![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Vanavond eerste deel van het drieluik:
http://programmas.canvas.be/category/arm-wallonie/ Zeer interessant, over de grote migratiestroom uit Vlaanderen begin jaren 1900 naar industrierijk Wallonie... Ik betwist de historische waarheid hier niet van, maar vraag me toch af waarom een programma als dit net NU op de VRT getoond wordt... Een laatste stuiptrekking van de Belgicisten om de boel bij elkaar te houden ? Is hoe dan ook leerrijk om naar te kijken !
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Ik ga er zeker naar kijken. Ik heb echter ook het gevoel dat deze geschiedenis vooral de laatste tijd naar boven gebracht wordt. Ik begrijp wel niet wat het Belgicistische idee daarachter nu eigenlijk kan zijn, misschien zit er ook niets achter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom zouden we nu enkel naar het Vlaams egocentrisme van VB en N-VA moeten luisteren ? Ik heb de reportage gezien en dit is absoluut de waarheid. Overigens mocht Bart DW er direct in de studio op reageren. Men moet dus niet zeggen dat het een opgezet stukje comedie van Belgicisten zou zijn. Vlaanderen was 100 jaar terug een arm gebied met een veel lagere ontwikkeling dan Wallonie (ondanks zijn voorgeschiedenis). Maar Wallonie was solidair en bood 100.000-en Vlamingen werk. Vandaag zijn de rollen omgekeerd. En hoe reageert Vlaanderen ? Zeer egoïstisch ! En doordat de jeugd zijn geschiedenis niet kent wordt het makkelijk in het web van verzwegen waarheden gelokt. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 5 januari 2010 om 20:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach, in een hypothetisch post-Belgiëtijdperk zou men ook reportages over die dingen geven. Geschiedenis is wat die is.
De maker (dat is nog altijd niet de VRT) heeft trouwens zijn eigen argument, nu is het nog niet te laat om Vlamingen uit die exodus op te zoeken, gezien de jongste die hij heeft geinterviewd in haar tachtigerjaren zit en de oudste 100 is!
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2010 om 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Misschien leert ge zelf misschien eerst is deftig uw geschiedenis! Edit: ik heb De Wever zijn repliek gezien en kan hem alleen maar gelijk geven.
Vlaams-republikeinse atheist. Echte Belgen haten Nederlanders. Laatst gewijzigd door Mr. Orange : 5 januari 2010 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik ben geen geschiedkundige maar ik ken mijn Belgische geschiedenis méér dan behoorlijk. Eén van de feiten waar jij gewild blind voor bent was bv de ontwikkeling van Limburg dankzij Waalse investeringen in de steenkoolwinning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
-Wallonië betaalde de Vlamingen om te werken (logisch duh, want wie wilt er nu voor niks werken). - Vlaanderen betaalt de Walen nu zodat ze niks kunnen doen en in hunne hangmat kunnen liggen. Kortom, Wallonië heeft de Vlamingen nooit betaald om op hun lui gat te zitten, omgekeerd echter wel. Als ik een negerke in dienst neem en hem zware arbeid laat verrichten voor 1 euro per dag en vervolgens bolt het negerke het af om zelfstandige te gaan worden en daar rijk mee wordt. Ondertussen kom ik te weten dat mijn negerke rijk is geworden en ga ik hem om geld bedelen met als doorslaggevend argument: "jama, ik heb u toch ook onderhouden dus nu moet gij mij onderhouden."
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik negeer hier helemaal niet de argumenten van de Vlaamse separatisten. Ik wijs er wel op dat wij onze (toch nog vrij recente) geschiedenis niet mogen vergeten. Lees ook eens het boek Pieter Daens van LP Boon. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 5 januari 2010 om 21:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wie zal daar de winsten van opgestreken hebben. De Limburgers zelf? Ik ga u misschien met uw neus op een ander feit drukken. In principe zou er (voor de crisis) een omgekeerde reflex moeten bestaan hebben waarbij Walen en masse in bijvoorbeeld regio Kortrijk zouden werken (zeer veel werkgelegenheid). Maar wat zie je... het zijn Noord-Fransen die er werken. Een Turkse werkgever uit het Brusselse heeft mij ooit toevertrouwd dat zijn Waalse werknemers nooit of te nimmer voor een Vlaming zouden willen werken. Er heerst inderdaad een angstbeeld in Wallonië ten opzichte van Vlaanderen, maar dat is eerder te wijten aan het beeld dat de Franstalige media van Vlaanderen schetst.
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat er te kortzichtig naar de motivaties van bepaalde Vlaams-nationalisten wordt gekeken. Het gaat hem eerder over het efficient beheren van overheidsgeld (in het geval van die scheepslift totaal inefficient), dan over de eigenlijke transfers zelf. Trouwens eens Wallonië zelf onafhankelijk zou worden, zouden zij sowieso nog steun ontvangen van Europa, maar Europa zou er wel grondiger op toezien dat het geld degelijk besteed wordt...
![]() |
![]() |
#11 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
wat de immigratie betreft: ik hoor vandaag de dag voortdurend vergelijkingen maken met die tijd: één verschil: vandaag spreekt zelfs de derde generatie migranten vaak geen deftig Nederlands, en zet ze zich af tegen België. De Vlamingen in Wallonië waren op één generatie geassimileerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Opm : overigens zijn die Noord-Fransen eigenlijk ook oud-Belgen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Den ouwen Leopold deed hetzelfde in den Congo en wat opvalt ... ze spreken daar momenteel allemaal frans. Hoeveel "Congolees" konden de Belgen daar? En eigenlijk .... waarom spreekt geen kat daar Nederlands? België is toch drietalig (dat ze geen Duits spreken onder onze invloed is nu wel nog te verstaan)? Trek gerust eens je conclusies ... Verder ... ooit de film Daens gezien? En welke taal spraken de "elitairen"? En wie moest zich aanpassen? Tot ergens in de jaren 1930 of 1940 of zo (ik zou het moeten opzoeken) werden de Vlamingen zelfs nog volledig in de franse taal berecht zonder dat ze die taal machtig waren. Allé komaan ... niet beginnen over die Waalse sukkelaars hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is dat de Vlamingen naar de regio trokken die economisch floreerde om er te gaan WERKEN terwijl ze nu aan de Zuidkant vertikken om in wat verder in het thans florerende Noorden te komen werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat was een Ollander dus in jouw ogen vast fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote]
Citaat:
VB "egocentrisme" (what the fuck that may be) op de roodgroene VRT? ![]() Citaat:
Een beetje kortzichtig niet Jr? Wallonië bood de Vlamingen werk aan op een ogenblik dat het van honger stervende Vlaanderen netto bloedgeld naar het rijke Wallonië moest afdragen. Vandaag de dag gaan de Vlamingen op hun blote knieën naar het door Vlaanderen gesubsidieerde Wallonië om hen te smeken om in Vlaanderen te komen werken. Wat doen de Walen? Oeps...
![]() |
![]() |
#20 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik woonde zelf een aantal jaar in Schaarbeek. Op de hoek van mijn straat was een kruidenier. Sprak alles en iedereen steevast aan in het Frans. Tot ik hem eens hoorde vloeken in het West-Vloms tegen zijn vrouw. Ik heb er geen woord frans meer tegen gesproken. Hij was gewoon beschaamd voor zijn plat West-Vloms. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 5 januari 2010 om 21:42. |
||
![]() |
![]() |