![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Huisarts voor rechter
Kon huisarts dodelijk ongeval voorkomen? woensdag 15 september 2010Auteur: Danny Bontinck Erpe-Mere BinnenlandERPE-MERE/AALST/DENDERMONDE - Een man die eind 2007 een hele doos slaappillen had geslikt, moest van zijn huisarts op eigen kracht naar het ziekenhuis. Maar onderweg reed de man een bromfietser dood. Bestuurder én huisdokter moeten zich nu voor de rechter verantwoorden voor de dood van de bromfietser. Het is maandagavond 12 november 2007. Paul C. (49) uit Bambrugge zit diep in de put nadat de vrouw op wie hij smoorverliefd is een einde aan hun relatie heeft gemaakt. De man besluit zelfmoord te plegen en slikt een hele doos slaappillen. Maar dan bedenkt hij zich. Hij wil toch niet sterven en belt in paniek zijn huisarts op. Huisarts A.D.L. (53) uit Erpe-Mere komt meteen op huisbezoek en stelt vast dat de maag van zijn patiënt in het ziekenhuis moet worden leeggepompt. Toch belt de arts geen ziekenwagen. Hij schrijft wel een doktersbriefje voor de spoeddienst en raadt Paul C. aan zo snel mogelijk in het ziekenhuis te geraken. Dan vertrekt hij. Paul C. stapt in zijn Mercedes en rijdt naar het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) van Aalst. Maar onderweg valt hij in slaap en op de Oudenaardse Steenweg rijdt hij om 22.15 uur Koen Van Damme dood wanneer die op zijn scooter op het fietspad rijdt. 'Hij heeft Koen langs achter aangereden en nog meters meegesleept', vertelt zijn broer Bart Van Damme. 'De klap was zo hevig dat de scooter in twee stukken brak. Koens helm was versplinterd. Alle hulp kwam te laat. Koen overleed ter plekke aan een schedelfractuur en een hersentrauma.' Paul C. was echter doorgereden en ramde een kilometer verder enkele paaltjes en een vluchtheuvel en sloeg met zijn auto over de kop. 'Alles wat ik mij nog herinner, is dat ik in het ziekenhuis wakker werd en dat er twee agenten voor de deur van mijn kamer stonden', zegt Paul C. 'Ik wist toen nog niet dat ik een bromfietser had doodgereden. Ik vind het nog steeds verschrikkelijk. Ik zal verder moeten leven met de gedachte dat ik de dood van een jongeman op mijn geweten heb, al heb ik dat nooit gewild.' Waarom? Huisdokter A.D.L. wordt er nu van beticht geen hulp te hebben geboden aan Paul C. Maar ook moeten de autobestuurder én de dokter zich voor de rechtbank verantwoorden voor de dood van bromfietser Koen Van Damme. Voor Ronny Van Damme, de vader van Koen, is de zaak duidelijk. 'Die huisarts is de opdrachtgever van de dood op mijn zoon. Ik heb het traject van de woning van Paul C. naar het ziekenhuis zelf overgedaan met de auto. Het is niet langer rijden dan tien minuten. Waarom bracht de huisarts zijn patiënt in levensgevaar niet zelf naar het ziekenhuis? Waarom belde hij geen ambulance? Had hij dat gedaan, dan had Koen nog geleefd.' Broer Bart en vader Ronny veronderstellen dat de arts zo snel mogelijk wou terugkeren naar een manifestatie die avond van de voetbalclub van Burst, een club waarvan hij bestuurslid is. 'Ging dat dan voor op een mensenleven?', vragen ze zich af. Verzoening De familie van Koen Van Damme en autobestuurder Paul C. hebben zich intussen verzoend. 'Omdat ik ervan overtuigd ben dat hij de dood van Koen nooit heeft gewild. We hadden al verschillende gesprekken daarover', zegt vader Ronny. 'De foto van Koen Van Damme staat sinds het ongeval op mijn schouw en ieder jaar stuur ik op de dag dat het gebeurde een bericht naar zijn familie', vertelt Paul C. Met de huisarts wil de familie van het slachtoffer geen verzoening. 'Integendeel. Die man moet het verbod krijgen nog langer zijn beroep uit te oefenen, desnoods via de Orde van Geneesheren. We willen eindelijk gerechtheid.' De familieleden zijn verontwaardigd dat ze al bijna drie jaar moeten wachten op het proces. Bovendien is dat proces voor de rechtbank van Dendermonde gisteren al voor de vierde keer uitgesteld omdat de advocaat van de huisarts door een andere rechtszaak in Brugge niet op tijd aanwezig kon zijn. 'Misschien zijn zoveelste manoeuvre om de zaak op de lange baan te schuiven', meent de familie. De advocaat van de huisdokter wil geen commentaar kwijt. Huisarts A.D.L. wil al evenmin iets zeggen. 'Het is zo al pijnlijk genoeg', reageert hij kort. De zaak is nu uitgesteld tot dinsdag 5 oktober. http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GM82VCQ4H Tja duidelijk medisch onverantwoord handelen van huisarts. Zo iemand moet met den 100 naar kliniek, na een hele doos pillen Maar ook patient beetje fout. In die toestand kunt ge toch niet zelf rijden, waarom dan geen taxi gebeld als dokter geen ziekenvervoer wil regelen. En als het idd niet langer is dan 10min was het zeker onverantwoord om zelf te gaan, dan is die dus binnen 10 min al onderuit gegaan. Echt ongelooflijk zoiets. ![]()
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Echt ongelooflijk ?
Nee, enkel maar het zoveelste staaltje van het heersende taboe op het ontzeggen van autogebruik.
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Mijn vriend heeft 5jaar geleden ook zelfmoord gepleegd met een overdosis slaappillen. 10 min. voor hij het bewustzijn verloor, was hij tegen mij nog aan het praten alsof er niets aan de hand was. 'k merkte niet eens dat hij iets had genomen. En tegen dat ik het begon te merken aan zijn gebabbel niet normaal klonk, maar slaperig, verloor hij al zijn bewustzijn. Het kan dus best zijn dat de dokter op dat moment niet kon zien dat meneer er zo erg aan toe was.
![]() |
![]() |
![]() |