkel de planeten zijn dit. De wiskunde is de taal waarin God het heelal schreef. Newtons wetten zijn geldig in alle referentiekaders. De wereld is continu. Tijd is dezelfde voor alle waarnemers. God speelt geen teerling. Natuurwetten zijn constant. Steeds afbakeningen van het universum. Men neemt als het ware een limietpunt, waarbinnen alles variabel is in functie van het voorschrift van dat limietpunt. Het duurde even voordat men overstapte van deterministische naar probabilistische benaderingen van de natuurkunde. Er is niets wat een nog grotere flexibiliteit tegenspreekt. In tegenstelling van wat de simpeltons in kwestie denken, evolueert de wetenschap naar een grotere flexibiliteit toe. Ze hadden liever dat de aarde plat was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of dat wij het verkeerd begrijpen. De wereld door de ogen van een natuurkundige ziet er heel anders uit. Ze zien afbakeningen enzo heel anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sure, maar de logica is toch nog van toepassing hoop ik. Wat zou er eventueel niet kloppen in mijn redenering volgens Hawking? Of is het niet waar dat hij God uitsluit misschien? Cdude gevraagd.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 september 2010 om 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |