Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2010, 15:06   #1
Ciccio
Partijlid

Standaard GOD, gewikt en gewogen

Vaak hoor ik mensen zeggen:
"Per definitie ben ik niet ongelovig; ik ontken God niet;
maar hoe moet ik zijn bestaan hard maken?"

Een metafoor die een en al verduidelijkt is die van een huis met vele kamers.
In één van de kamers (bv. de bibliotheek) bevindt zich de heer des huizes. 's Avonds laat gaat hij slapen en verlaat de bibliotheek voor zijn slaapkamer.
Nog later op de avond komt zijn dochter thuis en rent naar de bibliotheek om daar wat op internet te surfen. Eénmaal daar aangekomen, ziet ze het sigarendoosje van haar vader liggen op tafel, met daarnaast zijn leesbril.
Ook al ziet ze of hoort ze hem op dat moment niet - Doch verstaat ze dat haar vader daar die dag geweest is.

Op deze manier ook laat God zijn aanwezigheid zien in de wereld in het universum.
In alles zit zijn handtekening, opdat wij er lering uit trekken.

Voorbeelden van zijn handtekening:

1. Hebben de ongelovigen niet ingezien dat de hemel en de aarde één geheel waren en dat Wij ze dan hebben gesplitst? (koran 21.30)
2. En al hetgeen leeft, hebben Wij uit water gemaakt. Willen zij dan toch niet geloven? (Koran 21.30)
3. En Wij hebben op aarde onwrikbare bergen geplaatst, opdat zij niet met hen (de mensen) zouden beven; (Koran 21.31) aan de lezer om zelf te controleren welke werking bergen hebben op de stabiliteit van de aardkorst
4. En Wij hebben de hemel gemaakt tot een welbeschermd dak; niettemin wenden zij zich af van deze tekenen. (Koran 21.32) beschermende functie van de atmosfeer voor de aarde (in tal van gevallen)
5. En Hij heeft de zon en de maan dienstbaar gemaakt. Allen bewegen tot een bepaalde tijd (Koran 39.5)
6. Jij ziet in de schepping van de Erbarmer geen onevenwichtigheid. Kijk dan nog een keer, zie jij een afwijking? Kijk dan nog eens en nog eens, jij zult jouw ogen nederig neerslaan, terwijl zij vermoeid zijn. (Koran 67.3-4)
7. En het behoort tot Zijn Barmhartigheid dat Hij voor jullie de nacht en de dag gemaakt heeft om in uit te rusten (de nacht) en Zijn gunsten te zoeken (de dag). Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn. (Koran 28.71–72–73)
8. En God heeft uit uw midden echtgenoten voor u gemaakt en heeft u van uw echtgenoten kinderen en kleinkinderen geschonken en u van goede dingen voorzien. Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van God verloochenen? (Koran 16.72)
9. Voorwaar, in de hemelen en de aarde zijn zeker Tekenen voor de gelovigen. En in de schepping van jullie en wat er aan levende wezens (op de aarde) rondloopt zijn Tekenen voor een volk dat overtuigd is. (Koran 45.3-4)
10. En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering…” (Koran 16.66)
En het vee heeft Hij geschapen, waarvan je warmte en nut hebt terwijl je er ook van als voedsel gebruikt. En er is schoonheid in voor u wanneer je het 's avonds naar huis drijft en wanneer je het 's morgens laat weiden. En zij dragen uw lasten naar een land, dat je niet zonder grote moeilijkheid (voor uzelf) zoudt kunnen bereiken. Voorzeker, uw Heer is Liefderijk, Genadevol. En paarden en muildieren en ezels (heeft Hij) geschapen opdat je er op mag rijden en tot sieraad (voor u). En Hij zal ook wat je nog niet kent, scheppen. (Koran 16.5-8)

11. enz. enz. ....

Doch, jammergenoeg wanneer men het vandaag over de Koran en God heeft, smijt men dit maar al te vlug weg en zegt men ten onrecht "Het zijn slechts fabelen der ouden." (Koran 16.24)

Minachtend op diegenen die geloven; alsof zij dom en ongeletterd zijn.
In de 7de eeuw dacht men over de gelovigen juist zo....

Integendeel, geloof in God begint met het Cartesiaans beginsel van de rede en redenering:

Zeg: "Ik raad u aan slechts één ding te doen; dat gij paarsgewijze en alleen voor God staat en dan nadenkt. (Koran 34.46)
Ciccio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 15:09   #2
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Vervang 'God' door reptielmensen en ge hebt een even sterke case gemaakt voor het bestaan van reptielmensen.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 15:13   #3
Anna List
Banneling

Standaard

de mens heeft God geschapen, niet omgekeerd
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 15:28   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

En de glimlach van een kind is een handtekening op een contract pedophile.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 15:29   #5
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Vervang 'God' door reptielmensen en ge hebt een even sterke case gemaakt voor het bestaan van reptielmensen.
Uw vergelijking gaat inderdaad op voor de metafoor van het huis.

Doch voor de "tekenen" houdt het geen steek; geen ruimte voor dubbelzinnige interpretaties.

bijv. het eerste: ... dat de aarde één geheel was met de hemel en dan later gesplist was... dit is iets wat we nu recent hebben kunnen onderzoeken door vernufte technologie. Dit is onmogelijk om te weten voor een Arabier uit de 7de eeuw (Mohamed) of voor je aangehaalde reptielmens...

Mag ik U er ook op wijzen dat de Koran de claim maakt dat God de islam zal laten doen zegevieren over alle andere godsdiensten (Koran 61:9)
En dit op een tijdstip dat de islam quasi niets of verwaarloosbaar was.

nu 13 eeuwen later zien we dat het de waarheid is. Het is al de grootste wereldgodsdienst; want ten onrechte rekent men de atheisten en agnosten bij de christenen (bewoners van Europa en USA).
Oud 18 september 2010, 15:31   #6
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
En de glimlach van een kind is een handtekening op een contract pedophile.
Spot dat wel, maar inhoudelijk heb je niets afgedaan van de stelling
Oud 18 september 2010, 15:44   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht
Spot dat wel, maar inhoudelijk heb je niets afgedaan van de stelling
Dat is geen spot. Ik geef hier één voorbeeldje van hoe een mens iets kan zien dat er helemaal niet is. Ik wens uw stelling ook helemaal niet te weerleggen. Ik geloof graag dat jij de handtekening van je god overal in ziet. In de zon, de maan, het licht, vee, geiten maar niet in varkens.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 17:22   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw vergelijking gaat inderdaad op voor de metafoor van het huis.

Doch voor de "tekenen" houdt het geen steek; geen ruimte voor dubbelzinnige interpretaties.

bijv. het eerste: ... dat de aarde één geheel was met de hemel en dan later gesplist was... dit is iets wat we nu recent hebben kunnen onderzoeken door vernufte technologie. Dit is onmogelijk om te weten voor een Arabier uit de 7de eeuw (Mohamed) of voor je aangehaalde reptielmens...

Mag ik U er ook op wijzen dat de Koran de claim maakt dat God de islam zal laten doen zegevieren over alle andere godsdiensten (Koran 61:9)
En dit op een tijdstip dat de islam quasi niets of verwaarloosbaar was.

nu 13 eeuwen later zien we dat het de waarheid is. Het is al de grootste wereldgodsdienst; want ten onrechte rekent men de atheisten en agnosten bij de christenen (bewoners van Europa en USA).
Ge draait de zaken juist om.
Wat gij de tekenen noemt is juist wat men toen reeds kon waarnemen en die men bij gebrek aan een betere verklaring aan een God toeschreef.
Ondertussen weten we al dat wij niet het middelpunt van de schepping zijn en de zon en sterren niet rond de aarde draaien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 18:24   #9
J.D.
Vreemdeling

Standaard

"GOD, gewikt en gewogen"

... en voor de zoveelste keer te licht bevonden.
J.D. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 18:35   #10
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In één van de kamers (bv. de bibliotheek) bevindt zich de heer des huizes. 's Avonds laat gaat hij slapen en verlaat de bibliotheek voor zijn slaapkamer.
Nog later op de avond komt zijn dochter thuis en rent naar de bibliotheek om daar wat op internet te surfen. Eénmaal daar aangekomen, ziet ze het sigarendoosje van haar vader liggen op tafel, met daarnaast zijn leesbril.
Ook al ziet ze of hoort ze hem op dat moment niet - Doch verstaat ze dat haar vader daar die dag geweest is.

Op deze manier ook laat God zijn aanwezigheid zien in de wereld in het universum.

Doch, jammergenoeg wanneer men het vandaag over de Koran en God heeft, smijt men dit maar al te vlug weg en zegt men ten onrecht "Het zijn slechts fabelen der ouden." (Koran 16.24)

Zeg: "Ik raad u aan slechts één ding te doen; dat gij paarsgewijze en alleen voor God staat en dan nadenkt. (Koran 34.46)
Vanmorgen zat ik lekker in de zon in Bourgonje en toen werd ik door een bij gestoken in mijn grote teen. Ik heb nu, vanavond, nog pijn, het beestje ging langzaam dood. Ik heb nagedacht, maar toch weet ik niet waarom dat nu nodig was. Wat was nu de bedoeling van Allah? Staat dit in de Koran? Zo niet, dan blijf ik toch maar evolutionist en atheïst.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 19:42   #11
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
3. En Wij hebben op aarde onwrikbare bergen geplaatst, opdat zij niet met hen (de mensen) zouden beven; (Koran 21.31) aan de lezer om zelf te controleren welke werking bergen hebben op de stabiliteit van de aardkorst
6. Jij ziet in de schepping van de Erbarmer geen onevenwichtigheid. Kijk dan nog een keer, zie jij een afwijking? Kijk dan nog eens en nog eens, jij zult jouw ogen nederig neerslaan, terwijl zij vermoeid zijn. (Koran 67.3-4)

3. Als je geologie studeert, besef je dat God geen bergen op deze aarde heeft geplaatst.
6. Ik zie heus wel onevenwicht. Al ooit gehoord van de blinde darm?

Dat laatste citaat vind ik wel mooi, het zou goed zijn mochten moslims hier vaker naar leven...
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 21:40   #12
Cdude
Banneling

Standaard

not another reliwacko ....please ...

Wat hebben al die Pakistanen trouwens misdaan?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 23:15   #13
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Serieus? De wetenschappelijke wonderen uit de koran? Nu is het te laat, en ik heb teveel op, maar morgen zullen we die "wonderen" eens analyseren.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 17:05   #14
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Hebben de ongelovigen niet ingezien dat de hemel en de aarde één geheel waren en dat Wij ze dan hebben gesplitst? (koran 21.30)
Heu...ja, en wat moet dat betekenen?

Citaat:
2. En al hetgeen leeft, hebben Wij uit water gemaakt. Willen zij dan toch niet geloven? (Koran 21.30)
Eiwitten, DNA, fosfolipiden? Cellulose! Het grootste deel van de biomassa bestaat uit cellulose. Toch wel jammer dat uw profeet d�*t gemist heeft.

Citaat:

Wat zien we, net het grootst aantal aardbevingen rond het Andesgebergte, in het Hymalaya-gebergte (Pakistan, iemand?), de westkust van Noord-Amerika (de Rocky Moutains zijn géén bergen!), in Italië zijn er géén Apenijnen, etc etc.

Citaat:
4. En Wij hebben de hemel gemaakt tot een welbeschermd dak; niettemin wenden zij zich af van deze tekenen. (Koran 21.32) beschermende functie van de atmosfeer voor de aarde (in tal van gevallen)
De "hemel" is niet de atmosfeer.

Citaat:
5. En Hij heeft de zon en de maan dienstbaar gemaakt. Allen bewegen tot een bepaalde tijd (Koran 39.5)
De zon beweegt niet. En de beweging van de maan en de schijnbare beweging van de zon waren ruim gekend in het M.O. Jouw allah steekt gewoon ene onverdiende pluim op zijn hoed.

Citaat:
IJstijden, woestijnen, overstromingen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, epidemien zoals de Pest en de SPaanse Griep (meer doden dan WO I!). Nogal onevenwichtig hé, dat evenwicht.

Citaat:
7. En het behoort tot Zijn Barmhartigheid dat Hij voor jullie de nacht en de dag gemaakt heeft om in uit te rusten (de nacht) en Zijn gunsten te zoeken (de dag). Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn. (Koran 28.71–72–73)
Weeral, natuurlijke fenomenen toeschrijven aan een imaginaire god, geen kunst. Zo bestaan er tal van teksten (en vaak betere).

8
Citaat:
. En God heeft uit uw midden echtgenoten voor u gemaakt en heeft u van uw echtgenoten kinderen en kleinkinderen geschonken en u van goede dingen voorzien. Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van God verloochenen? (Koran 16.72)
9. Voorwaar, in de hemelen en de aarde zijn zeker Tekenen voor de gelovigen. En in de schepping van jullie en wat er aan levende wezens (op de aarde) rondloopt zijn Tekenen voor een volk dat overtuigd is. (Koran 45.3-4)
Te saai voor woorden, gewoon wat ongefudeerde blabla.

Citaat:
10. En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering…” (Koran 16.66)
En het vee heeft Hij geschapen, waarvan je warmte en nut hebt terwijl je er ook van als voedsel gebruikt. En er is schoonheid in voor u wanneer je het 's avonds naar huis drijft en wanneer je het 's morgens laat weiden. En zij dragen uw lasten naar een land, dat je niet zonder grote moeilijkheid (voor uzelf) zoudt kunnen bereiken. Voorzeker, uw Heer is Liefderijk, Genadevol. En paarden en muildieren en ezels (heeft Hij) geschapen opdat je er op mag rijden en tot sieraad (voor u). En Hij zal ook wat je nog niet kent, scheppen. (Koran 16.5-8)
Nope. De mens heeft het vee gemaakt. Door geduldig de beste dieren te selecteren heeft de mens de wilde runderen tam gemaakt.

Citaat:
11. enz. enz. ....
Het beste stuk uit je post.

Citaat:
Niks onterecht. Het zijn fabels.

Citaat:
Minachtend op diegenen die geloven; alsof zij dom en ongeletterd zijn.
In de 7de eeuw dacht men over de gelovigen juist zo....
Alleen, we leven niet meer in de 7de eeuw.

Citaat:
Integendeel, geloof in God begint met het Cartesiaans beginsel van de rede en redenering:
Nope. Boven elke kerk, moskee of synagoge zou moeten hangen: gij die hier binnen treed, laat alle rede varen.

(oké, op de foto staat de bijbel, maar jouw koran hoort in dezelfde afdeling thuis.)
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 17:13   #15
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Freud zou hier wel raad mee weten........
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 17:30   #16
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voorbeelden van zijn handtekening:

maar dat de mens beiden weer als eenheid kan beleven, wetende dat hij innerlijk altijd in de hemel is.......nieuwe bijbel van harriechristus.
Citaat:
niet uit water, maar alle leven is uit gods eeuwige en oneindige geest..
Citaat:
is een vulkaan soms geen berg?.........
Citaat:
velen menen nog steeds dat zon en maan dakraampjes zijn en dat de sterren de gaten in het dak verraden.
Citaat:
terwijl de zon toch eigenlijk stil staat en de aarde daar omheen draait en de maan weer om de aarde.
Heeft Allah niet goed opgelet op school?
Citaat:
Ik geloof dat Allah hier met zichzelf in de knoop is en zelf niet meer weet wat Hij nu geschapen heeft: is het allemaal wel goed of is het eigenlijk een grote rotzooi?
Citaat:
de dag is dankbaar, maar de nacht bromt van ontevredenheid en voelt zich zeker achtergesteld.
Hierin is een zeker teken voor Allah om het volgende keer wat beter te doen.
Citaat:
8. En God heeft uit uw midden echtgenoten voor u gemaakt en heeft u van uw echtgenoten kinderen en kleinkinderen geschonken en u van goede dingen voorzien. Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van God verloochenen? (Koran 16.72)
Ik dacht dat de mensen ook zelf daarbij het een en ander gedaan hebben en dat Allah zijn vingers thuis moet houden.
Voorwaar: de mens is zeker niet vrij van jaloezie........
Citaat:
het gaat niet om de tekenen, want die zijn niet de waarheid zelf.
De waarheid is de absolute Geest (te lezen bij Hegel) en de microwezentjes, die daarvan de levende en bewuste incarnatie zijn (te lezen bij harriechristus).
Oud 19 september 2010, 17:31   #17
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de mens heeft God geschapen, niet omgekeerd
en heeft de mens dan ook het heelal geschapen?
Oud 19 september 2010, 17:35   #18
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio;4987517
4. En Wij hebben de hemel gemaakt tot een welbeschermd dak; niettemin wenden zij zich af van deze tekenen. (Koran 21.32) [I
beschermende functie van de atmosfeer voor de aarde (in tal van gevallen)[/i]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Wat hebben al die Pakistanen trouwens misdaan?
Inderdaad. Het dak lekt boven Pakistan en niet zo weinig. Een onvolkomenheid in de atmosfeer waarover je maar niet moet nadenken?

Waarom vermeldt die Ciccio nietwaar hij al deze onzin argumenten heeft gevonden? Hij heeft ze gedachteloos overgeschreven. Deze opsomming van Gods wonderwerken is hier al eens eerder weergegeven, nu wil ik wel eens weten wat de bron is.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 17:53   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
en heeft de mens dan ook het heelal geschapen?
Nee dat heeft God gedaan maar niet de God uit hun boekjes.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 17:55   #20
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
.terwijl de zon toch eigenlijk stil staat en de aarde daar omheen draait en de maan weer om de aarde.
Heeft Allah niet goed opgelet op school?Ik geloof dat Allah hier met zichzelf in de knoop is en zelf niet meer weet wat Hij nu geschapen heeft: is het allemaal wel goed of is het eigenlijk een grote rotzooi?.
Waarom denk je dat de zon stil staat?
Wat een kinderachtig idee, een pseudo-messias onwaardig.

De zon zit in een van de takken van de melkweg en draait om het centrum van de melkweg terwijl de melkweg ook weer beweegt, weg van het punt waar ooit alles begonnen is...

Laatst gewijzigd door parcifal : 19 september 2010 om 17:56.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be