![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Verkeersveiligheid blijft een topprioriteit voor minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Een degelijk en sterk uitgebouwd handhavingsbeleid speelt een grote rol in de weg naar een veiliger verkeer. Daarom maakt de minister 6,8 miljoen euro vrij om verder te blijven investeren in handhaving. In 2010, 2011 en 2012 worden gevaarlijke locaties, waar regelmatig ernstige ongevallen plaatsvinden, uitgerust met roodlicht- en snelheidscamera’s. Daarnaast worden ook nieuwe vormen van handhaving in gebruik genomen zoals trajectcontrole en een Weigh-in-Motion-installatie vandaag in Brugge. Binnenkort komen er nog op de E40 in Erpe-Mere en op de N16 in Puurs ter hoogte van de Scheldebrug waar de overlading of overbelasting van vrachtwagens beter gecontroleerd kan worden. Nadien volgen nog 6 andere WIM-locaties in Vlaanderen
Verkeersveiligheid Elk verkeersveiligheidsbeleid is opgebouwd rond de 3 E’s: 1. Engineering (infrastructuur): Minister Crevits zet in op veiligere wegen door een beter onderhoud. Ook de uitbouw van veilige fietspaden draagt bij aan veiligere wegen. 2. Education (educatie en sensibilisatie): Via educatieve programma’s van o.a. de Vlaamse Stichting Verkeerskunde worden weggebruikers gesensibiliseerd. 3. Enforcement: Handhaving is als derde “E” cruciaal voor de veiligheid op de weg. Zo is het aantal dodelijke en (zwaar-) gewonde verkeersslachtoffers sinds het invoeren van de snelheidscamera's sterk gedaald. Van 2000 tot 2008 daalde het aantal verkeersdoden in Vlaanderen met ongeveer 43%. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel en daarom blijft minister Hilde Crevits investeren in verkeershandhaving. De beleidsdoelstellingen inzake het verhogen van de verkeersveiligheid spreken voor zich. Het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen wil het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers zien dalen tot maximaal 250 dodelijke en 2.000 zwaargewonde slachtoffers tegen 2015. Het Pact 2020/VIA stelt tegen 2020 een extra daling voorop tot maximaal 200 doden en 1.500 zwaargewonden. Om deze cijfers te halen, hebben we nog een lange weg af te leggen. De recent gepubliceerde cijfers van de Verkeersveiligheidsbarometer tonen aan dat de verhoopte verdere daling van het aantal verkeersslachtoffers te traag gaat. Nieuwe roodlicht- en snelheidscamera’s Snelheidscamera’s hebben zonder twijfel een positief effect op de verkeersveiligheid en blijven daarom een essentieel onderdeel in het handhavingsbeleid. Uit een studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid blijkt dat de Vlaamse onbemande camera’s een significante reductie van alle ongevallen realiseren van ongeveer 20%. Daarom maakt minister Crevits 5 miljoen euro vrij voor bijkomende roodlicht- en snelheidscamera’s. Deze worden enkel langs gewestwegen geplaatst. 34 kruispunten in Vlaanderen worden uitgerust met snelheidscamera’s voor roodlichtnegatie en snelheidsovertredingen. 39 extra locaties langs secundaire wegen worden uitgerust met onbemande snelheidscamera’s. Al deze locaties hebben een hoog risico op zware ongevallen. Nieuwe aanvragen worden vanuit verschillende hoeken aan het Agentschap Wegen en Verkeer gericht: de burger, de politie, de gemeente, de provincie of de Vlaamse overheid zelf. De vraag van de lokale besturen blijft groot. Elke aanvraag wordt gescreend op zijn ontvankelijkheid en wordt opgenomen in de prioriteitenlijst met een overzicht van de aan te pakken risicolocaties. Het aspect onveiligheid bepaalt de ranking en gebeurt op basis van cijfers over ongevallen met dodelijke slachtoffers en zwaar- of lichtgewonden. In bijlage gaat de prioriteitenlijst van locaties die uitgerust worden met roodlicht- en snelheidscamera’s. Weigh-in-Motion (WIM): controle op de asbelasting van vrachtwagens Overladen vrachtwagens brengen heel wat schade toe aan onze wegen, met dure en hinderlijke herstellingswerken tot gevolg. Dit is niet alleen slecht voor het wegdek, maar ook voor de verkeersveiligheid. Het voertuig zelf is niet aangepast aan een te zware lading en hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de remafstand én de impact bij een ongeval. Iedere wagen of vrachtwagen zorgt voor slijtage aan het wegdek. Bij de aanleg van de weg wordt met de belasting van de weg rekening gehouden om de levensduur te bepalen en het onderhoud te berekenen. Eén van de belangrijke oorzaken voor de verminderde levensduur van wegen is overlading van voertuigen en meer specifiek overbelaste assen. Wanneer de as van een vrachtwagen 20% overladen is, veroorzaakt dit 2 keer zoveel belasting of beschadiging aan de weg. Een vrachtwagen waarvan een as 30% overladen is, veroorzaakt 3 keer zoveel belasting of beschadiging. Om dergelijke schade tot een minimum te beperken is het noodzakelijk om de pakkans van overladen vrachtwagens te vergroten. Weigh-in-Motion is een systeem dat alle rijdende voertuigen continu weegt en potentieel overladen vrachtwagens kan detecteren vóór ze van de autosnelweg worden afgeleid voor een rechtsgeldige controle op een vaste weegbrug. De continue weging en preselectie gebeuren op basis van gegevens gegenereerd door detectielussen en weegsensoren in het wegdek en camera’s. Door deze geautomatiseerde preselectie kan overlading bij vrachtwagens efficiënter opgevolgd worden. Tevens veroorzaakt dergelijke meetmethode geen hinder of oponthoud voor de voertuigen zelf. Uit een proefopstelling Weigh-in-Motion op de E313 in Ranst bleek dat 1 op 40 vrachtwagens overladen was. 1 op 10 was zelfs te zwaar geladen op één van de assen. Daarop besliste minister Crevits om 9 locaties uit te rusten met WIM-installaties. In gebruik op 6 september 2010 1. E40 richting Oostende t.h.v. Brugge (kmpt 86,41) – vaste asweger Jabbeke In uitvoering: 2. E40 richting Gent, t.h.v. Erpe-Mere (kmpt 22,83) – vaste asweger Wetteren 3. N16, richting Puurs t.h.v. de Scheldebrug (kmpt 23,15) – vaste asweger Puurs Gepland: 4. E17 richting Gent, t.h.v. Waregem (kmpt 20,18) – vaste asweger Kruishoutem 5. E19 richting Nederland t.h.v. Schoten (kmpt 41,37) – vaste asweger Brecht 6. E313 richting Limmen t.h.v. Geel (kmpt 38,47) – vaste asweger Tessenderlo 7. E313 richting Antwerpen t.h.v. Lummen (kmpt 58,55) – vaste asweger Tessenderlo 8. E40 richting Leuven t.h.v. Tienen (kmpt 41,23) – vaste asweger Boutersem 9. E17 richting Kortrijk t.h.v. Kruishoutem (kmpt 31,85) – vaste asweger Kruishoutem Minister Hilde Crevits: “Een belangrijke beleidsdoelstelling is het terugdringen van het aantal dodelijke verkeersongevallen. Omdat het belangrijk is om de snelheidsbeperkingen te respecteren op gevaarlijke locaties, komen er nu bijkomend op 34 kruispunten snelheidscamera’s voor roodlichtnegatie en snelheidsovertredingen en 39 locaties worden uitgerust met onbemande snelheidscamera’s. Deze locaties worden bepaald op basis van objectieve ongevallenstatistieken. Om de veiligheid op de autosnelwegen te verhogen en de levensduur van de wegen te verlengen worden er 9 WIM-systemen geïnstalleerd. De cijfers tonen aan dat het vermijden van overladen vrachtwagens door handhaving, een directe en relevante invloed heeft op het beperken van beschadiging aan onze wegen en het verhogen van de verkeersveiligheid. WIM zorgt voor een efficiëntere handhaving inzake overladen vrachtwagens. Daarom investeer ik 1,8 miljoen euro voor 9 sites verspreid over Vlaanderen. De eerste site op de E40 ter hoogte van Brugge wordt op 6 september in dienst genomen. Kort daarop zullen de sites op de E40 in Erpe-Mere en op de N16 ter hoogte van de Scheldebrug volgen.” In bijlage gaat een kaart met het overzicht van de 9 voorziene WIM-locaties. Persinfo: Cybelle-Royce Buyck woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits [email protected] www.hildecrevits.be Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |